Spillerpræsentation: Casemiro
Hvem er denne midtbaneslider, Casemiro?
Casemiro blev sendt til verden d. 23. februar 1992 i São José dos Campos, São Paulo. Som tilfældet har været for mange andre latinamerikanske spillere, var fodbolden den nødvendige destination til lykke for den hårdtprøvede, Casemiro. Han voksede op under ekstremt fattige kår, og en far som forlod familien i ruiner, hvorfor fodbolden blev Casemiros fristed. Han dedikerede sit liv i en ung alder til denne smukke sportsgren og missede for alt i verden ikke en eneste træning, trods det faktum, at han også havde pligter i hjemmet, så som at passe sine mindre søskende.
Fodboldklubben São Paulo var imidlertid et lykkeligt sted at tilbringe sin tid for den håbefulde spiller, og han viste sig allerede i en meget ung alder, som den fødte leder, hvorfor han som kun 11-årige og den resterende tid i São Paulo bar klubbens prestigefyldte anførebind. Han repræsenterede São Paulos ungdomsakademi fra 2002-2010, inden han fik chancen på klubbens førstehold. Her spillede han tre sæsoner, hvor de to sidste nødvendigvis må være de mest mindeværdige, da han debuterede for det brasilianske landshold. Casemiro nåede at spille 62 kampe og score seks mål inden Real Madrids udviklingshold, Castilla, kastede snøren ud efter ham; han blev fanget.
Real Madrid Castilla; et muligt gennembrud
Dette var et klubskifte, som ikke lå i kortene for Casemiro. Han var udråbt som en Brasiliens allerfineste fodboldtalenter, men bulletinerne fortæller, at han ikke kunne håndtere livet i rampelyset, hvorfor succesen steg ham til hovedet og primadonnanykkerne så sit snit til at implementere Casemiros ”jeg”. Castilla manglede imidlertid noget tyngde på midtbanen med international erfaring, hvorfor en nedadgående formkurve hos Casemiro var kærkommen. Castilla havde dermed givet brasilianeren en håndsrækning og ny chance for at få den professionelle tilværelse tilbage på rette spor. Casemiro nåede da heller ikke at imponere Castilla-træneren Toril nævneværdig meget, hvorfor det kun blev til sølle 15 optrædener og et enkelt mål til følge for klubben. Mourinho havde dog set nogle kvaliteter i knægten, som han ønskede at se nærmere på i én kamp på førsteholdet, modstanderen var Betis på Bernabéu. Casemiro imponerede omverden. Han havde ikke spillet prangende på B-holdet, hvorfor forventningerne var små, men Casemiro greb chancen og spillede en fornuftig kamp, om end han til tider virkede lidt tung bag til.
Han havde efter kampen en positiv afleveringsprocent på 87 %, hvilket immervæk vidnede om ”et eller andet” Han læste spillet godt, som det ses af ovenstående, og kompenserede for sin naturlig manglende hurtighed, ligesom han indgik formidabelt i det generelle samarbejde med Modric og senere Pepe på midtbanen. Ingen havde dog regnet med at se Casemiro på førsteholdet igen, men Real Madrids sportslige ledelse ville det anderledes og hentede brasilianeren permanent til hovedstaden i dette transfervindue – en overraskelse af dimensioner.
Real Madrid; en mærkværdig genforening
Det var i sandhed besynderligt, at Real Madrid valgte at købe Casemiro på permanent basis denne sommer, men han havde åbenbart vist glimt af nogle gemte kvaliteter, som Real Madrid måtte have ment, at de kunne bringe frem i spillerens spil på banen på sigt. Og rigtigt nok, så har Casemiro under hele præ-sæsonen vist sig fra sin bedste side; en åbenbaring, om man vil. Han har imponeret i samtlige sine optrædener og til tider været en af banens bedste spillere. Holdet har absolut ikke virket svækket med Casemiro på holdet, snarere tværtimod. Khedira har endelig fået en konkurrent til pladsen ved siden af Modric/Alonso. Han har tilmed også vist sig at have udviklet nogle af sine allersvageste aspekter i sit spil, nemlig luftspillet. Han har døjet med at vinde nærkampsduellerne i luften, hvilket bedst blev symboliseret i sin debut imod Betis sidste sæson.
Under opstarten har han imidlertid med regelmæssige mellemrum vundet hovedstødsdueller såvel i det defensive spil, som det offensive ditto, hvilket også har resulteret i mål fra brasilianerens pandebrask, hvorfor ovenstående illustration er et lidt misvisende billede af en spiller med nuværende selvtillid. Casemiro er pt. inde i en rivende fodboldudvikling, hvor han er ved at give prøver på sit egentlige talent, og med Ancelottis formidable mandskabspleje må han nødvendigvis føle sig godt til rette, hvorfor man kan bede til, at hans førhen primadonnanykker forbliver et fortidslevn. Real Madrid virker til at have lavet et scoop, og Casemiro nyder stor anseelse og ligner en mand, som i skrivende stund, har vundet pladsen ved siden af Modric/Alonso på den centrale midtbane – han er i sit livs form og det skal udnyttes.
Casemiros turbulente landsholdskarriere
Trods en turbulent klubkarriere og en ung dåbsattest, har Casemiro allerede repræsenteret sine nationale rødders landshold; Brasilien. Dette skete tilbage i 2011, og han har sidenhen fået fem kampe på landsholdet, ligesom han ligeledes har været en fast bestanddel på de respektive ungdomslandshold, hvor han har høstet fine triumfer, blandt andet u/20-VM i 2011. Casemiro er kun 21 år, og har på alle måder fremtiden foran sig, hvorfor man kan håbe, at han ikke har spillet sin sidste landskamp. Der er hård konkurrence på den brasilianske centrale midtbane, men Casemiro er absolut en af bejlerne til de eftertragtede pladser.
Skribentens forventninger
Jeg har store forventninger til Casemiro. Ja, faktisk siden spillerens debut imod Betis, har jeg været forventningsfuld omkring dennes fremtid. Han spillede muligvis ikke sit livs kamp den dag, men blandt kritikkernes røst over Casemiros lade attitude (læs: tung bag til), så jeg nogle åbenlyse kvaliteter, og mente, at han spillede en solid kamp. Jeg har faktisk kun talt godt om Casemiro, om end jeg ikke troede, at Real Madrid ville betale ham fri og hente ham permanent til klubben; det er sket, og det må jeg forholde mig til. Casemiro har imponeret stort i sin spæde tid i Real Madrid. Det er et stående faktum. Kritikkernes ord er forstummet og der er en overvejende positiv holdning til Casemiros generelle ageren på grønsværen, med rette. Han har udvist stor autoritet og givet fine prøver på hvilket potentiale han indeholder – han er jo en usleben diamant. Han er en eminent tovejsspiller og mestrer både banens defensive pligter, ligesom han også har vist sig dødbringende i det offensive spil, såvel i det åbne spil, som på standardsituationerne. Han har et godt blik for spillet, bedre end sin konkurrent til pladsen, Khedira, om end tyskeren endnu er et niveau over Casemiro. Der bliver hård konkurrence om pladsen, og rygterne mener at vide, at Khedira allerede har luftet tanken om nye græsgange pga. den fornyede konkurrence på midtbanen, da han ønsker at være sikker på at få et sæde på flyet til sommerens VM i Brasilien. Konkurrence er sundt, og Casemiro ser imidlertid ud til at nyde kvaliteten til træning og i kampene, og mere imponerende, han udvikler sig ligeledes derefter. Jeg er overbevist om, at Real Madrid har lavet et røverkøb, og så må tiden bare vise, om jeg har ret eller om Casemiro på sigt falder igennem. Jeg glæder mig om ikke andet til at følge denne hårdtarbejdende ærefulde unge spiller.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen