Formation?
Mit indlæg er laaaangt, men jeg håber alligevel at nogen læser det igennem og måske giver deres tanker, om de er dybt-uenige eller er enige i nogle af mine tanker, så er det stadig rart med feedback.
Det hyppigste diskuterede emne lige pt er: Skal Ancelotti spille 4-3-3 eller 4-2-3-1 ? eller en helt tredje mulighed?
Lige for tiden (februar 2014) stiller han oftes med en 4-3-3 således:
Diego Lopez / Iker
Arbeloa/Carvajal – Ramos – Pepe – Marello
Modric – Xabi – Di Maria
Bale – Benzema – Ronaldo
Jeg har ikke deffinitivt valgt mellem Arbeloa/ Carvajal, eller mellem Iker/Diego da de ikke er ligeså relevante i forhold til at det er Midtbanen + angreb som ændres mest, samt at forsvaret generelt er stabilt. Men om man foretrække rArbeloa/carvajal eller Iker/Diego kan dog også diskuteres her, da dette også er en interressant diskussion.
Jeg vil gerne starte med mine tanker om 4-2-3-1 VS 4-3-3
Jeg er egentlig tilfreds med at holde på 4-3-3’en, men der er lige pt seriøst ”flawed” Di Maria bliver misbrugt på en position som han overhoved ikke kan finde ud af at spille, jeg er i forvejen kritisk over for Di Maria, så måske giver jeg ham for lidt credit, men han er generelt en kant spiller, og kan ikke spille centralt i en 4-3-3. Det er næsten de samme som at spille 10 mod 11. hvad er løsningen på dette? Enten at ændre i spillere eller formation.
Først hvis formation sku ændres:
med de spillere der nu engang er tilstede, kunne man måske stille op med den gamle 4-2-3-1 så ledes: (kun midtbane og angreb)
modric - Xabi
Bale – Di Maria/Isco/Jese – Ronaldo
Benzema
Man har altså mulighed for at spille med 3 forskellige af vores spillere på den hængende angriber postion, alle 3 som ikke kan spille en central rolle ordenligt. Helst så jeg nok Isco, så han ku få kamp formen igen, da han har vist potentiale tidligere, men det ku også være interessant at se Jese i den rolle. På den måde har vi nu løst problemet med at en spiller lige pt spildes på en plads han ikke kan spille. Di Maria ku også spille her.
Men jeg skrev jo også at jeg godt kunne lide en 4-3-3, det ovennævnte er bestemt en mulighed, men hvis Ancelotti godt vil holde fast på en 4-3-3 hvordan gør han så det? Jeg tænker:
Udskift af spillere:
Okay hvad er mulighederne? Jeg tror muligvis Ancelotti har en plan om at Khedira skal spille den plads som Di Maria har nu, derfor vil han nok gerne lære spillerne det system, men Khedira er stadig skadet, så hvad gør man indtil da? Jeg synes det ku være spændende med:
Modric – xabi – casemiro
Altså blir Casemiro ny, der er selvfølgelig nogle grunde til mine tanker:
Hvorfor ikke ILLARA?: godt spørgsmål, Illara kunne godt spille der, men hvorfor har jeg så valgt Casemiro? Der er flere tanker.
først: Xabi + Illara = LANGSOM mindtbane.
Hvorfor er det godt med Casemiro? Først vil det måske styrke defensiven, selv om denne dog ikke mangler at blive styrket pt. Men Casemiro er en central midtbane spiller, der er god til Genpresset, kan erobre bolde oppe på banen, og bringer en god passion og aggressivitet. Han har et fint pasnings-spil og godt løbe pensum og er ganske fin teknisk. Hvor Illara modsat ikke bidrager ligeså godt til pasnings spillet, nogle gange kommer der en perle, men generelt spiller han bolden mere til siden eller bag ud, han er ikke særlig dynamisk eller aggressiv, og står længere tilbage på banen dog er han mere defensivt orienteret, Ulempen er at Casemiro er typen der pga. hans aggressivitet nok trækker lidt for mange kort, han skal lære at en tackling ikke altid skal sættes ind. Jeg tror han ville komplementere Modric og Xabi godt. Dette er jeg stor fortaler for at prøve.
Desuden er Casemiro et talent der (ifølge mig) viser gode tendenser, har stort potentiale og generelt har spillet godt i de kampe han får. Jeg synes det er et bedre alternativ end Di Maria, da casemiro 1) er centra midtbane spiller og ikke en Wing.
Desuden synes jeg at Di Maria har mange mangler i hans spil. Som især ikke egner sig til den position han spiller pt. Di Maria vil gerne være en ”ny Ronaldo” han har 3 ting han ofte gør når han modtager bolden, 1) han prøver at drible – går ofte galt, 2) laver et indlæg – Havner alt for ofte det forkerte sted, eller 3) laver en ”ronaldo” og skyder på må l- Modsat Ronaldo score han bare (næsten) aldrig på det skud, og det går ofte forbi mål. Altså har han ikke de samme evner som Ronaldo, som i højere grad kan tillade sig at skyde på (næsten) hvad som helst. Han vil gerne score, men når man er på den centrale midtbane er man altså ikke i ligeså høj grad en ”finisher/afslutter”, som han er på kanten i højere grad.
Opstillingen med Casemiro tror jeg ville give højere pres, mere dynamisk spil, måske mere possesion men helt sikkert mere aggressivitet som Madrid godt kan mangle.
En anden interessant mulighed, som jeg ikke er helt overbevist om, but here goes.
Modric – Xabi – Bale
Nu tænker mange nok - hvad? Jeg er heller ikke sikker på det ville virke, men først og fremmest ville de give Højre wingen fri, til enten Jese, eller måske Di Maria. Bale arbejder i forvejen mere defensiv end fx Ronaldo, han er fysisk stærk og hurtig, og ham og Ronaldo vil ligge tæt på hinanden, og de har et rigtig godt blik for hinanden, eller Bale er hvertfald god til at finde Ronaldo. Han har nogle rigtig gode indlæg. Desuden har han jo spillet Venstre wing før, så han kan godt spille i venstre side, han er selvfølgelig ikke lige så defensiv som mange andre alternativer, men måske det ville virke. Problemet er dog at dette ikke nødvendigvis giver den bedste balance.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Schytte
- Gæst
-
Schytte skrev: Ancelotti insisterer på 4-3-3, og det er fair nok, men det er jeg ikke en fan af, som man kan læse i mine tidligere indlæg. Det går bare ikke med di Maria. Alle spillere har dårlige dage, men di Maria har ikke haft én eneste god kamp på den plads. Som du siger, så er det som at spille 10 mod 11. Jeg er sikker på formationen er god, hvis man har spillermaterialet til det, men det har man ikke.
Nu må du også lige prøve og se det store billede engang. Di María spiller jo pladsen af mangel på bedre! Det er jo ikke fordi han blev valgt foran Isco, da han spillede på sit højeste eller satte Khedira af holdet før hans skade. Di María spiller pladsen, fordi Isco er skræmmende ringe for tiden, omend jeg synes han skal spille fast, så han hurtigere lærer pladsen at kende, men mest af alt, fordi Khedira blev skadet, og Casemiro er ude af billedet.
Di María er den eneste som kan bidrage med noget af den løbevilje Khedira bød ind med. At han er elendig på den position, og han slet ikke han placere sig ordentligt derinde er noget helt andet, men forklaringen og den fremtidige løsning er jo ikke Di María har slået Khedira eller sågar Isco af inde centralt.
4-3-3 eller 4-2-3-1 er jo stort set samme formation, hvor kun taktikken adskiller formationerne. Den eneste forskel på de 2 formationer er jo hvor lidt/meget defensivt arbejde vores mest offensive centrale midtbanespiller skal have, hvis vi ser på de 2 formationer i Real Madrid's perspektiv.
4-3-3 passer perfekt til vores hold med Alonso, Khedira og Modric som Ancelotti også spillede med i stort set hver eneste kamp da alle 3 var til rådighed
No solo soy perfecto, también soy Madridista.
Når vi nu virker farligere i angrebet og har bedre spillemateriale (fx. Isco) til 4-2-3-1, hvorfår så spille 4-3-3 når vi nu alligevel forsvarer os i 4-4-2 ?
Balancen kommer fra 4-4-2 - det underholdende spil lader stadig vente på sig i 4-3-3 hvor det ofte er med hiv og sving og sene scoringer at sejrene hives hjem.
- Schytte
- Gæst
-
Dios skrev:
Schytte skrev: Ancelotti insisterer på 4-3-3, og det er fair nok, men det er jeg ikke en fan af, som man kan læse i mine tidligere indlæg. Det går bare ikke med di Maria. Alle spillere har dårlige dage, men di Maria har ikke haft én eneste god kamp på den plads. Som du siger, så er det som at spille 10 mod 11. Jeg er sikker på formationen er god, hvis man har spillermaterialet til det, men det har man ikke.
Nu må du også lige prøve og se det store billede engang. Di María spiller jo pladsen af mangel på bedre! Det er jo ikke fordi han blev valgt foran Isco, da han spillede på sit højeste eller satte Khedira af holdet før hans skade. Di María spiller pladsen, fordi Isco er skræmmende ringe for tiden, omend jeg synes han skal spille fast, så han hurtigere lærer pladsen at kende, men mest af alt, fordi Khedira blev skadet, og Casemiro er ude af billedet.
Di María er den eneste som kan bidrage med noget af den løbevilje Khedira bød ind med. At han er elendig på den position, og han slet ikke han placere sig ordentligt derinde er noget helt andet, men forklaringen og den fremtidige løsning er jo ikke Di María har slået Khedira eller sågar Isco af inde centralt.
4-3-3 eller 4-2-3-1 er jo stort set samme formation, hvor kun taktikken adskiller formationerne. Den eneste forskel på de 2 formationer er jo hvor lidt/meget defensivt arbejde vores mest offensive centrale midtbanespiller skal have, hvis vi ser på de 2 formationer i Real Madrid's perspektiv.
4-3-3 passer perfekt til vores hold med Alonso, Khedira og Modric som Ancelotti også spillede med i stort set hver eneste kamp da alle 3 var til rådighed
Du skriver selv man ikke har bedre, hvorfor så spille den formation? Khedira, Alonso og modric ville være fantastisk, men man har vidst siden november, at khedira er ude næsten hele sæsonen, og illarra tydeligvis ikke god nok. Og du siger, formationen ikke er meget forskellig fra 4-2-3-1, så hvorfor ikke vente til næste sæson hvor man har khedira klar?
Ang. Isco, så er det også lidt pga man smider ham rundt på forskellige pladser, og at hans primære plads ikke er i en 4-3-3. Ville dog stadig hellere have ham ind i stedet for di Maria, og så ligge lidt foran modric og Alonso/mellem, men ikke helt oppe bag angriberen.
Lige et edit fordi jeg ikke fik alt med:
4-2-3-1 med modric og Alonso kan være ustabil defensivt uden khedira som vi så under Mourinho, og modric er blomstret meget i 4-3-3. Men Alonso og modric burde stadig være rigelig til de `nemmere` kampe.
Så også hellere illarra foran di maria
Carvajal – Ramos – Pepe – Marcelo
Modric – Xabi
Isco - Bale – Ronaldo
Benzema
Den opstilling ville jeg gerne se mod hold som pakker sig, den er offensiv og ville kræve Bale også arbejder defensivt som han gjorde en del i Tottenham. Den anden opstilling jeg gerne så hvor vi stiller mere defensivt op er:
Iker
Arbeloa – Ramos – Pepe – Marcelo
Xabi – Khedira/Llarra
Modric
Bale – Ronaldo
Benzema
På langt sigt så og for fremtiden, så ville Gundogan være optimal ved siden af Modric. Men nok ønske tænkning:)
Du skriver selv man ikke har bedre, hvorfor så spille den formation? Khedira, Alonso og modric ville være fantastisk, men man har vidst siden november, at khedira er ude næsten hele sæsonen, og illarra tydeligvis ikke god nok. Og du siger, formationen ikke er meget forskellig fra 4-2-3-1, så hvorfor ikke vente til næste sæson hvor man har khedira klar?
Ang. Isco, så er det også lidt pga man smider ham rundt på forskellige pladser, og at hans primære plads ikke er i en 4-3-3. Ville dog stadig hellere have ham ind i stedet for di Maria, og så ligge lidt foran modric og Alonso/mellem, men ikke helt oppe bag angriberen.
4-2-3-1 med modric og Alonso kan være ustabil defensivt uden khedira som vi så under Mourinho, og modric er blomstret meget i 4-3-3. Men Alonso og modric burde stadig være rigelig til de `nemmere` kampe.
Fordi det handler om og vænne spillerne hurtigere til Ancelotti's idéer og formationer. Det siger vel sig selv?.
4-2-3-1 er simpelthen for skrøbelig en opstilling når presspillet ikke fungere optimalt, eller man slet ikke praktisere et organiseret et af slagsen som vi så det under Mourinho. Der var en grund til vi tabte de fleste store opgør under Mourinho, og først efter mange interne opgør imod Barcelona fandt vi opskriften på sejr, omend mange af sejrene også skyldes Barcelona's mange elendige kampe, men der skal ikke tages noget fra vores sejre imod dem.
Jeg har aldrig forstået idéen som mange tydeligvis er kæmpe fortalere for, at man har en opstilling til svære og nemme modstandere. Jeg kan forstå hvis der bliver rettet lidt i taktikken, men decideret ændre opstilling gør jo bare at sammenspillet og de indbyrdes forståelser på banen tager dobbelt så langtid, som hvis der kun var én formation man kørte fast. Derfor er jo også stor fortaler for, at Ancelotti fastholder sit 4-3-3 system.
Isco har svært ved og fungere i en mere tilbagetrukket rolle, hvor han ikke rigtig bidrager med noget defensivt såvel som offensivt, og derfor bliver Di María foretrukket fremfor Isco tror jeg, men det skal nok komme, det tager bare lidt tid og tilvænning.
Der er også en anden ting, og det er, at balancen på holdet stort set ikke var tilstede med Illarra, Modric og Isco og derfor blev Ancelotti nødt til at gå drastigt til værks, og arbejde meget med midtbanen. At jeg personligt ikke synes det har hjulpet specielt meget med Alonso's tilbagekomst, og omskolingen af Di María er noget helt andet, men jeg forstår udmærket godt idéen. Man kan heller ikke bare forvente tingene flyder fra dag 1 af, men jeg håber snart vi får Alonso, Modric og Isco at se sammen, selvom jeg helt klart foretrækker Illarra fremfor Alonso allerede nu.
Spiller man med en dybdeliggende playmaker som Alonso, så er det vigtigt, at han bliver beskyttet godt af sine medspillere på midtbanen, men det kan Modric og Isco/Di María bare ikke klarer, og derfor foretrækker jeg Illarra, da han er bedre defensivt, men en klart dårligere playmaker. Modric og Isco har alle kvaliteterne til og fører spillet frem, og jeg så gerne Illarra være en rigtig balancespiller, som kun har til funktion og holde den defensive balance, og spille bolden frem til Modric eller Isco, som derved kan skabe de kreative ting.
Pirlo og Juve er det perfekte eksempel på hvordan en "dårlig" defensiv spiller kan blive så fantastisk god og vigtig for sit hold som den dybdeliggende playmaker. Han bliver beskyttet af 2 fantastiske felt-til-felt spillere, som begge løber solen sort, og de spillere har vi ikke til og beskytte Alonso, og derfor tror jeg vi aldrig får den fornødne balance og dominans på holdet og vores midtbane.
Jeg foretrækker vores playmaker er længere fremme på banen, og derfor har jeg aldrig rigtig været så vild med Alonso. Han er virkelig verdensklasse, men reelt set har vi jo 3 spillere på midtbanen som alle er bedst offensivt, og der knækker filmen.
En længere forklaring, men det synes jeg der var brug for :)
No solo soy perfecto, también soy Madridista.
- Schytte
- Gæst
-
Dios skrev: Schytte skrev:
Fordi det handler om og vænne spillerne hurtigere til Ancelotti's idéer og formationer. Det siger vel sig selv?.
4-2-3-1 er simpelthen for skrøbelig en opstilling når presspillet ikke fungere optimalt, eller man slet ikke praktisere et organiseret et af slagsen som vi så det under Mourinho. Der var en grund til vi tabte de fleste store opgør under Mourinho, og først efter mange interne opgør imod Barcelona fandt vi opskriften på sejr, omend mange af sejrene også skyldes Barcelona's mange elendige kampe, men der skal ikke tages noget fra vores sejre imod dem.
Jeg har aldrig forstået idéen som mange tydeligvis er kæmpe fortalere for, at man har en opstilling til svære og nemme modstandere. Jeg kan forstå hvis der bliver rettet lidt i taktikken, men decideret ændre opstilling gør jo bare at sammenspillet og de indbyrdes forståelser på banen tager dobbelt så langtid, som hvis der kun var én formation man kørte fast. Derfor er jo også stor fortaler for, at Ancelotti fastholder sit 4-3-3 system.
Isco har svært ved og fungere i en mere tilbagetrukket rolle, hvor han ikke rigtig bidrager med noget defensivt såvel som offensivt, og derfor bliver Di María foretrukket fremfor Isco tror jeg, men det skal nok komme, det tager bare lidt tid og tilvænning.
Der er også en anden ting, og det er, at balancen på holdet stort set ikke var tilstede med Illarra, Modric og Isco og derfor blev Ancelotti nødt til at gå drastigt til værks, og arbejde meget med midtbanen. At jeg personligt ikke synes det har hjulpet specielt meget med Alonso's tilbagekomst, og omskolingen af Di María er noget helt andet, men jeg forstår udmærket godt idéen. Man kan heller ikke bare forvente tingene flyder fra dag 1 af, men jeg håber snart vi får Alonso, Modric og Isco at se sammen, selvom jeg helt klart foretrækker Illarra fremfor Alonso allerede nu.
Spiller man med en dybdeliggende playmaker som Alonso, så er det vigtigt, at han bliver beskyttet godt af sine medspillere på midtbanen, men det kan Modric og Isco/Di María bare ikke klarer, og derfor foretrækker jeg Illarra, da han er bedre defensivt, men en klart dårligere playmaker. Modric og Isco har alle kvaliteterne til og fører spillet frem, og jeg så gerne Illarra være en rigtig balancespiller, som kun har til funktion og holde den defensive balance, og spille bolden frem til Modric eller Isco, som derved kan skabe de kreative ting.
Pirlo og Juve er det perfekte eksempel på hvordan en "dårlig" defensiv spiller kan blive så fantastisk god og vigtig for sit hold som den dybdeliggende playmaker. Han bliver beskyttet af 2 fantastiske felt-til-felt spillere, som begge løber solen sort, og de spillere har vi ikke til og beskytte Alonso, og derfor tror jeg vi aldrig får den fornødne balance og dominans på holdet og vores midtbane.
Jeg foretrækker vores playmaker er længere fremme på banen, og derfor har jeg aldrig rigtig været så vild med Alonso. Han er virkelig verdensklasse, men reelt set har vi jo 3 spillere på midtbanen som alle er bedst offensivt, og der knækker filmen.
En længere forklaring, men det synes jeg der var brug for :)
Hvis 4-2-3-1 og 4-3-3 minder meget om hinanden, men der er en lidt mere defensiv indstilling, så burde det i teorien heller ikke tage voldsomt lang tid at vænne sig til formationen. Men noteret, Ancelotti vil have spillet 4-3-3 ind nu, således alle spillere vænner sig til den. Min personlige mening er dog bare, at når man mangler en meget vigtig brik (Khedira o.l.) og bruger en lappeløsning (di Maria), så får man ikke så meget ud af det. Men nu ved jeg heller ikke hvor lang tid det tager spillerne at vænne sig til det nye system, så om det er for risikabelt først at implementere det når Khedira er tilbage, det ved jeg ikke.
4-2-3-1 er meget skrøbelig, især hvis man spiller med to spillere som Modric/Alonso ved siden af. Og som jeg sagde, så havde Modric også svært ved at spille i det system, fordi som du nævner, så kræves der at Alonso bliver beskyttet, og så kan Modric ikke blomstre, som han er begyndt at gøre nu. Men på den anden side, så har Real heller ikke set godt ud i de kampe man spiller 4-3-3 og er under pres. Igen, det er nok fordi di Maria slet ikke fylder noget på midten i forhold til en spiller, der naturligt spiller den plads.
Jeg er ikke fortaler for at ændre formationer mod de nemmere og sværere hold, men hvis man spiller 4-2-3-1, så vil jeg da til hver en tid spille med Alonso/Modric fremfor Alonso/Modric sammen med en mere defensiv type. Af samme grund som man vil have Arbeloa fremfor Carvajal mod de bedre hold. For mod de hold, så burde en Alonso og Modric altså være rigeligt. Selvfølgelig løber man ind i et hold der er bedre på dagen, men generelt burde det være nok, når man ser på holdet.
Har været meget kritisk overfor 4-3-3, men det er egentlig mest fordi Ancelotti bruger di Maria, da man med formationen netop ønsker kontrol på midten, men det bidrager di Maria på ingen måder til, eller i hvert fald meget lidt.
Har det lidt svært med Isco, for hans ønskeposition er ikke i en 4-3-3. Mener bare man skal begyndte at omskole ham nu, hvis planen med ham er, at han skal trækkes længere ned i banen. Hvis han bare bliver brugt som indskifter på 2-3 forskellige pladser, så udnytter man langt fra hans potentiale. Håber bare ikke planen er, at han skal spille falsk 9er, for tror egentlig der er meget potentiale i ham på en central midt. Hvis man allerede nu begyndte at få sammenspillet Modric, Alonso/Illara og Isco på de tre pladser på midten, så ville det være fantastisk. Modric, Alonso og Isco er dog pænt offensivt, som du selv siger. For jeg ser ingen fremtid i di Maria, hverken på den her plads eller i Real Madrid generelt.
Kan bare ikke rigtigt finde ud af, om Illarra er fremtidsmateriale. Han startede ud meget anonymt/elendigt, men synes egentlig han har gjort det bedre og bedre, dog uden at være fantastisk. Og så er Alonso også faldet i niveau, og det kan man især se, når tempoet fra modstanderen bliver sat op. Synes dog stadigvæk, han skal være i startopstillingen.