Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: Financial Fair Play - Spørgsmål og svar

Financial Fair Play - Spørgsmål og svar 1 måned 6 dage siden #1

• JimmyBroe
  • JimmyBroe's profilbillede
  • Falster Fyren
  • Real Madrid fan siden jeg kunne gå.
Jeg ved ikke om det er i overkanten med en Financial Fairplay tråd, men jeg synes oftere og oftere at jeg sidder med spørgsmål omhandlende dette emne. Jeg kan også se at flere andre brugere stiller spørgsmål til hvad det her i virkeligheden betyder. Samtidig er det et tiltag i fodbolden, som for det første nok er kommet for at blive, men som også lader til at blive mere og mere mærkbart i fodbold Europa, bl.a. i Real Madrid og derfor mere og mere relevant at have en grundlæggende viden om.

Håber der sidder nogle kloge hoveder som kan belyse det her emne lidt mere. Jeg har set sporadiske kommentarer som besvarer enkelte ting. Men det kunne være rart med en lidt mere gennemgående guide til hvad helvede det her handler om. Samt at få det samlet i én tråd.

Jeg ved at jer bag siden har travlt. Men måske der sidder en blandt Madridista.dk skribenter eller en i brugergruppen som kunne skrive lidt om FFP’s regler, fordele og ulemper. Det bliver mere og mere relevant at vide noget om denne jungle.

Jeg skal være ærlig at sige at FFP er lidt for langhåret til, at jeg vil kalde mig selv for faktaduelist inden for området. Derfor har jeg nogle konkrete spørgsmål, som for mig men måske også for andre kan hjælpe til at forstå det her cirkus lidt bedre. -Hvis der velogmærke er nogen, som kan svare på mine spørgsmål... :D

AS skrev igår at hvis Real bruger de 400 mio euro som forventet (hvis vi antager at eksempelvis Pogba også bliver købt). Så skal Vi ud og sælge spillere for 300 mio euro for ikke at komme på kant med FFP.

-Men hvordan i himlens navn skal vi få de penge hjem, når en Bale blandt andre ikke ønsker at forlade klubben.?

-Jeg kan forstå at man skal have balance i regnskabet (eller maks 30 mio euro i underskud?), over en treårig periode. Hvor af en ny periode startede sidste sommer. Er det korrekt?

-Hvis vi så antager at det AS skriver er korrekt.
Skal vi så “bare” sælge for 300 mio euro inden for de næste to år? Og hvorfor kun 300?

-Og kan vi så forvente ingen indkøb overhovedet de næste par år,fordi at vi skal sørge for at komme i balance?

-Gælder FFP kun spillerkøb eller kigger man på klubbens samlede økonomi?

-Hvis vi eksempelvis har 50 mio euro i overskud ved at sælge Hazards spillertrøje det næste års tid. Kan vi så modregne de, af AS, angivne 300 mio euro med de 50 mio euro fra trøjeoverskuddet?

-Nu har vi været ganske stille de sidste mange transfervinduer, forstået på den måde at vi har solgt rigtig flot, men kun brugt “mindre” summer på middelmådige spillere eller talenter, om ikke andet har det kun været med ganske lidt underskud på transferfronten. Hvorfor jeg tænker at vi har haft en del overskud alt inkluderet (billetsalg, trøjesalg, lønninger, marketing, spillersalg/køb, turnerings- og ligapenge osv.) -i lad os bare sige 4 år. Det overskud vi måtte have genereret (lad os bare sige 200 mio euro -jeg aner ikke hvad der er realistisk), kan det bare bruges kvit og frit på eksempelvis spillerindkøb, uden at skulle regnes med i FFP?

-Jeg mener bare hvis vi har sparet 500 mio euro sammen inden en ny FFP-periode starter, kan vi så bruge 500 mio euro uden at skulle tænke på at blive straffet så snart den nye periode starter? Eller skal vi så ud og sælge for 3-400 mio euro fordi det er en ny FFP-periode?

-Et andet spørgsmål der melder sig: lad os sige at Pogba bliver henter om en uge og Mbappé så skide gerne vil til Real madrid om to uger. Kan vi så købe ham og trække på tidligere overskud eller skal vi så bare ud og sælge for 5-600 mio euro inden for to sæsoner for at der kommer balance i økonomien?

Hvis andre ligger inde med spørgsmål så skriv dem her i tråden, så vi kan få samlet en masse viden om emnet, som er nem og overskuelig at navigere rundt i.
Fuck fakta. Man skal sige det som lyder bedst. -Rasmus Bjerg.
Sidste redigering: 1 måned 6 dage siden af JimmyBroe.
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Gribben, Evden

Financial Fair Play - Spørgsmål og svar 1 måned 6 dage siden #2

• El Nacho
  • El Nacho's profilbillede
  • Forum begynder
Jeg er ikke ligefrem ekspert inden for området, men nu gør jeg et forsøg på at give svar alligevel:

- Budgettet, som FFP kigger på, omfatter indtægter og udgifter, som er associeret tæt med det sportslige. Indtægter er TV-penge, billetsalg, trøjesalg, spillersalg og den slags. Udgifter er spillerkøb, lønninger, spillergoder etc.
Investeringer i klubbens infrastruktur, altså faciliteter, stadionfornyelse med videre, indgår ikke i budgettet.
Så man kan godt bruge penge fra TV-aftaler og trøjesalg til at finansiere spillerkøb, ja.

- FFP handler om balance i regnskabet, frem for om klubben reelt kan betale de penge de bruger. Det vil sige, at selvom man har 800 millioner euro i banken, møjsommeligt opsparet efter mange års transfertørke, så kan man ikke bare gå ud og bruge dem alle sammen på én gang.

- Som jeg forstår det foregår vurderingerne over en løbende 3-årig periode. Derfor vil man kigge på regnskabsårene 2017, 2018 og 2019, og se om der er større underskud end 30 millioner euro. Næste år vil man så kigge på regnskabsårene 2018, 2019 og 2020, og igen lave samme vurdering.

- Hvor store de beløb der bruges og indtjenes er fuldstændig ligegyldige, det er balancen der er vigtig. Vi kan altså godt gå ud og bruge for 700 millioner euro på transfermarkedet, så længe vi kan tjene dem hjem igen. Det er selvfølgelig her problemet opstår ;)

Jeg håber det gav svar på nogle af spørgsmålene, og at jeg ikke har misforstået for meget af det :D
Følgende bruger(e) har sagt tak: Macon, JimmyBroe

Financial Fair Play - Spørgsmål og svar 1 måned 6 dage siden #3

• Ramos4
  • Ramos4's profilbillede
  • Platin bruger
El Nacho skrev:
Jeg er ikke ligefrem ekspert inden for området, men nu gør jeg et forsøg på at give svar alligevel:

- Budgettet, som FFP kigger på, omfatter indtægter og udgifter, som er associeret tæt med det sportslige. Indtægter er TV-penge, billetsalg, trøjesalg, spillersalg og den slags. Udgifter er spillerkøb, lønninger, spillergoder etc.
Investeringer i klubbens infrastruktur, altså faciliteter, stadionfornyelse med videre, indgår ikke i budgettet.
Så man kan godt bruge penge fra TV-aftaler og trøjesalg til at finansiere spillerkøb, ja.

- FFP handler om balance i regnskabet, frem for om klubben reelt kan betale de penge de bruger. Det vil sige, at selvom man har 800 millioner euro i banken, møjsommeligt opsparet efter mange års transfertørke, så kan man ikke bare gå ud og bruge dem alle sammen på én gang.

- Som jeg forstår det foregår vurderingerne over en løbende 3-årig periode. Derfor vil man kigge på regnskabsårene 2017, 2018 og 2019, og se om der er større underskud end 30 millioner euro. Næste år vil man så kigge på regnskabsårene 2018, 2019 og 2020, og igen lave samme vurdering.

- Hvor store de beløb der bruges og indtjenes er fuldstændig ligegyldige, det er balancen der er vigtig. Vi kan altså godt gå ud og bruge for 700 millioner euro på transfermarkedet, så længe vi kan tjene dem hjem igen. Det er selvfølgelig her problemet opstår ;)

Jeg håber det gav svar på nogle af spørgsmålene, og at jeg ikke har misforstået for meget af det :D

Jeg fik lige at vide for nylig (tror det var af Dios) at den tre-årige periode slutter med 2019 her, dvs. næste vindue og tre år frem er en ny periode. Det er derfor Perez bruger en masse penge her inden 1. juli, for de ryger med i det gamle 3-årige budget. Og så er der en ny periode her fra 1. juli og tre år frem. Så vi kan godt bruge en masse penge i dette vindue, hvis vi så tager den med ro de næste par år. Sådan forstod jeg det. Men jeg ved heller ikke meget om det :D

Financial Fair Play - Spørgsmål og svar 1 måned 6 dage siden #4

FFP går ud på at man set over de seneste 3 sæsoner maksimalt må have et underskud på €30M. Med underskud menes klubbens samlede regnskab og ikke transferregnskab. Transfers indgår også i regnskabet, men afskrives over kontraktens længde (typisk fem år), således at en transfer på €100M "kun" påvirker dette års regnskab med €20M.

Udgifter til stadion udvidelser, kvindefodbold, ungdomsfodbold med mere er desuden fritaget fra FFP og kan trækkes fra.

Ovenstående "gamle" regler tror jeg ikke vi får nogle problemer med selv hvis vi sprænger banken denne sæson.

Det nye er at man maksimalt må have €100M i TRANSFER underskud per sæson. Dette kan blive noget mere vanskeligt at overholde. Sæsonen løber dog fra 1 juli til 30. juni, hvilket betyder at der starter en ny periode 1. juli. De spillere vi køber nu er altså i samme sæson som dem vi købte efter 1 juli 2018, og spillere vi køber efter 1. juli hører sammen med dem vi køber i juni 2020. Hvis vi timer køb og salg rigtigt kan vi altså have €200M i samlet underskud da vi har 2 sæsoner at gøre godt med. Mbappe/Pogba/anden dyr stjerne vil derfor nok først komme efter 1. juli.

Reglerne er dog lidt for kringlet formuleret så jeg kan ikke helt finde ud af om man bryder FFP hvis man har €100M i transferunderskud, eller det blot betyder at man skal vise at man ikke kommer i problemer med de andre FFP regler, hvis man har et €100M transferunderskud.
Følgende bruger(e) har sagt tak: JimmyBroe, andreashn, El Siete

Financial Fair Play - Spørgsmål og svar 1 måned 6 dage siden #5

• Kasillas
  • Kasillas's profilbillede
  • Guld bruger
Kan Real Madrid i nuværende forfatning købe BÅDE Pogba og Mbabbe i denne sommer?
“Real Madrid er en klub som kun tænker på det sportslige, aldrig det politiske eller nationalistiske… Jeg tror, at det er en kæmpe fordel den har overfor FC Barcelona som tænker for meget i det politiske.” – Jorge Valdano

Financial Fair Play - Spørgsmål og svar 1 måned 6 dage siden #6

• Fondo_Sur
  • Fondo_Sur's profilbillede
  • Platin bruger
Kan ærligt talt ikke se hvordan klubben skal kunne komme i problemer med alle de spillersalg, der skal foretages. Heri indtæger fra Kovacic og James.
"La camiseta del Real Madrid es blanca, se puede manchar de barro, sudor y hasta de sangre... pero nunca de vergüenza"

Financial Fair Play - Spørgsmål og svar 1 måned 6 dage siden #7

• Kasillas
  • Kasillas's profilbillede
  • Guld bruger
De seneste 3 sæsoner har Real Madrid haft lidt under 200 mio euro i minus hvad angår salg/køb indtil videre:

www.transfermarkt.com/transfers/einnahme...w_s=&leihe=&intern=0
“Real Madrid er en klub som kun tænker på det sportslige, aldrig det politiske eller nationalistiske… Jeg tror, at det er en kæmpe fordel den har overfor FC Barcelona som tænker for meget i det politiske.” – Jorge Valdano

Financial Fair Play - Spørgsmål og svar 1 måned 5 dage siden #8

• BBB
  • BBB's profilbillede
  • Platin bruger
Kasillas skrev:
De seneste 3 sæsoner har Real Madrid haft lidt under 200 mio euro i minus hvad angår salg/køb indtil videre:

www.transfermarkt.com/transfers/einnahme...w_s=&leihe=&intern=0

Det er kun pga. de transfers, som vi har haft siden januar. Inden havde vi et plus. Vi har alligevel købt for omkring 250 mio. euro igennem de sidste 6 måneder :-D
Følgende bruger(e) har sagt tak: andreashn, Chamartin

Financial Fair Play - Spørgsmål og svar 1 måned 5 dage siden #9

• JimmyBroe
  • JimmyBroe's profilbillede
  • Falster Fyren
  • Real Madrid fan siden jeg kunne gå.
Fedt med nogle gode svar.

Som jeg kan forstå så snakker man om at leje James ud (ingen transfersum), Bale VIL blive i Real og Navas vil gå kvit og frit:D

Så har vi Kovacic til 50, og Lucas til 30... Samtidig skal vi af mere én eller flere af følgende: Isco, Ceballos, Llorente, Vallejo, Mariano, Luca, Nacho, Reguilon, Valverde? Hvordan i alverden får vi de 300 mio euro hjem. Vi sælger jo ikke dem alle sammen.
Fuck fakta. Man skal sige det som lyder bedst. -Rasmus Bjerg.
Leveret af Kunena Forum

BEMÆRK! Vi bruger cookies.

Ved at benytte hjemmesiden accepterer du, at der gemmes cookies på din computer. Læs mere

Jeg er indforstået

Hvorfor informerer vi om cookies?

Alle danske hjemmesider skal informere om cookies, der afsættes på brugerens udstyr. Informationen skal være i overensstemmelse med ”Bekendtgørelse om krav til information og samtykke ved lagring af og adgang til oplysninger i slutbrugeres terminaludstyr”.

Vi benytter cookies til:

• Optimering af teknisk funktionalitet
  • Integration til facebook.com
  • Integration til vores annoncører, herunder Google AdSense

Ønsker du ikke at tillade cookies, kan du finde en vejledning her til at slette/slå dem fra i din browser. Vælger du at slette cookies, vil en del funktioner på madridista.dk ikke fungere hensigtsmæssigt for dig. Fx vil det ikke være muligt at logge på debatforum.