Den kærlige dommer
Når anden semifinale mellem Bayern München og Real Madrid i morgen fløjtes i gang på Allianz Arena, er det portugisiske Pedro Proença, som skal forsøge at agere retfærdighedsgudinde.
Den 43-årige økonomidirektør dømte sin første internationale kamp tilbage i 2003, og har siden været for enden af fløjten i 88 internationale opgør. Proença, som blev kåret til årets dommer i 2012 af IFFHS efter at have dømt både Champions League- og EM-finalen, har efterhånden opbygget et rigtig fint omdømme i dommerkredse, hvor han blandt andet bliver opfattet som en dommer, spillerne kan tale med.
Derudover har han perfektionistiske attitude, der tenderer det maniske, hvor han studerer den næste kamp på samme måde som en træner, hvilket inkluderer de to holds formationer, taktiske set-up, holdenes positionering ved mistede bolde, defensive systemer og potentielle ballademagere. Samtidig agerer han moderne leder for sit hold af meddommere, hvor han stoler på sine assistenter, og opmuntrer fjerdedommeren til at deltage aktivt i kampafviklingen.
Pedro Proença har med andre ord hele 12 øjne til at holde øje med potentielle bøller. Proença forklarer vigtigheden af forberedelsen og den aktive deltagelse af hans hold med: ”Al denne information hjælper dig med at tage den rigtige beslutning på banen”.
Når Proença dømmer, har han ry for at være meget kommunikerende og åben overfor at forklare hans valg overfor spillerne, hvorfor vi forhåbentlig ikke henter dumme gule kort på den bekostning. Hans sydeuropæiske charme skinner også igennem, når han kærligt adresserer spillerne som ”querido”. * Den ene kamp tabte Bayern München, og den anden kamp vandt San Iker. Vi satser på at den positive statistik fortsætter!
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Siempre Madrid
-
- Administrator
-
- Presidente de Peña Madridista Dinamarca
No soy sólo perfecto, soy Madridista también. Madridista con corazón y cojones.
¡¡¡Illa Illa Illa, Juanito Maravilla!!!
Los días que tu juegas, son todo lo que soy.
Si quieres llevar este escudo, primero hay que sudar la camiseta.
Florentino Pérez: El ultimo titulo es el primer paso al siguiente.
- Real-Laudrup
-
- Platin bruger
-
Var den ene udtalelse virkelig slem nok til at starte en krig? Jeg synes virkelig, at det blev gjort værre end hvad det egentligt var.Siempre Madrid skrev: Pedro Proenca..........dommeren, som fik Hykleren Pep Guardiola til at starte krigen mellem Real Madrid og Barcelona.
Derudover var det Mourinho, den største hykler af alle der gik langt over stregen.
No solo soy perfecto, también soy Madridista.
- Real-Laudrup
-
- Platin bruger
-
Derfor spørger jeg også om det virkelig var så slemt, det han sagde. Jeg synes det personligt ikke.Dios skrev: Den ene udelukker vel ikke den anden? Begge trænere er forfærdelige at høre på, når tingene ikke lige går deres vej.
Udover det, så kan jeg ikke huske Guardiola altid brokke sig over dommerne, eller kalde defensivt fodbold, for fodbold fra det 19 århundrede, eller andet nonsens. Måske tager jeg fejl, men jeg kan ikke huske det.
Og for resten, jeg hader klynk mere end nogen anden, så jeg prøver ikke at forsvare Pep, eller kun at hænge Mourinho ud.
Florentino Pérez
- Siempre Madrid
-
- Administrator
-
- Presidente de Peña Madridista Dinamarca
AlanSahinovic skrev: Hvad angår opførsel så synes jeg da Guardiola opfører sig meget eksemplarisk i forhold til Mourinho. Synes ikke rigtigt der er nogen situationer med Guardiola jeg kan komme i tanke om hvor jeg har tænkt hold kæft en idiot.
Nå da. Der er ellers situationer nok at vælge i mellem. Det er eksempelvis rimeligt idiotisk at være en hykler.
Men Proenca-udtalelsen var indledningen på krigen, som Mourinho heller ikke gjorde sit til at mindske. Så han skal ikke hævdes på den bekostning.
No soy sólo perfecto, soy Madridista también. Madridista con corazón y cojones.
¡¡¡Illa Illa Illa, Juanito Maravilla!!!
Los días que tu juegas, son todo lo que soy.
Si quieres llevar este escudo, primero hay que sudar la camiseta.
Florentino Pérez: El ultimo titulo es el primer paso al siguiente.
Siempre Madrid skrev:
AlanSahinovic skrev: Hvad angår opførsel så synes jeg da Guardiola opfører sig meget eksemplarisk i forhold til Mourinho. Synes ikke rigtigt der er nogen situationer med Guardiola jeg kan komme i tanke om hvor jeg har tænkt hold kæft en idiot.
Nå da. Der er ellers situationer nok at vælge i mellem. Det er eksempelvis rimeligt idiotisk at være en hykler.
Men Proenca-udtalelsen var indledningen på krigen, som Mourinho heller ikke gjorde sit til at mindske. Så han skal ikke hævdes på den bekostning.
Ikke fordi jeg er fan af Guardiola men hvornår har han været hyklerisk? Og hvis han har så kan det umuligt have været på Mourinhos niveau.
Florentino Pérez
- Real Madrid
-
- Platin bruger
-
CRSeven skrev: Tja, jeg husker nu en situation hvor han kaster bolden væk fra Ronaldo, og Ronaldo så puffer ham i brystet hvorefter han straks tager sig til hovedet.. Ikke mærkeligt den klub er kendt som FC Hollywood..
No solo soy perfecto, también soy Madridista
CRSeven skrev: Tja, jeg husker nu en situation hvor han kaster bolden væk fra Ronaldo, og Ronaldo så puffer ham i brystet hvorefter han straks tager sig til hovedet.. Ikke mærkeligt den klub er kendt som FC Hollywood..
FC Hollywood er nu engang Bayern München!
Real-Laudrup skrev:
Derfor spørger jeg også om det virkelig var så slemt, det han sagde. Jeg synes det personligt ikke.Dios skrev: Den ene udelukker vel ikke den anden? Begge trænere er forfærdelige at høre på, når tingene ikke lige går deres vej.
Udover det, så kan jeg ikke huske Guardiola altid brokke sig over dommerne, eller kalde defensivt fodbold, for fodbold fra det 19 århundrede, eller andet nonsens. Måske tager jeg fejl, men jeg kan ikke huske det.
Og for resten, jeg hader klynk mere end nogen anden, så jeg prøver ikke at forsvare Pep, eller kun at hænge Mourinho ud.
I mine øjne er der ingen værre end Mourinho, men han har heller aldrig lagt skjul på det. Pep derimod prøver at fremstå som englen, og det image overførte han jo til Barcelona, og faktisk til perfektion, men når holdet eller ham selv, så fik modvind, så fik den fuld skrue. Episoden med Pedro Proença var ikke så slem i sig selv, men han faldt ligepludselig ned på Mourinho's niveau, og kom faktisk aldrig rigtig over det niveau.
Pep har været en del efter dommerne, og specielt i 11/12 sæsonen hvor Real Madrid fik en del straffespark, hvor de fleste var korrekt dømte, men Barcelona følte sig rigtig bortdømte i samme periode, og da de så endte som 2'er efter Real Madrid, så fik den hele armen, og Pep startede så "krigen" imod dommerne, og fik god støtte fra Alves, Busquets og Xavi selvfølgelig.
Mourinho er ingen hykler, fordi hans holdning er den samme hele vejen igennem, at han 99% af tiden er forfærdelig at høre på er jeg helt enig i, men man kan hade ham eller elske ham, men han klynker bare. Pep prøver derimod at fremstå som den sympatiske mand, som tager en sejr og et nederlag på samme måde, men det skete bare ikke rigtig, selvom han altid prøvede, at bortforklare sig. Han beskyldte ofte Real Madrid for at bruge ufine tricks, og kampen efter, så kaster han bolden væk, så Ronaldo ikke kan få den, og efterfølgende udtaler, at Ronaldo opførte sig uværdigt, eller noget i den stil. Som sagt en rigtig hykler, og den kørte han også lige af på Barcelona holdet dengang.
En sjov detalje er faktisk, at hverken Alves, Mascherano, Busquets og Pedro decideret filmer eller overspiller længere. Det tror jeg skyldes Pep ikke længere er i truppen. Sjovt nok, så farer alle Bayern spillerne så hen til dommeren hvergang modstanderholdets træner bare bevæger sig 5 cm udenfor det tekniske felt, for at fortælle dommeren det. Overdrivelse fremmer forståelsen, men lovpriser man Pep, så er det altså noget helt galt!