4000 dage med Florentino Pérez

11 år 9 måneder siden #1 af Siempre Madrid

4.000 dage med Florentino Pérez. 1.148 millioner € brugt på spillere og 12 titler. Billedet er lånt af Marca.

Florentino Pérez har i dag været præsident i 4.000 dage og den karismatiske præsident deler virkelig vandene. Han har været præsident i to omgange, afbrudt af en pause fra februar 2006 til juni 2009 og i de to præsident-perioder er han både blevet berømmet for at være manden bag de spektakulære køb af store stjerner, men også blevet beskyldt for at være manden uden en stor forkromet sportslig plan.

Han blev indsat som præsident den 17. juni 2000 efter at have lovet Real Madrids medlemmer at hente Luis Figo (60 millioner €) i Barcelona eller give gratis årskort til klubbens medlemmer. Dermed var stilen lagt for Florentino Pérez, som i de efterfølgende år hentede Zinedine Zidane (Juventus 73,5 millioner €), Ronaldo (Inter, 45 millioner €) og David Beckham (Manchester United 37,5 millioner €), som sammen med Raúl og Roberto Carlos skabte Los Galácticos-perioden. For at fastholde klubbens position blev det også til køb af spillere som Owen (Liverpool 12 millioner €), Sergio Ramos (Sevilla 27 millioner €), Robinho (Santos 24 millioner €) og Julio Baptista (Sevilla 20 millioner €), samt en række andre spillere. Alt i alt hentede Florentino Pérez 21 spillere i sin første periode til en samlet pris af 421,45 millioner €.

Florentino Pérez´ anden periode blev indledt med et gigantisk indkøbs-raid, hvor han udløste den klausul på Cristiano Ronaldo (96 millioner €), som Ramón Calderón og José Ángel Sánchez dygtigt havde forhandlet sig frem til med Manchester United og samme sommer blev Kaká (Milan 65 millioner €), Xabi Alonso (Liverpool 35,4 millioner €) og Karim Benzema (Lyon 35 millioner €) og fra denne sommer og frem til i dag er der i alt købt 31 spillere til en pris af 727,4 millioner €.

Alt i alt er der altså købt spillere for 1.148 millioner € i disse 12 år, men der er også røget spillere den anden vej, som samlet har givet indtægter på 510 millioner € og her er salgene af Higuaín, Özil og senest Ángel di María de mest iøjnefaldende.

Ser man på antallet af titler, er det blevet til 12 af slagsen i de 12 år, fordelt på 6 titler hver periode.

Los Galácticos nåede at vinde 1 CL-titel, 2 spanske mesterskaber, 1 spansk Super Cup, 1 europæisk Super Cup og 1 Intercontinental.

Det nuværende hold har vundet 1 CL-titel, 1 spansk mesterskab, 2 Copa del Rey, 1 spansk Super Cup og 1 europæisk Super Cup.

Ligesom der har været markante udskiftninger i spiller-truppen, har der også været markante og hyppige udskiftninger på trænerposten. Hele 6 forskellige trænere i første præsident-periode, nemlig Vicente del Bosque, Carlos Quieroz, José Camacho, Mariano García Remón, Vanderlei Luxemburgo og López Caro.

I den anden præsidentperiode har der "kun" været tre trænere, nemlig Manuel Pellegrini, José Mourinho og Carlo Ancelotti.

Der findes dog to bundlinier i ovenstående, nemlig den gruppe af Madridistas, som mener at han har skabt et universelt og uforglemmeligt Real Madrid og den gruppe af Madridistas, som mener at fodbold har fået en sekundær rolle i klubben.

No soy sólo perfecto, soy Madridista también. Madridista con corazón y cojones.
¡¡¡Illa Illa Illa, Juanito Maravilla!!!
Los días que tu juegas, son todo lo que soy.
Si quieres llevar este escudo, primero hay que sudar la camiseta.
Florentino Pérez: El ultimo titulo es el primer paso al siguiente.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

11 år 9 måneder siden #2 af Siempre Madrid
Succes eller fiasko?

11 år 9 måneder siden #3 af Chamartin

Siempre Madrid skrev: Succes eller fiasko?

Jeg får det lidt skidt, når jeg læser det kun er resulteret i 3 spanske mesterskaber.
Det er for lidt.

Heldigvis vandt klubben da yderligere to mesterskaber i den periode, han var væk.

11 år 9 måneder siden #4 af Michel
Higuain, Özil og di Maria er de mest iøjenfaldende.!! Redondo's salg rystede hele byen, og var også med til at finansere noget af Figo's køb. En spiller der gik grædende fra klubben.

11 år 9 måneder siden #5 af asp3200
Fiasko, men stammen nu er god for fremtiden. Glemmer aldrig redondo og makelele sagaen. Skamplet.

• Fedtegreven
  • Gæst
  • Gæst
11 år 9 måneder siden #6 af Fedtegreven
Besvaret af Fedtegreven på emne 4000 dage med Florentino Pérez
På den ene side er jeg Pérez taknemmelig for, at Real Madrids økonomi er så god, men på den anden side skuffer det mig, at han ofte nedprioriterer det sportslige, hvilket der er talrige eksempler på (Indkøbet af James, der skulle finansieres af salget af Di María, Redondo salget, etc.). Derfor ender jeg nok med at sige fiasko.

11 år 9 måneder siden #7 af Siempre Madrid

Michel skrev: Higuain, Özil og di Maria er de mest iøjenfaldende.!! Redondo's salg rystede hele byen, og var også med til at finansere noget af Figo's køb. En spiller der gik grædende fra klubben.

Jeg mente nu økonomisk mest iøjnefaldende. Der er jo ikke nogen af de tre Mercenarios, som er savnet i dag.

11 år 9 måneder siden #8 af Salix7

Jeg synes, at Perez har skabt mange gode ting for klubben, og han er en super dygtig forretningsmand - derved god til at få Real Madrid promoveret rundt om i verden. Nogle af hans spillerindkøb/salg, synes jeg har været geniale, men omvendt har jeg været totalt uforstående overfor andre. Derudover synes jeg ikke, at man kan gøre det så enkelt op, om han bare har været succes eller fiasko - der er vel ingen tvivl om, at hvis vi ser på titler alene, så har han været en tæt på total fiasko! Vi skal blot rette blikket mod vores værste konkurrent og sammenligne, hvor mange titler de har fået for pengene gennem den samme periode!

Der bliver nævnt at Perez har skabt en god økonomi - der er jeg ikke helt enig. Jeg vil sige, at han måske har fået den stabiliseret, men at have en gæld på 600mio euro, ser jeg ikke som en god økonomi. Jeg kunne godt tænke mig, at man fra ledelsens side begyndte at lægge mere vægt på afdrage på vores gæld, da jeg er overbevist om at det vil komme os til gode på længere sigt!

"Noventa minuti en el Bernabéu son molto longo."

“Oh, extraordinary! They prayed for miracles and miracles arrived! … For the 17th time, this club of glitz and legend will go to the final of the European Cup.”

11 år 9 måneder siden #9 af ZizouMo

Salix7 skrev:

Jeg synes, at Perez har skabt mange gode ting for klubben, og han er en super dygtig forretningsmand - derved god til at få Real Madrid promoveret rundt om i verden. Nogle af hans spillerindkøb/salg, synes jeg har været geniale, men omvendt har jeg været totalt uforstående overfor andre. Derudover synes jeg ikke, at man kan gøre det så enkelt op, om han bare har været succes eller fiasko - der er vel ingen tvivl om, at hvis vi ser på titler alene, så har han været en tæt på total fiasko! Vi skal blot rette blikket mod vores værste konkurrent og sammenligne, hvor mange titler de har fået for pengene gennem den samme periode!

Der bliver nævnt at Perez har skabt en god økonomi - der er jeg ikke helt enig. Jeg vil sige, at han måske har fået den stabiliseret, men at have en gæld på 600mio euro, ser jeg ikke som en god økonomi. Jeg kunne godt tænke mig, at man fra ledelsens side begyndte at lægge mere vægt på afdrage på vores gæld, da jeg er overbevist om at det vil komme os til gode på længere sigt!

Jeg er helt enig. Han har skabt en sund økonomi, der på længere sigt vil være god. Jeg synes Perez har været vigtig for Real Madrid, da jeg mener at en klub altid kommer til at få brug af en forretningsmand. Man skal heller ikke glemme, at Real Madrid er en forretning. Nu hvor økonomien er ved at blive stabiliseret, så fortrækker jeg en præsident der gik mere op i det sportslige. Som flere herinde nævner, så har vi ikke vundet mange titler, i forhold til spille materialet og alle de klasse trænere vi har haft.

Jeg ser frem til massere af titler de kommende sæsoner, da vi jo har en virkelig ung trup!

Målmand:
27,33

Forsvar:
26,13

Midtbane:
24,86

Angreb:
25,50

Det passer perfekt med noget erfaring på målmandspositionen samt forsvarspositionen.

No soy sólo perfecto, soy Madridista también.

11 år 9 måneder siden #10 af Macon
Besvaret af Macon på emne 4000 dage med Florentino Pérez

Salix7 skrev:

Er der beviser for at man har en gæld på 600mio euro?, synes jeg læste på et tidspunkt at vi havde betalt meget af på gælden sidste år.

11 år 9 måneder siden #11 af sNielsenRM

Macon skrev:

Salix7 skrev:

Er der beviser for at man har en gæld på 600mio euro?, synes jeg læste på et tidspunkt at vi havde betalt meget af på gælden sidste år.

Derudover er det pænt ligemeget om man rent faktisk har en gæld på EUR 600 mio., hvis afkastet heraf blot er større end renteomkostningen. Det er nok en noget svær opgørelse at lave, men så vidt jeg forstår så er der ret gode IPR indtægter i spillerkontrakterne, så mon ikke det alt i alt er en rentabel forretning der bliver kørt.

Como no te voy a querer si eres campeón de Europa una y otra vez

11 år 9 måneder siden #12 af FranciscoISCO
Succes eller fiasko? Jeg er fuldstændig enig med Salix7 i at man ikke kan gøre det op på denne måde; dertil er der simpelthen for mange facetter at tage stilling til.

Real Madrid er en fodboldklub og i sportens verden vægter tal, statistikker og pokaler naturligvis tungt. Disse er nemmest at forholde sig til og er derfor det første som falder i øjnene. 12 pokaler i en periode på sammenlagt - knap og nap - 11 år under Perez er ikke ligefrem prangende og slet ikke når de økonomiske omkostninger bliver taget med i betragtningen. At det reelt set kun er 7 af disse 12 pokaler som er rigtig store, forbedre ikke ligefrem regnestykket og pokalerne kommer umiddelbart til at se noget dyrt købte ud.

Perez' investeringer synes dog at have medført meget mere end pokaler. Med sin ekstremt velfungerende forretningssans har Perez sat Real Madrid på kortet som en universel mastodont af en institution, der efterhånden er umulig at komme udenom. Det var det i hvert fald for mig da jeg blev fan af klubben tilbage i 2002, dengang man første gang hentede en Ronaldo. Det var såmænd ikke fordi jeg var fan af the phenomenon ej heller fordi Real på dette tidspunkt var reagerende CL mestre. Dengang vidste jeg nemlig ikke hvad CL var og havde ikke andet end set navnet Ronaldo på ryggen af adskillige sorte- og blå-stribede trøjer i skolegården. En skolegård som i øvrigt også rummede T-shirts med tryk hvor der hovedsageligt stod; Figo, Zidane, Raul og Carlos. Da det gik op for mig at alle disse navne efterhånden spillede i samme klub, blev jeg simpelthen nysgerrig. Jeg blev ramt af en udefinerbar fascination og på en eller anden måde blev jeg altså fan af klubben før sporten. I dag med-nørder jeg så her på forum :)

Sportens romantikere vil mene at Perez' ageren i klubben er mere som 'jakkesættet' end fodboldfanen – noget som jeg på sin vis ikke er uenig i. Men hvad han for klubben har præsteret i det jakkesæt, må man altså ikke tage fejl af; i to omgange har han fået sat en tyk streg under 'Real' i klubbens navn og med sin romantiske indkøbspolitik har han begge gange forstærket klubbens tiltrækningskraft (som på en ikke-upassende måde virkede tiltrækkende på små skole drenge som 12-årige mig:))

Moderne fodbold er mere end sport, det er en kæmpe forretning og af alle klubber har vi den, vel nok, dygtigste forretningsmand i spidsen af vores. Om man kan lide sportens udvikling, eller ej, er så en anden snak. For os har Perez på den ene sides kyniske tal-kalkulationer ikke ligefrem været nogen succes (den sportslige ift. trofæer), mens han på den anden side har markedsført klubben gennemført dygtigt - ved først og fremmeste at tage et i forvejen stærkt brand og udnyttet dets potentiale fuldt ud. At han skabte det første Los Galácticos – et hold som vel nok er grunden til hvorfor min generations madridistas blev madridistas – får han store plusser for i min bog. Om det nu også udelukkende er kynisk forretning at hente spillere som Figo, Zidane, Ronaldo, Ronaldo, Bale osv. til klubben er i øvrigt et interessant spørgsmål. I hvert fald tror jeg at Don Perez nyder at se spillere som disse brillere, mindst ligeså meget som jeg gør det - en fan der er forelsket i sporten.

Altid Real Madrid.
Følgende bruger(e) sagde tak: Rogoshin

Leveret af Kunena Forum