Optakt: Atlético Madrid – Real Madrid, Champions League, ottendedelsfinale, 2. kamp
Real Madrid skal i aften gøre arbejdet færdigt, når man skal veksle 2-1-sejren hjemme på Bernabéu til videre avancement, når man gæster Wanda Metropolitano til endnu et Derbi imod Atlético Madrid.
Til den opgave har Real Madrid heldigvis fået Bellingham tilbage efter overstået karantæne, men til gengæld er der kommet tvivl om Mbappé, der fik et slag på anklen til træning. Hvis franskmanden ikke bliver klar, bliver det med Brahim fra start, og netop han gjorde det fremragende i den første kamp, hvor han blev matchvinder med sit flotte mål til 2-1.
Atlético Madrid kommer med fuldt mandskab til kampen, efter Lenglet og De Paul er blevet deres skader kvit. Det er dog ikke de to, der bliver Real Madrids største hovedpine. Godt nok har man haft helt med at holde styr på Griezmann, men Álvarez viste i den første kamp, hvorfor man, som Camavinga gjorde i situationen på argentinerens mål, ikke må give ham skyggen af en mulighed, for så har Edderkoppen kvaliteterne til at afgøre fodboldkampe. Og nåh ja, så er kæmpestore Sørloth også altid en mundfuld og helt bestemt en angriber, som man skal forholde sig til, når han kommer ind fra bænken.
Både Real Madrid og Atlético går ind til aftenens kamp i lidt usikker form. Atlético tabte i weekenden med 2-1 til Getafe og smed dermed tre vigtige point i topstriden i LaLiga, mens det for Real Madrids vedkommende bare slet ikke er til at vide, hvilken udgave vi får at se. Godt nok har man vundet de seneste to kampe med 2-1, men alle fire mål er kommet efter øjeblikke med individuel klasse, for selve spillet er der ikke meget at skrive hjem om, og spørgsmålet er, om det rækker i aftenens kamp, hvor Atlético kommer til at være topklar og med ild i øjnene.
Det gør de ikke kun, fordi de er på hjemmebane, og deres fans altid er garant for en højintens stemning, men også fordi der i Champions League-regi er alle gode grunde til at længes efter revanche mod netop Real Madrid. I 10’erne var det nemlig igen og igen Real Madrid, der ekspederede Atlético ud af det fornemme selskab, herunder i to finaler, selvom de bolsjestribede i samme periode havde nået et højt niveau og havde vokset sig til den besværlige størrelse for Real Madrid, som de stadig er i dag.
Der er altså ikke råd til, at Real Madrid tøver med at komme ud af starthullerne, og det er ikke 100 % åbenlyst, hvordan Ancelotti har tænkt sig at stille op til den opgave. Ud over Mbappé er der nemlig et tvivlsspørgsmål angående pladsen ved siden af Tchouaméni. Camavinga har slet ikke været overbevisende, men det har Modric til gengæld, men den 39-årige kroat spillede fuld tid imod Rayo Vallecano, hvilket nogle steder tolkes som om, at han ikke skal spille aftenens kamp.
Faktum er dog også, at Real Madrid havde gevaldigt brug for ham i samtlige minutter imod Rayo, så spørgsmålet er, om ikke Ancelotti er nødt til at stille med ham fra start igen. I hvert fald synes det (heldigvis) soleklart, at Valverde er nødt til at tage sig af højrebacken i den slags kampe i stedet for Vázquez, og her ligner uruguayaneren da også verdens bedste på positionen i øjeblikket.
Skulle Real Madrid klare skærene, ville det være rart efterfølgende at have undgået gule kort til Rüdiger, Camavinga, Modric, Endrick og Tchouaméni, der alle er én advarsel fra en karantæne, der i så fald vil holde dem ude af den første kamp mod Arsenal. Det samme gælder i øvrigt Carlo Ancelotti, der ligesom flere af hans spillere har brokket sig alt for meget i løbet af sæsonen og på den konto har indkasseret hele seks gule kort.
Real Madrid har i denne sæson vundet 2-1 og spillet to gange 1-1 imod Atlético Madrid, og alle tre resultater vil betyde videre deltagelse i Champions League i aften. Om det lykkes Real Madrid, får vi at se, når kampen vises kl. 21 på TV3+ eller Viaplay.
Real Madrids forventede hold: Courtois, Valverde, Asensio, Rüdiger, Mendy, Modric, Tchouaméni, Bellingham, Rodrygo, Mbappé, Vinícius.
Derudover er det ligemeget, hvis der har været fejl i tidligere kampe. Det beviser ikke, at det var en fejldom i onsdag. Hvad det viser er nok, at der var en fejldom i Messi-situationen.
Her blev Mahrez’ mål annulleret for det samme som Alvarez: youtube.com/shorts/DBm28NanHyU?si=vtdSLtH3OY4eKBor
Situationen er blevet gennemgået ret meget. UEFA har endda givet en officiel begrundelse for annuleringen med henvisning til fodboldreglerne. De har udgivet en video af hændelsen, hvor man tydeligst kan se den dobbelte berøring.
Måske bliver reglerne lavet om, ligesom den blev efter Benzema-episoden, som jeg henviste til i mit tidligere indlæg. Måske bliver den ikke lavet om. Der er i hvert fald ikke noget at komme efter i forhold til dommen i onsdags. Det er i øvrigt vildt sjovt at se, hvor aktive Arsenal fansene er omkring sagen. Det er som om, at de hellere vil møde Atletico, hvilket man jo godt forstår.
Så dvs., at du også tror, at der er AI klips i spil her, som jeg mistænkte? Hvordan ved vi, hvilke der er de ægte uredigerede klips, før FIFA melder noget ud? Indtil da må man formode, at det er de vinkler, der viser bolden rykker sig i to retninger, der er fake. For indtil i går, med episoden mod ATM, havde jeg aldrig hørt om noget eller set noget, der sku antyde at Messis første straffespark blev udført med dobbeltberøring. Meget mærkeligt og generelt vanvittige tider på sociale medier med det AI. Man skal passe på, hvad man tror på- God damnFondo_Sur post=184133 skrev:
Nej for der er flere vinkler, der viser, at bolden rykkede sig i to forskellige retninger i onsdags.GuldsmedeN post=184128 skrev: x.com/i/status/1899962507323724094
Og
x.com/i/status/1899978943635009794
Kan det virkelig bare være vinklen, der gør det, eller florerer der seriøst fake videoer om Messis straffespark? AI er skræmmende. Hvor er det vildt man overhovedet er i tvivl
Barca-Messi propagandaen har rigtig travlt. Men de havde ikke så travlt, da Benzema blev underkendt for at score i Champions League finalen i 2022 for en latterlig offside efter Konaté taklede en bold ind i Fabinho.
Nej for der er flere vinkler, der viser, at bolden rykkede sig i to forskellige retninger i onsdags.GuldsmedeN post=184128 skrev: x.com/i/status/1899962507323724094
Og
Kan det virkelig bare være vinklen, der gør det, eller florerer der seriøst fake videoer om Messis straffespark? AI er skræmmende. Hvor er det vildt man overhovedet er i tvivl
Barca-Messi propagandaen har rigtig travlt. Men de havde ikke så travlt, da Benzema blev underkendt for at score i Champions League finalen i 2022 for en latterlig offside efter Konaté taklede en bold ind i Fabinho.
Og
Det sygeste eksempel er nok de folk , der kritiserer Real Madrids spillere for at juble mod sine egne fans på banen efter slutfløjtet. Atletico har ellers altid selv været vildt usportslige, deres fans har råbt racistiske ting, de har hængt dukker af Vini, de kaster ting på banen, ja, sidste derby på Wanda blev jo afbrudt i 10-15 minutter.
Det er så vigtigt at have slået dem hver gang.
Ah yea. Kunne ikke huske, heller ikke ikke nogen nævnværdig situation alligevel. Takker=)
VAR har mange problemer og udfordringer, men synes når reglerne er klokkeklare, som denne, så er det fantastisk værktøj. At man ikke må røre den 2 gange er ikke en svær regl og også rimelig nem at fange på video. Ramaskriget haft først været stort hvis det ikke var fanget og atletico var gået videre.elle44 post=184121 skrev:
Jeg må nok indrømme at jeg tager fejl i det her specifikke tilfælde, den skal selvfølgelig dømmes og fint at VAR griber ind. Jeg blev lige grebet af min generelle modstand til VAR.NachoFernández post=184106 skrev:
Der er vi nok bare uenige så. Jeg kan slet ikke se, at det er spild af tid, at man sikrer sig, at det rigtige hold går videre og at man kommer alle ulovlige mål til livs.elle44 post=184105 skrev:
Men det er jo så lidt at der skal folk inde i stuerne ikke en gang kan afgøre om den er ramt to gange eller ej. Hvis det ikke er flueknepperi så ved jeg simpelthen ikke hvad er, og det er spild af alles tid.NachoFernández post=184099 skrev:
What? Er det ikke indført for at opfange regelbrud i kampafgørende situationer? Vi har set straffespark før der ændrer retning sådan og derfor kan der have en indflydelse. Så selvfølgelig skal VAR træde ind og rette op på en fejl og et ulovligt mål.elle44 post=184098 skrev:
Regler er regler, og det er jo korrekt dømt. Men det kan simpelthen ikke være derfor VAR er indført.El Siete post=184097 skrev:
Regler er regler, men nu er det jo det alle fokuserer på, og mener RM favoriseres og ærlig talt så glæder jeg mig til at vi vinder disse kampe fordi vi er bedre og de seneste mange år slider og slæber vi os med nød og næppe videre.elle44 post=184094 skrev: Det er jo latterligt med det straffespark hvis man skal være helt ærlig. VAR er en skændsel for fodbolden når det skal bruges på den slags flueknepperi.
Præcis som de der millimeter præcise offside kendelser når teknologien har en usikkerhed på 5-10 cm alligevel pga framerates. Det bliver jo et skøn alligevel. Det skal være clear and obvious. VAR bliver misbrugt hele tiden samtidig med at det har gjort seværdigheden ringere, der er ikke mange der jubler ved mål mere, man sidder jo bare og venter på den bliver gennemgået.
Hvis målet i går havde været af afgørende betydning og det senere kom frem at reglerne ikke var overholdt, så ville jeg virkelig ikke føle, at det havde været spild af tid at få sikret, at det rette hold gik videre.
Det havde selvfølgelig været bedre hvis vi bare havde kørt dem over.
Jeg spørger lige nysgerrigt fordi jeg ikke ved det: Har vi dokumentation på at det forholder sig sådan med de usikkerheder? Jeg ser det ikke på den måde, men derfor kan det godt have gået min næse forbi.
En anden ting jeg elsker VAR for er skuespil. Der dømmes aldrig straffe mere pga. skuespil, vi har stor set fjernet det element der hedder skuespil fra spillet (når det hedder straffe). Det synes jeg er fantastisk, så intet værktøj klare alle problemer, men jeg synes VAR bliver bedre hvert år og skal nok blive en super ting jo mere teknologien udvikler sig. Jeg kan godt huske tid før VAR hvor meget man skreg til fjernsynet hvis dommeren dømte forkert og ikke havde mulighed for at se "clear and obvious" fejl han har lavet. Det gør man stadig, men på et helt andet niveau. Nu er primært tiden de skal have kigget på.
youtube.com/shorts/xziAD1dFJ7U?si=-FHJllxRP2fXyTug
Jeg må nok indrømme at jeg tager fejl i det her specifikke tilfælde, den skal selvfølgelig dømmes og fint at VAR griber ind. Jeg blev lige grebet af min generelle modstand til VAR.NachoFernández post=184106 skrev:
Der er vi nok bare uenige så. Jeg kan slet ikke se, at det er spild af tid, at man sikrer sig, at det rigtige hold går videre og at man kommer alle ulovlige mål til livs.elle44 post=184105 skrev:
Men det er jo så lidt at der skal folk inde i stuerne ikke en gang kan afgøre om den er ramt to gange eller ej. Hvis det ikke er flueknepperi så ved jeg simpelthen ikke hvad er, og det er spild af alles tid.NachoFernández post=184099 skrev:
What? Er det ikke indført for at opfange regelbrud i kampafgørende situationer? Vi har set straffespark før der ændrer retning sådan og derfor kan der have en indflydelse. Så selvfølgelig skal VAR træde ind og rette op på en fejl og et ulovligt mål.elle44 post=184098 skrev:
Regler er regler, og det er jo korrekt dømt. Men det kan simpelthen ikke være derfor VAR er indført.El Siete post=184097 skrev:
Regler er regler, men nu er det jo det alle fokuserer på, og mener RM favoriseres og ærlig talt så glæder jeg mig til at vi vinder disse kampe fordi vi er bedre og de seneste mange år slider og slæber vi os med nød og næppe videre.elle44 post=184094 skrev: Det er jo latterligt med det straffespark hvis man skal være helt ærlig. VAR er en skændsel for fodbolden når det skal bruges på den slags flueknepperi.
Præcis som de der millimeter præcise offside kendelser når teknologien har en usikkerhed på 5-10 cm alligevel pga framerates. Det bliver jo et skøn alligevel. Det skal være clear and obvious. VAR bliver misbrugt hele tiden samtidig med at det har gjort seværdigheden ringere, der er ikke mange der jubler ved mål mere, man sidder jo bare og venter på den bliver gennemgået.
Hvis målet i går havde været af afgørende betydning og det senere kom frem at reglerne ikke var overholdt, så ville jeg virkelig ikke føle, at det havde været spild af tid at få sikret, at det rette hold gik videre.
Jeg spørger lige nysgerrigt fordi jeg ikke ved det: Har vi dokumentation på at det forholder sig sådan med de usikkerheder? Jeg ser det ikke på den måde, men derfor kan det godt have gået min næse forbi.
Mon ikke de tænker på det mål, der blev scoret efter dommeren havde fløjtet. Kom nu videre altså.GuldsmedeN post=184119 skrev: Ikke at det skal handle mere om det, men jeg har læst, at dommeren fra gårdagens kamp, var den samme, som dømte vores semifinale mod bayern sidste år. På sociale medier er nogle helt oppe at køre over at Bayern blev robbed af dommeren osv, men kan ikke komme i tanke om, hvad/hvilken aktion de tænker på?
schreiber77 post=184110 skrev:
Det har de allerede: fcb.dk/debat/Og så må folk med diverse mindreværdskomplekser og forfølgelseskomplekser piske deres egen stemning op, spise en kiks og lave en forening eller sådan noget.
Nu skimtede jeg lige nogle af de sidste kommentarer derinde og de er faktisk enige i, at det er en korrekt dom. Nogle synes så at reglen skal laves om og det er fair nok - det synes jeg også om nogle regler i fodbold, men både de og jeg forholder sig til reglerne i den givne situation og accepterer udfaldet.
Nu gider jeg aldrig se studiet, og tager lyden fra TV'et i pauserne (der er jo også mest reklamer), men det lyder som om, at det bare er folkene på TV3, der igen ikke kan være objektive. De lever i deres helt eget post-faktuelle parallelsamfund og prøver at piske en stemning op imod RM. Men nu er deres hold jo også blevet smidt ud af RM gang på gang, så efterhånden ser de vel også spøgelser allevegne. De skal jo forsvare deres produkt - premier league - som den bedste række. De skulle læse om Dead Horse Theory.
Jo jo, titlerne er kommet i hus, og ingen kan betvivle at Ancelotti er en vinder, måske den største vinder gennem tiderne, men som Real Madrid fan vil jeg nu alligevel tillade mig at kræve både titler og godt spil, det burde simpelthen være muligt med de spillere og de penge klubben har. Noget af ansvaret ligger også hos Perez, som i mine øjne har forsømt at samle en komplet trup, i hans tunnelsynede jagt på Mbappe. Nu er franskmanden i hus, så nu SKAL begge backs og midtbanen adresseres til sommer.
www.reddit.com/r/soccer/comments/1j9yvq5...w_motion_for_julian/
Måske det havde været smart, at VAR-teamet på stadium og på TV'et kunne udsende en kort besked for at undgå alt det ståhej og spekulationer, når alt er omtåget.
Hvis målmanden går for tidligt og redder den, bliver der så dømt mål eller omspark ?NachoFernández post=184102 skrev: Det er vel bare dårlig teknik og selvforskyldt. Hvis en bold lige bliver ramt, så ændrer den vel retning i forhold til hvor den ellers ville have siddet. Af hvad jeg husker, så var han den eneste der endte med at snuble/glide, så det er ikke fordi banen har været en gene for resten af skytterne. Han satsede måske lidt og endte så med at ødelægge det for sig selv. Han kan udelukkende takke sig selv for det.
Kommer man for sent i en tackling eller bliver bolden sparket ind på en hånd i en unaturlig position (hvor straffe dømmes), så er det heller ikke nødvendigvis et forsøg på snyd, men det takseres stadig til noget så kampafgørende som et straffespark. Det er bare sådan det er, hvis man laver noget der ikke stemmer overens med reglerne.
Jeg kan ikke se, hvordan et omspark er den rette løsning, og det er jo ikke fordi reglen blev opfundet til gårsdagens kamp. Alle er bekendte med, at man skal have kontrol over sig selv, når man løber til pletten, og han var den eneste af de 9 skytter som ikke formåede det.
Folk siger de ikke synes de kunne se det. Jeg ved simpelthen ikke om jeg skal tro på det, det virker lidt absurd for mig. Man kunne jo også bare se det på selve sparket. Det var en mærkelig bold. Courtois gik også hen til dommeren og sagde det. Og efterfølgende var der også flere slow-motions der viste det. Jeg tror godt folk vidste det var rigtigt nok, de havde bare ikke lyst til at det skulle være rigtigt. For Alvarez får jo ikke nogen fordel af det i dette tilfælde og det drønuheldigt. Jeg tænker det må være derfor folk, bevidst eller ubevidst, "ikke kan se det". For der var jo aldrig nogen tvivl om at det var rigtigt nok.
Det har de allerede: fcb.dk/debat/Og så må folk med diverse mindreværdskomplekser og forfølgelseskomplekser piske deres egen stemning op, spise en kiks og lave en forening eller sådan noget.
Det er simpelthen korrekt dømt, og så er den bare ikke længere. Det var en fejl, det ikke blev dømt til VM sidst. Og så er det pudsigt, der nærmest ikke bliver talt om hånd på bolden i feltet fra en Atletico spiller, som kunne have udløst et straffe til os. Havde det været med omvendt fortegn var verden da gået helt af lave. Gråzone domme der går imod os glemmes ofte i den store fortælling, fordi vi ofte alligevel vinder kampene og derfor har de ikke været afgørende.
Man taler altid om, hvordan de store hold favoriseres, måske særligt her i Danmark, hvor janteloven styrer, men det bunder måske netop i, som nævnt ovenfor, at når en gråzone dom går imod os glemmes den i den store fortælling, fordi vi alligevel vinder (eller negliceres, fordi vi jo altid "favoriseres"), mens gråzone-domme, der går vores vej huskes, fordi de måske har været kampafgørende men ofte alligevel ikke er det.
Vi vandt ærligt og redeligt med marginalerne på vores side på det rigtige tidspunkt. Thats it og vi havde nok vundet alligevel, for Atletico har ikke nerverne. Og så må folk med diverse mindreværdskomplekser og forfølgelseskomplekser piske deres egen stemning op, spise en kiks og lave en forening eller sådan noget.
(Og som en lille fodnote, så har jeg også talt meget imod, at vi aktuelt skulle være forfulgt af dommere i ligaen (Læs 9eren). Jeg mener mere, at vi blot har haft 50/50 domme, gråzone-domme (kald det hvad du vil) gående imod os. Jeg mener ikke, at der er holdepunkter og tror ikke på, at der foregår noget systematisk snyd imod os AKTUELT. Dommerstanden i Spanien er bare dårlig, men har jo tidligere beviseligt været rådden).