El Clásico: Endnu en rutchebanetur i fodboldfølelsernes land
- realmadsen
-
Emne forfatter
- Ekspert bruger
-
- Mi unico estimulante es la camiseta blanca!
I timen op til kampstart på El Clásico har jeg det altid lidt som Anders And, der står i et svært dilemma i en af de gamle Disney klassikere.
På min ene skulder lander den røde djævel, der får de værste tanker frem om udfaldet af kampen: ”Lad hellere vær med at tænde! Real Madrid bliver udraderet og taber”, fortæller den mig mens jeg med gru tænker tilbage på José Mourinho og da han kom til Camp Nou for første gang som træner for Real Madrid. La Manita nederlaget er stadigvoldsomt pinefuldt at tænke tilbage på. På den anden skulder lander så heldigvis englen, klædt i hvidt som Real Madrid. Den fortæller mig, hvor gode Real Madrid er og at det hele nok skal gå, mens den minder mig om seneste El Clásico og en fantastisk 1-2 sejr.
Naturligvis ender jeg altid med at tænde, mens jeg har bidt neglene ned til roden allerede inden de første fem minutter er spillet. Heldigvis kunne jeg her til eftermiddag se et Real Madrid hold, der tog teten fra start. Man var klart mest og bedst på bolden og lagde et fornuftigt pres på Barcelonas bagerste kæde. Uforklarligt valgte dagens dommer Clos Gomez ikke at fløjte for straffe efter bare to minutter, da Mascherano tydeligt brugte ulovlige midler til at nedlægge Lucas Vázquez i feltet. En mulig drømmestart og noget der kunne have dulmet nerverne yderligere.
Sådan skulle det ikke være og efter fornuftigt Madrid spil i de første 15-20 minutter blev kampen en mere hakkende, uskøn og taktisk affære. Real Madrid var dog stadig toneangivende og havde de største chancer i kampens første 45 minutter. Dog var hverken Benzema efter 22 minutter eller Ronaldo efter 37 minutter skarpe nok i deres afslutninger. Det var langt fra den bedste kamp for den 2/3-del af BBC-trioen denne december-dag i Barcelona.
Det taktiske og hakkende spil på midtbanen fortsatte med anden halvlegs start og efterhånden sad man med den følelse, at det hold der scorede først ville løsne op og spille mere frit. Desværre blev det hjemmeholdet, der fik netmaskerne til at blafre først. Varane lavede to fejl i streg, da han først nedlagde Neymar på et farligt sted i Barcelonas venstreside. På det efterfølgende frispark fulgte den franske forsvarer ikke sin mand og så var det ingen sag for Luis Suarez at stige til vejrs og prikke bolden i mål.
Herefter lignede Barcelona til tider det hold, som for et par år siden fik hele den danske sportspresse til savlende at falde i staver over den slags fodbold. Pasningerne sad bedre og selv formsvage Sergio Busquets begyndte at lave Laudrup’ske vendinger og spille den videre med hælen. Samtidig var Andres Iniesta kommet på banen og gjorde flere gange rigtig ondt på den madrilenske defensiv med et par giftige afleveringer i dybden.
Real Madrid havde mere end svært ved at finde løsninger til at åbne den catalanske defensiv op. Minutterne gik og det begyndte at ligne et rigtig bittert nederlag til ærkefjenden fra nord. Men det gamle ordsprog om, at det aldrig er slut før den fede dame har sunget, skal måske snart omskrives til, at det aldrig er ovre før Sergio Ramos har haft et hovedstød i feltet.
89 minutter skulle der gå før Mascherano blev belønnet med et gult kort for sin klodsede indsats og det frispark tog Modric imod. Med præcision og perfekt bue sendte han læderkuglen i feltet, hvor kaptajn Ramos satte pandebrasken på og med ét forvandlede Camp Nou til de catalanske lokalmesterskaber i stilleleg. Samtidig kunne jubeldans og -sang bryde ud i det lille århusianske madridista-hjem, mens jeg med aftensmaden i munden køligt kunne konstatere at Real Madrid fortsat er seks point foran Barcelona og nu ikke har tabt i 33 kampe!
1-1 (0-0): 1-0 Suarez 53’, 1-1 Ramos 90
Gule kort: Isco, Neymar, Luiz Suarez, Carvajal, Busquets, Mascherano
Dommer: Clos Gomez
Real Madrid: Navas – Carvajal – Ramos – Varane – Marcelo – Isco (Casemiro 66’) – Kovacic (Mariano 86’) – Modric – Vazquez – Ronaldo – Benzema (Asensio 77’)
FC Barcelona: ter Stegen – Alba – Mascherano – Pique – Roberto – Gomes (Turan 78’) – Busquets – Rakitic (Iniesta 60’) – Neymar (Denis Suarez 87’) – Messi – Suarez
Kampens spiller: Modric og Isco brillerede igen på midtbanen og var hovedkræfterne bag, at Real Madrid i det meste af første halvleg sad tungt spillet.
Kampens badebold: Benzema. Igen en anonym indsats af franskmanden, der mangler en del for at komme tilbage i topform.
Kampens detalje: Fem meter fra gerningsstedet og med frit udsyn. Alligevel forblev Clo Gomez’ fløjte tavs og berøvede Lucas Vázquez og Real Madrid et klokkeklart straffespark.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen