Spillerpræsentation: Toni Kroos

12 år 2 uger siden #1 af Daniel

Kroos, hvem er han?

D. 4. januar 1990 i det østlige Tyskland, nærmere bestemt Greifswald, så Kroos for første gang dagens lys. Det var derfor helt naturligt, at Kroos allerede i 90’erne besluttede sig for at begynde til fodbold i den lokale klub i sin hjemby, Greifswalder SV. Her skulle han forme sit endnu uopdagede talent i fem sæsoner inden Hansa Rostock bankende på døren. Under tiden i Hansa Rostock udviklede Kroos sig for alvor, hvorfor han da også blev en frontfigur på u/17-landsholdet med hvem han senere vandt bronze med i 2007; dog i sin tid hos Bayern München. Kroos’ fortsatte udvikling i Rostock-klubben fik Tysklands absolut største fodboldklub til at spærre øjnene op. Sydtyske Bayern München iværksatte en charmeoffensiv og hentede Tysklands på daværende tidspunkt største fodboldtalent ind i deres ungdomssystem, hvor han nåede at spille én sæson. Bayern München rykkede ham simpelthen op i førsteholdstruppen året efter.

Kroos’ fristede dog mest en tilværelse som reservespiller, trods fine indhop hist og her – han assisterede eksempelvis Klose to gange i sin debut. Ja, det var vel sagtens først efter midtbanespillerens succesfulde udlån til Leverkusen i 09/10-sæsonen, at han for alvor gjorde opmærksom på sig selv på seniorniveau og skrev sit navn fast i tyskernes bevidsthed. Siden da var han mere eller mindre en bærende figur på Bayern München mandskab.

Fra Tyskland til Spanien

Foruden sin debutsæson og de få, herefter, stagnerende ditto havde Kroos stor succes i Bayern München, specielt efter sit lejeophold i Bayern Leverkusen, der for alvor kickstartede midtbanespillerens karriere. Kroos kan både sit kram i omstillingsfodbolden, som Guardiolas forgænger Jupp Heynckes repræsenterede og førstenævntes positionsfodbold. Derfor er Kroos også en alsidig fodboldspiller, der magter de fleste aspekter på en fodboldbane, hvilket han har bevist ved adskillige lejligheder. Kroos vandt i sin tid som fodboldspiller i Bayern München alt, og dette har formentlig været medvirkende til Kroos’ skifte til Real Madrid; sulten efter nye personlige udfordringer. 

Real Madrid og Bayern München er nemlig europæiske ærkerivaler, og derfor er skiftet i sig selv en kende vovet, men Kroos er og har aldrig været bange for at tage mod en stor udfordring. Kroos er ditto bevidst om, at Real Madrid er verdens største fodboldklub med en historisk uden ligesindede; midtbanespilleren startede da også sin præsentationstale med at udtrykke sin sorg over Alfredo Di Stéfanos død, ligesom han også slog fast, hvor beæret han er over at være kommet til Real Madrid.

Kroos’ kommer ikke til at se sig selv i en revolutionerende rolle i Real Madrid, hvorfor man med rette – nødvendigvis – må forvente, at tyskerens overgang fra tysk til spansk fodbold bliver en kende mere smertefrit en visse andres. Derfor kan man også forvente at se en spiller, der slår relativt hurtigt til. VM-rusten skal formentlig lige trilles af først. Det er alt i alt et ganske naturligt skifte Kroos har foretaget sig denne sommer.

Kroos’ internationale karriere

Kroos er en altoverskyggende skikkelse på det tyske landshold og en af Löws vigtigste aktiver på grønsværen, hvor midtbanespilleren i overlegen stil svinger dirigentstokken. Kroos fik sin landsholdsdebut i 2010 mod Argentina og deltog ved det efterfølgende VM Sydafrika, hvor det blev til en lille håndfuld kampe som indskifter; Tyskland vandt bronze. Under EM i 2012 spillede Kroos otte ud af ti kampe og var således en uundværlig spiller i Löws spilsystem, hvor træneren da også roste sin playmaker ved flere lejligheder; Italien blev tyskernes endestation i semifinalen. Kroos spillede et fremragende VM 2014, der resulterede i VM-guld, hvor han statistik set var slutrundens allerbedste spiller. Kroos har spillet 51 A-landskampe og scoret syv mål.

Skribentens forventninger

Mine forventninger koloenorme – med rette. Jeg læste en ganske god artikel tidligere i dag, som belyste fortidens playmaker, nutidens ditto og således også fremtidens. Sneijder definerer fortidens playmaker, hvor Özil repræsenterer nutidens; Kroos er fremtiden, og hvorfor så det?

Jo, ser I, Kroos besidder meget andet end blot visionært fodboldspil, som i overvejende grad var Sneijders niche foruden dennes forrygende spark, ligesom Özil også lever godt af sit overblik og generelle spilopfattelse. Kontrasten til disse to ellers fremragende spillere er altså Kroos. Han er klart mere dynamisk og arbejdsvillig, hvor han også, qua sin alsidighed, dækker flere pladser på banen – offensivt som defensivt. Real Madrids første sommerindkøb besidder simpelthen så meget talent og attitude, at det svært ikke at anerkende ham, som en af verdens bedste på sin position. Kroos er selvfølgelig en kreativ type med blik for spillet, og kan mange af de ting, som Alonso også kan. Distribuere boldene sikkert rundt og smide den afgørende bold i ryggen på modstanderens forsvar, men der hvor Kroos for alvor adskiller sig, er, at han er arbejdsom i sit fodboldspil og erobrer relativt mange bolde, hvorfor et offensivt køb som Kroos nødvendigvis ikke svækker Real Madrid defensivt – dette ville i hvert fald være en stor fejl at antage dette.

Jeg ser frem til en stor debutsæson, hvor han kun vil dygtiggøre Real Madrid yderligere. Jeg er ikke bleg for at tage bladet fra munden: Real Madrid vinder minimum La Liga! 

Følgende bruger(e) sagde tak: Dios

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

12 år 2 uger siden #2 af BBB
Besvaret af BBB på emne Spillerpræsentation: Toni Kroos
Det er en fin artikel, men jeg kan ikke helt gennemskue, hvad du mener, når du skriver "ditto". Den måde du bruger det på passer på ingen måde med den definition, som jeg har lært det. Det er virkelig forstyrrende for mig, når jeg læser sådan en artikel - og det er ærgerligt, idet jeg er vild med "sådan-er-dit-liv"-artikler.

www.denstoredanske.dk/Sprog,_religion_og...emmedord/di-dk/ditto
Følgende bruger(e) sagde tak: Dios

12 år 2 uger siden #3 af Daniel
ordnet.dk/ddo/ordbog?query=ditto

"... men Kroos er og har aldrig været bange for at tage mod en stor udfordring. Kroos er ditto bevidst om, at Real Madrid er verdens største fodboldklub."

Jeg tror, at grunden til jeg valgte "ditto" i ovenstående sætning, var for at henvise til sætningen før det. Jeg skulle måske have brugt "tilsvarende/ligeledes" for ikke at skabe forvirring, men i min forskruede skriveverden, kan man godt bruge ordet som citeret :-)

"Jeg læste en ganske god artikel tidligere i dag, som belyste fortidens playmaker, nutidens ditto..."

Dén er vist legal nok ;-)

Det var bare lige to hurtige jeg faldt over. Er der andre?
Sidste redigering: 12 år 2 uger siden ved Daniel.

Leveret af Kunena Forum