Zidane åbner op om sin tid i Real Madrid: “Vi stod til rådighed for spillerne”

4 måneder 4 uger siden #1 af Administrationen
Zinedine Zidane er...

Zinedine Zidane er en af de mest elskede trænere i Real Madrids historie. Den franske legende overtog det hvide mandskab i januar 2016 efter en svær periode under Rafa Benítez – og skrev sig kort efter ind i fodboldhistorien ved at vinde Champions League tre gange i træk.
Nu ser Zidane tilbage på sin tid i klubben i et interview på YouTube-kanalen Hamidou Msaidie, hvor han deler minder, refleksioner og nøglerne til succesen.

Ankomsten til Real Madrid

Zidane husker tydeligt øjeblikket, hvor chancen for at overtage førsteholdet opstod.

“Jeg kan huske, at vi var i gang med at forberede en kamp mod Ebro, da muligheden for at træne førsteholdet dukkede op. Da jeg startede i Castilla, drømte jeg om førsteholdet, men efter at have tabt tre kampe i begyndelsen troede jeg faktisk, at det var slut dér.”

Han understreger, at han vidste, hvad han gik ind til:

“I starten mødte vi klokken ni om morgenen og gik først klokken elleve om aftenen. Jeg vidste, hvad jeg kastede mig ud i. Vi havde det bedste hold i verden. Jeg så spillerne og vidste, at hvis vi arbejdede godt, kunne vi opnå store ting – og det var præcis det, der skete. Vi ville ikke have, at træningerne skulle være ens.”

Et hold i krise

Da Zidane overtog ansvaret, befandt Real Madrid sig i en kritisk situation.

“Vi kom til et hold, der var fysisk nede. Det eneste, vi skulle indgyde, var idéen om, at de skulle arbejde sammen som et hold. Vi kunne arbejde i hverdagene, fordi vi kun spillede Liga.”

Zidane afslører, at han hurtigt tog fat i lederne i omklædningsrummet:

“Jeg mødtes med de fire anfører og fortalte dem, hvad jeg forventede af dem, og at jeg ville se, om de var engagerede. Da de sagde ja til at arbejde, var det slut – så kom glæden. Vi genfandt deres motivation: arbejde og glæde. Vi fik dem til at løbe. Det fysiske arbejde var afgørende.”

Troen på fællesskabet

Zidane var ærlig over for spillerne om holdets niveau i begyndelsen:

“Jeg sagde til dem, at hvis vi spillede mod Atlético eller Barcelona på det tidspunkt, ville vi tabe 100 procent. Men hvis vi arbejdede sammen, så kunne vi slå dem – og det var præcis det, der skete.”

“I januar ville vi ikke have slået dem, men ved sæsonens slutning slog vi dem begge. Barcelona i Ligaen og Atlético i Champions League.”

Forholdet til spillerne

Et centralt element i Zidanes filosofi var relationen til spillerne.

“I Real Madrid stod vi til rådighed for spillerne. For mig er det dét, der gør et hold stærkt. Hvis du ikke har forstået det, kan du ikke holde længe i det her job.”

Han uddyber:

“Vi er der for at støtte dem, og du skal vise, at du er der for dem. For at omklædningsrummet accepterer det, du vil indføre, skal spillerne kunne lide dig. Hvis de ikke er enige i træningerne eller det, der bliver givet dem, vil der altid mangle noget. Med os tror jeg, at de nød det – på alle niveauer.”

Nøglen til de tre Champions League-titler

Zidane peger på selvtillid, konkurrence og glæde som afgørende faktorer.

“Vi gav spillerne enormt meget selvtillid. De kom fra en dårlig periode og havde brug for at genfinde selvtilliden, den fysiske form – det hele. Vi skabte rammerne for, at de kunne finde det igen.”

Han afslutter med et klart budskab om konkurrence:

“Når en spiller er konkurrencedygtig, er han glad for at træne og gå på banen – og så kan man vinde tre Champions League-titler. Vi havde det fantastisk. Jeg forsøgte at få dem til at forstå, at alle var vigtige. Hvis man ikke trænede godt, kunne man ikke spille. Hvis man allerede mandag ved, hvem der spiller lørdag, er det skidt. De spillere, der ikke spiller, kommer ikke til at træne godt.”

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

4 måneder 4 uger siden #2 af nono
Bizart. Zidane får det næsten til at lyde som om trænergerningen i Real Madrid minder om den gængse trænergerning. Spøjst at han slet ikke finder lejlighed til at nævne de daglige drøftelser med Perez omkring taktik, holdkortet. Nej - helt ubegribeligt - har han fået spillerne mod ombord ved at forankre sine ideer og forplante optimisme gennem sine anførere.

Det må være det politiske klima. Man er på månen hvis man tror det var sådan her Zidane faktisk gik til opgaven. Det er mere troværdigt at han var Perez’ skødehund og hver dag rundede kontoret deroppe, fik et A4 papir i hånden med taktik, opstilling og noter til adfærdskorrektion, eks: “Talt med Modric. Du skal ikke råbe af ham under træningspassene igen”. Bare på spansk selvfølgelig. Det er sådan jeg tror det må gå til ‘IRL’. Alt andet er naivt at tro. Og det samme skete for Xabi. Han blev totalt undermineret af Perez. Zidane var bare heldig at spillerne vandt en masse. Det var fandme bare Courtois der lavede en redning. Ellers havde Zidane lidt samme skæbne som Xabi. Det er der evidens for. Folk som matamoro skal ikke fremsætte ideer om hvorvidt spillernes fysik var dårlig, selvom teorien egentlig kunne flukte med at Pintus bliver hentet midt i sæsonen. Sådan en omgang uhørt mundlort hører ikke til på dette forum. Her drøftes ikke ideer, teorier, vendes spørgsmål eller luftes forhåbninger - nej herinde samles vi om én ting: Alt er noget lort, har været noget lort nærmest altid og det er udelukkende Perez - og til dels Vinicius’ skyld. Og det kan der ikke herske tvivl om, for vi er 6 der liket hinandens indlæg og 6 der angriber alt og alle med perfide kommentarer hver gang NOGEN og vi mener nogen har en anden holdning eller forsøger at nuancere tingene. Snart har vi det hele for os selv. Det bliver SÅ godt. 
Sidste redigering: 4 måneder 4 uger siden ved nono.
Følgende bruger(e) sagde tak: Matamoro

4 måneder 4 uger siden #3 af elle44
Det godt nok synd for dig. Var det før eller efter du beskyldte folk for at kaste med mundlort at du begyndte at føle dig hævet over andre herinde?
Følgende bruger(e) sagde tak: Bismo

4 måneder 4 uger siden #4 af NickyMad
Selv hvis man køber ind på det du siger, er du så meget anderledes selv? Du præsenterer alle dine holdninger som om det skulle være faktuelt. Hvorfor skal alle absolut være med din ide med det er alene Xabis skyld og fordi han ingen balls havde? Så må vi jo bare være uenige

Du har brugt så meget tid på at diskutere cojones og hvor meget Arbeloa modsat havde, og den mandsmod han nu kom ind med. Du var også hurtigt ude med din bemærkning om mandsmod, da du så Arbeloa havde Castilla spillere mod et 2. divisionshold.

Men så snart det begynder at gå galt, og Arbeloa bare passivt kigger på, roser spillerne efter kampen og viser ingen form for cojones eller mandsmod, trækker du dig igen og siger at det var dit håb. Trods du ellers hele tiden har været så overbevist om Arbeloa ville gøre tingene anderledes og var så meget mere en mand. Der skulle ikke mere end en sølle kamp, før du tog den defensive vej og begyndte at snakke om håb, selvom det ikke var tilfældet tidligere.

4 måneder 4 uger siden #5 af nono
Goddag mand økseskaft. De ting som jeg har skrevet ER faktuelle. Xabi forlod sit system. Ingen æresport. Mbappe fik lov at spille skadet. Vini blev tilgivet med det samme osv osv osv. Hersf udledte jeg som postulat at Xabi alt i alt så svag ud når man lagde det hele sammen. Følgeligt tillod jeg mig at håbe på at Arbeloa ikke var et ligeså stort skvat. Det håber jeg stadig.

Hvornår siver det ind at jeg repræsenterer synspunkter som har udspillet sig for øjne af os, mens jeg i modsætningsforhold hertil forholdes myter og gisninger. Jeg påstår ikke at jeg er bedre eller hævet over andet end de sølle argumenter. Det er dog anden gang du nævner at det skulle være tilfældet, så måske er der noget du selv føler :-)

4 måneder 4 uger siden #6 af mohbar
​Zizou er nødt til at passe MEGET på hvad han siger ellers kan han vinke farvel til det landstrænerjob han har ønsket sig så længe.

4 måneder 4 uger siden #7 af Lars1991
Nu har jeg læst at efter der er kommet flere billeder fra er det der æresport, at de stod i vejen for kameraerne og det var det der blev fortalt videre. Der er desuden ingen tradition for at man laver æresporten (men det sker kampen efter). Ingen gik i omklædningsrummer men de stod i stedet på sidelinjen. 

4 måneder 4 uger siden #8 af elle44
Goddag mand økseskaft. Var det Xabi der forlod systemet eller spillerne der ikke ville spille det mere? Hvor er det faktuelle i det?. Mbappe var skadet, jamen han spillede da? hvor har du de fakta fra? Eller er det måske noget du har læst?

Du simpelthen den største hykler herinde. Du kan jo se hvordan du selv skriver herinde?
Følgende bruger(e) sagde tak: NickyMad

4 måneder 4 uger siden #9 af Ramos4

Lars1991 post=192226 skrev: Nu har jeg læst at efter der er kommet flere billeder fra er det der æresport, at de stod i vejen for kameraerne og det var det der blev fortalt videre. Der er desuden ingen tradition for at man laver æresporten (men det sker kampen efter). Ingen gik i omklædningsrummer men de stod i stedet på sidelinjen. 

​Jo de senere år har der været tradition for at man laver en lille æresport, når vinderne går op og får deres medaljer.
Så længe Super Cuppen har været afholdt i Saudi, mener jeg.

1956, 1957, 1958, 1959, 1960, 1966, 1998, 2000, 2002, 2014, 2016, 2017, 2018, 2022, 2024

4 måneder 4 uger siden #10 af Estadio Santiago Bernabéu

Ramos4 post=192360 skrev:

Lars1991 post=192226 skrev: Nu har jeg læst at efter der er kommet flere billeder fra er det der æresport, at de stod i vejen for kameraerne og det var det der blev fortalt videre. Der er desuden ingen tradition for at man laver æresporten (men det sker kampen efter). Ingen gik i omklædningsrummer men de stod i stedet på sidelinjen. 

​Jo de senere år har der været tradition for at man laver en lille æresport, når vinderne går op og får deres medaljer.
Så længe Super Cuppen har været afholdt i Saudi, mener jeg.

Jeg kan ikke lige finde det. Har du nogle links til de æresporte i Saudi Arabien?

Turneringen blev spillet i Saudi i
2020
2022
2023
2024
2025
2026

Der blev sprunget over i 2021 pga Corona. Kampene blev spillet i Spanien i stedet. Så kan du bare sende tre links eller sådan noget så burde der være nok. Taaaak <3

4 måneder 4 uger siden #11 af Ramos4
Jeg kan simpelthen bare huske at det skete. Med min hjerne.

Det skete. Jeg så det.

1956, 1957, 1958, 1959, 1960, 1966, 1998, 2000, 2002, 2014, 2016, 2017, 2018, 2022, 2024

4 måneder 4 uger siden #12 af Matamoro
Hvorfor elsker man Xabi og hvorfor hader man Vinicius?

Real Madrid er en klub, der dyrker individualisme som en del af sin identitet. At give spillerne frihed til at udtrykke sig på banen er ikke kun mangel på struktur, det er også et bevidst valg om at lade det individuelle talent blomstre.

Et fast koncept kan gøre en klub forudsigelig. Real Madrid har i stedet valgt taktisk fleksibilitet, hvor træneren tilpasser sig spillerne og modstanderen. Det giver mulighed for at udnytte individuelle styrker i forskellige kontekster, frem for at tvinge alle ind i én skabelon.

Real Madrid satser på spillere, der kan afgøre kampe på egen hånd, fordi klubben tror på, at vindermentalitet og personlighed er lige så vigtigt som taktik. Det kan jeg personligt godt se det charmerende ved.

Real Madrids fravalg af et fast koncept er ikke kun et tegn på kaos, men også et udtryk for en bevidst tilgang hvor frihed, talent og vindermentalitet er i centrum. Det er ikke nødvendigvis den mest moderne tilgang, men det er en tilgang, der har skabt legender og vigtigt af alt giver masser af titler.

Men når det er sagt, så hersker der kaotiske tilstande når det individuelle talent ikke rækker. Det kan man helt berettiget blive frustreret over. Men det som vi ser udspille sig på denne side handler om at der er nogle herinde som ikke bryder sig om Real Madrids identitet.  Man havde sat sin lid til Xabisom netop  er en koncept-træner der vil presse spillerne ned i en skabelon. Det lykkedes han ikke med og så lader folk få frustrationerne frit løb.

Vinicius er fuldstændig det modsatte af en koncept- spiller. Han spiller udelukkende per instinkt. Lige nu lykkes det ikke for ham og derfor er det nemt at angribe ham, men grundlæggende handler det om at man ikke kan lide hans spillestil. Man vil hellere have en skabelonspiller.
Hans personlighed hjælper ham naturligvis heller ikke. Han er ultra-provokerende, men mest af alt er man irriteret over at med ham på banen kan vi ikke spille som Barcelona, City, Bayern

Sidste redigering: 4 måneder 4 uger siden ved Matamoro.

Leveret af Kunena Forum