Stort interview med Iker Casillas - anden del

11 år 6 måneder siden #1 af Siempre Madrid

I går leverede vi første del af et stort interview med Iker Casillas fra "El Partido de las 12" på Cadena COPE. Her kommer anden og sidste del.

Har du genfundet den bedste version af Iker Casillas?
- Ja. I de seneste tre måneder har jeg haft det meget bedre på det personlige niveau. Frugten af tålmodighed, at forsøge at finde sig selv. Derudover er det fysisk vigtigt at have det godt mentalt.

Frygtede du, at du ikke ville nå det niveau?
- Jeg er konstant, jeg er krævende og jeg ved hvilket mål jeg kan nå, og det er klart der sker ting i hovedet i dårlige øjeblikke. Hvis du bøjer hovedet, står de klar til at give dig drag over nakken. Men man skal overvinde det, være tålmodig og den som modstår det, vinder til sidst.

Har det været det mest intense år i din karriere?
- Ja, det har været intenst. Men det var mere i 2013 med alt det, der skete, med alt det, der blev sagt...det har været to svære år, hvor jeg har lært meget, lykkeligvis og heldigvis og med base i at gennemgå og modstå det, er jeg vendt tilbage og forsøger at være med på højeste niveau.

Hvordan begyndte sidste sæson?
- Det er svært at sammenfatte, for jeg er begyndt at spille normalt og det skal man forstå. Man er indebrændt, forsøger at forbedre sig og agerer ud fra det. Jeg var tavs, jeg tror ikke at der var nogen, som hørte mig sige noget til andre, kun at man selvfølgelig ønsker at spille, når man ikke gør det og så finder en løsning. Men det er normalt, som hos enhver anden spiller. Jeg fik ikke et raserianfald, men jeg tror ikke at den spiller findes, som vil blive og aldrig spille. Derfor, da Ancelotti gav mig chancen for at spille Copa del Rey og Champions League, så forberedte jeg mig på hver eneste kamp, som var det den sidste. Og derfor blive min sæson ret god, på trods af min fejl i CL-finalen.

Har du lidt meget?
- Ja, selvfølgelig har jeg lidt. Nogen gange har jeg været nødt til at skjule tårerne.

Har du følt dig alene på grund af holdkammeraterne, gruppen?
- Ikke af holdkammeraterne, men jeg har været ude af gruppen på grund af skaden, hvor jeg kun hørte skidt og ikke kunne forsvare mig...Jeg talte ikke, fordi jeg var nødt til at se på klubbens og mine holdkammeraters bedste.

Og følte du dig holdt ude af klubben?
- Nej, da jeg sagde, at jeg følte mig alene, refererede jeg til at når man er skadet, så er man isoleret, så er man ude. Man tilbringer lang sammen med fysioterapeuterne og lægestaben, og når du vender tilbage er alt skidt. Det lignede at alt var skidt og at jeg var det sorte får.

Følte du dig som den ringeste?
- Jeg følte mig trist, jeg følte mig ramt.

Tænkte du på at rejse i sommeren 2013.
- Ja, naturligvis. Man forsøger at finde løsninger.

Og i sommer?
- Der blev holdt flere møder med klubben....men i sidste ende valgte jeg at fortsætte her, forsøge at nulstille det hele og rense hovedet.

Forlangte du at spille for at fortsætte?
- Nej, jeg har ikke ret til at sige, at jeg skal spille eller så rejser jeg. Det eneste er, at når man begynder en sæson og man ikke spiller, så skal man forstå og respektere, at en træner vælger en anden, men man ønsker at spille. Men jeg forlangte ikke at spille. Det har jeg aldrig gjort.

Og klubben ville hjælpe dig med at skifte?
- Klubben har støttet mig på en meget elskværdig form. De har altid forsøgt at opmuntre mig i svære øjeblikke.

Ønsker du at fortsætte i Madrid?
- Med den erfaring, som jeg har fået i de seneste år, som måske har været mere end de 16 foregående år, vil jeg ikke tænke frem til juni. Jeg tænker på i morgen. I sidste ende har du modtaget så meget og er så garvet, at hovedet koncentrerer sig om at nyde øjeblikket, at man igen føler sig vigtig og udnytter de kampe, som man får tildelt.

Ville du forlænge med Real Madrid?
- Min tanke er at stoppe, når min kontrakt udløber i 2017 som 36-årig. Man skal være realistisk. Med denne alder skal man planlægge tingene lidt efter lidt.

På nuværende tidspunkt ønsker du så at stoppe karrieren i Real Madrid?
- Jeg håber, at klubben fortæller mig at de ønsker at jeg fortsætter, men jeg tror at man skal tage det skridt for skridt. Vi ser, når vi kommer så langt. Jeg håber, at mit hoved og min krop fortsat vil være fænomenal og at klubben tilbyder mig at fortsætte en sæson mere eller to. Så, selvfølgelig.

Aftalte du noget med præsidenten sidste sommer?
- Han har altid været meget elskværdig over for mig og han har opmuntret mig til at fortsætte i nedgangstider.

Hvad tænkte du efter Godíns mål i Lissabon? Tænkte du, at du var nødt til at forlade landet?
- Selv i dag tænker jeg på det.......men det sker i fodbold. En selvforskyldt fejl ved ikke at beregne en høj bold koster et mål i en CL-finale. I disse øjeblikke ønsker man at jorden opsluger dig. Jeg havde ikke stået dårligt i hele turneringen og havde hjulpet holdet til at nå til Lissabon, men folk husker kun det. Hvorfor? Helt sikkert fordi det er mig og fordi jeg har en lang karriere. Heldigvis scorede Sergio Ramos på hovedstød og vi endte med at vinde.

Hvad sagde du til ham?
- At han havde været vigtig i både semifinalen og i finalen. Han gav os mulighed for at spille forlænget spilletid.

Men du gav ham ikke lov til at løfte pokalen....
- Det er fordi, det er en del af hierakiet. Hvis vi når til Berlin (hvor årets CL-finale skal spilles, red.) lover jeg at lade ham løfte La Undécima.

Har du fotografier af de pokaler, du har løftet?
- Ja, men heldigvis vil jeg ikke være opmærksom på, hvor meget jeg har opnået før efter jeg er stoppet. Efter VM for klubhold, har jeg fået et billed med de otte pokaler, som jeg har løftet med Real Madrid og med landsholdet.

Og er det rigtigt, at du er født med en guldske?
- Jeg har haft heldet, haft øjeblikke, som har markeret mit liv.......Jeg lover, at jeg ikke har kontrakt med nogen for at det skal gå andre dårligt.

For eksempel redningen af Robbens forsøg....
- Fodbold er øjeblikke. Forestil dig, at han under det VM havde gjort det samme som under sommerens VM og driblet forbi Sergio Ramos og jeg. Fodbold er detaljer.

Men er du en helgen eller en muldvarp?
- Jeg er hverken helgen eller muldvarp. Jeg er Iker Casillas og jeg er begrænset af at stå i målet hos Real Madrid hver weekend i forsøget på at vinde titler og fordi det er min vej til landsholdet.

Du er ikke gammel, du er vidende....
- Ja, det sagde jeg i september, da man spurgte mig til pibekoncerterne. Men denne plads har et ansvar og det skal man forsøge at leve op til. Når tingene går dårligt skal man vise sit ansigt og vide at stå igennem det.

Og man har talt meget om en nedgangsperiode. Hvordan er du kommet forbi den?
- Det var i kampen på El Madrigal. Det var ikke fordi jeg lavede store redninger, men jeg begyndte at føle mig tilpas igen. Man ved, hvornår man kan redde en bold fra tre meters afstand og hvornår de kan score fra 40 meters afstand. Jeg var hele tiden genstand for kritik, det kom under VM og i finalen i Lissabon....indtil den dag, hvor jeg fandt mig selv og ændrede min tankegang.

Har det på landsholdet været det største slag?
- Det var meget hårdt. Det kan godt være det hårdeste. Vi kom med et fuldendt hold, formet gennem 4-5 år, hvor vi spillede brillant, men vi fortjente ikke at tabe sådan. Vi skulle have nået længere. I Holland-kampen havde det set helt anderledes ud, hvis David Silva havde scoret. Fodbold er detaljer og øjeblikke. Vi formåede ikke at reagere og så gik vi ned, det skete klart mod Holland, Chile....og vi viste et billed af os, som vi ikke ønskede, især jeg.

Real Madrid har tre nederlag i træk, hvad sker der?
- Modstanderen har også indflydelse og vi har spillet mod to rivaler, som havde lyst og som spillede deres kamp.

Er der fysisk nedgang, kan der ske det samme som i Quieroz-året?
- Vi kom frem til julepausen og her var debatten om det var godt med en pause eller ej....Man er nødt til at finde tilbage til normalen for at kunne sige det. Vi er på rette vej. Det skete også for os i september, mod Real Sociedad.

Er holdet bedre i år end sidste år?
- Det er forskellige hold. Holdet er mere sammentømret, mere rutineret. Vigtige folk er rejst. Vi har fået Kroos i stedet for Xabi Alonso, James i stedet for Di María....Tænk alt det vi har opnået siden vi besejrede Deportivo for tre måneder siden.

Hvad er det bedste ved Ancelotti?
Vi har haft mange trænere, som har været spiller før og de ved hvordan man behandler adfærd og attitude, som spillerne har forud for modgang og forpligtigelser.

Luis Enrique var også spiller....
- Han var min holdkammerat på landsholdet og jeg havde det fantastisk med ham. Jeg ved ikke, hvad der sker i deres omklædningsrum. Jeg ved, hvad der sker i vores.....

Er der nogen uudholdelige i din egen trup?
- Ingen. Nej, tværtimod. Vi har en god, ung trup, med vigtige folk, som ved hvilken rolle hver enkelt har. De nye folk, som kommer skal vises vejen, som har været med stor opofrelse, for det har ikke været let at konkurrere med det bedste Barcelona-hold i historien til det punkt, hvor vi er nu.

Hvem har været den bedste spiller og træner, som du har haft.
- Jeg kan ikke nævne en. Det ville være urimeligt. Med alle dem, som jeg har haft......Jeg husker, Zidane, Ronaldo, Roberto Carlos, Raúl, Hierro, Redondo, Bale, Cristiano, Ramos....det ville ikke være rimeligt over for mig selv.

Og hvem er den værste, du har stået over for?
- Vi ramte ind i Eto´o-perioden, som altid gjorde onde ved os og også Barcelona-tiden med Messi, som scorede det ene mål efter det andet mod os.

Hvem bestemmer mest i omklædningsrummet af Sergio Ramos, Iker Casillas og Cristiano Ronaldo?
- Sergio Ramos fungerer som anfører med karakter og intelligens. Hvis jeg skal sammenligne med nogen bliver det Camacho, som enhver trup bør have. Jeg fungerer også som anfører, men på en mere disciplineret og rolig måde. Cristiano Ronaldo er vital for os, vigtig. Han gør, at vi alle følger ham og gør som ham hele tiden. Det har været godt, at Cristiano Ronaldo har taget et radikalt skifte til det bedre for at være mere med holdet, sammen med Pepe og Marcelo har vi fået et stærkt omklædningsrum. Jeg ønsker ikke at sige at før var det dårligt og nu er det godt.

Tager I ofte ud og spiser for bødepenge?
- Ja, det gør vi, men ikke så meget som vi burde....truppen, som vi har nu er anderledes og mere ren.

Hvem betaler?
- De, som kommer for sent og har betalt en bøde for at have sovet en smule over sig.

Hvordan har du det med Keylor Navas?
- Jeg har altid haft holdkammerater, som har holdt mig til ilden. Jeg har altid haft meget hård konkurrence. Den, som jeg havde det hårdest med, var César. Han var en fænomenal målmand og han fik mig til at kæmpe benhårdt. Han var altid i en utrolig fysisk form og han var sammen med mig i ti år. Jeg skulle styrke mig og mere til for at kunne kæmpe mod ham. Der har altid været meget hård konkurrence: Diego López, Keylor, Dudek, som kom som Europamester......ingen har givet mig noget.

No soy sólo perfecto, soy Madridista también. Madridista con corazón y cojones.
¡¡¡Illa Illa Illa, Juanito Maravilla!!!
Los días que tu juegas, son todo lo que soy.
Si quieres llevar este escudo, primero hay que sudar la camiseta.
Florentino Pérez: El ultimo titulo es el primer paso al siguiente.
Følgende bruger(e) sagde tak: M_linding, 2:18

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

11 år 6 måneder siden #2 af Dios
Hold nu op hvor skal du roses Jesper for dette fantastiske stykke arbejde, som jeg har nydt hvert et ord af.

Jeg er faktisk lidt nysgerrig, for min holdning er selvfølgelig den samme, fordi Casillas aldrig rigtig har ytret sig igennem hans svære tid. Men hvad tænker du? Tror du han er så "ren" som han beskriver sig selv som, eller tror du stadig han er et lille dominerende "svin" som har gjort alt for at skade Mourinho og tildels klubben? Er han muldvarpen? :)

Jeg tror da helt klart Casillas har sagt en ting eller to, men mit helhedsindtryk har stadig været, at Casillas har været den professionelle hele vejen igennem, og jeg rent faktisk tror på hvad han siger. :)

No solo soy perfecto, también soy Madridista.
Sidste redigering: 11 år 6 måneder siden ved Dios.

11 år 6 måneder siden #3 af 2:18
Enig med Dios, flot flot arbejde..

Leveret af Kunena Forum