Madridista.dk mener: Farvel Ancelotti; (mere end) Velkommen Benítez.
- Siempre Madrid
-
Emne forfatter
- Administrator
-
- Presidente de Peña Madridista Dinamarca
Hvem skulle nu have troet det!? Blot 366 dage (1 år og 1 dag) efter La Décima-triumfen er Don Carlo ikke længere blandt os!
Det virker naturligvis helt grotesk at fyre en træner, som gav os den længe ventede La Décima-titel og førte os til tre andre titler i 2014, hvilket er ny rekord i Real Madrid og i de seneste dage er kritikken haglet ned over Florentino Pérez og mange sidder med ønsket om et snarligt præsident-valg, som kan vælte ham af pinden, men nærværende skribent må med blødende hjerte meddele, at jeg er enig i den hårde beslutning om at afskedige Carlo Ancelotti, også selv om jeg bestemt deler holdningen om, at italieneren på mange måder er den perfekte træner for Real Madrid.
Men Carlo Ancelotti kommer ikke uden om, at han i sine to år i Real Madrid på det nærmeste har foræret to mesterskaber væk, som begge lå lige til højrebenet og samtidig har man klaret sig rigtig dårligt mod de andre tophold, eksempelvis har man kun fået 4 points ud af 18 mulige mod Barcelona, Atlético Madrid og Valencia i denne sæson og det er ikke godt nok for en storklub som Real Madrid. I sin første sæson fik Real Madrid endda flere muligheder for at spille mesterskabet hjem, men efter triumfen mod Bayern München udtalte Ancelotti flere gange, at truppen var ”mentalt trætte”. Uhørt i en situation, hvor det spanske mesterskab kan hentes og allerede på dette tidspunkt var han vel en presset mand, som kun reddede sig via CL-titlen.
Mange vil sikkert sige, at Real Madrid har været uheldige med skader i denne sæson, men spørgsmål er om ikke Carlo Ancelotti selv har været med til at fremprovokere nogle af skaderne ved på det nærmeste at have været modstander af at benytte reserverne. Således viste en undersøgelse for nylig, at 13 spillere har fordelt 47.516 spilleminutter mellem sig, mens de resterende 10 spillere i truppen kun har fået 9.365 spilleminutter, hvilket svarer til blot 17% af spilletiden. Herudover har hele 7 spillere i truppen fået mindre end 1000 spilleminutter. Det er i hvert fald påfaldende, at flere af de skadede spillere har været ude i mere end en omgang. Så selv om mange af stamspillerne (de 13 mest benyttede) på det nærmeste har stået i kø for at bakke op om Ancelotti, så hører det også med til historien, at der angiveligt også har været en større gruppe af spillere, som ikke har følt trænerens opbakning, hvilket især blev udstillet i Real Madrids CL-finale, hvor Ancelotti følte sig kaldet til at benytte Sergio Ramos på den centrale midtbane, hvor den spanske forsvarer i den grad faldt igennem og ikke efterlod tvivl om, at de bænkede midtbanespillere i hvert fald ikke kunne have gjort det dårligere. Endnu mere grotesk bliver det, når man kigger på mod bænken og bemærker, at Ancelotti konsekvent har afholdt sig fra at bruge Sami Khedira (blot fordi han ikke kunne nå til enighed med klubben om en kontrakt-forlængelse) og det samme gjorde sig stort set gældende med Fabio Coentrao, som også har kigget langt efter spilletid. Og så må man ikke glemme Lucas Silva, som blev hentet i januar måned, men blot har fået en håndfuld optrædender.
Ovenstående fører til et andet kritikpunkt af Carlo Ancelotti, nemlig at han ofte har virket komplet magtesløs, når et kritisk resultat har skullet vendes til sejr. Det er især kommet til udtryk i forårets kampe, hvor man flere gange har undret sig over de konsekvent sene indskiftninger, hvor de indskiftede spillere reelt ikke har haft muligheden for at gøre en forskel. Der var der mere tju-bang over José Mourinho, som ikke var bleg for at skifte tre mand i pausen, hvis de havde præsteret under acceptabelt niveau, men Carlo Ancelotti synes at have haft travlt med at pleje venskaber i spiller-truppen og det er der kun begrænset plads til i en klub af Real Madrids størrelse, hvor man naturligvis ikke skal gøre sig uvenner med spillertruppen, men det egner sig heller ikke at gøre sig til bedste ven med en gruppe af spillere.
I stedet for den populære Carlo Ancelotti skal vi så fra i morgen vænne os til Rafa Benítez og skal man tro vores eget debat-forum og Facebook-gruppe er det er særdeles upopulært valg.
Jeg må indrømme, at jeg forstår ikke kritikken, slet ikke faktisk.
I Rafa Benítez får vi endelig en mand af huset (det er et kvalitets-stempel i sig selv) og en mand, som kan bruge løs af de erfaringer, som han har høstet i store klubber rundt omkring i Europa, hvor han med et begrænset spillermateriale og/eller på svære tidspunkter i klubben alligevel har formået at vinde trofæer.
Rafa Benítez får skyld for at være defensivt orienteret, men jeg synes at man skal være opmærksom på, om det er en træner, som (kun) er interesseret i at parkere bussen eller om det er en træner, som har seriøst fokus på at defensiven er en fungerende enhed på et hold, som kan være med til at skabe den stabilitet, som giver offensiven ro og plads til at udfolde sig.
I Rafa Benítez får vi en træner, som efter min mening har fokus på det sidste og statistikken fra hans tidligere klubber viser da også, at man er blandt de mest scorende.
Ydermere kan vi nu se frem til en træner, som er ekstremt detalje-orienteret og som er meget metodisk i sin fremgangsmåde og som konstant er på jagt efter de nyeste træningsmetoder, men Real Madrids spillere skal også vænne sig til at få en meget krævende træner, som er indstillet på at lære sine spillere at gå nye veje. Som han selv har sagt om sin træner-gerning på et tidspunkt.
- Hvis du lærer folk at fiske, så har de mad til hele livet. Hvis du blot giver dem fisken, har de kun mad til i dag.
Og Florentino Pérez skal ikke sidde for stille i sit præsident-sæde, for Rafa Benítez er også særdeles krævende i forhold til sin ledelse og ikke bleg for at give udtryk for sin skuffelse, hvis han ikke får de spillere, som han har bedt om. En historie fra Valencia-tiden fortæller, hvordan klubbens ledelse ikke fik forlænget med Reveillere og i stedet hentede ukendte uruguayanske Cannobio, hvilket fik Benítez til at udbryde:
- Jeg forventede en sofa, men i stedet har de givet mig en lampe.
Real Madrid har fået en træner, som er ekstremt dygtig til sit fag. En træner, som gør brug af at rotere mellem sine spillere. En træner, som hellere end gerne gør brug af klubbens unge talenter og en træner, som på den ene side ikke lægger sig ud med klubbens stjerner, men på den anden side heller ikke har behov for at være på julekort med dem.
Som en spansk journalist formulerede det:
- Rafa Benítez er som José Mourinho, bare mere dannet.
What´s not to like!? Velkommen, Rafa Benítez.
Saludos blancos!
Jesper
Madridista.dk mener dækker over skribentens egne holdninger og tanker og er altså ikke nødvendigvis sidens generelle holdning.
No soy sólo perfecto, soy Madridista también. Madridista con corazón y cojones.
¡¡¡Illa Illa Illa, Juanito Maravilla!!!
Los días que tu juegas, son todo lo que soy.
Si quieres llevar este escudo, primero hay que sudar la camiseta.
Florentino Pérez: El ultimo titulo es el primer paso al siguiente.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Men jeg synes, at den måde du kommer frem til konklusionen på, lidt er at springe over hvor gærdet er lavest. De punkter, du nævner, er jo blevet opremset i én uendelighed her på dette forum en masse gange før. Måske jeg har for høje forventninger, men jeg ser lidt "Madridista mener" som en leder, hvor forfatteren har haft ekstra tid til at fordybe sig noget mere og måske perspektivere lidt ekstra. Har du slet ikke noget mere at sige om Carlo's mangler, andet end de manglende udskiftninger/rotationer og mangel på plan B når slaget skulle vendes? Hvad med anvendelsen af de enkelte spillere for eksempel? Har han brugt Bale forkert? Fik han nok ud af Kroos? Hvorfor lukkede forsvaret så mange mål ind? Købte han rigtigt ind sidste år? Blev han for styret af Perez? Der er sikkert masser af andet at tage fat på. Det her var bare nogle forslag.
Delen omkring Rafa virker også lidt unuanceret på mig. Er det virkeligt så rosenrødt at ansætte ham? Er der slet ingen potentielle problemer? Hvor skal Rafa passe på? Hvad kan han lære at Ancelotti? Hvad skal han gøre anderledes? Er der slet ikke noget af kritikken af hans ansættelse, der er berettiget?
Ja du må undskylde kritikken af din blog, som du sikkert har brugt en stor del af din sparsomme fritid på. Jeg er ikke sikker på, at jeg kunne have gjort det bedre selv, men det tror jeg til gengæld helt bestemt at du kunne :-)
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen