Formationerne fejlede

9 år 5 måneder siden #1 af Administrationen

Casemiro var en af de få madrilenere, der kan prale af at have taget slåskampen med Osasuna. Særligt i første halvleg kneb det med lysten til at få tøjet beskidt.

Osasuna og Real Madrid er som remoulade og leverpostej/ må aldrig blandes sammen, man kan bruges hver for sig.

Med en let parafrase fra nogle af ungdommens rap-pionerer indledes lørdagens referat. For mens Osasunas nedrykningstruede mandskab isoleret set er dybt charmerende, og når de afviger fra de vedvarende eftertacklinger, endda et hold man næsten kunne få sympati med. Real Madrid jo bare, nå ja Real Madrid, den ingrediens de fleste af os planlægger vores familie-fødselsdage og sammenkomster efter, man skulle jo nødt misse en kamp.

Isoleret set brugbare aktiver, men set fra et madrilensk synspunkt, så er turene til Osasunas hjemmebane i Pamplona meget lidt brugbart. For netop her hader man Madrid meget mere end mange andre steder i Spanien – og det kan mærkes – ikke mindst fra de medlevende fans, der har pladser få meter fra kridtstregerne.

Og den onde stemning, og den i ovenikøbet uduelige bane, kan sagtens være grunden til, at Madrid særligt før pausen leverede en elendig indsats, hvor man tabte SAMTLIGE andenbolde, var efter sin nærmeste mand i alle løbedueller og undlod at bevæge sig boldholderen. Det var et under, at man gik til pausen med et uafgjort resultat – frygten for at smide point var mere end tilstede i pausen.

Nu gik det hele alligevel godt, og Madrid endte alligevel med at vinde opgøret med fornemme 3-1, hvor sprudlende Isco var en oplevelse af de helt store og endda fik æren af at ende som kampafgørende med sin kvikke opfattelse i forbindelse med scoring til 2-1. Ellers var det en af de der kampe, der bare skulle give tre point, og helst uden at alt for mange kræfter blev brændt af. Der venter et tæt program de kommende uger, hvor man allerede om fire dage får besøg af italienske Napoli, der ikke har tabt i de seneste 13 kampe.

Osasuna - Real Madrid 1-3 (¨1-1)
0-1 Cristiano (24'), 1-1 León (33'), 1-2 Isco (62’), 1-3 Vázquez (90’)

Osasuna
Sirigu – Fuentes (Clerc, 53’), Oier, Vujadinovic, Tano Bonnin (García, 14')- Romero, Gausic, Fausto (Loé, 61’), Berenguer - Riviere, Leon

Real Madrid
Navas - Nacho, Ramos, Varane - Marcelo, Isco (Kovacic, 87’), Casemiro, Modric, Danilo (James, 57’) - Cristiano, Benzema (Vázquez, 72’)

Gule kort: Fuentes, Fausto, Causic (Osasuna) Modric, James (Madrid)

Kampens spiller: Isco – gjorde en forskel kampen igennem.
Kampens badebold: Benzema, det bliver bare aldrig rigtigt godt, vel?
Kampens detalje: Når man vinder i Osasuna, så siger statistikken, at man også bliver mester. Vi glæder os!

Det var en af de aftener, hvor Zidane agerede taldoktor og smed om sig med kombinationer i en større numerisk stoledans, hvor det nærmest var okay, hvis spillerne var en smule forvirrede mindst et par gange i løbet af opgøret.

For den almene fan tog det allerede inden kampstart et par sekunder at greje, at los blancos ikke stillede til start i en defensivt forankret 5-3-2’er, men i stedet satsede på at overløbe hjemmeholdet på flankerne og gøre brug af to styk brasilianske samba-sjovere i en 3-5-2-løsning, hvor tanken naturligvis var, at Osasunas backs Fuentes og Bonnin skulle bringes i undertal i Madrids opbyggende fase.
En skøn tanke, der sikkert havde haft mulighed for at give en dundrende succes, hvis altså lige Real Madrid havde magtet at holde i bolden i mere end to afleveringer af gangen.

Desværre viste Vasiljevic sig at have luret Zidanes bagtanker for han sørgede behændigt for at frontløberne Riviere og León konstart stressede Madrids tremandsforsvar, hvilket betød, at gæsterne konstant forfaldt til lange bolde, der sig for lette at trevle op.

I denne fase af kampen manglede man, at Zidane trak i et par andre håndtag og gav bagkæden bedre betingelser for at åbne spillet op, men de helt store taktiske udspil udeblev – nok skiftede man til 4-4-2 efter 1-0-målet, ligeså hurtigt skiftede holdet tilbage til 3-5-2 efter udligningen. Velvidende at den formation var vejen til det modsatte af succes.

Nu blev Zidane så alligevel reddet. Ikke som udgangspunkt af sin egen taktisk formåen, men fordi Danilo beklageligvis gik i stykker og måtte udskiftes, men om det var mangel på friske backs (Carvajal var ellers på bænken), eller en brat taktisk åbenbaring er usagt, men indskiftningen af James og ændringen til 4-4-2 gav et anderledes madrilensk overtag, og det vil være synd at sige, at Osasuna var andet end momentvist farlige i resten af kampen.

Tilbage står dog det faktum, at Zidane igen tabte et taktisk udspil til en mere snarrådig træner, og det er vel nærmest kun kampen mod Atlético, der har rykket ved forestillingen om, at Zidane har meget at lære, før han hører til i fodboldverdenens absolutte træner-elite.

Kampstatistik
Flest skud på mål: Cristiano Ronaldo (4), Riviere (3), Sergio León (3)
Boldbesiddelse: Osasuna (34,1%) Real Madrid (65,9%)
Boldbesiddelse spillere: Luka Modric 8,1%, Isco (8%), Casemiro (7,9%)
Succesfulde aflevering: Kovacic (100%), Ramos (93%), James (93%)

Flest succesfulde driblinger: Romero (4), Berenguer (4), Sergio León (3)
Fleste vundne hovedstødsdueller: Riviere (7), Casemiro (7), Ramos (6)
Flest succesfulde tacklinger: Marcelo (6), Oier (5), Danilo (5)

Kampens diskussionsemne
Keylor Navas leverede opgøret igennem en flot, helstøbt præstation – behøver vi virkelig De Gea/Courtois?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Pejs
  • Gæst
  • Gæst
9 år 5 måneder siden #2 af Pejs
Besvaret af Pejs på emne Formationerne fejlede
Kampens diskussionsemne bør omhandle Benzema. Samtlige Madrid fans bør være klar over at et køb af de Gea/Courtois vil være pga. Marketing og ikke sportsligt. Hvorfor udskifte Navas der brænder så meget for klubben og præstere så godt?
I den anden ende har vi en punkteret knallert, der har haft en halv god sæson fordelt på alt den tid han har været i klubben. Få ham nu ud og få noget kvalitet og vilje ind i stedet.

9 år 5 måneder siden #3 af Salix7
Besvaret af Salix7 på emne Formationerne fejlede
Jeg synes kampen efterlod mange spørgsmål og diskussionsemner. Jeg synes, at "Pejs" er inde på noget af det rigtige. Jeg var uforstående overfor, hvorfor Benzema bliver brugte uden tøven, når vi har en spiller som Morata sidende på bænken. Morata kom ind i sidste kamp, gjorde en god figur og scorede, men det er alligevel ikke nok til, at Zidane vil give ham chancen - underligt i min optik.

Et andet diskussionsemne må være Zidane. Han har helt sikkert en god kemi med det meste af truppen, hvis ikke den hele - han viser fra tid til anden stor forståelse for både spil og taktik - men at stille op med 5 forsvarsspillere i en kamp mod ligaens bundhold, er i min verden en kæmpe fejl. Specielt når vi kigger på, hvilke spillere vi har siddende på bænken som i den grad trænger til spilletid.

Jeg håber inderligt at vi får en sæson med to titler, så Zidane får mindst én sæson mere i klubben, da jeg er sikker på, at han vil kunne skabe en fantastisk hold, selvom der stadig er plads til en del forbedringer både hos ham og flere af spillerne :-)

"Noventa minuti en el Bernabéu son molto longo."

“Oh, extraordinary! They prayed for miracles and miracles arrived! … For the 17th time, this club of glitz and legend will go to the final of the European Cup.”

9 år 5 måneder siden #4 af Zyconith
Besvaret af Zyconith på emne Formationerne fejlede

Salix7 skrev:
Et andet diskussionsemne må være Zidane. Han har helt sikkert en god kemi med det meste af truppen, hvis ikke den hele - han viser fra tid til anden stor forståelse for både spil og taktik - men at stille op med 5 forsvarsspillere i en kamp mod ligaens bundhold, er i min verden en kæmpe fejl. Specielt når vi kigger på, hvilke spillere vi har siddende på bænken som i den grad trænger til spilletid.

Han stillede op med tre forsvarere, fem på midtbanen og to i angrebet. Dario (mener jeg) fik ret i, at Osasuna ikke skulle undervurderes, de gav også RMD godt med modspil på et tidspunkt hvor holdet er i ubalance grundet de mange skader, etc.

"En los momentos difíciles uno necesita cariño no más palos" - Ramos
Sidste redigering: 9 år 5 måneder siden ved Zyconith.

9 år 5 måneder siden #5 af Jaken
Besvaret af Jaken på emne Formationerne fejlede

Zyconith skrev: Han stillede op med tre forsvarere, fem på midtbanen og to i angrebet. Dario (mener jeg) fik ret i, at Osasuna ikke skulle undervurderes, de gav også RMD godt med modspil på et tidspunkt hvor holdet er i ubalance grundet de mange skader, etc.

Det ene kan dog også føre til det andet. Osasuna så gode ud, men en opstilling med 3 midtstoppere, Casemiro og 2 backs (hvoraf den ene tilmed er Danilo) er uhyggelig konservativt og gav også al initiativet til Osasuna.

Der var alt for mange spillere bag bolden og alt for få spillere i avancerede positioner til at skubbe forsvaret længere tilbage, sprede dem mere ud og give nogle opspilsmuligheder, så bolden hurtigere kunne spilles frem. Accepterer man så alligevel de trade-offs, så går det jo slet, slet ikke at have Cristiano og Benzema oppe foran. Der er jo i så fald behov for 2 angribere, der fylder noget, er bevægelige, har fart og arbejder hårdt, så modstanderne ikke får tid og ro.

Nok er det en notorisk svær udebane, der er lille og i dårlig beskaffenhed, men at være så bekymret og konservativ mod et af de absolutte bundhold efter 14 dages hvile, er altså, hvis du spørger mig, i bedste fald spøjst (og i værste fald dumt/ynkeligt).

No soy sólo perfecto, soy Madridista también

9 år 5 måneder siden #6 af Zyconith
Besvaret af Zyconith på emne Formationerne fejlede

Jaken skrev: Der var alt for mange spillere bag bolden og alt for få spillere i avancerede positioner til at skubbe forsvaret længere tilbage, sprede dem mere ud og give nogle opspilsmuligheder, så bolden hurtigere kunne spilles frem. Accepterer man så alligevel de trade-offs, så går det jo slet, slet ikke at have Cristiano og Benzema oppe foran. Der er jo i så fald behov for 2 angribere, der fylder noget, er bevægelige, har fart og arbejder hårdt, så modstanderne ikke får tid og ro.

Nok er det en notorisk svær udebane, der er lille og i dårlig beskaffenhed, men at være så bekymret og konservativ mod et af de absolutte bundhold efter 14 dages hvile, er altså, hvis du spørger mig, i bedste fald spøjst (og i værste fald dumt/ynkeligt).

Det markerede er jeg enig i, og det gik jo kun med hiv og sving at vinde kampen. Som jeg tidligere skrev, så er Danilo/Carvajal/Marcelo/Coentrao som fremskudte backs ikke nok for at presse modstanderen bredt. Ronaldo og Benz trak også ud på fløjene, primært Ronaldo, men det gik kun lige.

Det næste er jeg ikke enig i.

Der har ikke været en kontinuerlighed i start-eleveren, samt en masse forstyrrelser med skader, kampprogramsændringer og helt generelt ser jeg holdet som ude af balance, hvor jeg egentlig synes at Zidane har gjort det rigtige ved, at forsøge sig med alternative opstillinger grundet begrænset spillermateriale, sparet nogle spillere hist og her når det var muligt, m.m. Alt i alt synes jeg, at Zidane og Co. er kommet godt igennem det seneste skadeshelvede hvor reserverne i højere grad har skullet træde til og holdet har arbejdet (nogle gange hårdere end andre) for at få spillet til at flyde.

Jeg tænker også at Zidanes taktiske oplæg, valg af spillere, osv. er udtryk for særligt to ting, 1) Damage control samtidigt med at man har skullet vinde. 2) Forebygge skader, eksperimentere med taktikker, etc. der al sammen vil komme os til gode de næste par måneder.

"En los momentos difíciles uno necesita cariño no más palos" - Ramos
Følgende bruger(e) sagde tak: Daniel

9 år 5 måneder siden #7 af Steen
Besvaret af Steen på emne Formationerne fejlede
Zidanes tabermentalitet har for alvor spredt sig ud til fansene og medierne. Det er dybt grotesk, at en Real Madrid træner ( ''træner'') stiller op i en fem mands forsvar, OG har en defensiv midtbanespiller med i 3 mands-midtbanen, mod ligaens UBETINGET VÆRSTE modstander.

Derudover bliver Keylor Navas igen hyldet og sammenlignet med keepere såsom Courtois og De Gea, der begge er milevidt bedre end vores åh så elskede costaricaner (som i øvrigt var direkte skyld i et nederlag for et par runder siden), på baggrund af disse redninger:

Puha. Denne klub går en hård fremtid i møde, hvis det er disse krav, som bliver stillet til træneren og spillerne.
Følgende bruger(e) sagde tak: asp3200

9 år 5 måneder siden #8 af RJ
Besvaret af RJ på emne Formationerne fejlede
@Steen. Jeg er enig i, at Navas har været alt for svingende i denne sæson, men du har vel ikke noget at udsætte på hans kamp i går?

9 år 5 måneder siden #9 af Jaken
Besvaret af Jaken på emne Formationerne fejlede

Zyconith skrev: Det næste er jeg ikke enig i.

Der har ikke været en kontinuerlighed i start-eleveren, samt en masse forstyrrelser med skader, kampprogramsændringer og helt generelt ser jeg holdet som ude af balance, hvor jeg egentlig synes at Zidane har gjort det rigtige ved, at forsøge sig med alternative opstillinger grundet begrænset spillermateriale, sparet nogle spillere hist og her når det var muligt, m.m. Alt i alt synes jeg, at Zidane og Co. er kommet godt igennem det seneste skadeshelvede hvor reserverne i højere grad har skullet træde til og holdet har arbejdet (nogle gange hårdere end andre) for at få spillet til at flyde.

Jeg tænker også at Zidanes taktiske oplæg, valg af spillere, osv. er udtryk for særligt to ting, 1) Damage control samtidigt med at man har skullet vinde. 2) Forebygge skader, eksperimentere med taktikker, etc. der al sammen vil komme os til gode de næste par måneder.

Forskellen er dog at stort set alle var klar i går. Der var ingen grund til at stille sådan op når både Kovacic, James og Lucas sad ude på bænken.

Jeg kan forstå eksperimenter og drastiske taktiske omrokeringer i krisetider med mange skader, men i går mødte man altså ligaens suveræne bundhold med nærmest alle mand klar, havde lige haft 2 ugers pause og tabte dagen forinden førstepladsen i ligaen. Derudover er der en vigtig Champions League-kamp at både skulle forberede sig, samt tanke selvtillid til. Jeg forstår på ingen måde den beslutning - i returopgøret mod Celta var det mere forståeligt, de mange skader in mente (selvom det dog endte i en helt igennem forfærdelig præstation).

Kontinuitet er jo i øvrigt også vanskeligt at opbygge, hvis man stiller op og spiller på en måde, man ellers aldrig kommer til/bør gøre igen.

No soy sólo perfecto, soy Madridista también
Følgende bruger(e) sagde tak: RJ

9 år 5 måneder siden #10 af DarioGomez
Besvaret af DarioGomez på emne Formationerne fejlede
At tale i definitiver forpligter.

Så Steen:

"Zidanes tabermentalitet ..."

Den kræver en forklaring. Sæt i gang.

Som udgangspunkt gider jeg ikke beskæftige mig med klubber, der har færre end 35 nationale mesterskaber ...
Følgende bruger(e) sagde tak: Real HWL, ElMadrid, Chamartin

9 år 5 måneder siden #11 af DarioGomez
Besvaret af DarioGomez på emne Formationerne fejlede
Hep Hep Steen - vi er mange, der venter ...

Som udgangspunkt gider jeg ikke beskæftige mig med klubber, der har færre end 35 nationale mesterskaber ...

9 år 5 måneder siden #12 af Steen
Besvaret af Steen på emne Formationerne fejlede

DarioGomez skrev: At tale i definitiver forpligter.

Så Steen:

"Zidanes tabermentalitet ..."

Den kræver en forklaring. Sæt i gang.

Det er dybt grotesk, at en Real Madrid træner ( ''træner'') stiller op i en fem mands forsvar, OG har en defensiv midtbanespiller med i 3 mands-midtbanen, mod ligaens UBETINGET VÆRSTE modstander.

Derudover har vi i over et år nu spillet uden et koncept, hvilket tydeligvis kan ses på spillet. Jeg kan slet ikke huske, hvornår vi sidst har spillet så dårligt. Forfærdeligt.
Jeg er ikke en del af ''vi-får-3-points-så-det-hele-spiller-lejren'', det er ikke Real Madrid mentalitet. Men fred være med det, hvis du bliver underholdt af at se holdet spille, pt.
Følgende bruger(e) sagde tak: asp3200

Leveret af Kunena Forum