En vanskelig tid for Xabi Alonso
- Siempre Madrid
-
Emne forfatter
- Administrator
-
- Presidente de Peña Madridista Dinamarca
Vi alle glædede os til at få vores styrmand tilbage på banen.. Og da det var lige ved og næsten, var Xabi Alonso noget nær klodens uheldigste mand. En ny skade som bestod af en brækket fodknogle.
Skadesanalysen her vil tage udgangspunkt i Alonsos nuværende skade.
Fakta om skaden: Alonso har brækket eller fået en fraktur af den 5. mellemfodsknogle(metatarsalknoglerne) oppe ved dens base(ca midt på fodens yderside). Knoglen ender med at være vores lilletå. Hvis man kører fingeren op af ydersiden på foden, kommer der et stort bump midt på ydersiden. Det er her Alonsos fraktur sidder. En brækket knogle er der såmænd ikke så meget i, den gror sammen igen i løbet af 3-8 uger. Da Alonso blevet skadet d. 21.8.13 kan knoglen altså stadig være under opheling. Men selve forløbet efter denne type fraktur er ikke som hvis man brækker underarmen eller kravebenet. Ligeså snart det drejer sig om en fraktur der kan relateres til benene skal man straks tænke, hurtig genoptræning, så vidt det er muligt. I Danmark skal man gå med bandage i 2-3 uger. Jeg ved ikke hvad man gør i Spanien, men noget der læner sig op af den danske måde er meget plausibelt. I løbet af tiden, hvor Alonso ikke har haft fuld vægtbæring på benet, har han mistet meget af sin muskelkontrol, styrke, kondition etc. Selvfølgelig fordi hans fysiske udfoldelse har været begrænset. Dels pga. kroppen skal have ro og hvile til at komme sig, men også smerterne oven på en brækket fod. Her er det vigtigt at man ikke forcerer genoptræningen. Smerter er kroppens signal om at det man gør lige i dette øjeblik skal stoppe omgående før der kommer yderligere skade. Hvis man er skredet for hurtig til værks kan man have risikeret at frakturen ikke er 100 % helet. Dette er måske en grund til at Alonso er været længere "skadet" end forventet.
Tiden efter skaden: Når ophelingen er 100 % og man er sikker på at Alonso må belaste benet med fuld styrke venter der desværre en lang genoptræning. Denne skulle han forhåbentlig være i fuld gang med. Som nævnt ovenover bliver man sat en del tilbage rent fysisk, når man er nødsaget til at være begrænset i sine fysiske aktiviteter. Ikke kun fodbold, men også daglig dags aktiviteter som rengøring, madlavning osv(Alonso har selvfølgelig folk til dette ;D ).
Specielt stabiliteten og styrken af fodens og anklens led, bør være et af de større fokuspunkter i genoptræningen efter en sådan fraktur. På anklens/fodens inder- og yderside løber der muskler som man kalder for "stigbøjler". Disse stigbøjler vil under optimale forhold gå ind og stabilisere når ankelen/foden er ved at komme i yderstillinger. Det er meget muligt at stabiliteten af foden, er noget af det som Alonso stadig kæmper med siden han ikke er helt klar endnu. Hertil må det påregnes at benet, fordi det ikke har fået maksimal belastning, i en længere periode, har tabt en del stabilitet og muskelstyrke som igen også skal bygges på. Da Alonso ikke længere er 24 år, skal han pga. alderen yde ekstra, før han opnår samme effekt som sine yngre medspillere. Summa summarum, der er altså flere elementer som kan spille ind på hvornår og hvor god en form Alonso vil være i når han endelig er tilbage.
Hvad angår forebyggelse – kan man aldrig forebygge med frakturer, da disse oftest kommer pga. direkte slag/spark lign. mod skelet.
Min vurdering på hvornår Alonso træner fuldt med ville være 3-6 uger, uden at jeg overhovedet ved hvilken fysisk tilstand han er i. Vurderingen er udelukkende baseret på min erfaring med samme type fraktur og genoptræning af denne.
Rasmus Mikkelsen, Madridista.dks fysioterapeut.
Referencer: Ortopædkirurgi for fysioterapeuter
Idrætskadebogen
Clinical sports medicine
No soy sólo perfecto, soy Madridista también. Madridista con corazón y cojones.
¡¡¡Illa Illa Illa, Juanito Maravilla!!!
Los días que tu juegas, son todo lo que soy.
Si quieres llevar este escudo, primero hay que sudar la camiseta.
Florentino Pérez: El ultimo titulo es el primer paso al siguiente.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Raul-Madrid
- Guld bruger
-
Kedelige og tør artikler denne og den anden om bales skade...
RAUL!!!!
Raul-Madrid skrev: Min vurdering..
Super konstruktivt kritik, det er altid dejligt at se.....
Rigtig, fin artikel, manden bag den, har for anden gang idag udvidet min horisont, mht. skader. Super fedt at få nogle "professionelle øjne" til at vurdere skadens omfang og følgerne der af. Info som jeg ihvertfald ikke havde haft mulighed for, at komme i besiddelse af på anden måde.
Så Du for lige lidt "street credit" fra mig af Rasmus, og bliv endelig ved med det i fremtiden.:) Man sidder jo næsten og håber på nye skader;P -Pjat...
Jeg er her stadig XOXO
- Siempre Madrid
-
Emne forfatter
- Administrator
-
JimmyBroe skrev:
Raul-Madrid skrev: Min vurdering..
Super konstruktivt kritik, det er altid dejligt at se.....
Rigtig, fin artikel, manden bag den, har for anden gang idag udvidet min horisont, mht. skader. Super fedt at få nogle "professionelle øjne" til at vurdere skadens omfang og følgerne der af. Info som jeg ihvertfald ikke havde haft mulighed for, at komme i besiddelse af på anden måde.
Så Du for lige lidt streetcredit fra mig af Rasmus (det hedder du vidst, right?), og bliv endelig ved med det i fremtiden.:) Man sidder jo næsten og håber på nye skader;P -Pjat...
Og det er netop hensigten. Jeg har selv siddet og fået - flere - grå hår i hovedet over ikke at ane en kæft om skadernes omfang og deres betydning, så personligt er jeg rigtig glad for tiltaget og jeg følger med i din opfordring til Rasmus om at holde os orienteret i fremtiden også.
- DarioGomez
-
- Eduardo
-
Som udgangspunkt gider jeg ikke beskæftige mig med klubber, der har færre end 35 nationale mesterskaber ...
I hans udtalelser i mandags sagde han at
"Then, I was close to playing when I managed to break a bone in my foot. I had to stop and was using a walking frame, which meant the recovery from the athletic pubalgia went backwards. I’m closer than ever now but I need to respect how my body is feeling and not put a time frame on it. (...)You can’t trust this injury at all, it’s vital to take it day by day. I’m close but there is still a little bit to do. I spend all my time talking to the doctors and we don’t want to speed up my recovery and make things worse. We are working on it. It’s a nasty injury and I wouldn’t wish it on anyone. With some injuries you know that you’ll be back after a certain amount of time, but you just don’t know with athletic pubalgia, even though I feel good right now. Little by little I’m getting better and getting back on the pitch."
For mig lyder det som om at hans lyskeskade volder større problemer pt. end hans fod. Hvis du har tid, vil du så skrive lide nærmere om den skadestype (athletic pubalgia) og hvilke problemer den volder?
Han blev også opereret i foden straks efter han brækkede den, ved du om det har indlydelse på genoptræningstiden eller om det mere er for at sikre at alt vokser korrekt sammen igen?
Tusind tak for at du gider guide os andre gennem skadesjunglen!
- GutiHAZ14
- Gæst
-
Tak for artiklen Rasmus, jeg som fodboldspiller har været meget skadet og har aldrig forstået at genoptræne rigtigt. Derfor er det også rart, at læse hvad elitesportsudøverne skal igennem for at blive klar.
Keep up the good work.
MMM skrev: Fedt, jeg skulle lige til at spørge om du kunne kaste lidt lys på Xabis situation.
I hans udtalelser i mandags sagde han at
"Then, I was close to playing when I managed to break a bone in my foot. I had to stop and was using a walking frame, which meant the recovery from the athletic pubalgia went backwards. I’m closer than ever now but I need to respect how my body is feeling and not put a time frame on it. (...)You can’t trust this injury at all, it’s vital to take it day by day. I’m close but there is still a little bit to do. I spend all my time talking to the doctors and we don’t want to speed up my recovery and make things worse. We are working on it. It’s a nasty injury and I wouldn’t wish it on anyone. With some injuries you know that you’ll be back after a certain amount of time, but you just don’t know with athletic pubalgia, even though I feel good right now. Little by little I’m getting better and getting back on the pitch."
For mig lyder det som om at hans lyskeskade volder større problemer pt. end hans fod. Hvis du har tid, vil du så skrive lide nærmere om den skadestype (athletic pubalgia) og hvilke problemer den volder?
Han blev også opereret i foden straks efter han brækkede den, ved du om det har indlydelse på genoptræningstiden eller om det mere er for at sikre at alt vokser korrekt sammen igen?
Tusind tak for at du gider guide os andre gennem skadesjunglen!
Det fedt at få Street credit.. :D Jeg gengælder bare noget af alt det jeg har brugt siden til.. Så i alle bør som siempre siger give jer selv et skulder klap.. :) også et fra mig..
Og til MMM... Jeg anede ikke han havde nogen lyskeskade - god reminder om at jeg skal til at lave lidt research før jeg bare skriver løs.. :)
Athletic Pubalgia er faktisk det man i danmark kalder sports brok. Det er ikke det samme som alm. brok (hvor en mavemuskler er så svage at ens indbolde er på vej ud pga for stort pres inde i maven). Men Athletic Pubalgia/sports brok er en forstrækning/fiberspræning af ens indadføre af hoften(musklerne der ligger på indersiden af låret og ender oppe i lysken/skridtet). Lyskeskader er faktisk noget af det værste en sportsudøvere kan komme ud for. Sports brok kan fremtvinge et alm brok, fordi lyskemusklerne løber op med nogle få strøg af muskelfiber i mavemusklerne og hænger derfor sammen. Derfor er der et hav af elementer der kan provokere til at de forværres eller bare ikke vil gå i sig selv. fx. hvis man har en lyskeskade som Alonso jo så har :) og samtidig er svag i ryggen, hvilket han også har været, muligvis stadig er så kommer mavemusklerne på overarbejde og herefter bliver de overbelastet. derefter går det så udover lyskemusklerne og så har vi en ond ond ond cirkel. Bendtner har haft lyskeskade i over 2 år. selvfølgelig med svingende tilstand og jeg mener jeg læste i en artikel at han stadig døjede med det..
Ift. til det sidste så har det helt klart en stor betydning at han blev opereret med det samme. Det er med til ikke at forværre brudet yderligere. Man kan samligne det når man selv bliver skadet - jo før man får is på jo bedre..
Håber det var forklaring nok. Jeg skrev tilfældigvis om lyskeskader hos elitefodboldspiller i mit speciale og det kan blive noget rigtigt langhåret noget... og snasket.. lidt ala Johnny Madsen:D
Soy un Madridista! Hoy, Mañana, Siempre
- RasmusKring
- Gæst
-
- rezamadridista
-
- Platin bruger
-
Fantastisk siger jeg bare! Madridista.dk er altid klar til forbedringer!
Tak til Rasmus og alle dem som har været med til at fuldføre disse store skridt som Madridista.dk har taget og er igang med at tage.
- Ingen svæver på banen som Zizou!
- Siempre Madrid
-
Emne forfatter
- Administrator
-
rezamadridista skrev: Først sender i skribenter til Santiago Bernabeu, og nu har i fået en til at analysere skader!
Fantastisk siger jeg bare! Madridista.dk er altid klar til forbedringer!
Tak til Rasmus og alle dem som har været med til at fuldføre disse store skridt som Madridista.dk har taget og er igang med at tage.
Vi er nemlig altid klar til forbedringer, fordi der altid er folk, som er klar til at give en hånd med. Det er det, som er det fantastiske.
Så hvis andre skulle have lyst til at yde en indsats, så sig endelig til.