Hva' nu Jesé?
- Administrationen
-
Emne forfatter
- Administrator
-
Jesé - skal også han ende som det næste lige ved og næsten navn?
At kalde første halvsæson under Rafa Benítez for turbulent svarer til at kalde Helena Christensen for gennemsnitligt pæn – for Real Madrid har i den grad været på hælene. Ja, nærmest i alle aspekter. Præsidentielt, image-mæssigt, avis-klik-mæssigt og ikke mindst relevant sportsligt.
Særligt sidstnævnte har været hovedpine nummer et i Madrid og omegn, hvor Benítez’ mandskab(er) på magisk vis (med de mange klassespillere til rådighed) har formået at spille sløvt, dovent, ugideligt og som naturlig følge heraf
leveret en serie jammerlige præstationer. Sevilla, Villarreal og FC Barcelona for nu bare at nævne nogle stykker.
I midten af alt dette står faktum, at Madrid lige nu jagter kontinuitet. Og det er de etablerede spillere, stjernerne, der skal skaffe dette. James, Benzema, Cristiano Ronaldo, Modric, Kroos og hvad de ellers hedder. Helt naturligt for det er spillere med det potentielt set højeste niveau og de fodboldben, der kan redde skibet fra at tage alt for meget vand ind.
En forståelig disposition set ud fra en træners perspektiv, bare man husker på, at man ikke kan vinde på karrusellerne uden at tabe på gyngerne. Og taberne i dette store spil er de unge, stortalenterne – de, der skal bygge fremtidens
Madrid. Den fremmeste i den række er unge Jesé, der har alle forudsætningerne for at blive det næste store, men som lige nu mangler det absolut vigtigste for en udviklingsspiller: fast spilletid. Et par indhop, få starter og ellers en ’slå
røven i sædet tilværelse’ bremser talentudviklingen langt mere end noget andet.
Jesé skal derfor glæde sig over, at det nu er januar, og søge et lejemål – i hvert fald for sæsonen ud – det vil være bedst for ham selv og på lang sigt for klubben også. Der er nok af spanske klubber, der vil kunne finde nytte af Jesés kvaliteter. Til gengæld kan offensiv-spilleren så returnere til Madrid til sommer som en hærdet mand og statistikker, der beviser, at han er god nok til at være førsteudfordrer til den offensive tridente.
Men hvad gør vi så fra nu og til sommerpausen – truppen er i forvejen smal offensivt – kunne du jo så passende spørge.
Jo, ser du, Real Madrid skal gøre, som man har gjort mange gange før – hente et ældre, rutineret blad med saft, kraft og en accept af, at pladsen på Bernabéu primært bliver på udskiftningsbænken. Jeg ser dog gerne, at man går mere efter at hente en Adebayor end en Faubert-type, men det er nok bare mig.
Yderligere spekulation med hensyn til navne, vil jeg lade dig om.
Naturligvis er det en svær balancegang for Real Madrid at skulle tænke på fremtiden midt i disse turbulente tider, men jeg mener, at det er rettidig omhu, hvis Florentino Perez tillader at lade de unge marginalspillere få spilletid i andre klubber for at modne dem og i stedet erstatter det med mere rutinerede lejesvende. I samme liga kan i øvrigt placere Denis, der jagter spilletid for igen at blive en del af Ruslands landsholdstrup.
Om Madrid tør gamble med indeværende sæson for at bygge fundamentet for fremtiden er uvist, men det ville være klædeligt, hvis man også her i januar sætter sine spillere på leje-listen.
Nå ja – og hvad med Ødegaard?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Jesé kunne have nydt godt af et tilsvarende ophold, men i stedet ender man formentlig ud med en marginalspiller - han kunne være blevet god. Rigtig god endda!
asp3200 skrev: Udlej ham med tilbage købs aftale. Burde være sket sidste sæson.
Lidt en reformation af transfermarkedet, hvis man skal til at inkluderer tilbagekøbsklausuler i udlejninger ;-)
Mulighederne burde være mange for talenter af Jese's niveau, men der er brug for en plan. Enten får han chancen på 1. holdet eller så skal han afsted og det samme gælder andre talenter. Som 18-22 årig, så går det ikke at få 10-20 minutter hver anden kamp. Problemet er jo lidt, at man gerne vil have de unge spanske spillere, men ens indkøbspolitik ødelægger det, da en canterano aldrig vil få en ærlig chance, når de dyreste spillere får så lang snor. Jeg tror ikke på, at Jese nogensinde vil blive fast mand uanset hvor elendig BBC var og hvor tilsvarende god Jese var.
Jeg er kæmpe fan af Jese, men tror hans muligheder for at blive superstjerne er forpasset. Det samme må ikke ske for en Asensio.
No soy Madridista de corazón, porque el corazón un dia para. Soy Madridista de alma, porque el alma es eterna.
Roesen7 skrev:
asp3200 skrev: Udlej ham med tilbage købs aftale. Burde være sket sidste sæson.
Lidt en reformation af transfermarkedet, hvis man skal til at inkluderer tilbagekøbsklausuler i udlejninger ;-)
Mulighederne burde være mange for talenter af Jese's niveau, men der er brug for en plan. Enten får han chancen på 1. holdet eller så skal han afsted og det samme gælder andre talenter. Som 18-22 årig, så går det ikke at få 10-20 minutter hver anden kamp. Problemet er jo lidt, at man gerne vil have de unge spanske spillere, men ens indkøbspolitik ødelægger det, da en canterano aldrig vil få en ærlig chance, når de dyreste spillere får så lang snor. Jeg tror ikke på, at Jese nogensinde vil blive fast mand uanset hvor elendig BBC var og hvor tilsvarende god Jese var.
Jeg er kæmpe fan af Jese, men tror hans muligheder for at blive superstjerne er forpasset. Det samme må ikke ske for en Asensio.
Sælg for satan;), gik lidt stærkt
Vi har Asensio i Espanyol, som gør det hjernedødt godt. Jeg så ham i aktion igår, og elsker ham allerede. Jeg kan bare ikke se den røde tråd med at slå igennem i Espanyol, og så tage kampen om med James eller Bale. Nuvel, så kan Asensio have hævet sit niveau, men han vil jo stadig ikke have en jordisk chance uanset hans ophold. Det så man jo også under Ancelotti med Isco. Isco var vores klart bedste mand, og han var på alles læber. Tilskuerne hyldede ham og sang hans navn under kampene, men hvad skete der da James og Bale blev klar efter deres skader igen? Isco havnede på bænken, og kunne blot se på.
Balance bliver ofte nævnt når vi taler om spillet på banen, men det er også en væsentlig faktor når det kommer til udvikling af spillere og kampen om titler. Og det er jo netop her den hårfine grænse er. For uanset træneren, så vil han tabe medmindre han får det til at gå op i en højere enhed, som aldrig er lykkedes i Real Madrid endnu. Prøver man at udvikle spillere, så kan det koste point, men gør man ikke, så koster det talenter. Talenter som Jesé, som er blevet fuldstændig smadret. Historikken viser bare, at det ingenting nytter, hvis talentet alligevel skal op imod Ronaldo året efter udlejningen.
Nu var jeg selv modstander af Morata, men det er grundet hans stil og ikke talent. Her havde man alle muligheder for at udvikle sin spiller selv, men valgte 2 forkerte løsninger. Man holdte ham fanget i klubben, og brugte ham ikke. Nu har han udviklet sig enormt i Juve, og rygterne gik på, at man ville hente ham hjem (inden han forlængede og afvist et comeback). Faktum er jo stadig bare, at han skal op imod Benzema, og Benzema stadig vil have alle minutterne. Hvad gavner det så Real Madrid, at få udviklet Morata, hvis man stadig ikke bruger ham, eller vil rotere rundt, så alle i truppen vil være tilfredse.
Det er den røde tråd der mangler i Real Madrid, og det er derfor jeg som sådan er modstander af den udlejningsmodel. Vi må bare ikke glemme, at Jesé rent faktisk slog igennem i Real Madrid, og der var tale om i spansk presse, at Bale var slået af. Desværre satte hans grimme skade ham 10 år tilbage. Det har så bare heller ikke hjulpet at have ham på bænken i halvanden sæson nu.
Talenter skal have fast spilletid, men de bliver også bedre af at træne og spille sammen med bedre spillere. Kombiner det med mange (10-13) kampe fra start af, som der er stor mulighed for i La Liga, cuppen etc. så vil jeg mene det er en ligeså stor chance for et gennembrud, som med en udlejning.
No solo soy perfecto, también soy Madridista.
- federonaldo
- Gæst
-
Dios skrev: Er faktisk ikke rigtig fan af Carvajal-modellen. Hvorfor kan vi ikke udvikle dem selv? Argumentet for at udleje skulle være, at talentet ingen chance ville få hvis de var op imod Benzema, Ronaldo, Modric etc. men hvorfor skulle chancen være anderledes året efter? Det gik med Carvajal, men en gammel og slidt Arbeloa var også hans direkte modstander om pladsen. Carvajal havde jo vundet den kamp uanset hvad.
Vi har Asensio i Espanyol, som gør det hjernedødt godt. Jeg så ham i aktion igår, og elsker ham allerede. Jeg kan bare ikke se den røde tråd med at slå igennem i Espanyol, og så tage kampen om med James eller Bale. Nuvel, så kan Asensio have hævet sit niveau, men han vil jo stadig ikke have en jordisk chance uanset hans ophold. Det så man jo også under Ancelotti med Isco. Isco var vores klart bedste mand, og han var på alles læber. Tilskuerne hyldede ham og sang hans navn under kampene, men hvad skete der da James og Bale blev klar efter deres skader igen? Isco havnede på bænken, og kunne blot se på.
Balance bliver ofte nævnt når vi taler om spillet på banen, men det er også en væsentlig faktor når det kommer til udvikling af spillere og kampen om titler. Og det er jo netop her den hårfine grænse er. For uanset træneren, så vil han tabe medmindre han får det til at gå op i en højere enhed, som aldrig er lykkedes i Real Madrid endnu. Prøver man at udvikle spillere, så kan det koste point, men gør man ikke, så koster det talenter. Talenter som Jesé, som er blevet fuldstændig smadret. Historikken viser bare, at det ingenting nytter, hvis talentet alligevel skal op imod Ronaldo året efter udlejningen.
Nu var jeg selv modstander af Morata, men det er grundet hans stil og ikke talent. Her havde man alle muligheder for at udvikle sin spiller selv, men valgte 2 forkerte løsninger. Man holdte ham fanget i klubben, og brugte ham ikke. Nu har han udviklet sig enormt i Juve, og rygterne gik på, at man ville hente ham hjem (inden han forlængede og afvist et comeback). Faktum er jo stadig bare, at han skal op imod Benzema, og Benzema stadig vil have alle minutterne. Hvad gavner det så Real Madrid, at få udviklet Morata, hvis man stadig ikke bruger ham, eller vil rotere rundt, så alle i truppen vil være tilfredse.
Det er den røde tråd der mangler i Real Madrid, og det er derfor jeg som sådan er modstander af den udlejningsmodel. Vi må bare ikke glemme, at Jesé rent faktisk slog igennem i Real Madrid, og der var tale om i spansk presse, at Bale var slået af. Desværre satte hans grimme skade ham 10 år tilbage. Det har så bare heller ikke hjulpet at have ham på bænken i halvanden sæson nu.
Talenter skal have fast spilletid, men de bliver også bedre af at træne og spille sammen med bedre spillere. Kombiner det med mange (10-13) kampe fra start af, som der er stor mulighed for i La Liga, cuppen etc. så vil jeg mene det er en ligeså stor chance for et gennembrud, som med en udlejning.
Det er vel svært at sætte en direkte formular på hvordan en enkelte spiller bedst udvikler sig. Morata fik træningen med holdet og chancerne på banen, men fik først gennembruddet efter skiftet. Carvajal tog skiftet og vendte tilbage som noget nært en verdensklasseback.
I Jesés tilfælde ville jeg, hvis jeg var Benitez/Perez, sende ham ud i verden og give manden noget erfaring. Der står et kæmpe spørgsmålstegn ved hans niveau, siden han kom tilbage fra sin korsbåndsskade, og han har brug for at genopbygge (genopfinde) sig selv. Jeg tror stadig på at Jesé kan opnå sit potentiale, men det sker ikke i Real Madrid, med 5 minutter på banen her og der. Send ham et sted hen, hvor han kan spille en masse, så vi kan få gjort klart om det er muligt for ham at opnå sit tidligere potentiale, eller om Kolasinac for evigt har degraderet ham til b-spiller.
Det er vel svært at sætte en direkte formular på hvordan en enkelte spiller bedst udvikler sig. Morata fik træningen med holdet og chancerne på banen, men fik først gennembruddet efter skiftet. Carvajal tog skiftet og vendte tilbage som noget nært en verdensklasseback.
I Jesés tilfælde ville jeg, hvis jeg var Benitez/Perez, sende ham ud i verden og give manden noget erfaring. Der står et kæmpe spørgsmålstegn ved hans niveau, siden han kom tilbage fra sin korsbåndsskade, og han har brug for at genopbygge (genopfinde) sig selv. Jeg tror stadig på at Jesé kan opnå sit potentiale, men det sker ikke i Real Madrid, med 5 minutter på banen her og der. Send ham et sted hen, hvor han kan spille en masse, så vi kan få gjort klart om det er muligt for ham at opnå sit tidligere potentiale, eller om Kolasinac for evigt har degraderet ham til b-spiller.
Det er nemlig svært at sætte en direkte formular på hvad der virker og ikke gør. For vi reagere alle forskelligt. Jeg vil nu bare ikke mene, at Morata på noget tidspunkt fik chancen på banen. Ser man på statistikkerne, så fik Morata 23 kampe i 13/14 sæsonen før han skiftede til Juventus. Det opsigtsvækkende her er, at kun 3 af dem var fra start af og jeg har ikke lige i sinde om, at tjekke hvor mange minutter han fik i alle hans 20 indhop, men tager man i betragtning, at Benzema vil spille alle minutter, og Ancelotti stort set aldrig roterede på holdet, så vil jeg skyde på det max. er 20 min. spilletid han fik i alle hans indhop. Det er netop min pointe med, at man selv ødelægger talenterne. Min pointe om, at det rent faktisk intet nytter at leje talenterne ud er, hvis Morata hypotetisk set var hentet hjem til denne sæson. Ville han så ikke stadig stå i skyggen af Benzema? Morata er blevet klart bedre, men han er stadig 2-3 niveauer under Benzema.
Jeg forstår egentlig godt Benzema's utilfredshed over at blive udskiftet igen igår, men også kun fordi andre i offensiven er fredet. Jeg kan bare ikke se hvad det hjælper på vores talenter, for de vil gå i stå uanset hvad, fordi man stadig ikke tør at bruge dem. Som andre brugere herinde ville sige, så er det mangel på ambition ikke at have 2 lige gode spillere på hver position.
Carvajal er jo et helt andet eksempel, for han var ikke oppe imod en stjernespiller, som skal spille alle minutter. Han var oppe imod en spiller, som egentlig spillede mere for modstander holdet end os.
No solo soy perfecto, también soy Madridista.