Modric og hans skadesforløb

11 år 8 måneder siden #1 af Siempre Madrid

Nærværende indlæg omhandler Modric’s uheldige skade og mekanismerne bag, der ifølge bulletinerne holder ham væk fra grønsværen i Madrid i op til tre måneder. Det er selvfølgelig svært at fremføre en udførlig forklaring af mekanismer bag hans skade der er forståeligt for alle, også da jeg ikke har indgående kendskab til skadens omfang, men jeg tillader mig nu alligevel at begive mig i kast med et ydmygt fysioterapeutisk bud. Mit bud er udelukkende baseret på den officielle udmelding af Modric’s skade fra Real Madrid.

Det fremgår på Realmadrid.com, at Modric desværre har pådraget sig en seneskade, nærmere betegnet m. Rectus femoris’ øverste sene der hæfter sig på et af hoftebenets fremspring SIAI (oversat: spina iliaca anterior inferior for de interesserede). Ser man video af skadesmomentet er det præcis her Modric tager sig til på øverste del af låret. M. Rectus femoris er den lange toledsdel af den store forlårsmuskel den firhoved knæstrækkemuskel, m. Quadriceps. Senen går i forlængelse med musklen og er med til at overføre musklens udviklede kraft til knoglen. Sener har ikke selv mulighed for aktiv kraftudvikling, og dermed kun elastiske egenskaber.

M. Rectus femoris’ funktion er strækning i knæet (knæekstension) og bøjning i hoften (hoftefleksion).

Uden at gå for meget i detaljer om senens fysiologi, vil jeg dog nævne, at sener består af kollagene og elastisk fibre. Der er overvægt af kollagene fibre som ikke er særlig strækbare, men yderst stærke. Eksempelvis kan achillessenen modstå et træk på op til 600-800 kg. Off topic, det er i øvrigt typisk i muskelsene-overgangen en god gammeldags fibersprægning finder sted, da muskelsene-komplekset her er svagest. On topic, der står a tear of the left proximal rectus femoris tendon på Realmadrid.com om Modric’s skade, hvilket må betegnes som en eller anden form for overrivning af senefibre, og ikke en overbelastningsskade der kommer snigende over tid.

Der skelnes imellem partial ruptur og totalruptur. Ved en partial ruptur er der nedsat funktion af musklen og der er smerterespons. Til tider vil den partialle ruptur medføre en afrivning af et knoglestykke på grund af senens styrke. Ved totalruptur er der ophørt funktion og musklen vil rulle sammen ned mod knæet og ligne en bule under huden. Så vidt jeg er orienteret, har man ikke opereret Modric, hvilket indikerer, at det heldigvis ikke er en totalruptur og behandlingen er dermed konservativ.

Som nævnt ovenfor har senevævet mekaniske egenskaber, hvor trækstyrken er den primære egenskab. Når senevæv belastes har det en belastningsgrænse. Overstiges denne grænse sker der en deformation af vævet og det bliver stærkere. Dette kaldes det plastiske område. Men overstiger belastningen det plastiske område og når brudpunktet sker der en ruptur, som i Modric’s tilfælde.

I genoptræning af senevæv gøres der brug af både koncentrisk og excentrisk træning af vævet alt afhængig af hvor langt henne i forløbet man er (ved belastningsskader af senevæv er der evidens for kun excentrisk træning). Dertil skal der lægges generel styrke- og konditionstræning af hele kroppen, idet eksempelvis total immobilisering meget hurtigt medfører fald i muskelstyrke (ca. 20 procent den første uge) og fald i VO2-max hvor reduktion af iltoptagelse ca. er 1 procent dagligt. Disse konsekvenser sker på grund af manglende belastning af vævet. Det er derfor RICE blev til RICEM (ink. mobilisering) for et par år siden i initalfasen af genoptræningsforløbet.

Desværre er helingstiden for senevæv længere end hvad vi kender til hos muskelvæv, idet senevæv har en langsommere reparations- og adaptationsproces. Dette kan medføre fare for en overbelastningsskade. Helingen er desuden afhængig af blodtilførslen, derfor er der også nye rygter om, at Modric skulle være interesseret i en blodtransfusion af eget blod. Samme tilbud Ronaldo overvejede da han var skadet, men afslog i sidste ende. Helingstiden for senevæv er normalt 6 til 9 måneder for genvundet styrkeniveau, så vi må prise os lykkelig at Modric ifølge rygterne ”allerede” er tilbage om tre til fire måneder. Men mon ikke de spanske læger og fysioterapeuter har styr på sagerne, så længe de ikke hedder Fuentes til efternavn.

No soy sólo perfecto, soy Madridista también. Madridista con corazón y cojones.
¡¡¡Illa Illa Illa, Juanito Maravilla!!!
Los días que tu juegas, son todo lo que soy.
Si quieres llevar este escudo, primero hay que sudar la camiseta.
Florentino Pérez: El ultimo titulo es el primer paso al siguiente.
Følgende bruger(e) sagde tak: M_linding, MMM, Chamartin

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

11 år 8 måneder siden #2 af Daniel
Besvaret af Daniel på emne Modric og hans skadesforløb
Fremragende artikel; er Jonathan vores nye fysioterapeut på madridista.dk?

Dybdegående, og pointen med, at Real Madris skal prise sig heldige med, at Modric faktisk ikke er ude i længere tid, end "kun" 3-4 måneder, er specielt rammende.

11 år 8 måneder siden #3 af Vinícius
Han var sq også lige ved at blive skadet for under en måned siden mod Levante:

God bedring til ham!

Jeg gider som udgangspunkt ikke forholde mig til indlæg med ligegyldig hetz af enkelte spillere.

11 år 8 måneder siden #4 af Siempre Madrid

Daniel skrev: Fremragende artikel; er Jonathan vores nye fysioterapeut på madridista.dk?

Dybdegående, og pointen med, at Real Madris skal prise sig heldige med, at Modric faktisk ikke er ude i længere tid, end "kun" 3-4 måneder, er specielt rammende.

Ja, han er en af flere nye ansigter, som har valgt at give sit besyv med på Madridista.dk og det er vi dybt taknemmelige for.

11 år 8 måneder siden #5 af Ahler
Besvaret af Ahler på emne Modric og hans skadesforløb
Fed artikel! Læser selv Fysioterapi og der er mange gode pointer! Flere af dem kunne være fedt! :)
(Selvom skader selvfølgelig helst skal undgås) ;)

11 år 8 måneder siden #6 af Sebberg
Besvaret af Sebberg på emne Modric og hans skadesforløb
Lækkert med en dybdegående artikel om et lidt mere specielt emne. Hvis jeg dog skal stille en kritik, så kunne det være rart, hvis sådan en artikel også kom forbi skrivebordet hos en formidler, der kunne bruge 10 minutter på at sætte kommaer, rette grammatiske fejl og udrede indviklede sætninger :-)

11 år 8 måneder siden #7 af BBB
Besvaret af BBB på emne Modric og hans skadesforløb

Sebberg skrev: Lækkert med en dybdegående artikel om et lidt mere specielt emne. Hvis jeg dog skal stille en kritik, så kunne det være rart, hvis sådan en artikel også kom forbi skrivebordet hos en formidler, der kunne bruge 10 minutter på at sætte kommaer, rette grammatiske fejl og udrede indviklede sætninger :-)

Hvis jeg må fortsætte:
En formidler som også oversætter nogle af tingene til mindre medicinske begreber (de medicinske må gerne være en del af artiklen).

Jeg læste artiklen med søvn i øjnene, og det tager måske en del af skylden, men denne artikel var ikke ligeså let fordøjelig som mange andre artikler her på siden. Jeg er nok ikke den eneste som stod af på nogle af de medicinske afsnit og bare scrollede ned.

Fedt med andre input på siden!

11 år 8 måneder siden #8 af asp3200
Besvaret af asp3200 på emne Modric og hans skadesforløb
"Uden at gå for meget i detaljer om senens fysiologi"

Jeg var allerede lost efter første del af artiklen ;D

11 år 8 måneder siden #9 af r-mb-q
Besvaret af r-mb-q på emne Modric og hans skadesforløb
En anelse sløv artikel med alt for meget kopi/paste fra anatomi og skadesbøgerne :) hvad er dit bud på genoptræningsforløb, prognose og lign. :)

Soy un Madridista! Hoy, Mañana, Siempre

11 år 8 måneder siden #10 af DarioGomez
Det er let at være utaknemmlig. Måske endda det letteste.

Vi har med folk som Jonathan netop fået det, som så mange nyhedssider ikke kan præstere - saglige og velfunderede artikler, der stiller høje - jovist for nogle tydeligvis for høje - krav til læseren, men det er eddersmaskme godt, det vores fysiolog leverer her, og netop den slags, der gør, at vi ikke bare sprøjteorgasme-hjemmesider som goal.com, bold.dk og deslige.

Madridista.dk - her er det tilladt at blive klogere!

Som udgangspunkt gider jeg ikke beskæftige mig med klubber, der har færre end 35 nationale mesterskaber ...
Følgende bruger(e) sagde tak: JimmyBroe, Chamartin

11 år 8 måneder siden #11 af r-mb-q
Besvaret af r-mb-q på emne Modric og hans skadesforløb

DarioGomez skrev: Det er let at være utaknemmlig. Måske endda det letteste.

Vi har med folk som Jonathan netop fået det, som så mange nyhedssider ikke kan præstere - saglige og velfunderede artikler, der stiller høje - jovist for nogle tydeligvis for høje - krav til læseren, men det er eddersmaskme godt, det vores fysiolog leverer her, og netop den slags, der gør, at vi ikke bare sprøjteorgasme-hjemmesider som goal.com, bold.dk og deslige.

Den er jeg helt med på..
Men men.. som regel er det mig der står for skadesartiklerne .. Siempre har åbenbart glemt mig i mængden :)

Og så tænker jeg at det er OK at forholde sig kritisk til en kommende kollega..

Soy un Madridista! Hoy, Mañana, Siempre
Sidste redigering: 11 år 8 måneder siden ved r-mb-q.

11 år 8 måneder siden #12 af Siempre Madrid

r-mb-q skrev:

DarioGomez skrev: Det er let at være utaknemmlig. Måske endda det letteste.

Den er jeg helt med på..
Men men.. som regel er det mig der står for skadesartiklerne .. Siempre har åbenbart glemt mig i mængden :)

Og så tænker jeg at det er OK at forholde sig kritisk til en kommende kollega..

Siempre glemmer ikke.........ret meget ;-)

Du er såmænd ikke glemt, men vi kan ikke takke nej til kvalificeret hjælp på Madridista.dk, så derfor tager vi glædeligt imod Jonathan. Det diskvalificerer på ingen måde dig og vi håber, at du stadig er med på vognen.

Real Madrid vil komme ud for mange landskamps-pauser i fremtiden, hvor der er blevet tradition for længerevarende skader og derfor har vi brug for vidende fysioterapeuter og andet godtfolk, som kan hjælpe os på vej mod en forståelse af skadernes omfang.

Leveret af Kunena Forum