Madridista.dk mener: Syg klub-kultur truer Real Madrids muligheder for succes

10 år 8 måneder siden #1 af Siempre Madrid

De hygger sig henne i Catalonien, for balladen er brudt ud i Real Madrid. Igen.

Weekendens forsmædelige nederlag har fået helvede til at bryde løs og der bliver skudt med spredhagl for at finde den ansvarlige. Og det er Florentino Pérez og Rafa Benítez, som må tage imod de fleste hagl, men denne skribent mener nu, at det hele bunder i en syg klub-kultur, som har fået lov til at slå rod og for alvor truer muligheden for kontinuerlig succes.

Det er nemlig tankevækkende, at Real Madrid aldrig har haft flere penge, aldrig har haft så mange gode spillere og samtidig har adgang til nogle af verdens bedste trænere - og sådan betragter jeg Rafa Benítez, selv om jeg står ret alene med den holdning – og alligevel må se, at der samler sig masser af støv i pokalskabet.

Helt overordnet set mangler Real Madrid en stærk sportsdirektør, som kan være bindeleddet mellem Real Madrids overordnede ledelse og træner/spillertrup. En mand, som i samarbejde med ledelsen kan finde den mand, som er den rette træner for Real Madrid og en mand, som i samarbejde med træneren kan finde de spillere, som er de rette for klubben. Hele tiden med en rød tråd gennem det sportslige projekt.

Lige nu veksler Real Madrids sportslige projekt omkring førsteholdet mellem populisme og opportunisme og ingen af delene er særligt anvendelige, når man skal udforme et projekt, som kan få Real Madrid til at stå sportsligt stærkt i de kommende mange år.

For det kaster nemlig mørke skygger over de mange gode tiltag, som er i støbeskeen i Real Madrid, sådan som moderniseringen af Estadio Santiago Bernabéu, planerne for Ciudad Real Madrid og det enorme arbejde med at hente morgendagens stjerner til klubben, hvor man endelig har fået ansat en kapacitet som Víctor Fernández som chef for La Fábrica, men også her mangler den røde tråd for, hvordan de store talenter som Peeters, Ødegaard, Asensio, Vallejo m. fl., skal finde vej gennem nåleøjet til en plads i førsteholdstruppen.

Og her kommer efter min mening Real Madrids allerstørste problem, som virkelig truer klubbens jagt på succes, for der mangler i skræmmende grad en stamme af spillere, som man føler vil gå gennem ild og vand for klubben og som kan skabe sammenhold i truppen.

Jeg har gennem flere sæsoner skreget på, at man gjorde op med det håbløst forældede anfører-system, hvor det er spillerens anciennitet i klubben og ikke lederegenskaber, som er afgørende for hvor anførerbindet skal sidde. Ikke siden Fernando Hierro og Raúl har Real Madrid haft en mand, som bar anførerbindet med den troværdighed, som det kræver at være leder i verdens mægtigste klub og med den langsomme udrensning af spillere, som helt ind i hjertet kan beskrives som fuldblods Madridistas, har været med til at udvande muligheden for at skabe en stærk stamme, som dels kunne hjælpe både nye og unge spillere, men så sandelig også være med til give en ro på og uden for banen.

Lige nu er anførerteamet en broget skare bestående af Sergio Ramos, Marcelo, Pepe og Cristiano Ronaldo og der er ingen tvivl om at de alle fire er fremragende fodboldspillere, men kigger man på deres forhistorie, så kan der godt sås tvivl om, hvor dybt Madridismoen er forankret i deres ånd. Sergio Ramos havde en uskøn sommer med flirten med Manchester United og har tidligere stået i spidsen for et spiller-oprør, som kun kommer i klubber, som har tilladt spillerne at få for megen magt. Om end det til nogen tider kan være på sin plads, så sidder man alligevel med en snigende fornemmelse af, at Sergio Ramos er en opportunistisk leder, som kun støtter op om klubben og træneren, når det er til hans egen fordel. Pepe og Cristiano Ronaldo har lidt af det samme over sig og selv om jeg er stor (STOR!) fortaler for Cristiano Ronaldo i Real Madrid, så ville jeg virkelig elske, hvis han en gang i mellem ville prøve at se tingene fra andres side. I en tid, hvor der konstant er fokus på hans manglende lyst til at arbejde sammen med Rafa Benítez og hvor han selv halvkvædet beretter om, at han arbejder velvilligt sammen med alle trænere, så kunne det være befriende, hvis han bare en enkelt gang ville fejre en scoring ved at løbe ud til Rafa Benítez og give ham en krammer. Sikke et signal, det ville sende til omverdenen og især den kritiske madrilenske sportspresse, som udnytter enhver given lejlighed til at prikke til de historier. For det ville ikke være en blåstempling af, at Rafa Benítez og Cristiano Ronaldo er på julekort med hinanden, men at de på trods af forskelligheder kun er optaget af en ting, nemlig Real Madrids succes. Fodbold er nemlig et så enkelt spil, at det i dette tilfælde kan koges ned til, at hvis ikke Rafa Benítez har succes, så har Cristiano Ronaldo det heller ikke. Og omvendt. Hvis vi lige skal nå at runde Marcelo i denne anfører-sammenhæng, så virker han mere som gruppens sjove fætter end manden alle lytter til, når han siger noget.

Og tager man truppens øvrige spillere, så er de enten for uetablerede eller så nye i klubben, at de ikke med den nuværende anfører-kultur kan blive spillere, som man lytter til og som kan skabe respekt om sig selv.

Derfor kan en løsning være, at man gør som i løvernes verden, hvor man slår den gamle hanløve ihjel, når der kommer en ny hanløve til. Og det kan komme til at gøre rigtig ondt i Madridismo-sjælen, men det vil aldrig komme til at gøre så ondt som den virkelighed, som vi alle oplever lige nu, hvor Real Madrid er uden identitet og sjæl. Det vil nemlig skabe de nye impulser, som Florentino Pérez talte om, da han erstattede Carlo Ancelotti med Rafa Benítez.

Real Madrids succes nu og her handler nemlig på ingen måde om, hvorvidt Rafa Benítez er træner eller ej, for han er den mindste i hele dette spil. Det handler om at få genskabt en kultur, hvor spillerne i første omgang koncentrerer sig 100% om at stå til Real Madrids rådighed i medgang og modgang og forstår, at deres egen succes ligger i at hele holdet og hele klubben har succes.

Un saludo blanco/Jesper.

No soy sólo perfecto, soy Madridista también. Madridista con corazón y cojones.
¡¡¡Illa Illa Illa, Juanito Maravilla!!!
Los días que tu juegas, son todo lo que soy.
Si quieres llevar este escudo, primero hay que sudar la camiseta.
Florentino Pérez: El ultimo titulo es el primer paso al siguiente.
Følgende bruger(e) sagde tak: Jelle

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

10 år 8 måneder siden #2 af Elkrimi
Jeg vil argumentere for at kulturen blandt spillerne ikke fejlede en døjt i den forrige sæson. Og at sætte spørgsmålstegn ved Ramos som anfører synes jeg er uværdigt. Han er om nogen manden der viser vejen i modgang. Enig ang. Marcelo, Ronaldo og Pepe... Men det var IKKE problemer vi så i sidste sæson.
Sidste redigering: 10 år 8 måneder siden ved Elkrimi.
Følgende bruger(e) sagde tak: asp3200, Roesen7

10 år 8 måneder siden #3 af Pelle
Fin artikel, Jesper.

Jeg har dog to men'er.

1) Hvad nytter det at gå ud og ansætte en ny og bedre sportsdirektør, når vi alligevel har en præsident, der vil bestemme det hele?

2) Hvis ikke Sergio Ramos skulle være anfører, hvem i truppen skulle det så være? Jeg kan ikke nævne én, der udviser mere Madrisimo end ham. Det er i sig selv skræmmende, ja. Men jeg kan ikke se, hvem vi ellers skal pege på?

"Maybe they hate me because I'm too good."
Følgende bruger(e) sagde tak: Dios, Macon

10 år 8 måneder siden #4 af SR4
En lille måneds flirten og så har Ramos pludselig ikke madridismo nok?
Ramos er hjertet i Real.

Jeg elsker Madridista.dk, især fordi de kan give gode diskussioner. I denne omgang er jeg helt uenig. Vi har allerede den perfekte anfører og problemet er lige nu meget større end vores anførerkultur.

• Raúl 7
  • Gæst
  • Gæst
10 år 8 måneder siden #5 af Raúl 7
Ramos er bedste anførervalg i den nuværende trup. Men derfor er han stadig milevidt fra Hierro's eller Raúls dedikation og betydning.

10 år 8 måneder siden #6 af Siempre Madrid

SR4 skrev: En lille måneds flirten og så har Ramos pludselig ikke madridismo nok?
Ramos er hjertet i Real.

Jeg elsker Madridista.dk, især fordi de kan give gode diskussioner. I denne omgang er jeg helt uenig. Vi har allerede den perfekte anfører og problemet er lige nu meget større end vores anførerkultur.

Men hvornår kom den flirten? Netop som han skulle være anfører for klubben. Det burde have talt mere end noget andet.

No soy sólo perfecto, soy Madridista también. Madridista con corazón y cojones.
¡¡¡Illa Illa Illa, Juanito Maravilla!!!
Los días que tu juegas, son todo lo que soy.
Si quieres llevar este escudo, primero hay que sudar la camiseta.
Florentino Pérez: El ultimo titulo es el primer paso al siguiente.

10 år 8 måneder siden #7 af Dios
Dejligt med et anderledes syn på debatten i disse dage, om end vi alle nok kender din holdning :)

Ligesom andre, så er der nogle ting jeg ikke helt forstår. Jeg er helt med på ideen med en sportsdirektør, selvom jeg desværre kan frygte det Pelle er ude i.

Men du bygger hele indlægget op på en syg klub-kultur, hvis jeg må bruge din ord? Jeg læste og læste, men "løsningen" udeblev. Jeg er på ingen måder enig med dig i, at Ramos ikke skulle være anføremateriale, og det ændre hans "flirten" med United altså ikke på. Jeg kan hoppe med på vognen, når snakken falder på han nok er en af dem som går forrest imod træneren, hvis sådan et opgør skal tages. Når det så er sagt, så forstod jeg det som om, at du mener vores anføre-anciennitets-system er det største problem for klubben udover vores manglende sportsdirektør? Jeg er skam heller ikke vild med konceptet, men i mangel på bedre end netop lige Ramos, Marcelo, Pepé og Ronaldo, så vil jeg da mene det er det mindste problem netop nu.
Med eller uden anciennitet, så ville Ramos være mit oplagte bud som anføre. Jeg ville nok ikke vælge Marcelo som vice, men jeg ville slet ikke overveje en Ronaldo. Pepé ville mit valg nok falde på, men jeg kan bare ikke se det er problemet? Havde vi nu haft en Alonso i truppen, så havde det været anderledes, om end jeg nok mere er fan af alle spillere tager ansvar, og ikke kun lader anføreren stå med det alene.

I øvrigt er det sjovt du beskriver hvor ondt det ville gøre på Madridismo-sjælen, at ændre vores tradition med anføre-anciennitet, men at sælge vores stadionnavn - narh det er sgu lige meget, der er alligevel ingen historie i det :D

No solo soy perfecto, también soy Madridista.
Sidste redigering: 10 år 8 måneder siden ved Dios.

10 år 8 måneder siden #8 af Pelle

Dios skrev: Dejligt med et anderledes syn på debatten i disse dage, om end vi alle nok kender din holdning :)

Ligesom andre, så er der nogle ting jeg ikke helt forstår. Jeg er helt med på ideen med en sportsdirektør, selvom jeg desværre kan frygte det Pelle er ude i.

Men du bygger hele indlægget op på en syg klub-kultur, hvis jeg må bruge din ord? Jeg læste og læste, men "løsningen" udeblev. Jeg er på ingen måder enig med dig i, at Ramos ikke skulle være anføremateriale, og det ændre hans "flirten" med United altså ikke på. Jeg kan hoppe med på vognen, når snakken falder på han nok er en af dem som går forrest imod træneren, hvis sådan et opgør skal tages. Når det så er sagt, så forstod jeg det som om, at du mener vores anføre-anciennitets-system er det største problem for klubben udover vores manglende sportsdirektør? Jeg er skam heller ikke vild med konceptet, men i mangel på bedre end netop lige Ramos, Marcelo, Pepé og Ronaldo, så vil jeg da mene det er det mindste problem netop nu.
Med eller uden anciennitet, så ville Ramos være mit oplagte bud som anføre. Jeg ville nok ikke vælge Marcelo som vice, men jeg ville slet ikke overveje en Ronaldo. Pepé ville mit valg nok falde på, men jeg kan bare ikke se det er problemet? Havde vi nu haft en Alonso i truppen, så havde det været anderledes, om end jeg nok mere er fan af alle spillere tager ansvar, og ikke kun lader anføreren stå med det alene.

I øvrigt er det sjovt du beskriver hvor ondt det ville gøre på Madridismo-sjælen, at ændre vores tradition med anføre-anciennitet, men at sælge vores stadionnavn - narh det er sgu lige meget, der er alligevel ingen historie i det :D

Eller måske en mand som Varane. Ham har jeg stadig en kæmpe kærlighed for, selv om han desværre havde et mildest talt elendigt Clasico. Men han er fremtidens mand og viceanfører for det franske landshold. Efter min mening vil det være oplagt at gøre ham til viceanfører i klubben også. Både for at signalere, at man vil satse på ham. Og fordi jeg oprigtigt tror, han har lederegenskaberne.

"Maybe they hate me because I'm too good."
Følgende bruger(e) sagde tak: Dios

10 år 8 måneder siden #9 af Thomaskjensen
Ramos er en af de mest naturlige anfører i klubben, ingen tvivl om det, de seneste artikler jeg har læst med ham syntes jeg beviser dette.
Marcelo, Varana og Ronaldo, Pepe er alle fantastiske spillere, men mangler noget, en ro (som også Ramos mangler). En anfører skal være et forebilled (Ikke som Pepe), en der aldrig laver fejl eller svinestreger. (red. Ikke Ramos eller Pepe), en der altid giver 100% (ikke som Ronaldo).
Tilbage er der ikke ret mange profiler, ud over Kross...

• Gæst
  • Gæst
10 år 8 måneder siden #10 af AvatarEyes

Siempre Madrid skrev: Det handler om at få genskabt en kultur, hvor spillerne i første omgang koncentrerer sig 100% om at stå til Real Madrids rådighed i medgang og modgang og forstår, at deres egen succes ligger i at hele holdet og hele klubben har succes.

Siempre Madrid skrev: jeg er stor (STOR!) fortaler for Cristiano Ronaldo i Real Madrid

Jeg kan ved gud ikke få det til at hænge sammen.

10 år 8 måneder siden #11 af MatiasP
Jeg må ærligt erkende at da jeg så overskriften synes jeg virkelig det var en spændende debat, og en som jeg meget gerne vil have, fordi jeg ændre en hel del ting i vores elskede klub hvis jeg sad et andet sted end i Danmark uden nogen form for magt. Men kommer der en del 2 af denne artikel? Det er i hvert fald sådan jeg synes det ligner lidt på den.

Vores anfører system som der rigtig nok diskuteres er en udfordring, men ikke noget problem. I en klub som vores er alle på nogle måder en anfører på banen, det er primært i omklædningsrummet og snakken med præsidenten at det har den største funktion og her er jeg ikke i tvivl om at Ramos og Ronaldo faktisk virkelig danner et godt makkerpar til at diskutere fremtiden for klubben. Man kan altid diskutere Ronaldos væsen og mentalitet, men man kan ikke tage hans vinder instinkt fra ham og på det har det med at smitte af på den rigtige måde.

Jeg synes artikel skulle have fokuseret mere på sportsdirektøren, den røde tråd og vores udfordringer med at smide trænere på bækken så snart de ikke levere i få måneder. Vi har virkelig mange udfordringer når spillerne ikke stoler på den medicinske afdeling, når træneren skal fokusere mere på at vinde kampe end at gøre sig klar til at vinde de vigtige kampe. Det er helt tydeligt at Benitez har spillet fodbold på en måde de første mange kampe og så til Barca var han nødt til at spille på en anden måde og så får vi klart tæsk for det har holdet ikke øvet nok endnu. Hvorfor tror I Ancelotti kom så dårlig fra start begge hans sæsoner? Han ville indføre sit system og det tager nogle måneder, men han tog de tæsk det krævede og håbede på lidt individuelt held og kløgtighed. Til gengæld så fik han systemet hurtigt ind og han endte derfra med at skulle spille noget af det bedste fodbold i mange år.

Vi har en syg klubkultur, men den kommer ikke fra småting som anfører debatten, men mere fra at vi har en præsident som bestyrelsen skulle tøjle bedre og en sportsdirektør som ikke tør sige noget fordi han er bange for at blive fyret. Personligt skal vi beholde Florentino, men bare give ham aldrig beføjelser i forhold til det sportslige dog ikke undlade ham fordi vi har brug for hans økonomiske evner for at beholde vores status som klub.

Det blev en rodet blanding, men håber det gav mening alligevel.

10 år 8 måneder siden #12 af Jaken
Det er helt bestemt kulturen, der er noget i vejen med. På et institutionelt plan ikke mindst. Spørgsmålet er bare om det er realistisk at det kan ændre sig i den snarlige fremtid?

Det er blevet meget hipt at pege på Florentino Perez, men klubbens fokus skal altså til at lægge på det sportslige igen. Dobbeltmoralen og skyklapperne må stoppe. Det går ikke at Florentino med den ene hånd fodrer pressen, køber verdensstjerner ind, sætter dem på piedestaler og både underminerer og fyrer trænere, og så med den anden kritiserer pressen for heksejagter, værner om tålmodighed og tillid til træneren, og kræver sammenhold, arbejdsmoral og lydighed af spillerne. Sådan fungerer det ikke.

Det er helt fint med store stjerner og høje forventninger (begge ting er store dele af det der gør klubben hvad den er), men der skal til at være en mening med galskaben.

Jeg har også noget imod, sådan partout, at give spillerne al skylden og prædike om total hengivelse til en bestemt træner. Spillere skal ikke bare makke ret. De er også en vigtig del af klubben og er med til at definere den, på godt og ondt. Det er stemmer, der er værd at lytte til, så længe at argumenterne er i orden og er funderet i en oprigtig bekymring og hensyntagen til klubben, men ikke hvis de er centreret omkring egen vinding for egen vindings skyld. Jeg skal så ikke kunne sige hvilken kategori diverse ”spilleroprør” har befundet sig i, men jeg vil bare lige sige, at spillerne ikke nødvendigvis tager fejl og træneren altid skal adlydes.

Det er dog optimalt og ideelt at en trup samles om en træner og giver ham tid og tillid til at prøve sine ideer frem. Det går jeg med på. Jeg kan også sagtens gå med på at spillernes magt mere eller mindre har løbet løbsk. Men den spillerstyrede kultur er også skabt af ledelsen. Det er simpelthen ikke fordrende for et velfungerende omklædningsrum eller trænersetup, at spillere bliver hentet ind til højre og venstre, uden om træneren, og bestemmes ”fra oven” at skulle starte inde på forhånd. Dén kultur vil ikke ændre sig bare ved at sælge de værste syndere på nuværende tidspunkt, nej, den vil komme igen, med mindre den institutionelle tilgang ændrer sig.

Jeg synes truppen, generelt set, er rigtig fornuftig - nej, god. Der mangler en backup på venstrebacken og en ekstra rendyrket, naturlig angriber, men spillerne er gode og jeg mener ikke, sådan for alvor, at have kunne se attitudeproblemer inde på banen. Måske udenfor, det ved jeg ikke. Noget kunne tyde på det.

Jeg har det også fint med Benitez endnu. Han skal som absolut minimum have året ud, som jeg tillader mig at sige vi alle er enige i. Det er simpelthen for urimeligt, som de fleste også siger, at blive bedømt på sådan en måde efter kun 3 måneder og med den mængde skader. Jeg så El Clasico som Benitez’ måde at vise omverden og ledelsen, at holdet ikke er i en situation hvor det er holdbart at spille på den måde med de spillere.
Ikke at han tabte den bevidst, men at han sagde ”fint, I vil have at vi er offensive, og vi vil selvfølgelig gøre alt for at vinde, men I vil se at det, rent strukturelt og taktisk, ikke er holdbart på nuværende tidspunkt med de her skader og det korte tidsrum jeg har haft at arbejde i”. Det vil stå som hans ultimative bevis på at Casemiro er en nødvendighed og at det ikke er holdbart med alle 3 medlemmer af BBC på banen på samme tid.

Jeg håber at Benitez får carte blanche til at sætte holdopstillingerne og lave ændringerne fra nu af og til sommer (altså forudsat at det ikke når Chelsea-tilstande). Ikke fordi jeg er sådan synderlig begejstret for Casemiro, kampene indtil videre i sæsonen eller mener at det ikke kunne fungere med lørdagens startopstilling, men fordi det ville være hovedløst og counterintuitive at have en træner ansat, hvis tilgang man ikke vil lade blive ført ud i livet. For ham, ville det nok betyde at Casmiro kommer ind og enten Cristiano eller Bale ryger ud, men ville nok reelt ende med at Benzema og James bliver ofret (da Bale er Florentinos projekt og Cristiano er Cristiano).

Man kan også sagtens kalde anførerkulturen forældet, men det er jo ikke rigtigt et problem. Det er trods alt bare et armbånd. Lederskikkelser vil ikke blive undermineret af den årsag alene. Desuden mener jeg også at Ramos har rigtig mange anførerkvaliteter og mener også at han er det klare anførervalg i klubben, anciennitet eller ej.

Jeg ved dog ikke hvad der ske fremadrettet for at løse problemerne en gang for alle. Det er vanskeligt. Klubben har behov for en genkendelig profil og et sæt værdier igen. Dét skal definere klubben, ikke en fastlagt spillestil som i andre klubber. En sportsdirektør kan godt være en god idé, men det kræver bare at klubben har en ledelsesmæssig rød tråd at agere udfra. Altså, ikke flere lappe –og panikløsninger. Klubben skal være gennemsyret af en sportslig målsætning. En anden eller tredje løsning kunne også være at Perez og ledelsen ændrer adfærd og reformerer eller at han erstattes – om der så overhovedet er noget bedre realistisk alternativ ved jeg ikke.

Det er noget værre noget, det hele.

Holy cow, det blev langt…

No soy sólo perfecto, soy Madridista también
Sidste redigering: 10 år 8 måneder siden ved Jaken.
Følgende bruger(e) sagde tak: Dios, MMM

Leveret af Kunena Forum