Referat: Real Madrid glimtede i regnen

12 år 3 måneder siden #1 af Daniel

Der var ikke megen Juanito-ånd over Real Madrids indsats her til aften mod Dortmund, om end heller ikke nødvendigt, da Ancelottis tropper sejrede sikkert over Jürgens Klopps ditto: 3-0 lød slutcifrene og dermed et umanerligt fint udgangspunkt forud for returkampen om en uges tid i Tyskland.

Aftenens kamp begyndte absolut godkendt for Real Madrid, der indledte kampen som alle andre kampe: Offensivt… og en smule nervøst. Benzema tæmmede en lang aflevering på flotteste vis ude ved sidelinjen og fandt umiddelbart efter en fremadstormende Carvajal spurtende mod Dortmunds kriminelle felt, spillede bolden fint videre til højrebacken, som let kunne finde Bale midt for målet, hvor waliseren let prikker bolden forbi Weidenfeller.

Dortmund lignede kampen igennem ikke den skræmmende modstander, der i sidste sæson knuste Real Madrid på eget græs og gjorde arbejdet færdigt på aftenens bane, Santiago Bernabéu; Real Madrid dominerede simpelthen tyskerne, spillede med stort overskud og overlod generelt kun spillet i Dortmunds varetægt med henblik på en lille pause i et ellers fint pres gennem hele kampen.

Første halvleg bød på endnu et mål og dette stod en personligt velspillende Isco for, efter en lidt kluntede Real Madrid-kontra, der egentlig løb ud i sandet, men et efterfølgende boldtab i fødderne på Isco, straffede den lille spanier, der med sin kælne teknik udplacerede Weidenfeller med en Isco-følt afslutning på kanten af straffesparksfeltet.

Selvom Dortmund i store dele af kampen blot var en flok statister, så formåede Jürgen Klopps altid hårdtkæmpende drenge alligevel at spille sig til enkelte store chancer, især i anden halvlegs indledning, men Real Madrid personificeret i Ronaldo straffede Dortmunds indledende vovemod efter et lille kvarters spil; Modric spiller Ronaldo alene med Weidenfeller, som ikke kunne følge med portugiserens fodskifte, hvorfor verdens bedste fodboldspiller anno 2013 let kunne score til kampens endelige resultat.

Med til denne fine præstation i Spaniens regnvåde hovedstad, finder man dog også lidt huller hist og pist - Real Madrid giver nemt og ofte store og unødvendige chancer væk, der mod bedre modstandere givetvis ender bag Casillas. Real Madrid-målmanden spillede i øvrigt en flot kamp og virkede usvigelig sikker mellem stængerne i alle sine indgreb. En anden Real Madrid-spiller, der burde trække store overskrifter dagen der på er Carvajal. Spanieren var simpelthen allesteds værende hele kampen og virkede utrættelig, udviste stor teknisk kunnen, fin spilforståelse, stort offensivt repertoire og defensiv overlegenhed; Del Bosque har fået noget at tænke over!

Real Madrid er ikke videre til semifinalerne i det fojættede land endnu, men man er tæt på, for fjerde år i træk. Dortmund er stærke(re) på hjemmebane og man skal absolut være forsigtige med allerede at dømme tyskerne ude inden anden halvleg er færdigspillet.

Kampens spiller:Carvajal – stor præstation…. måske højrebackens bedste i Real Madrid.

Kampens badebold:Jan Mølbys malplacerede spydighed rettet mod Pepe, efter portugiseren blev ramt i hovedet af en Dortmund-spiller og efterfølgende ømmede sig: ”Det er så ik’ noget nyt”. Kommentér nu bare Liverpool, Jan Mølby!

Kampens detalje:Iscos personlige renæssance.

Mål:Bale (3’), Isco (27’), Ronaldo (57’)

Dommer:Mark Clattenburg

Gule kort:Reus (17’), Kehl (29’), Grosskreutz (87’)

Røde kort:Ingen.

Real Madrid:Casillas; Carvajal, Pepe, Ramos, Coentrão; Isco (Illarra, 72’), Alonso, Modric; Bale, Ronaldo (Casemiro, 80’), Benzema (Morata, 75’)

Dortmund:Weidenfeller; Pisczcek (Schieber, 67’), Sokratis, Hummels, Durm; Kehl (Jojic, 74’), Sahin; Aubameyang, Mkhitaryan (Hofmann, 63’), Grosskreutz; Reus

Følgende bruger(e) sagde tak: JimmyBroe

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

12 år 3 måneder siden #2 af Jaken
Det er et under at der ikke gik et mål ind.

1. Skidt præstation efter det andet mål. Som Dios skrev i pausen, så er spillet uden bold simpelthen for elendigt. Jeg er nervøs hver gang modstanderen har bolden. Hvor er januar-februar organisationen blevet af? Det brændte godt nok på i alt for mange situationer... Det er altså langt fra godt nok mod så decimeret et Dortmund-hold i så vigtig en kamp hvor et udebanemål kan være vitalt. Bedre modstandere straffer det hårdt (Lewandowski er nok heller ikke ligefrem skræmt).

Uha, uha, uha det er urovækkende.

2. Hvorfor skiftes Ronaldo ikke ud? Især når Morata alligevel blev lagt ud på venstrekanten efter sin indskiftning. Benzema havde spillet en rigtig fin kamp og så ikke udkørt ud (som Cristiano til gengæld gjorde). Jeg synes efterhånden at det er ret tydeligt, at Ronaldo i en eller anden grad er hæmmet af sin knæskade. Han har ikke rigtig været ligeså livlig og insisterende i de sidste uger som vanligt. Han humper også mere rundt, jagter ikke boldene så ihærdigt og ser lettere plaget ud i sine ansigtsudtryk.

Hvil ham dog lidt for pokker! Om han så selv vil det eller ej! Hver gang det knæ rammer græsset, går der et sæt i mig...

3. Isco var mere hårdtarbejdende og bedre defensivt end tidligere set, men midtbanen bliver stadig løbet over ende så let som ingenting. Offensivt er vi stærke, både i det opbyggende spil og i omstillingerne, men så længe vi ikke er bedre uden bold, bliver det før eller siden vanskeligt. Savnet af både Khedira og Di Maria er stort.

On another note: Ronaldo har nu scoret i alle sine 8 kampe i indeværende CL-sæson, og har scoret 26 mål i 17 af sine 20 sidste kampe i turneringen. Kun 3 gange over de sidste 2 sæsoner er han gået fra banen uden at score i CL-sammenhæng. Utroligt.

No soy sólo perfecto, soy Madridista también
Sidste redigering: 12 år 3 måneder siden ved Jaken.
Følgende bruger(e) sagde tak: Dios, Steen, MMM

12 år 3 måneder siden #3 af Real Madrid

Jaken skrev: Det er et under at der ikke gik et mål ind.

1. Skidt præstation efter det andet mål. Som Dios skrev i pausen, så er spillet uden bold simpelthen for elendigt. Jeg er nervøs hver gang modstanderen har bolden. Hvor er januar-februar organisationen blevet af? Det brændte godt nok på i alt for mange situationer... Det er altså langt fra godt nok mod så decimeret et Dortmund-hold i så vigtig en kamp hvor et udebanemål kan være vitalt. Bedre modstandere straffer det hårdt (Lewandowski er nok heller ikke ligefrem skræmt).

Uha, uha, uha det er urovækkende.

2. Hvorfor skiftes Ronaldo ikke ud? Især når Morata alligevel blev lagt ud på venstrekanten efter sin indskiftning. Benzema havde spillet en rigtig fin kamp og så ikke udkørt ud (som Cristiano til gengæld gjorde). Jeg synes efterhånden at det er ret tydeligt, at Ronaldo i en eller anden grad er hæmmet af sin knæskade. Han har ikke rigtig været ligeså livlig og insisterende i de sidste uger som vanligt. Han humper også mere rundt, jagter ikke boldene så ihærdigt og ser lettere plaget ud i sine ansigtsudtryk.

Hvil ham dog lidt for pokker! Om han så selv vil det eller ej! Hver gang det knæ rammer græsset, går der et sæt i mig...

On another note: Ronaldo har nu scoret i alle sine 8 kampe i indeværende CL-sæson, og har scoret 26 mål i 17 af sine 20 sidste kampe i turneringen. Kun 3 gange over de sidste 2 sæsoner er han gået fra banen uden at score i CL-sammenhæng. Utroligt.

76 mål fra at tangere Raúl. Det kan næsten ikke undgås at ske i 2015.

No solo soy perfecto, también soy Madridista

12 år 3 måneder siden #4 af Elkrimi
Jan Mølby var dejlig objektiv til dagens kamp.

Pepe er helt selv skyld i det image han har ift at filme.

12 år 3 måneder siden #5 af DarioGomez

Elkrimi skrev: Jan Mølby var dejlig objektiv til dagens kamp.

Pepe er helt selv skyld i det image han har ift at filme.

... umiddelbart antager jeg, at du enten er virkelig dårlig til at formulere ironi på skrift, alternativt at du slet og ret er døv ...

Som udgangspunkt gider jeg ikke beskæftige mig med klubber, der har færre end 35 nationale mesterskaber ...

12 år 3 måneder siden #6 af Elkrimi
Jo jo, Jan Mølby er nogle gange latterlig og nærmest uoplagt som kommentator, men i aftenens kamp synes jeg rent faktisk han var fornuftig og i modsætning til mange andre "eksperter", så er han original og har rent faktisk indsigt.

Jeg vil langt hellere høre på ham end mange af de andre tosser (læs: Tøfting, Faxe, Frimann/Werge etc).

12 år 3 måneder siden #7 af Dios
@Jaken.

Helt og aldeles enig. Min frygt går dog på, at Khedira ikke vil løse problemet alene. Jeg tager intet fra hans niveau, da jeg er fan, men jeg tror problemet bunder ud i Alonso. Det er ham som er den bagerste mand, og han burde være i stand til at placere sig nogenlunde rigtigt i alle situationer, men det gør han langtfra. Han dækker den centrale del, hvor de 2 foran ham dækker centralt, men i højre og venstre side.
Di María mangler jeg dog ikke defensivt, da han heller ikke er den bedste til at positionere sig, og det samme gør sig faktisk gældende med Modric, som jeg dog synes skal dække et for stort område.

Khedira er sådan set den eneste som har placeringsevne i orden, men ironisk nok er han også den eneste decideret defensive spiller vi har udover Illarra, som jeg synes gør det fremragende.

Det er uden tvivl taktikken, eller Ancelotti's manglende forklaring til spillerne som er problemet. Vi kan dog hurtigt blive enige om, at Real Madrid ikke er et verdensklassehold uden bold.

No solo soy perfecto, también soy Madridista.
Følgende bruger(e) sagde tak: M_linding

12 år 3 måneder siden #8 af Dios
Jan Mølby er for kontant i sine udmeldinger synes jeg, men omkring Pepé, så vil jeg også give ham helt ret. Pepé er selv skyld i hans ry, og tvivlen vil aldrig lade ham komme til gode, og det skal den egentlig heller ikke IMO.

12 år 3 måneder siden #9 af BBB

Dios skrev: Helt og aldeles enig. Min frygt går dog på, at Khedira ikke vil løse problemet alene. Jeg tager intet fra hans niveau, da jeg er fan, men jeg tror problemet bunder ud i Alonso. Det er ham som er den bagerste mand, og han burde være i stand til at placere sig nogenlunde rigtigt i alle situationer, men det gør han langtfra. Han dækker den centrale del, hvor de 2 foran ham dækker centralt, men i højre og venstre side.

Alonso har bygget sit ry op omkring, at kunne læse spillet og placere sig korrekt. Det mener du så ikke, at han kan. Er det virkelig dine tanker om ham? Hvad kan han så? Slå lange bolde når han ikke bliver presset?
Så forstår jeg godt, at du gerne vil have en ny mand ind...

12 år 3 måneder siden #10 af Jaken
Jeg vil mere sige, at Alonso bliver presset ud i ufordelagtige positioner der udstiller hans manglende fart og defensive evner. De 3 forreste presser ikke boldholderen, hvilket tvinger Modric og/eller Di Maria/Isco op i et endnu højere og ukoordineret pres, hvor deres manglende defensive kvaliteter også kommer til udtryk. Det gør det så nødvendigt for Alonso at træde frem for at forsøge at få bare lidt sammenhæng i presspillet, men det resulterer blot i endnu mere plads mellem midtbane og forsvar for modstanderen at spille i.

Én stor snowball-effekt…

EDIT: Med Alonso på holdkortet opstår der et valg: enten skaber man et solidt fundament med løbevillige og bolderobrende midtbanespillere foran ham, der kan give ham tid og plads med bolden, og som kan aflaste ham i de defensive opgaver, så hans manglende fart ikke bliver udstillet. Eller også starter man ham ikke...

No soy sólo perfecto, soy Madridista también
Sidste redigering: 12 år 3 måneder siden ved Jaken.
Følgende bruger(e) sagde tak: MMM

12 år 3 måneder siden #11 af Dios
Jeg er da helt enig i, at ingen af vores midtbanespillere udover Khedira er gode nok defensivt, men det gør stadig ikke Alonso bedre.
Og det er nemlig hele humlen ved det. Alonso føler sig nødsaget til og gå højt op i banen, for at deltage i presspillet, og det er nemlig her jeg synes han udstiller sin defensive mangler. Havde han den placeringsevne, som han er anerkendt for, så ville han nemlig også vide, at det bare gør problemet større som du også nævner.
I mine øjne står Alonso altid for dybt. Mange gange står han jo stort set få meter foran forsvarskæden, og når Modric og Di María så bliver spillet i ryggen, da de bliver nødsaget til at lægge presser, så er der et kæmpe tomrum imellem kæderne, og der booser Alonso stort set frem i alle situationer, og man skal altså ikke være den store teknikker for at komme uden om ham. Og det er i sådan situationer jeg mener han udstiller sin manglende placeringsevne.

Jeg vil da godt tilkendegive at de 2 mand foran ham, eller taktikken udstiller Alonso i en uheldig situation, men det gør jo ikke vores situation bedre. Jeg har tidligere været inde på det, men skal man have en dybdeliggende playmaker, hvor ens kompetencer primært ligger i det offensive, så kræver det noget beskyttelse foran. Det er netop også derfor vi ser Pirlo være så fantastisk, men vi har hverken Pogba eller Vidal foran os, men det ser jeg nu heller ikke som en nødvendighed.

Jeg er som sagt helt enig med dig, og specielt angående med om han skal starte eller ej. Derfor har jeg også tonsvis af gange argumenteret for, hvorfor jeg synes Illarra allerede nu ville være et bedre valg end Alonso. Illarra er langtfra ligeså god offensiv, men som den bagerste mand på midtbanen, så savner jeg nogle defensive kompetencer, som Illarra byder ind med.

Følgende bruger(e) sagde tak: JimmyBroe, Jaken

12 år 3 måneder siden #12 af Dios

BBB skrev:

Dios skrev: Helt og aldeles enig. Min frygt går dog på, at Khedira ikke vil løse problemet alene. Jeg tager intet fra hans niveau, da jeg er fan, men jeg tror problemet bunder ud i Alonso. Det er ham som er den bagerste mand, og han burde være i stand til at placere sig nogenlunde rigtigt i alle situationer, men det gør han langtfra. Han dækker den centrale del, hvor de 2 foran ham dækker centralt, men i højre og venstre side.

Alonso har bygget sit ry op omkring, at kunne læse spillet og placere sig korrekt. Det mener du så ikke, at han kan. Er det virkelig dine tanker om ham? Hvad kan han så? Slå lange bolde når han ikke bliver presset?
Så forstår jeg godt, at du gerne vil have en ny mand ind...

Og jeg synes virkelig han er overvurderet. I mine øjne er han en fantastisk playmaker, men han havde nu størst succes i Liverpool, hvis du spørger mig. Grunden til det er Mascherano og Gerrard. De 2 spillere beskyttede ham til perfektion, og han kunne ligge og fordele boldene uden og tænke sig for meget om.
Der er ingen tvivl om, at Alonso er Real Madrid's store playmaker, men har det ikke også altid været vores helt store problem? Lukker man ned for Alonso, så lukker man ned for Real Madrid, men heldigvis har vi nu fået Modric, som løser problemet.

Alonso er fantastisk til at læse spillet og placere sig rigtigt, men ikke som en defensiv midtbanespiller, som han jo er i Real Madrid. Han har utrolig mange mangler som defensiv midtbanespiller, og jeg vil godt våge og påstå, at fjerner man ham, og bygger spillet op omkring Modric/Isco og får noget mere defensiv ind på midtbanen, så vil den langtfra være en ligeså stor si som den er nu.
Vi mangler oprydderen, som går ind og bryder spillet, og selvom oprydderen i gamle dage var fandens destruktiv i sin spillestil, så behøver han ikke og være det idag. Spillet er blevet mere teknisk, og har du ikke teknik i disse dage, så har du et kæmpe problem.

Man kan gøre 3 ting som jeg ser det:

1. Få alle mand til at presse, som det ikke lader til Ancelotti vil gøre brug af desværre.

2. Beskytte Alonso som man ser det med Pirlo i Juventus.

3. Udskifte Alonso med en defensiv midtbanespiller, som ikke nødvendigvis skal være destruktiv som i gamle dage.

Følgende bruger(e) sagde tak: Jaken, MMM

Leveret af Kunena Forum