Madridista.dk-duellen - Er Mbappé for dyr?
- raul7=kongen
-
Emne forfatter
- Moderator
-
For en god måned siden fyrede vi for første gang op for vores tiltag: Madridista.dk-duellen. Nu prøver vi igen. Det er endnu engang to redaktionsmedlemmer som diskuterer, med udgangspunkt i nogle spørgsmål som er stillet af et tredje redaktionsmedlem. Vi håber I vil nyde det - og givetvis deltage i debatten på forum efterfølgende.
Denne gang går duellen på, om det virkelig kan være fornuftigt at betale €180 mio. for en fransk teenager. Duellanterne er Christian Hansen og Daniel Nielsen, mens Jesper Hansen denne gang er gået fra duellant til spørger.
1) Er en pris på 180 millioner € for Kylian Mbappé for meget?
Daniel:
Heroppe i Nordjylland, Nordens Paris forstås, hvor undertegnede er bosat, kan vi godt li’ at prutte om prisen og slå en go’ handel af, men det sagt, så mener jeg ikke, at 180 millioner euro er for meget for Mbappés kvaliteter.
Men hvordan i alverden kan man også gøre det op sort på hvidt? Det er udelukkende et holdningsspørgsmål, hvor, når alt kommer til alt, markedet alligevel dikterer prisen på en given spiller – markedet sætter prisen. Ikke Monaco. Ikke Real Madrid. De agerer og reagerer blot efter markedets prisdannelse. Og markedet i dagens fodbold vil, at kvalitet koster penge. Mange penge.
Jeg vil alligevel gerne illustrere, hvorfor Mbappé på et sportsligt plan er/bliver alle pengene værd – kommercielt giver det sig selv, at han bliver en fornuftig guldgrube over tid. Jeg har valgt at tage udgangspunkt i fire af fodboldelitens ypperste profiler i disses spæde fodbolddage for at sammenligne dem med Mbappé ud fra følgende kriterium: Sæsongennembruddet på den store fodboldscene.
Cristiano Ronaldo 04/05 (Premier League): 50 kampe, 9 mål, 6 assists i alle turneringer og godt 75 min. spilletid pr. kamp.
Lionel Messi 07/08 (La Liga): 40 kampe, 16 mål, 16 assists i alle turneringer og godt 74 min. spilletid pr. kamp.
Eden Hazard 09/10 (Ligue 1): 52 kampe, 10 mål, assists i alle turneringer og godt 72 min. pr. kamp.
Neymar 13/14 (La Liga): 41 kamp, 15 mål, 15 assists i alle turneringer og godt 70 min. spilletid pr. kamp.
Kylian Mbappé 16/17 (Ligue 1): 44 kampe, 26 mål og 14 assists i alle turneringer og godt 60 min. pr. kamp.
Ovenstående in mente vil jeg gerne afmontere devisen om, at Mbappé er et stort talent. Nuvel, det er han da, men Real Madrid kommer nødvendigvis ikke kun til at sprænge boksen for et stort talent. Nej, madrilenerne kommer i højere grad til at sprænge boksen for en verdensklassespiller. Endvidere er det også et køb, der delvist bliver finansieret ved salgene af Danilo, Morata og James. Det er med andre ord en helvedes masse faktorer, der gør, at det ikke er et sats at smide 180 millioner euro efter Mbappé, hvorfor jeg da heller ikke mener, at det er rød øre for meget at betale for Monacos spydspids.
Christian:
Markedet råder. Hvis han bliver købt for €180 mio. så er det jo prisen. Det sagt, så er knægten 18 år og har ikke bevist sig i mere end én sæson. Realistisk set, så havde de færreste hørt om ham i oktober, nu er han så en af de mest eftertragtede spillere i fodboldverdenen. Det er i sig selv fint nok, men prisen virker uhyrlig. Mbappé scorede 15 mål i 29 kampe for Monaco i denne sæson. Fodboldkendere vil givetvis huske det brasilianske vidunderbarn Adriano. Han var godt nok 20 år og ikke 18, da han spillede sin første seriøse seniorsæson, men der scorede Adriano 15 mål i 28 kampe i Serie A. Meget tilsvarende. Og helt ærligt, ville vi nogensinde tilgive vores præsident, hvis Adriano var blevet gjort til verdens dyreste? Michael Owen var tilsvarende 19 år, da han scorede 18 mål i 36 Premier League-kampe. Han endte i Real Madrid meget senere, men blev aldrig den store succes.
Som generel sportsfan har jeg mange gange hørt folk omtale spillere som kun kan blive en succes. Hvorefter de aldrig blev det helt store. Hvem mindes ikke Denilson, Portillo og Nani? Hvad sker der med Mbappé når han bliver en af verdens rigeste teenagers og har penge nok til resten af livet. Går der Nani og fester i den, eller holder han den arbejdsmoral det kræver? Jeg er måske gammeldags, men priser i den rangorden og udnævnelser som verdens dyreste skal helst forbeholdes de bedste i verden. Det bliver Mbappé måske, men det er altså et måske og ingen garanti.
Og nå ja. Så var der jo ham der Robinho…..
2. Frygter du, at et køb af ham vil skabe ubalance på de offensive pladser og give intern uro?
Daniel: Nope. Et køb af Mbappé vil omvendt skabe den fornødne offensive balance.
Venstrekanten: Ronaldo, Asensio, Mbappé.
10’eren: Isco, Asensio, (Ceballos), Bale.
Højrekanten: Isco, Bale, (Mbappé).
9’eren: Ronaldo, Benzema, Mbappé, (Bale) og måske Mayoral.
Zidane kommer til at stå med flere muligheder på banens sidste tredjedel, hvis Real Madrid haler en aftale med Mbappé i land. Franskmanden kan fortsætte med tendenserne fra sæsonafslutningen, hvor Isco fik lov til at navigere i smørhullet bag Ronaldo og Benzema på grønsværen i fraværet af Bale, hvilket fungerede upåklageligt eller skifte tilbage til sin, før det, mere foretrukne 4-3-3. Zidane står med et køb af Mbappé – egentlig også uden – med en utrolig polyvalent trup, der er fodboldkløgtig, hvor mere eller mindre alle spillere kan spille minimum to positioner til UG på grønsværen. Det er ikke ubalance. Det er balance. Og med franskmandens uforlignelige evne til at ”nurse” truppen og rotere spillerne imellem, så er der ingen grund til at tro, at et køb af Mbappé ville ændre på dette faktum og skabe intern uro i omklædningsrummet. Snarere tværtimod.
Christian:
Skulle vi skippe Bale eller Benzema videre, så kan jeg måske forstå at man betaler prisen for Mbappé, men det vil være et hårdt slag for særligt spillere som Asensio og Isco, der allerede har vist sit værd i klubben Desværre vil de blive sat tilbage, blandt andet af politiske årsager, da Mbappé selvfølgelig skal have en vis mængde spilletid. Jeg frygter i den grad at et køb vil skabe mere uro end det vil gavne i en trup, der i den forgangne sæson virkede mere homogen end længe set.
Det er det der med for mange kokke og maden.
3. Kunne pengene være brugt bedre på andre positioner på banen?
Daniel:
Det bliver et kortere svar. Real Madrid mangler selvsagt en 9’er, efter Kongeklubben valgte at afhænde Morata dyrt til Chelsea. Ronaldo, Benzema, Mayoral og delvist Bale er ikke nok. Slet ikke. Førstnævnte har accepteret at passe mere på sig selv og sidde mindre betydelige kampe ude, Benzema SKAL have konkurrence på 9’eren, Mayoral er måske ikke opgaven moden nok endnu til at agere andet/tredjevalg, hvorfor det ligner et nyt lejeophold, og sidstnævnte spiller ikke 9’eren som sin naturlige position.
Den eneste position på grønsværen, hvor Real Madrid, ud over på 9’eren, kan styrke truppen, er på målmandsposten, hvor Navas nødvendigvis ikke er helt så ringe endda, men der findes selv sagt bedre målmænd på markedet. Courtois, De Gea og Oblak ville alle forstærke positionen mellem stængerne, hvis Real Madrid havde prioriteret dette, men Zidane og Kongeklubbens resterende trænerstab er utvivlsomt godt tilfreds med Navas og det han bidrager med på grønsværen og til truppen i omklædningsrummet, hvorfor jeg ikke vil dvæle mere ved det.
Christian:
Det ved jeg ikke om de kan. Egentlig mangler vi jo på mange punkter en 9’er og jeg synes det er svært at forstærkke truppen andre steder. På målmandsposten kunne en del af pengene meget vel bruges, men det spørgsmålet er i min optik snarere om man skal bruge halvanden milliard kroner blot fordi man kan? Måske vi efter den kommende sæson er meget klogere og et nyt stjerneskud er dukket op? Hvem siger ikke at Dembele, Pulisic, Lemar, Isak, Kean eller en anden komet brager igennem i næste sæson, ligesom tilfældet har været det med Mbappé i denne. Til den tid vil Benzema, Cristiano og Bale alle være et år ældre og have givet os flere svar. Ligesom situationen vil være en ny. Jeg tror det vil være klogere at afvente og se tiden an. Det velvidende at man selvfølgelig kan have misset et af verdens største talenter.
4. ”Valgår er Galáctico-år”, siger man i Spanien. Er Mbappé bare endnu en Galáctico, som kommer til at ”stjæle” spilletid fra folk fra egne rækker/spanske talenter?
Daniel:
Nok har jeg advokeret for, at Mbappé allerede er en verdensklassespiller, men det sagt, så er/bliver franskmanden ikke et Galáctico-indkøb. Nuvel, prisen på Monacos franske vidunderdreng er selvfølgelig i Galáctico-skalaen. Det giver sig selv. Det kræver bare mere at blive prædikeret et Galáctico-indkøb. Figo var verdens måske bedste fodboldspiller, da han skiftede til Real Madrid. Zidane var verdens måske bedste fodboldspiller, da han skiftede til Real Madrid. Ronaldo var verdens måske bedste fodboldspiller, da han skiftede til Real Madrid. David Beckham var et enormt brand og blandt verdens måske bedste fodboldspillere, da han skiftede til Real Madrid. Cristiano Ronaldo var verdens måske bedste fodboldspiller, da han skiftede til Real Madrid. Denne liga tilhører Mbappé trods alt endnu ikke, hvorfor jeg ikke ser ham som et Galáctico-indkøb. Men det ændrer dog ikke synderligt på det faktum, at franskmanden stadig er en verdensklassespiller, og der er givetvis mere end blot en håndfuld journalister, der vil prædikere ham et Galáctico-indkøb, men her mener jeg, at dette udsagn vil afspejle sig i den eventuelle salgspris.
Og netop derfor kommer han heller ikke til at ”stjæle” spilletid fra Real Madrids mange spanske talenter. Asensio opererer primært på venstrekanten og kan operere på 10’eren ditto. Isco kan omvendt operere til UG på højrekanten og magisk inde på 10’eren. Mayoral er en ubekendt størrelse, men vil under alle omstændigheder, hvis han bliver i Real Madrid, komme til at lide under manglende spilletid, hvorfor det overvejende kløgtige træk fra Mayoral ville være at lade sig udleje på ny, men denne gang til en spansk arbejdsgiver, hvor han er garanteret fast førsteholdsfodbold – jeg tror personligt stadig på spanierens talent.
Hvis Zidane vælger at følge op på, hvordan sidste sæson sluttede i et taktisk øjemed, som illustreret i pkt. 2, så bliver Mbappé heller ikke købt ind til at konkurrere med Real Madrids arsenal af spanske talenter. Nej, han bliver snarere købt ind til at skabe den sidste fornødne bredde i angrebet, hvor han nødvendigvis kommer til at duellere med Zidanes nuværende kæledægge, Benzema, om minutterne ved siden af Ronaldo på toppen; et slag han forresten godt kan vinde!
Christian:
Så lad os kalde Ceballos for en Galactico – eller Theo. Jeg er ligeglad med prædikater. Det handler om titler det her. Vi vinder ikke fordi vi køber en spiller og kalder ham Galactico. Vi vinder hvis vi har en homogen trup i perfekt balance med de rette profiler og ledere. Det har vi lige nu – givetvis suppleret af en 9’er i den rette støbning. Der er ikke brug for en Galactico til at redde verden.
Som skrevet tidligere tror jeg netop at Mbappé kan komme til at ’stjæle’ tid fra spillere som Isco og Asensio, der over lang tid har gjort sig fortjent til mange minutter i verdens største klub. Ment på den måde, at uagtet præstationer, så vil Mbappé selvfølgelig skulle spille en hel del. Derfor er det også netop profiler som de to spaniere jeg bekymrer mig om, og ikke eksempelvis Ceballos, for sidstnævnte har skrevet med Real Madrid og endnu ikke vist noget i klubben, hvorfor han ikke kan have en forventning om mange minutter, før han beviser sit værd. Asensio og Isco viste derimod fantastisk spil i den forgangne sæson – primært på bekostning af Bales skadesplagede forår – med waliseren tilbage er de i forvejen sat tilbage, det bør de ikke blive yderligere pga. et prestigekøb. På mange måder vil man risikere at bringe Real Madrid ti år tilbage i tiden, til dengang hvor det var vigtigere at dyrt indkøbte spillere fik minutter, end åbenlyse talenter fra egen baghave. Jeg kan ikke lade være med at bekymre mig om, hvor minutterne skal komme fra til alle de fantastiske ’unge’ spillere vi har i truppen, særligt de semi-etablerede som Kovacic, Asensio og Isco. Uagtet at vi mangler en 9’er, så vil det ramme dem på spilletiden, hvis man henter Mbappé. Er det en milliard kroner værd at risikere deres udvikling og fremtid i klubben?
5. Der er ”kun” 40 millioner € op for at udløse Neymars frikøbs-klausul. Ville det – alt taget i betragtning – have været en bedre investering?
Daniel:
Jeg havde måske svaret JA inden denne sommer, men nu er mit klare svar NEJ. Neymar er et stykke ukrudt, som Real Madrid ikke er forundt. Han skaber uroligheder, intern splid og ganske meget røre i andedammen, når tingene ikke lige spiller efter brasilianeren og dennes baglands hoved – det gider jeg sgu ikke at have til Real Madrid. Nuvel, han har da nogle fremragende fodboldkundskaber. Det har han da, men omvendt har han, så vidt jeg er informeret, afvist Real Madrid én gang (inden sit skifte til Barcelona, red.), hvorfor jeg langt hellere vil smide pengene efter en spiller, som også har hovedet med i det, som han foretager sig, og her er Mbappé den bedste og mere realistiske kandidat.
Sportsligt mener jeg endvidere også, at det er kartoffel, kartoffel.
Christian:
Man kan sige meget om Mbappé, men jeg ved ikke hvad hans far hedder og jeg har endnu ikke hørt tale om penge under bordet, mærkelige virksomhedsaftaler og andre bekymringer i den dur. Spillemæssigt vil Neymar være en åbenlys afløser for Cristiano Ronaldo, når denne formodentlig rykker mere ind centralt og løbende falder i niveau over de kommende par sæsoner. Jeg tror bare ikke det vil gavne truppen som helhed. Ligesom jeg for alt i verden nyder, at Florentino Perez var langt skarpere end Barcelonas ledelse, da han udlod at indvillige sig med den tvivlsomme brasilianske familie. For meget kan man sige, men lige nu ligner Barcelona mest af alt en glasbutik og elefanten i den er Neymar Senior, mens Junior mest af alt ligner en lille lyserød elefant som ikke rigtig aner hvad der sker omkring ham.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Raul7-2880
- Platin bruger
-
Raul7-2880 skrev: Nogle der kan fortælle om Mbappe præstation mod PSG igår?
Kylian Mbappé's dribble vs. PSG [Trophée des Champions Final]
www.reddit.com/r/soccer/comments/6qdkev/..._vs_psg_trophée_des/
Udover det var det vidst en forholdsvis middelmådig/anonym kamp fra Mbappès side, Tielemans deres nye belgiske stjernefrø løb vidst med den bedste spiller fra Monaco, han bliver også spændende at følge.
Monaco og Dortmund har stadig mange unge spillere der bliver interessante at følge fremover
"I chose Real Madrid instead of Barcelona because I'm a winner, not a loser"
- Alfredo Di Stefano
Hertil undre jeg mig over man ikke kan købe Mbappe fri af Monaco? - tænker ikke så ung en spiller kan have så høj en klausul?
Hala Madrid
Det er eksempelvis også derfor Verratti-handlen med Barcelona ser ud til ikke at blive til noget - Hvis de franske klubber ikke er villige til at forhandle er der i bund og grund intet at gøre.
Jeg mener kun at det er i Spanien at det er et krav, af de store ligaer i hvert fald.
- Administrationen
-
- Administrator
-
Klubben skrev: Jeg synes ofte vi hører om frikøbklausuler hvor spillerens klub ikke kan gøre alverdens for at holde på en spiller.
Hertil undre jeg mig over man ikke kan købe Mbappe fri af Monaco? - tænker ikke så ung en spiller kan have så høj en klausul?
Som NadaMas korrekt skriver, så er det ikke en lov i Frankrig. Det er udelukkende i Spanien at man har den regel, at der skal være en frikøbsklausul i enhver kontrakt.
"Måske vi efter den kommende sæson er meget klogere og et nyt stjerneskud er dukket op? Hvem siger ikke at Dembele, Pulisic, Lemar, Isak, Kean eller en anden komet brager igennem i næste sæson, ligesom tilfældet har været det med Mbappé i denne. Til den tid vil Benzema, Cristiano og Bale alle være et år ældre og have givet os flere svar. Ligesom situationen vil være en ny. Jeg tror det vil være klogere at afvente og se tiden an. Det velvidende at man selvfølgelig kan have misset et af verdens største talenter."
Kunne ikke være mere enig. Vi står ikke til at tabe det helt store hvis vi skulle afvente. Forskellen på Mbappe, Dembele (som i dag rygtes til klubben), Gelson Martins (der tidligere er blevet rygtet til klubben), m.fl. er jo ikke alverden. Om end Daniels statistiske overblik bærer noget tyngde ift. argumentet om at man køber en verdensklassespiller, så synes jeg at Real Madrid og Florentino for en gangs skyld burde vise noget statur og være afventende i denne situation. Vi har stadigt BBC der efterlader en med følelsen af at deres potentiale ikke er forløst, og ser jeg denne kommende sæson, som den sidste chance så at sige for, at kunne vurdere hvad fremtiden for offensive skal se ud. Jeg er ikke et sekund i tvivl om at alle mand fra BBC bliver, så det er Mbappes call om han kan indfinde sig med at sidde på bænken. For opstillingen hedder 4-3-3 og der kan jeg ikke se hvordan Mbappe skulle udfordre Benz's position, eller Ronaldo's for den sags skyld, når Benz udskiftes i det 60. minut, Ronaldo rykkes op på toppen og Asensio/Isco/Bale får fordelt sig rundt på de resterende pladser.
Jeg tvivler på at vi køber katten i sækken med Mbappe, han er super dygtig og rygtet siger at han mentalt ikke nødvendigvis lader sig slå ud af millioner på bankkontoen, jeg er bare ikke overbevist om, at det helt giver mening at smide så mange penge efter en spiller der ikke nødvendigvis er plads til, om end man kan argumentere for at han kunne være gavnlig. Hvis han alligevel skal spille anden/tredje/fjerde violin til BBC, så kan man sgu' ligeså godt "nøjes" med Asensio, Vazques, Isco, Mayoral, etc.
"Man kan sige meget om Mbappé, men jeg ved ikke hvad hans far hedder og jeg har endnu ikke hørt tale om penge under bordet, mærkelige virksomhedsaftaler og andre bekymringer i den dur. Spillemæssigt vil Neymar være en åbenlys afløser for Cristiano Ronaldo, når denne formodentlig rykker mere ind centralt og løbende falder i niveau over de kommende par sæsoner. Jeg tror bare ikke det vil gavne truppen som helhed. Ligesom jeg for alt i verden nyder, at Florentino Perez var langt skarpere end Barcelonas ledelse, da han udlod at indvillige sig med den tvivlsomme brasilianske familie. For meget kan man sige, men lige nu ligner Barcelona mest af alt en glasbutik og elefanten i den er Neymar Senior, mens Junior mest af alt ligner en lille lyserød elefant som ikke rigtig aner hvad der sker omkring ham."
Synes sgu' de gør det godt de to Neymar'ere.
"En los momentos difíciles uno necesita cariño no más palos" - Ramos
Lemar mener jeg ikke der er grund til at nævne - ikke grundet mangel på kvaliteter, men fordi vi simpelthen ikke har brug for en offensiv midtbanespiller mere, her har vi allerede Isco og Asensio, lige som Modric, Kovacic og Ceballos også er mere fremadrettede midtbanespillere.
Moise Kean er svær at gøre sig klog på - Trods han har improneret er der langt til spilletid i Juve.
Syntes dog man skal satse på Mbappe allerede nu. Vi mangler en angriber der har kvalitet nok til at udfordre Benz allerede nu, som vi havde det med Morata i seneste sæson. Nok svømmede ham ikke i spilletid, men han var vital for vores succes i specielt ligaen. Dertil er der ikke et talent der har slået i gennem som han har gjort det i de sidste mange år, syntes det virker lidt for naivt ikke at gribe chancen fordi man aldrig ved hvad der kommer næste sæson. Når en 18-årig gut slår i gennem på største scene og har kvaliteten, på en position hvor vi tilmed mangler en reserve med rette kvalitet nu og her, syntes jeg sgu at fisken skal på desken.
Mbappe vil tilmed få nok spilletid - det er jeg ikke i tvivl om, gradvist mere og mere de næste to år.
Syntes dertil at Mayoral skal udlejes. Må dog indrømme at jeg ikke er helt klog på ham. Tvivler dog stærkt på at han kan udfylde Moratas hul fra sidste sæson.
"I chose Real Madrid instead of Barcelona because I'm a winner, not a loser"
- Alfredo Di Stefano