Real Madrid kom, så og bestod
- raul7=kongen
-
Emne forfatter
- Moderator
-
(Ny Madridista.dk mener)
Onsdag aften var det eksamenstid. Ovenpå en turbulent periode med alt fra muldvarpe til 0-5-sejre og bunkevis af skader, var Real Madrid nødt til at vise sin styrke onsdag aften på Estadio Santiago Bernabeu - alt andet end en god indsats ville sende Mourinhos Real Madrid i en nærmest uoverskuelig krise. Sådan gik det heldigvis ikke.
Med et forsvar bestående af den altid solide højre back Arbeloa i venstre side, 19-årige Varane, den 15 år ældre Carvalho og midtbanespilleren Essien i højre side, var det selvsagt ikke en skræmmende defensiv de hvidklædte kunne fremvise kl. 21.00 i går. Bag denne, på papiret, ordinære forsvarskæde, var Diego Lopez, som indtil i fredags var reservekeeper i "selveste" Sevilla, ikke just skræmmende.
Dette er dog Real Madrid, hvorfor undskyldninger ikke kan bruges. Derfor var det også nødvendigt at skaffe et brugbart resultat, selvom modstanderen var FC Barcelona. Ydermere skulle holdet vise, at man på trods af en dårlig første halvdel af sæsonen, ikke blot kan spille op med, men også slå ethvert klubhold i verden.
Op til kampen var ét spørgsmål på alles læber. Vil Mourinho stille med to eller tre på den centrale midtbane? Vil han gribe kampen an, som for et par år siden, da man kujonagtigt stillede op og forsvarede i 90 minutter - eller ville man spille kampen som Real Madrid bør, og angribe Barcelonas svage sider. I går viste Mourinho cojones og valgte den sidste løsning. Respekt for det!
For den neutrale fodboldfan må det have været 90 minutter i fodboldhimlen, en kamp der var verdens to største klubber værdig og alligevel blot fungerer som spændingsopbygning til returopgøret d. 27. februar på Nou Camp. For os madridistas var det derimod opgøret som for alvor gav os håb og mod på denne sæson. For på trods af snak om offentlige hemmeligheder, portugisiske kliker, overdådigt udseende journalister og en ualmindeligt lang skadesliste, så rejste Real Madrid sig og viste den stolthed som kendetegner verdens smukkeste klub. Nuvel, Barcelona havde bestemt også deres chancer, men med mere skarphed i omstillingsspillet og foran mål, kunne Cristiano Ronaldo og co. godt have scoret tenniscifre i går.
Det bedste ved det hele var dog denne 19-årige skønhed af en franskmand. Midt i første halvleg var han redningsmanden på stregen efter en tilbagelægning fra Carvalho som end ikke var serie 6 værdig, kort efter udsprintede franskmanden en lille ligegyldig, og tydeligvis ikke hurtig nok, argentiner, hvorefter Varane med lethed spillede bolden frem til midtbanen. Ikke nok med dette, da Real Madrid havde allermest brug for det, blev verdens største forsvarstalent - andet kan han ikke omtales som, efter denne fænomenale kamp - fremme efter et hjørnespark, hvorefter han sprang højere end både Pique og Puyol, inden pandebrasken blev sat på et fremragende indlæg. 1-1.
Sådan blev resultatet af en fantastisk fodboldkamp. Et resultat, som på papiret ikke er fantastisk og ikke gav den sejr, som havde været helt fantastisk. Alligevel gav opgøret fornyet håb. Håb forud for en periode med Champions League-slutspil og returkamp på Nou Camp. Alt dette kan vi takke et 19-årigt pragteksemplar af en forsvarsspiller for. Mage til overlegent forsvarsspil skal man lede længe efter, og så endda med en elegance, der må gøre selv Zizou stolt.
Derfor bestod Real Madrid i går den første eksamen i 2013 uden at sejre. De vigtigste eksamener ligger ikke desto mindre i de kommende måneder. Forhåbentlig vil De Hvide Engle overvinde enhver modstand og bringe La Décima hjem til Madrid.
Hala Madrid!
Christian Hansen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Kheldar
- Gæst
-
Man kan kun glæde sig over, at den knægt løber rundt i en Real-trøje... Tror sgu mit næste trøjekøb bliver med nummer 2 på ryggen.
Det kan godt være, at jeg ikke altid har ret, men jeg tager aldrig fejl...
- Storken
- Gæst
-
For os madridistas var det derimod opgøret som for alvor gav os håb og mod på denne sæson. For på trods af snak om offentlige hemmeligheder, portugisiske kliker, overdådigt udseende journalister og en ualmindeligt lang skadesliste, så rejste Real Madrid sig og viste den stolthed som kendetegner verdens smukkeste klub. Nuvel, Barcelona havde bestemt også deres chancer, men med mere skarphed i omstillingsspillet og foran mål, kunne Cristiano Ronaldo og co. godt have scoret tenniscifre i går.
Kampen omtales med store ord som 'håb', 'mod', 'oprejsning' og 'stolthed', men det ændrer ikke på det faktum, at det er stadig bare en uafgjort hjemme på Bernabeu. Jeg vil minde jer om, at I for 5 år siden slog det samme hold 4-1.
Denne kamp giver ikke anledning til et magtskifte i fodbold. Kampens resultat er nemlig ikke indikationen på magtforholdet. Det aflæses i stedet i reaktionerne efter kampen:
Real Madrid er lykkelige over 1-1 hjemme på Bernabeu, hvorimod Barca er skuffet over 1-1 på Bernabeu.
Jeg skal dog ikke være den der ødelægger den gode stemning. Tillykke med 1-1 hjemme på Bernabeu.
Lille sidebemærkning:
Hvis man stoler på bookmakerne, så blev Real Madrids chancer for avancement faktisk forværret af gårsdagens resultat. De har mindre sandsynlighed for at nå finalen end inden kampen.
Hvad har den med resten af dit indlæg at gøre?
Og du har ganske ret i dit indlæg ingen kan være tilfredse med uafgjort.
Men i følge pressen ligger Real i ruiner, se derfor er mange vel glade for ikke, at være blevet kørt over af et velsmurt Barce-hold.
Omvendt skal FCB da være skuffet over ikke, at kunne køre let henover et "vingeskudt" Real-hold.
Du kan vel sagtens give os den fornøjelse, at være glade for kampen. Eller har du postet for stemningens skyld Anders?
Det kan godt være, at jeg ikke altid har ret, men jeg tager aldrig fejl...
- Storken
- Gæst
-
Gribben skrev: Storken, jeg forstår ikke denne her sætning: "Jeg skal dog ikke være den der ødelægger den gode stemning"
Hvad har den med resten af dit indlæg at gøre?
Ironi er en fornærmelse udtrykt i form af et kompliment
"No soy sólo perfecto, soy Madridista también"
- unrectify
- Gæst
-
- Storken
- Gæst
-
Jeg har lige for sjov skyld læst alle dine indlæg igennem for det seneste år.
Det er skræmmende hvor meget tid du egentlig bruger på at kritisere mine indlæg og mig som person. Jeg har underligt nok aldrig lagt mærke til det før.
Du må virkelig hade mig?
- raul7=kongen
-
Emne forfatter
- Moderator
-
Du er nemlig normalt et ganske intelligent individ, nuvel, du kan godt lide at blive lidt lommefilosofisk og lege lidt med citater fra øst og vest, til tider lidt for folkeskoleagtigt, men også en fin måde at perspektivere tingene, det skal du have. Ikke desto mindre har du, fuldstændig endda, misforstået pointen med ovennævnte blogindlæg.
Pointen er netop, at Real Madrid ikke sejrede i går, faktisk var man, objektivt set, nok en anelse tættere på nederlag end sejr. Omstændighederne var bare ikke til mere. Med alt det som har foregået i krogene de seneste måneder, det manglende spillemæssige niveau og skaderne, kunne man ikke forvente et toptunet Real Madrid-hold, som ville gå ud og spille årtiets fodboldkamp. Tværtimod stank det langt væk af, at man kunne blive kørt midt over.
Man blev bare ikke kørt midt over. Man gik derimod ind og leverede et brag af en fodboldkamp. Spillede lige op med et Barcelona-hold, som i alles øjne er helt unikt(til dels med rette) og ifølge mange uovervindeligt. Man gjorde det endda med stil. Ikke noget med at ligge sig ned, nej, man prøvede at angribe Barcas svagheder - i stedet for på mourinhosk vis koncentrere sig om, at lukke ned for sine egne.
Dermed kommer håbet. For man kunne ligeså godt have lagt sig i går, hvorefter denne sæson havde været ovre. Det er den ikke - endnu. Hvorfor man bestemt bestod og bragte håbet tilbage til os madridistas, efter en periode, hvor det var på vej til at forsvinde og negativiteten spredte sig.
Næh, i stedet kan man i dag læse Barca-spillere tude i pressen, Messi råbe efter Madrid-folk og om blå-røde fugle, som ikke har overskud til at se meningen bag enkelte positivt ladede ord i et blogindlæg. Det siger vel egentlig det hele ;)
- Storken
- Gæst
-
Man skal aldrig stole på komplimenter, der slutter med et "men" :D
Jeg var muligvis hård i mit indledende indlæg. Det erkender jeg gerne. Din 'madridista mener' er i hvert fald ikke lige så slem anden gang jeg læser den.
Jeg vil dog alligevel mene, at følgende passage er skudt ved siden af:
Nuvel, Barcelona havde bestemt også deres chancer, men med mere skarphed i omstillingsspillet og foran mål, kunne Cristiano Ronaldo og co. godt have scoret tenniscifre i går.
Jeg vil vove den påstand, at selv med 100% træfsikkerhed kunne Real Madrid ikke have scoret 6 mål i går.
I min bog er det dog stadig et tegn på svaghed, at Real Madrid er glade for 1-1 hjemme på Bernabeu.