Hvorfor har Real Madrid ikke mere succes i LaLiga?
7 år 6 måneder siden #1
af Kayed99
Hvorfor har Real Madrid ikke mere succes i LaLiga? blev oprettet af Kayed99
Jeg sidder lidt i et dilemma og ville lige dele de her tal og tanker med jer. Nu tabte vi jo til Girona i går og det har på ny sparket en debat i gang, ift. om vi spiller med samme motivation i LaLiga, som tilfældet er det i Champions League.
Jeg har lavet en pointsammenligning mellem os og Barcelona mellem 09/10 og frem til 17/18:
- 09/10: 96 point (Barca 99)
- 10/11: 92 point (Barca 96)
- 11/12: 100 point (Barca 91)
- 12/13: 85 point (Barca 100 point)
- 13/14: 87 point, samme antal som Barca (Atlético sluttede på 90)
- 14/15: 92 point (Barca 94)
- 15/16: 90 point (Barca 91)
- 16/17: 93 point (Barca 90)
- 17/18: katastrofale 76 point og en tredjeplads, gudskelov for os og Zizou vandt vi CL.. (Barca 93 point).
Konklusion:
- Vi har et pointgennemsnit på 90,1
- Barca har et pointgennemsnit på 93,3
- Fraregner man 17/18, så har vi et snit på 91,9
- Samlet set en pointdifference på 3,2 point
Kigger man på indbyrdes opgør i samme periode:
I Copa del Rey har vi mødtes fire gange (fem med i år) i samme periode. To finaler, en semifinale og en kvartfinale. Vi vandt de to finaler og semifinalen.. altså 3/4 tilfælde. I Super Cuppen har vi mødt hinanden 3 gange i samme periode og vi har vundet 2/3. Og så var der den ene gang i CL, hvor Barca vandt noget kontroversielt. Kigger man på de turneringer, så står det dog 5-3 i vores favør. Meget mere lige kan det ikke blive.
Så kommer afstikkeren og her tager jeg 08/09 sæsonen med og frem til denne. LaLiga: 13 nederlag, 4 krydser og 4 sejre.
Jeg kan til dels gå med til, at manglende kvalitet og motivation har været nævneværdige faktorer på de skuffende resultater i ligaen, men den helt centrale årsag for mig er, at vi i de indbyrdes opgør har været så markant dårligere.. og når man kigger på en pointforskel på 3,2 point (1 kamp), så er det ekstremt tankevækkende. Jeg forstår heller ikke, hvordan vi i tre andre turneringer kan være bedre samlet, men at vi ligaen halter så langt efter.
En anden central problemstilling for mig er Pérez!
Barca under Guardiola var naturligvis ét af de bedste mandskaber nogensinde, men problemet er bare, at Guardiola forsvandt i 2012 og siden er Barca gradevist gået mere og mere væk fra den traditionelle Barca stil med at satse på egne talenter og spille ud fra det koncept, som Cruyff startede og Guardiola byggede videre på. Jeg ved skam godt, at de stadig har haft spillere som Messi (måske historiens bedste), Iniesta, Xavi, Puyol, Alves, Busquets, Pique, Neymar, Suarez etc. i denne periode og generelt mere stabilitet på trænerfronten, hvilket helt sikkert også er en faktor i min optik, men nu har vi jo også bare prøvet lidt af hvert i samme periode.
Først med Galacticos 2.0 i 2009 med Ronaldo, Kaka, Alonso, Benz.. fra etablerede trænernavne som Mourinho, Ancelotti og Benitez, til ‘mænd af huset’ som Zizou, Lopetegui og nu Solari. Nu kører vi med en større statsning på unge spillere..
Planlægning er generelt et problem hos os, da jeg aldrig har følt, at vi med Florentino Pérez har haft en balanceret og fungerede strategi. Vi har prøvet så mange forskellige trænertyper og skiftet transferstrategi og lige lidt har det hjulpet ift. ligaen. Det at vi ikke har en sportsdirektør, irriterer mig forfærdeligt meget, da Pérez dermed får for meget magt.. den mand kan ikke træffe gode sportslige beslutninger, hvilket han kontinuerligt har bevist. Det er altid all in på en strategi eller all in på en anden. Vi har aldrig lagt os fast på noget, som fungerer.. hver gang der har været tegninger til noget stort, så har Pérez' ageren sat en stopper for det.
Hvad tænker I om disse tal og tanker?
Jeg har lavet en pointsammenligning mellem os og Barcelona mellem 09/10 og frem til 17/18:
- 09/10: 96 point (Barca 99)
- 10/11: 92 point (Barca 96)
- 11/12: 100 point (Barca 91)
- 12/13: 85 point (Barca 100 point)
- 13/14: 87 point, samme antal som Barca (Atlético sluttede på 90)
- 14/15: 92 point (Barca 94)
- 15/16: 90 point (Barca 91)
- 16/17: 93 point (Barca 90)
- 17/18: katastrofale 76 point og en tredjeplads, gudskelov for os og Zizou vandt vi CL.. (Barca 93 point).
Konklusion:
- Vi har et pointgennemsnit på 90,1
- Barca har et pointgennemsnit på 93,3
- Fraregner man 17/18, så har vi et snit på 91,9
- Samlet set en pointdifference på 3,2 point
Kigger man på indbyrdes opgør i samme periode:
I Copa del Rey har vi mødtes fire gange (fem med i år) i samme periode. To finaler, en semifinale og en kvartfinale. Vi vandt de to finaler og semifinalen.. altså 3/4 tilfælde. I Super Cuppen har vi mødt hinanden 3 gange i samme periode og vi har vundet 2/3. Og så var der den ene gang i CL, hvor Barca vandt noget kontroversielt. Kigger man på de turneringer, så står det dog 5-3 i vores favør. Meget mere lige kan det ikke blive.
Så kommer afstikkeren og her tager jeg 08/09 sæsonen med og frem til denne. LaLiga: 13 nederlag, 4 krydser og 4 sejre.
Jeg kan til dels gå med til, at manglende kvalitet og motivation har været nævneværdige faktorer på de skuffende resultater i ligaen, men den helt centrale årsag for mig er, at vi i de indbyrdes opgør har været så markant dårligere.. og når man kigger på en pointforskel på 3,2 point (1 kamp), så er det ekstremt tankevækkende. Jeg forstår heller ikke, hvordan vi i tre andre turneringer kan være bedre samlet, men at vi ligaen halter så langt efter.
En anden central problemstilling for mig er Pérez!
Barca under Guardiola var naturligvis ét af de bedste mandskaber nogensinde, men problemet er bare, at Guardiola forsvandt i 2012 og siden er Barca gradevist gået mere og mere væk fra den traditionelle Barca stil med at satse på egne talenter og spille ud fra det koncept, som Cruyff startede og Guardiola byggede videre på. Jeg ved skam godt, at de stadig har haft spillere som Messi (måske historiens bedste), Iniesta, Xavi, Puyol, Alves, Busquets, Pique, Neymar, Suarez etc. i denne periode og generelt mere stabilitet på trænerfronten, hvilket helt sikkert også er en faktor i min optik, men nu har vi jo også bare prøvet lidt af hvert i samme periode.
Først med Galacticos 2.0 i 2009 med Ronaldo, Kaka, Alonso, Benz.. fra etablerede trænernavne som Mourinho, Ancelotti og Benitez, til ‘mænd af huset’ som Zizou, Lopetegui og nu Solari. Nu kører vi med en større statsning på unge spillere..
Planlægning er generelt et problem hos os, da jeg aldrig har følt, at vi med Florentino Pérez har haft en balanceret og fungerede strategi. Vi har prøvet så mange forskellige trænertyper og skiftet transferstrategi og lige lidt har det hjulpet ift. ligaen. Det at vi ikke har en sportsdirektør, irriterer mig forfærdeligt meget, da Pérez dermed får for meget magt.. den mand kan ikke træffe gode sportslige beslutninger, hvilket han kontinuerligt har bevist. Det er altid all in på en strategi eller all in på en anden. Vi har aldrig lagt os fast på noget, som fungerer.. hver gang der har været tegninger til noget stort, så har Pérez' ageren sat en stopper for det.
Hvad tænker I om disse tal og tanker?
Følgende bruger(e) sagde tak: JimmyBroe
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
7 år 6 måneder siden #2
af Zyconith
"En los momentos difíciles uno necesita cariño no más palos" - Ramos
Besvaret af Zyconith på emne Hvorfor har Real Madrid ikke mere succes i LaLiga?
Tænker at du udpensler det åbenlyse. Hvad er dit dilemma?
7 år 6 måneder siden #3
af Kayed99
Besvaret af Kayed99 på emne Hvorfor har Real Madrid ikke mere succes i LaLiga?
At jeg ikke kan forstå komplekset mod dem isoleret i ligaen - og så er det egentlig også bare en reaktion på al den her snak om, at det er motivationen, som er til forskel. Jeg synes altid medierne går med den påstand, men jeg forsøger blot at vise, det er mere nuanceret
7 år 6 måneder siden #4
af Zyconith
Besvaret af Zyconith på emne Hvorfor har Real Madrid ikke mere succes i LaLiga?
Synes allerede at problemerne startede da Makelele og Del Bosque forlod klubben og Perez bagefter blev genvalgt. Det blev jo hele bare et stort rod med underlige indkøb, osv. Måske er der også et motivationsmæssigt problem hos spillerne, har vi jo ingen indsigt i, men altså... At Perez er hurtig på aftrækkeren i eksemplet med J-Lo synes jeg også er et problem.
Det er komplekst som du siger, men altså. Barcelona har haft et virkelig godt hold, lysten til at bevise sig, m.m., hvor det nogle gange virker til at vi har svært ved "at være på" mod mindre hold, eksempelvis Girona her i weekenden. Så mister man jo potentielt set hurtigt mange point i ligaen. Synes også at det gode arbejde i Barcelona især begyndte at komme til udtryk under Riijkards periode som træner. Der blev en del af fundamentet for en nyvunden vindermentalitet for alvor lagt. Og så var Guardiola jo bare super til at perfektionere holdet i en tid hvor Real Madrid sejlede med at finde sig selv og etablere et bare nogenlunde hold der leverede kontinuerligt.
Det er komplekst som du siger, men altså. Barcelona har haft et virkelig godt hold, lysten til at bevise sig, m.m., hvor det nogle gange virker til at vi har svært ved "at være på" mod mindre hold, eksempelvis Girona her i weekenden. Så mister man jo potentielt set hurtigt mange point i ligaen. Synes også at det gode arbejde i Barcelona især begyndte at komme til udtryk under Riijkards periode som træner. Der blev en del af fundamentet for en nyvunden vindermentalitet for alvor lagt. Og så var Guardiola jo bare super til at perfektionere holdet i en tid hvor Real Madrid sejlede med at finde sig selv og etablere et bare nogenlunde hold der leverede kontinuerligt.
7 år 6 måneder siden #5
af Ramos4
1956, 1957, 1958, 1959, 1960, 1966, 1998, 2000, 2002, 2014, 2016, 2017, 2018, 2022, 2024
Besvaret af Ramos4 på emne Hvorfor har Real Madrid ikke mere succes i LaLiga?
Udover Messi så er grunden til at Barcelona vinder over os og vinder ligaen, at de har et fast koncept. Så simpelt kan det siges. En fast måde at spille på de seneste ti år. Spillerne ved præcis hvad de skal, ledelsen køber ind efter strategien, træneren ved det når han bliver ansat osv. Stabilitiet og et koncept vinder en liga over 38 runder. Vi henter trænere og skifter koncept lidt i øst og vest. Bale bliver hentet til at spille højrekant osv. osv. Vi er heldigvis et fremragende cup-hold, men nogen rød tråd har vi ikke rigtig set under Florentino Perez.
1956, 1957, 1958, 1959, 1960, 1966, 1998, 2000, 2002, 2014, 2016, 2017, 2018, 2022, 2024
Følgende bruger(e) sagde tak: Dios
7 år 6 måneder siden #6
af Dios
No solo soy perfecto, también soy Madridista.
Besvaret af Dios på emne Hvorfor har Real Madrid ikke mere succes i LaLiga?
Og så må vi ikke glemme, at samtlige af vores offensive spillere igennem de sidste 10 år aldrig har været nogle som scorer plus 30 mål på et kontinuerligt plan, hvis vi ser bort fra Ronaldo.
Derudover har vi kæmpet utrolig meget med balancen på holdet, fordi vi freder 3-4 offensive spillere til at lave et solidt defensivt arbejde, og vi har forsvarspillere som er bedst i det fremadrettede spil og vi har mange spillere med dårlig koncentration.
Alt i alt, så har vores trup været skruet helt forkert sammen. Det skyldes mange ting, men ansvaret falder bare altid tilbage på Perez.
Derudover har vi kæmpet utrolig meget med balancen på holdet, fordi vi freder 3-4 offensive spillere til at lave et solidt defensivt arbejde, og vi har forsvarspillere som er bedst i det fremadrettede spil og vi har mange spillere med dårlig koncentration.
Alt i alt, så har vores trup været skruet helt forkert sammen. Det skyldes mange ting, men ansvaret falder bare altid tilbage på Perez.
No solo soy perfecto, también soy Madridista.
Følgende bruger(e) sagde tak: BBB