Opstilling og taktiske dispositioner

5 år 4 måneder siden #1 af ElMadrid
Hej alle

Ny sæson er ved at starte og nogle af jer er allerede begyndt at snakke om, hvilke opstillinger ZZ prøver at teste.

Mit spørgsmål er: hvordan spotter man disse og hvordan kender man forskellen på dem?

Jeg har altid læst både med interesse, men også med irriteration, om hvilken opstilling vi bruger og hvilke opstillinger vi skal bruge. Min irriteration har meget handler om, hvorfor jeg selv ikke kan se disse, nu hvor alle snakker om dem. Om det er 4321, 442 etc.

Er der en flink person, der kan komme med nogle hint eller en hjemmeside, som kan hjælpe.

Gerne også suppleret med lidt hjælp til hvad man skal holde øje med under kampen. Jeg skal være ærlige at sige, at jeg kun kigger på bolden og ikke så meget på hvor spillerne står henne og i hvilken opstilling.

På forhånd tak
Sidste redigering: 5 år 4 måneder siden ved ElMadrid.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

5 år 4 måneder siden #2 af BBB
Der er lidt forskellige pointer i det, og den vigtigste kommer til sidst.

1) Relationer ift. hinanden
Det letteste er, at kigge efter hvor spillerne står i forhold til hinanden. Hvis Kroos har bolden, hvilken vej skal han så spille for at ramme Modric og omvendt. Hvis de begge skal spille lidt fremad for at ramme hinanden, så står de nok ca. på linje. Det er det samme du kigger efter, når vi taler om bredde i banen. Hvis Carvajal skal slå bolden en halvbanelængde fremad, for at ramme manden lige foran, så har vi nærmere en højre wing/kant end en højre midtbane.

2) Offensivt eller defensivt
Der er forskel på det offensive og defensive talsystem. Vi kan sagtens spilleen flad 4-4-2, når vi forsvarer, og i angrebet skifte til 4-2-3-1.

3) Talsystemer er simplifikationer
Talsystemer er for tilskuernes og kommentatorernes skyld. De er der, for at vi kan få et relativt hurtigt overblik. Hvis du ser et taktikbræt, så vil spillerne ofte ikke stå lige ved siden af hinanden. Ronaldo kan sagtens have udgangspunkt i venstre side, men hvis hans defensive pligter ikke er de samme som Vazquez på højre, så vil talsystemet ikke nødvendigvis fortælle det.
Følgende bruger(e) sagde tak: ElMadrid

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum