Spillerpræsentation: Ferland Mendy

4 år 10 måneder siden #1 af Jbner

Hvem er Ferland Mendy?

24-årige Ferland Mendy blev født i byen Meulan-en-Yvelines i Frankrig d. 8. juni 1995. Begge hans forældre kommer fra afrika, Guinea og Senegal, og han har selv senegalisisk stastsborgerskab sammen med sit franske.

Han er venstrebenet, og hans foretrukne position på banen er venstre back, men han har spillet enkelte kampe på venstre midt.

Mendy kom ind på PSG's akademi som en lovende 9-årig, hvor han drømte om at efterligne Ronaldinho, der fik sit europæiske gennembrud i klubben. Få år senere, fik han dog en hofteskade, som ledte til at han udviklede slidgigt. Han tilbragte derfor et år væk fra fodbolden, hvor de første tre måneder blev tilbragt med hoften i gips, hvorefter de næste tre måneder gik med behandling på Necker-Enfants Malades Hospital, hvor lægerne meddelte ham, at han aldrig ville spille fodbold igen. Det var her han lærte hvordan han skulle komme rundt i en kørestol.

Da han forlod hospitalet, blev han sendt til Bullion, hvor han gennemgik en lang og smertefuld genoptræning, hvor han først skulle lære at gå igen, herefter skulle han genopbygge muskelmasse, og til sidst kunne han vende tilbage til fodbolden.

Da genoptræningen var overstået, forlod han PSG til fordel for Mantois 78, en klub der lå i udkanten af den franske hovedstad, og her viste han ikke blot at han var fuldt genoptrænet, han var stærkere end før sin skade. Her blev han opdaget af Le Havre, som hentede ham i Juni 2013.

Mendys hidtidige karriere

Skiftet til Le Havre i 2013 var et skridt op for den franske teenager, som nu skulle lære fra en af de bedste akademier i frankrig. Et akademi der har produceret spillere som Benjamin Mendy, Riyad Mahrez, Lass Diarra, Paul Pogba, Dimitri Payet, Steve Mandanda og Pierre-Emerick Aubameyang.

I Le Havre blev det til 56 kampe for B-holdet, inden han rykkede op på førsteholdet i 2015. Her blev det til 47 kampe, onden Lyon fik øjnene op for den unge franskmand, og i 2017 hentede man Mendy til klubben for blot 5 millioner euro.

I Lyon gjorde han sig først bemærket da træner, Bruno Genesio, valgte at sætte ham på banen i Europa League-opgøret mod CSKA Moskva, i stedet for Fernando Marçal, som ikke var glad for at blive taget af, og endte med at have en stort skænderi med træneren.

I den netop overståede sæson, opnåede Mendy en stor milepæl, da han fik sin første kamp for det franske landshold. Han fik sin debut mod Uruguay i november, hvor han spillede i stedet for skadede Benjamin Mendy.

Hvad kan Mendy bidrage med i Real Madrid?

Ferland Mendy bliver ofte sammenlignet med Manchester Citys Benjamin Mendy, som også fik sit gennembrud i Le Havre, to sæsoner før sin navnebror.

Ferland Mendy bringer en lignende villighed til at angribe, men denne del af hans spil er dog ikke helt poleret endnu. Hans smalle nederlag i forhold til offensive kvaliteter sammenlignet med Benjamin Mendy, bliver dog gjort op for med hans større taktiske overblik i den anden ende af banen, og på nogle områder er han også teknisk bedre. Selvom hans foretrukne ben er det venstre, er han ikke helt ueffen med det højre.

"Han er venstre backens Kylian Mbappe," fortæller spillerens agent, Yvan Le Mee.

"Mendy er god offensivt og defensivt, hvilket er sjældent. Balancerede spillere som er spændende når de går med frem, og meget stærke bagved, er meget meget sjældne. Bortset fra Andy Robertson, som ikke vil skifte fra Liverpool, er der ikke nogen bedre spiller i den rolle i verden."

I statistikkerne hos whoscored.com tegner der sig ikke et billede af den mest offensive spiller. Med blot 7 assists og 2 mål, er det ikke fordi han har gjort sig meget bemærket på målsiden af spillet. Værd at bemærke er dog spillerens afleveringsprocent, som konsekvent ligger over 80%. Dette minder meget om vores nuværende venstre back, Marcelos tal. Derudover er det også værd at han blot har samlet 7 gule kort sammen i sine 72 kampe i Lyon. Det er altså ikke en spiller der vinder sine duelle ved blot at sparke angriberen ned.

Skribentens forventninger

Jeg glæder mig til at se hvad Ferland Mendy kan. Han er muligvis ikke den bedste offensive venstre back i verden, men hvis hans defensiv er så stærk som diverse eksperter fortæller, kan jeg ikke vente med at få ham i kamp. Jeg elsker Marcelo, men hvor har jeg bandet ham væk mange gange, når han lunter hjem fra et angreb, eller placerer sig helt forkert i forsvaret.

Jeg er dog stadig en smule skeptisk over dette indkøb. Jeg havde personligt aldrig hørt om spilleren før medierne begyndte at sende ham til Real Madrid. Om det så er min egen uvidenhed der gør det, er svært at sige. Derudover er han heller ikke helt ung. Som 24-årig synes jeg man burde have hørt mere til ham. Og så er der hans alvorlige skade i hoften fra hans ungdom. Kan den skabe problemer på sigt?

Jeg forventer dog at han vil presse Marcelo til det yderste. Og kan det få noget af den gamle Marcelo tilbage, så er det fint. Og spiller han fantastisk, og slår Marcelo af, så er det også helt fint.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

4 år 10 måneder siden #2 af Mathiaska
Personligt var jeg godt oppe og køre over denne transfer, lige indtil Mendy til dagens præsentation udtaler, at han ikke har snakket med Zidane endnu. Det får mig til at tænke:

1. Har Zidane overhovedet bedt om (endnu) en venstre back - eller er det den sportslige ledelse der har vurderet at nogle af de andre ikke er gode nok SAMMEN med Marcelo?

2. Kommer Mendy overhovedet til at spille når det gælder, upåagtet af Marcelos "genrejsning" qua Zidanes tillid til den den lille brasilianer? Afslutningen på den netop afsluttede sæson viste os jo, at han spiller Marcelo uanset hvor godt konkurrenterne gør det.


Og forstå mig ret - jeg er vild med Mendy. Militäo ligeså - men hvis dette ikke er Zidanes indkøb men højere oppe fra - ender vi så ikke i en anden grøft end den Zidane antydede vi skulle i da han vendte retur - altså den hvor han bestemmer hvem der skal hentes?
Husker endda han var noget hård i retorikken og sagde, at hvis han ikke kan få de spillere han vil have, så smutter han.

Måske er jeg bare for gammeldags og/eller romantisk, men jeg synes sgu det er sært at træneren ikke har snakket med spilleren inden han hentes (for maaange penge)..
Sidste redigering: 4 år 10 måneder siden ved Mathiaska.
Følgende bruger(e) sagde tak: JimmyBroe

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

4 år 10 måneder siden #3 af Administrationen

Mathiaska skrev: Personligt var jeg godt oppe og køre over denne transfer, lige indtil Mendy til dagens præsentation udtaler, at han ikke har snakket med Zidane endnu. Det får mig til at tænke:

1. Har Zidane overhovedet bedt om (endnu) en venstre back - eller er det den sportslige ledelse der har vurderet at nogle af de andre ikke er gode nok SAMMEN med Marcelo?

2. Kommer Mendy overhovedet til at spille når det gælder, upåagtet af Marcelos "genrejsning" qua Zidanes tillid til den den lille brasilianer? Afslutningen på den netop afsluttede sæson viste os jo, at han spiller Marcelo uanset hvor godt konkurrenterne gør det.


Og forstå mig ret - jeg er vild med Mendy. Militäo ligeså - men hvis dette ikke er Zidanes indkøb men højere oppe fra - ender vi så ikke i en anden grøft end den Zidane antydede vi skulle i da han vendte retur - altså den hvor han bestemmer hvem der skal hentes?
Husker endda han var noget hård i retorikken og sagde, at hvis han ikke kan få de spillere han vil have, så smutter han.

Måske er jeg bare for gammeldags og/eller romantisk, men jeg synes sgu det er sært at træneren ikke har snakket med spilleren inden han hentes (for maaange penge)..


Jeg tror, at den skal forstås sådan, at han ikke har nået at snakke med Zidane fra aftalen mellem klubberne blev indgået og til nu. Det har flere gange været nævnt, at Mendy var Zidanes store ønske./Jesper.
Følgende bruger(e) sagde tak: andreashn

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

4 år 10 måneder siden #4 af Real Madrid
Forhåbentlig er han bedre på banen, end han var til at jonglere. Det var sku en jammerlig omgang ;-)

No solo soy perfecto, también soy Madridista

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

4 år 10 måneder siden #5 af Bismo
Jovic udtalte også, at han endnu ikke havde snakket med Zidane. Jeg påtalte også den gang, at det var underligt af en træner ikke at ringe og sige velkommen til en ny spiller + oplyse denne om hvilke forventninger, der er til ham.

Zizou er sku en underlig type..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

4 år 10 måneder siden #6 af ElMadrid

Bismo skrev: Jovic udtalte også, at han endnu ikke havde snakket med Zidane. Jeg påtalte også den gang, at det var underligt af en træner ikke at ringe og sige velkommen til en ny spiller + oplyse denne om hvilke forventninger, der er til ham.

Zizou er sku en underlig type..


Jeg synes nu ikke at der er noget underligt over det her. Man har forhåbentlig fortalte ham, hvilke forventninger der er til ham INDEN man købte ham.

Vi skal nu ikke glemme at der er gået en masse snak og forhandlinger inden de nævnte spillere. Og her har der været en del snak om, at Zidane spiller en vigtig rolle.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

4 år 10 måneder siden #7 af Ramos4

Mathiaska skrev: Personligt var jeg godt oppe og køre over denne transfer, lige indtil Mendy til dagens præsentation udtaler, at han ikke har snakket med Zidane endnu. Det får mig til at tænke:

1. Har Zidane overhovedet bedt om (endnu) en venstre back - eller er det den sportslige ledelse der har vurderet at nogle af de andre ikke er gode nok SAMMEN med Marcelo?

2. Kommer Mendy overhovedet til at spille når det gælder, upåagtet af Marcelos "genrejsning" qua Zidanes tillid til den den lille brasilianer? Afslutningen på den netop afsluttede sæson viste os jo, at han spiller Marcelo uanset hvor godt konkurrenterne gør det.


Og forstå mig ret - jeg er vild med Mendy. Militäo ligeså - men hvis dette ikke er Zidanes indkøb men højere oppe fra - ender vi så ikke i en anden grøft end den Zidane antydede vi skulle i da han vendte retur - altså den hvor han bestemmer hvem der skal hentes?
Husker endda han var noget hård i retorikken og sagde, at hvis han ikke kan få de spillere han vil have, så smutter han.

Måske er jeg bare for gammeldags og/eller romantisk, men jeg synes sgu det er sært at træneren ikke har snakket med spilleren inden han hentes (for maaange penge)..


Selvfølgelig er det Zidane der har bedt om Mendy. Hvorfor skulle Florentino gå ud og hente en relativt ukendt fransk spiller? Det skriger da Zidane, som gerne vil gøre holdet mere fransk åbenbart. Havde Perez stået for at hente en venstreback, havde vi fået et brasiliansk talent eller noget i den dur :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

4 år 10 måneder siden #8 af JesperThomsen
Bliver Militao vist frem på Bernabeu også?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

4 år 10 måneder siden #9 af Chamartin

JesperThomsen skrev: Bliver Militao vist frem på Bernabeu også?


Han er i truppen for Brasilien i Copa America, så der går nok lidt tid. Men mon ikke han får en præsentation - før eller efter hans sommerferie.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum