Ancelotti før El Derbi: Bliver afgjort på små detaljer
Der er mildt sagt meget på spil, når Real Madrid i morgen aften gæster Atlético Madrid i returkampen i Champions Leagues ottendedelsfinale, og i den forbindelse har Carlo Ancelotti traditionen tro taget en snak med pressen om kampen.
Her indlod han med at sige:
- Vi går til kampen i god form, vi er altid motiverede i denne turnering. Det bliver en hård kamp, det ved vi, men vi har selvtilliden til at fortsætte i det, der er en meget speciel turnering for os. Det er en kamp, der lader os fortsætte med at drømme i turneringen, som vi har gjort i de tidligere år. I år er det sværere, men vi har stadig den samme tro og et ønske om at kæmpe til den sidste kamp.
Om opgørene med bysbørnene fra Atlético:
- Jeg husker hver kamp mod Atlético, og de har alle været meget jævnbyrdige. Vi har vundet nogle, spillet uafgjort i nogle og tabt nogle. I morgen bliver det mere af det samme, og opgøret vil blive afgjort på små detaljer.
Om at sætte holdet:
- Jeg har mere end 11 spillere, der kan være med i denne kamp. De spillere, der ikke starter, men kommer ind fra bænken, vil have en rolle at spille. En god udskiftning kan gøre forskellen i denne type kamp.
Ancelotti blev spurgt ind til ansvaret for succes:
- De, der er ansvarlige for en sejr, er spillerne, og du ved allerede, hvem der får skylden ved et nederlag. Alle trænere er meget klar over det. Den eneste ansvarlige er træneren. Det er ikke noget nyt, vi er meget bevidste om det. Jeg er i en meget eftertragtet position, og det er kun retfærdigt, når jeg har et job, jeg elsker, så det er det ansvar, der følger med.
Tilgangen til kampen:
- Det, vi skal gøre, er at sikre, at spillerne er fokuserede på, hvad vi skal gøre med og uden bolden. Motivationen og presset vil være skyhøjt. Vi skal sørge for, at spillerne fokuserer på det taktiske, for resten er der allerede: spændingen, motivationen og ønsket om at give alt.
Ancelotti blev spurgt ind til den potentielle straffesparkskonkurrence, og her begav han sig ud i et længere svar:
- Du kan se, hvilke spillere der sparker et godt straffespark, når vi træner. Når vi laver listen over straffesparksskytter, tager vi det, vi ser til træning, i betragtning. Om nogen er mere præcise, mere selvsikre, hvis de kigger på målmanden. Vi overvejer ikke det mentale aspekt, når vi laver listen, men det er enormt vigtigt. Jeg har haft spillere, der var fantastiske straffesparksskytter, men som følte, de ikke var i den rette sindstilstand til at tage et straffespark i en straffesparkskonkurrence. Hvis jeg vælger en rækkefølge til straffesparkskonkurrencen, er det mentale vigtigere end teknikken. Hvis du ikke er helt klar mentalt, er du ikke klar til den tekniske opgave at tage et straffespark. Jeg har vundet Champions League-titler med forsvarsspillere, der tog straffespark, Serginho, Nesta. Det er ikke et problem, hvis en spiller rækker hånden op og siger, at han ikke kan tage et straffespark. Du skal tage ansvaret, når du er i den rette sindstilstand til at gøre det.