In the words of Sylvester Stallone: Lort og Lagkage

9 år 5 måneder siden #1 af Administrationen

Ham her skal i den grad levere, hvis Real Madrid skal kunne kalde sig mestre, når sæsonen slutter.

Nuvel. Barcelona spillede lørdag eftermiddag som det østlige Spaniens absolut ringeste fodboldhold, og fortjente reelt set at få frataget minimum tre point for at levere en så Guds jammerlig indsats, der i hovedoverskrifter ikke var den danske første division værdig – Athletic Club derimod, hvilken indsats...

Men faktum er – desværre – at Los Leones ikke kunne stikke en kæp i hjulet på Blaugrana, for fodbold handler som bekendt om at score flest mål, og det magtede Athletic Club på ingen måde – chancerne var der ellers.

Med det resultat ser den øjeblikkelige stilling i toppen af den spanske liga således ud:

Real Madrid – 19 kampe – 46 point

Barcelona 21 kampe – 45 point

Sevilla – 20 kampe – 42 point

Og det er da helt fantastisk, er det ikke? Hmm jo – det kunne man da fristes til sådan umiddelbart at tænke, men faktum er jo først fremmest, at de to kampe Real Madrid har i baghånden lige skal afvikles, før vi som madridistas kan prale af at have opbygget et forspring på et syv point til de nærmeste konkurrenter. Det er noget med at have fjerkræet i hånden fremfor på eternittaget....

Kigger man desuden på de resterende runder af Liga Santander, så kniber det hos undertegnede yderligere med optimismen. Faktum er nemlig, at Madrid har klart det sværeste slutprogram af top-tre-holdene i Spanien, hvor udekampe hos Villareal, Valencia, Celta og Athletic Club ikke just er at betragte som lette opgaver. Barcelona har til sammenligning et besøg til Atlético Madrid som eneste rigtigt vanskelige opgave væk fra eget græs. (Bortset fra en tur til Bernabéu, men den kamp vender vi tilbage til!)

Sevilla skal til Valencia og Barcelona, men har ellers ikke de sværeste udekampe i fodboldhistorien på programmet. Der er naturligvis også lokalopgøret ude mod Real Betis, men det er vist mere baseret på kampens potentielle intensitet end på spillernes rent faktiske kvaliteter.

Tager med hjemmekampene med i betragtning, så ser tingene heller ikke tåbelige ud for FC Barcelona. Det hedder Valencia, Sevilla (som så sjovt nok har en tur til Camp Nou, som en af de sværeste udekampe) og Villarreal som drilagtige gæster.

Sevilla huser Athletic Club og Villarreal, mens Madrid tre sidste hjemmekampe i indeværende sæson hedder: Barcelona, Valencia, Sevilla. Læg dertil at også Atlético Madrid kigger forbi Bernabéu i løbet af foråret.

Med andre ord er der nok af potentielle faldgruber for Zidanes udvalgte, der nu udover en stribe problematiske kampe må acceptere to udsatte kampe, der formentlig vil blive placeret som midtugekampe i et forvejen tætpakket forår, hvor man må formode, at holdet også skal regne med Champions League-kampe et godt stykke ude i fremtiden. Det ændrer en flot Napoli-sejr over et ligegyldigt italiensk bundhold ikke på.

For nærværende skribent er optimismen svær at få øje på, og jeg har brækket mig i Sascha Dupont-fede stråler over de jubelidioter, der med en overgearethed som Jim Lyngvild har haft travlt med at fortælle omverdenen, at mesterskabet allerede var på plads.
Det er livsfarligt at tage den slags glæder på forskud, og med et så svært – og nu også tætpakket slutprogram – så er vejen til nummer 33 ikke just blevet nemmere.

Omvendt kan man sige, at vi er i en bedre situation end forfølgerne, og det ville da også være dumt at ønske sig at være i deres sted – for de skal trods alt håbe på, at Real Madrid taber. Holdet kan – som man siger – selv afgøre slagets gang, men uagtet det faktum, så skal der stadig leveres. Det kræver ikke mindst, at man økonomiserer rigtigt, undgår skader til profilerne, leverer mod de samtlige modstandere og nå ja – henter minimum et point i El Clásico. For netop fodboldverdenens største opgør rummer i øjeblikket den problematik, at det lader til, at udeholdet har en tendens til at få det meste ud af opgørene. Se bare sidste sæson, hvor vi tabte stort hjemme, men vandt på Camp Nou – eller i indeværende fodboldår, hvor Ramos hentede os et vigtigt resultat i slutminutterne. Man frygter, måske med rette, at Barcelona kan fortsætte stimen og sikre point til udeholdet.

Når alt det så er sagt og skrevet, så skal man huske på, at Real Madrid overordnet set har en bredere og for hovedparten af positionernes vedkommende, bedre trup, hvilket ikke mindst bør give sig udslag i, at spillerne ikke panikker, når de afgørende runder sætter ind.

Jeg giver os samme mulighed for mesterskabet som Barcelona – Sevilla ligger lige efter, men ikke med meget. Hvad med dig? På en skala fra Lise Nørgaard til Jim Lyngvild, hvor begejstret er du så?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 år 5 måneder siden #2 af JimmyBroe
Jeg er fuldt ud på bølgelængde med dig Oscar. For vi har faktisk kun et forspring på 1 point nu. Jovist vi har 2 kampe i hånden, men som skrevet står; de skal vindes, før de har nogen positiv effekt på pointtavlen. Samtidig skal man ikke tage fejl af det psykologiske i det her.

For kigger spillerne på tabellen, så vil de se at der er kødannelse i røven af dem, ja der forekommer næsten harmonikasammenstød. Godt nok med to airbags der kan redde far-Zidane og mor-Ramos samt storebror-Smørhår og resten af ungerne på bagsædet i den hvide Audi. Men det må alt andet lige være sikrere at ligge i første parket 7 biler foran uheldet..

Yeeesh… det blev lige lidt billedeligt.

Essensen i det her er, at vi reelt set kan komme henholdsvis 2 og 1 point bag vores nærmeste konkurrenter, hver anden-tredje weekend, hvilket ligger et unødigt, tungt, psykologisk pres på truppen. Det kræver en stærk psyke at kunne abstrahere fra det faktum at vi kan ligge nummer 2 og 3 efter hver weekend.

Spørgsmålet er om Zidane kan få cementerede en stærk selvtillidsfølelse på holdet, så ikke spillerne falder fra hinanden, hvis vi skulle komme bagud i det tætte program.

Jeg er her stadig XOXO
Sidste redigering: 9 år 5 måneder siden ved JimmyBroe.
Følgende bruger(e) sagde tak: ChrillRM14

9 år 5 måneder siden #3 af Numeredoce
Jeg er også helt enig. Det er da flot at vi ligger nummer 1, og jeg nyder det. De seneste sæsoner har bare vist en skrækkelig evne, til at smide forspring i foråret. Når vi så får så tæt pakket et program pga. de udsatte kampe, så bliver jeg nervøs.

Nervøsiteten grunder dog mest i spillet. Hvis vi spillede overbevisende og virkelig viste at vi var det bedste hold kamp efter kamp, så ville jeg være tryg. Så ville jeg tænke at selvtilliden i truppen ville gøre udslaget, også når breddespillerne skulle ind og sikre de tre point. Faktum er bare, at vi ikke spiller som om vi er det bedste hold i Spanien. Selv under vores vanvittige stime, blev mange point sikret på halvsløje dage, eller ved mål i Ramoshalvfemsende minut.

Havde vi ligget nummer 1 med 4 eller 7 point ned, og alle havde spillet lige mange kampe, ja så havde jeg været fortrøstningsfuld. Ikke overmodig, men jeg ville ikke tøve med at kalde Real Madrid favoritter til mesterskabet (sjovt nok). Men det kampprogram kan snildt gøre udslaget i sidste ende.

Tør man håbe på en storsejr mod Napoli, så bare en enkelt nøglespiller eller to kan få et hvil i returkampen? Tør man håbe at Barcelona eller Sevilla smider point igen, før programmet bliver rigtig presset? Tør man håbe på, at vi kan undgå de værste skadeshelveder sæsonen ud?

Spændende bliver det.

Jeg ved godt der er stavefejl i mit brugernavn...... Mit spansk er heldigvis blevet bedre siden ;-)

9 år 5 måneder siden #4 af Mathiaska

Numeredoce skrev: Tør man håbe på en storsejr mod Napoli, så bare en enkelt nøglespiller eller to kan få et hvil i returkampen? Tør man håbe at Barcelona eller Sevilla smider point igen, før programmet bliver rigtig presset? Tør man håbe på, at vi kan undgå de værste skadeshelveder sæsonen ud?

Spændende bliver det.

Til en start vil jeg personligt håbe på, at Napoli ikke scorer alt for mange mål på bernabeu, fremfor at håbe på en storsejr til os. De fejl og den usikkerhed vi har vist i 2017 smager nok rigtig godt i munden på Sarris tropper.
Derudover tænker jeg, hvilke nøglespillere vi reelt set skal hvile? De er jo ude på skift alle sammen konstant, pånær de som underpræsterer, herunder folk som Ronaldo, Benzema - som mest af alt ligner nogen, der har brug for et langt hvil.

Spillere som Casemiro og Varane bør (i min perfekte verden) ikke skulle spares, da de har misset en del kampe i løbet af efteråret og får - som de øvrige i truppen - nogle gode kamp-pauser i denne periode, hvor vi ikke skal spille semifinaler i CdR. De bør tværtimod have rigtig godt af, at spille flere kampe på kort tid, for at genfinde rytmen. Her er Casemiro godt på vej med 90 min en del kampe streg - så mangler vi bare at han genfinder evnen til simple pasninger.

Man kan måske håbe på, at Ramos får sig et hvil ved lejlighed - men så står vi med spørgsmålet om, hvorvidt Pepe for alvor er klar, da Nacho forhåbentlig er optaget af at skulle spille på en af de to backpladser med Dani og Marcelo ude på den - nu heldigvis - korte bane.

9 år 5 måneder siden #5 af Fondo_Sur
Meget enig i artiklen.

Som flere har nævnt, ser jeg også en fordel i den aflyste kamp. Vi får Marcelo, Carvajal tilbage og får trænet godt. Mesterskabsmaskinen skal her genstartes.

Champions League står lidt i vejen, men den er underordnet lige nu. Mesterskabet skal vindes uanset måde. Så skal der hentes spillere til sommer, der kan genoplive offensiven.

Derudover skal det nævnes, at der er en pæn chance for, at Barca ikke vinder ude mod Alaves og Atletico, som de møder meget snart.

9 år 5 måneder siden #6 af SR4

JimmyBroe skrev: Jeg er fuldt ud på bølgelængde med dig Oscar. For vi har faktisk kun et forspring på 1 point nu. Jovist vi har 2 kampe i hånden, men som skrevet står; de skal vindes, før de har nogen positiv effekt på pointtavlen. Samtidig skal man ikke tage fejl af det psykologiske i det her.

For kigger spillerne på tabellen, så vil de se at der er kødannelse i røven af dem, ja der forekommer næsten harmonikasammenstød. Godt nok med to airbags der kan redde far-Zidane og mor-Ramos samt storebror-Smørhår og resten af ungerne på bagsædet i den hvide Audi. Men det må alt andet lige være sikrere at ligge i første parket 7 biler foran uheldet..

Essensen i det her er, at vi reelt set kan komme henholdsvis 2 og 1 point bag vores nærmeste konkurrenter, hver anden-tredje weekend, hvilket ligger et unødigt, tungt, psykologisk pres på truppen. Det kræver en stærk psyke at kunne abstrahere fra det faktum at vi kan ligge nummer 2 og 3 efter hver weekend.

Spørgsmålet er om Zidane kan få cementerede en stærk selvtillidsfølelse på holdet, så ikke spillerne falder fra hinanden, hvis vi skulle komme bagud i det tætte program.

Er jeg den eneste der ser den psykologiske fordel i at man ikke ser sikker ud på ligaen og dermed stadig er forpligtiget til at kæmpe sig til 3 point for at beholde førstepladsen hver uge?
Hvis vi var foran 7 point, ville næste nederlag gøre mindre ondt og man får en følelse af der var "plads til nederlaget".

9 år 5 måneder siden #7 af JimmyBroe

SR4 skrev:

JimmyBroe skrev: Jeg er fuldt ud på bølgelængde med dig Oscar. For vi har faktisk kun et forspring på 1 point nu. Jovist vi har 2 kampe i hånden, men som skrevet står; de skal vindes, før de har nogen positiv effekt på pointtavlen. Samtidig skal man ikke tage fejl af det psykologiske i det her.

Er jeg den eneste der ser den psykologiske fordel i at man ikke ser sikker ud på ligaen og dermed stadig er forpligtiget til at kæmpe sig til 3 point for at beholde førstepladsen hver uge?
Hvis vi var foran 7 point, ville næste nederlag gøre mindre ondt og man får en følelse af der var "plads til nederlaget".

Man kan sammenligne det lidt med en eksamen, nogen får Blackout eller underpræstere, andre går ind og leverer.
Som jeg skriver handler det om at få plantet noget selvtillid ind i hovedet på spillerne.

I forhold til hvad du skriver så kommer det helt an på hvordan tingene til kampene. Vi har været en smule usikre på det sidste. Og netop det kan smadre moralen og føle at vi har alt og tabe og "kun" status que at vinde.

Jeg vil våge at påstå at få vil synes det er en fordel.

Jeg er her stadig XOXO

9 år 5 måneder siden #8 af SR4

JimmyBroe skrev:

SR4 skrev:

Man kan sammenligne det lidt med en eksamen, nogen får Blackout eller underpræstere, andre går ind og leverer.
Som jeg skriver handler det om at få plantet noget selvtillid ind i hovedet på spillerne.

I forhold til hvad du skriver så kommer det helt an på hvordan tingene til kampene. Vi har været en smule usikre på det sidste. Og netop det kan smadre moralen og føle at vi har alt og tabe og "kun" status que at vinde.

Jeg vil våge at påstå at få vil synes det er en fordel.

Som du siger, så er folk forskellige. Men personligt kan jeg bedst lide at vi ikke ser for sikre ud og i stedet ligner nogen der SKAL vinde hvergang for ikke begynde at halte efter.
Følgende bruger(e) sagde tak: JimmyBroe

9 år 5 måneder siden #9 af Daniel
Barcelona
Tabte 2-1 hjemme til Alaves
Tabte 4-3 ude mod Celta Vigo
Spillede 1-1 hjemme mod Atletico Madrid
Spillede 0-0 hjemme mod Malaga
Spillede 1-1 ude mod Real Sociedad
Spillede 1-1 hjemme mod Real Madrid
Spillede 1-1 ude mod Villarreal
Spillede 1-1 ude mod Real Betis

Sevilla
Spillede 0-0 ude mod Villarreal
Spillede 1-1 ude mod Eibar
Tabte 3-1 ude mod Athletic Bilbao
Spillede 1-1 ude mod Sporting Gijon
Tabte 2-1 hjemme mod Barcelona
Tabte 2-1 ude mod Granada
Tabte 3-1 ude mod Espanyol
Spillede 0-0 hjemme mod Villarreal

Real Madrid
Spillede 1-1 hjemme mod Villarreal
Spillede 2-2 ude mod Las Palmas
Spillede 1-1 hjemme mod Eibar
Spillede 1-1 ude mod Barcelona
Tabte 2-1 ude mod Sevilla

Det er fint at sammenligne kampprogram de tre tophold i mellem. Specielt in mente Real Madrids notorisk dårlig vane med at præstere et haltende forår de senere år - sidste år var en undtagelse. Jeg hæfter mig dog ved, at ALLE kan slå ALLE. Ude som hjemme. Det synes jeg også, at ovenstående vidner om. Barcelona har ikke smidt deres sidste point. Sevilla har ikke smidt deres sidste point. Real Madrid har ikke smidt deres sidste point.

Spørgsmålet er selvfølgelig, hvem der smider færrest point, og Real Madrid har tilmed lidt at give af. Jeg ser Real Madrid ligge lunt i svinget modsat mange andre, kan jeg se. Jeg tager intet forgivet, men Barcelona og Sevilla er ingenlunde i en mere fordelagtig position end Real Madrid. Kongeklubben kan selv afgøre skidtet!
Følgende bruger(e) sagde tak: ElMadrid, R7CR7GB11

Leveret af Kunena Forum