Vi kan være ganske rolige...
- Siempre Madrid
-
Emne forfatter
- Administrator
-
- Presidente de Peña Madridista Dinamarca
Der er styr på Bales genoptræning.
Efter den seneste tids spekulationer omkring Gareth Bales mulige brok/hernia og diskusprolaps vil jeg ud fra min faglige viden og erfaring som fysioterapeut, prøve at komme med en skadesanalyse og vurdering på Bales kommende skadesfri tid i Real Madrid.
Vi ved med sikkerhed fra en officiel udmeldelse fra Real Madrid at Bale har en fremad skydning af 5. lændehvirvl(L5) på korsbenet(S1). Det er ud fra dette statement at jeg laver analysen. Jeg kommer IKKE ind på brok eller diskusprolaps da disse rygter på nuværende tidspunkt har været forekastet, fra højeste sted i den madrilenske kongeklub.
Lidt om skaden: Fremad skydning af en ryghvirvl også kaldet spondylose / spondylolistese er en tilstand der rammes af mange idrætsudøvere, mellem 8 – 40 %. Specielt sportsgrene hvor man laver en bagudbøjning af ryggen(ekstension).I fodbold forekommer disse ved spark, hop, sprint, tacklinger, vendinger – ja stort set næsten alle mulige bevægelser i fodbold indeholder en eller anden form for ekstension af rygsøjlen. Denne bevægelse er med til at fremprovokere end fremadglidning af en ryghvirvl, specielt L5 på S1... FORDI (her burde alle madridistas der frygter at vores nye stjerne bliver invalidepensionist, tørre sveden af panden), fra vi bliver født, ligger L5 i en sådan stilling på S1 at den kan glide fremad, faktisk ligger den en anelse skråt nedad. Denne skrå stilling er selvfølgelig så minimal at man næsten ikke kan se den på scanningsbilleder.
Man kan sammenligne fremad skydning med en genstand der hælder lidt skråt ned, men bliver stående på stedet. Så bliver den skubbet af en ydre kraft, som den ikke kan modstå og glider derefter fremad. Den ydre modstand som har fået Bales L5 til at glide frem på S1 er de mange millioner, ekstensioner af ryggen han har lavet siden han begyndte at trille til bolden i Wales. Der er selvfølgelig en masse elementer der kan påvirke på om man får spondylose/spondylolistese. En af de vigtigste IMO er at ledbånd og muskler inde omkring Bales L5/S1 har været får svag og har ikke kunne modstå den ydre modstand fodboldspillet har givet ham i årenes løb.
Fremtiden: Nu bliver det store spørgsmål: Kan han så fortsætte med at spille som han gjorde i Tottenham og eller vil det betyde at han bliver endnu mere skadet end han allerede er? Min vurdering er selvfølgelig ingen garanti, da han kan blive ramt af en vanvidstackling og blive langtidsskadet. Med eller uden hans fremad glidende ryghvirvl. MEN.... Jeg tror at han kommer til at spille resten af hans karriere uden nogen form for gener fra dette syndrom. Mit argument for dette er at han selvfølgelig forebygger mulige skader som har direkte forbindelse til syndromet. Dette gøres via stabilitets- og styrketræning af muskler og ledbånd omkring rygsøljen. Som man selvfølgelig gør i en klub som Real Madrid. Det må og skal der slet ikke stilles spørgsmålstegn ved. Hvis man kan huske da Higuain blev opereret for en diskusprolaps, gik der ikke mere end 4-5 mdr før han igen spillede kamp. Hos
den almene borger kan der gå op til et år før man er oppe på fuld damp. Dette vidner om en lægestab der ved hvad de har med at gøre. Så fat mod mine kære med madridistas og glem hvad de mange medier skriver – det har intet på sig. Bale er tæt på at være 100 % fit.
Referencer:
Ryggen, Per lind og Klinisk reumatologi for fysioterapeuter
No soy sólo perfecto, soy Madridista también. Madridista con corazón y cojones.
¡¡¡Illa Illa Illa, Juanito Maravilla!!!
Los días que tu juegas, son todo lo que soy.
Si quieres llevar este escudo, primero hay que sudar la camiseta.
Florentino Pérez: El ultimo titulo es el primer paso al siguiente.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Håber på mer af den slags :)
- Siempre Madrid
-
Emne forfatter
- Administrator
-
SR4 skrev: Virkelig fed artikkel
Håber på mer af den slags :)
Hm., måske opfylder vi dit ønske.
Det er dog en falsk tryghed at give ved at udtale, at "Bale er tæt på at være 100 % fit". Lad os lige slå koldt vand i blodet. Måske isoleret set i forhold til det du specifikt kommer ind på. Men sagen er nu engang den, at Bale stadig ikke har haft en optimal opstartssæson. Det vil komme til at hæmme ham. Også selv om han nu har haft små to uger til at fokusere på træning og genoptræning. Den manglende opstart gør, at han efter alt at dømme formentlig ikke vil være oppe i fulde omdrejninger før og omkring november/december, hvis alt går som det skal. Og hvis Real Madrid for alt i verden ikke forhaster sig med, at få ham i spil igen!
En anden væsentlig ting er netop det, at Bale bøder for Real Madrids amatøragtige ageren, i forhold til at lade ham starte og spille på et tidspunkt, hvor han ganske enkelt ikke var klar eller i optimal form. Hans debut kom på en kedelig baggrund, for fysisk var han ikke klar. Og det var mere for pengene og glamourens skyld, end det var til Bales fordel, at han skulle bringes i spil nærmest lige efter, at han var landet i Madrid. Kunne Real Madrid have undgået denne situation? Det kan man ikke garantere, men sandsynligvis kunne det have været undgået, hvis man havde haft mere tålmodighed med Bale. Det er ganske enkelt ikke optimalt, at han bringes i spil til trods for, at han ikke har haft en optimal opstarssæson, akkurat som sine holdkammerater.
Jeg skal ikke kunne sige, om lægestaben havde frarådet Pérez, Ancelotti og den sportslige ledelse, at bringe Bale i spil så tidligt eller ej. Det håber jeg. Men der har desværre været mere end en dagsorden på programmet i forhold til Bale. Sådan er det, når man betaler omkring 100 mio. € for en spiller...
Så frygter jeg desværre, at Real Madrid ikke har rent mel i posen i forhold til det deres officielle udmeldelse. Men om der virkelig er tale om en lignende situation, med brok/hernia, som det var tilfældet med Higuaín, finder vi formentlig nok først ud af på et senere tidspunkt. Man kunne vel godt frygte, at han står overfor en operation til sommer. Og hvis det er tilfældet, så er det soleklart, at Real Madrid dækker over noget nu.
Alt i alt synes jeg det er usmageligt, at man på sin vis gambler med Bales helbred, blot fordi man ved, at man kan ende med at komme til at stå i et dårligt lys, hvor kritikken fra omverdenen vil hagle ned, hvis folk først finder ud af, at Real Madrid har betalt godt 100 mio. € for en spiller, som (måske/måske ikke) har visse og ikke uvæsentlige skavanker. Fremtiden vil vise, hvad der er op og ned i sagen. Jeg håber på det bedste for Bale.
- Pepe
- Gæst
-
- DarioGomez
-
- Eduardo
-
asp3200 skrev: Rasmus Mikkelsen, Madridista.dks Fysioterapeut <-- God stil
Yes, nu mangler vi kun en rengøringshjælp, en kok og en personlig træner, så kan Valdebebas godt pakke sammen! :p
Som udgangspunkt gider jeg ikke beskæftige mig med klubber, der har færre end 35 nationale mesterskaber ...
- GutiHAZ14
- Gæst
-
- Ikertheman
- Gæst
-
Jeg synes at det er en super artikel, er selv lægestuderende, har ingen klinisk erfaring, men var til et foredrag i dag om rygsøjlen (columna vertebralis) på AU og forhørte mig ved Michel Bach Hellfritzsch, om denne konkrete skade, da han er radiolog og har en stor viden omkring dette..
To be continued :)
- Siempre Madrid
-
Emne forfatter
- Administrator
-
Ikertheman skrev: Jeg skriver nok en form for anatomisk redegørelse af, hvad der sker og er sket med Bale, i det jeg tror, at det kan sætte nogle billeder på, hvad skaden går ud på, altså jeg vil have en anatomisk vinkel til det...
Jeg synes at det er en super artikel, er selv lægestuderende, har ingen klinisk erfaring, men var til et foredrag i dag om rygsøjlen (columna vertebralis) på AU og forhørte mig ved Michel Bach Hellfritzsch, om denne konkrete skade, da han er radiolog og har en stor viden omkring dette..
To be continued :)
Må jeg kækt foreslå at du lægger den anatomiske redegørelse i vores artikel-forslag fra brugerne?
Og en Thai pige !!DarioGomez skrev:
asp3200 skrev: Rasmus Mikkelsen, Madridista.dks Fysioterapeut <-- God stil
Yes, nu mangler vi kun en rengøringshjælp, en kok og en personlig træner, så kan Valdebebas godt pakke sammen! :p
God og lærerig artikel!