- Forum
- Madridista.dk
- Nyheder
- Cristiano Ronaldo: Uden Real Madrid og det portugisiske landshold havde jeg ikke vundet noget
Cristiano Ronaldo: Uden Real Madrid og det portugisiske landshold havde jeg ikke vundet noget
- Administrationen
-
Emne forfatter
- Administrator
-
Cristiano Ronaldo blev i går en fortjent vinder af Ballon D´or, som det franske magasin France Football har hjemtaget efter i en årrække at have samarbejdet med FIFA om prisen.
I den forbindelse er portugiseren blevet interviewet og han lægger ikke skjul på, at han er ved at affinde sig med, at alderen kræver noget andet af ham end tidligere.
Madridista.dk bringer interviewet her:
Ændre spillestilen på grund af alder, som Michael Jordan:
- Det er fuldstændig naturligt. Det sker ikke kun for mig. Med alderen mister vi alle lidt på nogen ting og vinder på andre. Jeg forsøger hver eneste dag at være i fysisk god form. Jeg tænker ikke kun på denne sæson, men også på den næste. For eksempel ved at vælge kampene i den forstand, at man ikke spiller dem alle sammen. Det handler om at være intelligent. Man skal lave personlige optakts-sæsoner og tænke mere på sæson-afslutningen end på starten. Det er ikke en sprint, men en marathon. Og ikke kun for mig, men for alle.
Alderen:
- Jeg er fyldt 31 år og det er ikke let, men jeg føler mig godt tilpas. Men jeg mærker at træningen efter kampene ikke er helt det samme. Det er en smule langsommere. Især når det kræves hver tredje dag. Det er umuligt at være på toppen hele tiden, selv for de unge. Hvis jeg gøre det godt i dette aspekt, så kan jeg få en lang karriere.
Ændring af position:
- Hvorfor ikke. Det er en ide at have i baghovedet. Jeg er klar til at acceptere, at tingene ændrer sig. Det er ikke et problem.
Første gang, du hørte om Ballon D´or:
- Jeg husker, at jeg fulgte det som lille og de store spillere modtog den. Alting stod stille, da man annoncerede den bedste spiller i verden. Som portugiser husker jeg frem for alt Figos titel.
De første gange på listen over nominerede:
- De første gange, jeg optrådte på listen, gjorde jeg alting for at være der, men det motiverede mig meget, hver gang endnu mere, med den glæde og ambition, som det medførte. Jeg var i en udvalgt klub af fremtidige vindere.
Forestillede du dig at vinde titlen en dag?
- Jeg mente, at jeg kunne blive den bedste spiller i verden. Men et så vigtigt trofæ afhænger af mange faktorer. Jeg mente, at jeg kunne vinde den en gang, ikke fire.....
Forskellen på dig og andre, da du var lille:
- Som lille gjorde jeg ting, som de andre ikke gjorde. Jeg var hurtigere, sparkede bedre til bolden, scorede flere mål....Jeg forstod, at jeg var en bedre spiller end de andre. Jeg havde muligheder for at vise det. Jeg spillede med drenge, som var meget ældre end mig. I det øjeblik vidste jeg, at jeg kunne blive professionel.
Forskelle på Ballon D´or i 2008 og 2016:
- Ved den første er følelserne altid specielle. Den første gang er den første gang. I 2008 var det en ubeskrivelig glæde. Det var kulminationen på min og min families ønske. Et unikt øjeblik, som 23-årig....Det, jeg føler nu, er helt anderledes. Det er min profession og mit arbejde at være den bedste, at gøre store ofre. Uden Real Madrid og det portugisiske landshold, havde det været umuligt at vinde denne Ballon D´or. Alene havde jeg ikke vundet noget.
Fem år mellem den første og den anden Ballon D´or:
- Folk bruger altid ordet “angst” for at forklare de øjeblikke, hvor man er mindre god end andre. Det tror jeg ikke på. Det er ikke angst, det er ønsket om at arbejde mere end andre. Jeg vil bare gøre tingene godt og jeg føler mig frustreret, når jeg fejler i noget eller når jeg ikke scorer 3-4 mål. Folk kender ikke forskel på angst og ønsket om hver dag at være den bedste.
Tårerne i 2013:
- Ja, det husker jeg godt. Det er ikke kun galskab, ordet er en smule hårdt. Jeg ønskede ikke at være på samme plan som spillere, der aldrig havde vundet en Ballon D´or. I mit hoved var jeg mere værd end en Ballon D´or og jeg ønskede ikke at sammenligne mig med dem, som kun havde vundet en af dem. Jeg ønskede mere. Jeg vidste, at jeg havde potentiale til det, hvis jeg gjorde tingene godt. Tårerne var en lettelse efter mange års kamp.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
"Maybe they hate me because I'm too good."
- Kassow-Rossing
-
- Bruger er blokkeret
-
Det er først arrogant, hvis han taler ned til folk, og han talte jo ikke til nogen bestemt. Skrevet på en anden måde: Han havde fokus på sig selv og ikke på en anden person.
Støt Real Madrid med et Carnet Madridista :)
Kassow-Rossing skrev: Ikke arrogant. Perfektionistisk.
Det er først arrogant, hvis han taler ned til folk, og han talte jo ikke til nogen bestemt. Skrevet på en anden måde: Han havde fokus på sig selv og ikke på en anden person.
Han siger da netop, at han føler sig hævet over dem, der kun har vundet prisen en gang eller slet ikke. Sådan læser jeg det hvert fald.
Jeg afventer forresten stadig dit svar i den anden tråd vedr. hans alt for mange mål i alt for få optrædener :-)
"Maybe they hate me because I'm too good."
- Kassow-Rossing
-
- Bruger er blokkeret
-
Det kan være, at det er mig, der tager fejl, men jeg har altid forstået arrogant som om man skal tale ned til en anden person for at være arrogant. I det her tilfælde taler Ronaldo ikke ned til nogen. Han omtaler ingen ved navn, direkte tale eller omtale. Han taler udelukkende om sit eget niveau og sin egen værdi. Han sammenligner med folk, der har vundet Balon d'Or en enkelt gang eller aldrig vundet hæderen, men han nævner dem ikke præcist, specifikt. Sådan forstår jeg begrebet arrogant.
Fra ordbogen:
"med en provokerende eller udfordrende selvsikkerhed, overlegenhed eller nedladende holdning"
Jeg skal prøve at finde dit spørgsmål. Jeg stopper nogle gange diskussioner uden at svare, hvis jeg ikke føler det gavner de andre brugere på forum. Skal ikke kunne sige om dette var tilfældet eller om jeg har overset dit spørgsmål. To be continued.. :)
Støt Real Madrid med et Carnet Madridista :)
Elsker Ronaldos ivrighed efter at være den bedste og elsker at selv tror på det og tør indrømme det, frem for ALTID at skulle gemme sig efter falske udtalelser som "jeg ville ønske min medspiller vandt den" eller "det har aldrig betydet noget for mig at jeg er den bedste så længe mit hold vinde bla bla"