Ny angrebskonstellation?
Jeg synes, at gårsdagens kamp, og i særdeleshed Chicharitos præstation, henleder til nogle overvejelser om truppens sammensætning. For selvom at Chicharito på de fleste parametre er en dårligere fodboldspiller end Benzema, så er jeg overbevist om, at han ville præsterer bedre i 9 ud af 10 kampe, der lignede gårsdagens.
Hvorfor? Jo. Chicharito er jo en klassisk 9’er. Bevægelig, hurtig, fylder meget i feltet, god positionering og mange dybdeløb. Disse kvaliteter kan Benzema på samme måde ikke tilbyde. I stedet er han stærk, fantastisk med ryggen til mål, en god opspilsstation og god til at indgå i det snævre spil.
Ovenstående kvaliteter er tit argumentet, når Benzema har været usynlig i en af de større kampe, og det bliver tit udlagt på den der ’vi har BRUG for de kvaliteter’ måde. Men har vi det? Det er jeg kommet i tvivl om. Mest af alt er jeg kommet frem til denne fortvivlelse, efter jeg har sammenlignet vores og Barcelonas præstationer mod Atlético. Barcelona har ikke haft problemer med Atlético i denne sæson, og de har scoret et utal af mål på den defensiv, som vi skulle bruge et rødt kort til at dirke op, og det er der en grund til. Deres angreb er meget dynamisk. Alle tre spillere er hurtige, snævre, driblestærke, bevægelige og i stand til at snyde modstanderen helt inde i det lille felt. Vores angreb er det modsatte. Selvfølgelig er det et fantastisk angreb, men kampene mod Atlético har virkelig vist, at hvis der skal ske noget, så skal det oftest komme fra en af midtbanespillerne. Det er statisk og kedeligt.
Det er jo ikke en taktisk disposition, men i stedet en effekt af det spiller materiale, vi har. Bale er dygtig, men han er bestemt ikke god i de små rum. Ronaldo er naturligvis også fantastisk, men udover små lysglimt som i går, så er han heller ikke særlig dynamisk på den venstrekant. Dette kan heller ikke just siges om Benzema, der som tidligere nævnt er meget stationær i sit spil. Det er utopisk, at vi kan få det til at køre i angrebet, som Barcelona gør, for det er et angreb, der decideret vinder kampene, hvilket vores midtbane oftest gør for os, men jeg synes, at vi bør revurdere den sammensætning, vores angreb har.
For har vi virkelig brug for en spilstation som Benzema, når vi har en så kreativ og boldsikker midtbane? Og hvad får vi egentligt ud af ham? Han MEGAshiner i kampene mod Barcelona, hvor sådan en type angriber også er fantastisk, men udover disse kampe så falder vi aldrig helt på halen over ham. Og derfor synes jeg også, at det var interessant, at jeg pludselig så noget fra vores angriber i går, som jeg har savnet i alle de slags kampe, hvor vi spiller bolden rundt ude foran deres forsvar.
Selvfølgelig er Chicharito ikke løsningen, for vi skal have noget i en højere klasse. Det er utopisk qua spillerens historik, men jeg tror, at vi ville gå fra at være i topklasse til at være more og less uovervindelige, hvis vi erhvervede Sergio Aguero. Han har alt det, som Benzema ikke har, men han kan også indgå fint i småspillet. Jeg tror virkelig, at han ville shine på vores hold. Det ville også kunne give os noget uforudsigelighed at få en tonser som ham, hvilket også har kunnet ses på Suarez i Barcelona. Som nævnt, tror jeg, at Aguero er utopisk, men kan vi fange en angriber af samme type? Hvad med sådan en som Lacazette? Jeg har ikke set mange kampe med ham, men mit umiddelbare indtryk er, at han er lidt den samme type.
Det er vigtigt for mig at påpege, at dette ikke er en kritik af Benzema. Det er i stedet en revurdering af den angrebskonstellation, vi har, i forhold til denne spillestil vi praktiserer. Og den revurdering fortæller mig, at Benzema ikke bidrager positivt til vores fundament i forhold til en mere snæver, hurtig, dynamisk, bevægende angriber ala Aguero, Suarez etc., som naturligvis STADIG kan indgå i spillet. Dette vil give os den dynamik i angrebet, som vi så glimt af i går, og det ville samtidig også kunne gøre os farlige i dybden, efter at Ronaldo ikke tager de helt lange løb længere.
Nogle vil også mene, at denne dynamik vil kunne skabes ved at skippe Bale afsted og hente en anden type afløser som Reus eller Hazard, men jeg mener faktisk, at en ny angriber er det bedste valg, selvom det er hårdt at sige farvel til sådan en dygtig fodboldspiller.
Hvad tænker i?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Benzema er min favorit men jeg ville give Chicharito chancen, ikke pga at han scorede et mål igår, men simpelthen grundet den vildskab han kom med fra startfløjt, jeg personligt var helt vild med det, og vi får det ikke fra de andre i truppen da de er for ''snobbet'' til at udvise sådan en form for udstråling.
Men vi ved jo alle sammen at Benzema og sådan en som Bale er garanteret en startplads, så at fortjene sig til en plads i startopstillingen er ikke et element man gøre sig brug af i Real Madrid.
Florentino Pérez
No solo soy perfecto, también soy Madridista.
Dios skrev: Hvis vi vil have vildskab, og ikke kigger på kvalitet, så kunne vi ligeså have beholdt Morata! Chicharito spillede en god kamp, men det er så også det :)
Morata, vildskab? Arrrgh sådan ser jeg ham overhovedet ikke.
Udover vildskabet, så har Chicharito også et overraskende fint drive med bolden, han er farlig inde i boksen også får han løbet nogle meter hvilket er fine egenskaber. Jeg siger ikke at Chicharito skal være Real spiller efter sommer, men lige nu er det måske en type som ham som vi har brug for at løfte os mentalt, men også spillemæssigt hvilket han bestemt gjorde i kampen igår. Atletico havde ihvertfald lidt sværere ved at holde styr på Chicharito end Benzema, hvor jeg mener at han var den dårligste på banen i første kamp.
Florentino Pérez
Sahinovic skrev:
Dios skrev: Hvis vi vil have vildskab, og ikke kigger på kvalitet, så kunne vi ligeså have beholdt Morata! Chicharito spillede en god kamp, men det er så også det :)
Morata, vildskab? Arrrgh sådan ser jeg ham overhovedet ikke.
Udover vildskabet, så har Chicharito også et overraskende fint drive med bolden, han er farlig inde i boksen også får han løbet nogle meter hvilket er fine egenskaber. Jeg siger ikke at Chicharito skal være Real spiller efter sommer, men lige nu er det måske en type som ham som vi har brug for at løfte os mentalt, men også spillemæssigt hvilket han bestemt gjorde i kampen igår. Atletico havde ihvertfald lidt sværere ved at holde styr på Chicharito end Benzema, hvor jeg mener at han var den dårligste på banen i første kamp.
Jeg var både overrasket og glad over Chicha igår. For han spillede en fremragende kamp. Men du kan slet ikke sammenligne de to angriberes arbejdsbetingelse. Det var tydeligt at Atletico gjorde et stort nummer ud af også, at lukke Benzema ned i første kamp. Chicharito havde væsentlig mere plads at boltre sig på igår.
Jeg vil ikke tage noget som helst fra Chicha's præstation. For han gjorde det virkelig fabelagtig i store dele af kampen.
Der er ingen tvivl om, at det er den slags afløser vi skal have. Jeg mener ikke han behøver have et meget højere niveau. Han skal bare spilles rigtigt, ligesom igår. Hans statistik fejler ingenting, han har scoret virkelig fint, taget det i betragtning, at han nærmest ikke har spillet.
Jeg er her stadig XOXO
Jeg vil også gerne skyde den ned med, at vi behøver en anden type angriber. Det tror jeg slet ikke vil gavne os, set over en sæson. Om end jeg er helt enig i, at vi behøver mere kreativitet og en spiller som er bedre i de små rum på den sidste tredjedel af banen, men der skal vi jo kigge på vores kanter. Som du også nævner, er det der, vi mangler netop dét.
Den perfekte løsning for mig (og for holdet IMO) er:
1.
At beholde Benzema i front. Det er nødvendigt at have en spiller som er så dygtig med ryggen mod mål, så længe at bare en af vores kanter er så elendige til det.
2.
Beholde Ronaldo (eller Bale). Det er samtidig vigtig for vores nuværende hold/angreb, at have en spiller som positionere sig godt er hurtig og tager gode dybdeløb og ikke mindst, er en målsluger.
3.
Sælge den anden kant og bruge James/købe Reus eller en anden(Sanchez). Alle tre er sublime i de små rum og samtidige fænomenale boldfordelere. Samt habile målscorer. Sanchez og Reus har væsentlig mere fart i skoene end James. Hvor James vinder i deciplinen "spil i de små rum" samt skud fra distancen.
Jeg er her stadig XOXO
- Gæst
-
- KesseBM
- Gæst
-
Jeg har aldrig forstået købet af Bale, når man har Ronaldo på holdet. Fordi de (i min optik) minder rigtigt meget om hinanden typemæssigt. Spillet bliver simpelhen for låst og for forudsigeligt ved at have de to "fartkanoner" til at ligge på hver sin kant. Vi så jo selv hvor dynamisk vi spillede da Bale var skadet i starten af sæson og James overtog hans plads. Man må jo også sige at det er langt de fleste kampe hvor vi er dominerende og skal skabe kampen hvorved en type som James/Reus vil være klart at foretrække på kanten fremfor Bale eller Ronaldo.
- Johnson
- Gæst
-
James Modric Kroos Isco
Sanchez/Benzema Ronaldo/Bale
Vi mangler også en enkelt klassemidtbanespiller mere. Man taler lidt om Kondogbia. Han var også på tale da han spillede i Sevilla