El Juans hjørne: Er bredden god nok?
- Administrationen
-
Emne forfatter
- Administrator
-
Der kan ikke herske nogen tvivl om, at Zidanes rotationsprincip blev en udslagsgivende faktor i forrige sæson. Det var en væsentlig medvirkende faktor til, at Real Madrid endte med at stå som vinder af både La Liga og Champions League. Og det er selvfølgelig en faktor der skal bibeholdes til den nye sæson.
Spillere som Nacho, James Rodríguez, Kiko Casilla, Fábio Coentrão, Mateo Kovacic, Lucas Vázquez, Mariano, Marco Asensio, Álvaro Morata og Danilo – spillere som ikke var en del af Zidanes idealopstilling – var i større eller mindre grad med til at gøre en udslagsgivende forskel når de endelig fik chancen. En lille håndfuld af disse spillere har dog forladt klubben denne sommer, navnlig Morata, James, Danilo, Mariano og Coentrão, mens man ligeledes har vinket farvel til Pepe. I stedet er der kommet nye og yngre kræfter til, hvilket allerede har givet lidt anledning til snak i krogene om hvorvidt de nye spillere bringer lige så meget kvalitet, som dem der har forladt klubben, hvorfor bredden – som altså blev udslagsgivende i forrige sæson – skulle være svækket.
Er det så rent faktisk tilfældet? Er bredden god nok, eller er bredden på holdet blevet svækket og vil Zidanes rotationsprincip komme til at lide et knæk af, at man har skiftet James, Danilo, Mariano, Pepe og Coentrão ud med Dani Ceballos, Marcos Llorente, Borja Mayoral, Jesús Vallejo og Theo Hernández, mens man som sådan ikke har erstattet Morata? Debatten er vel egentlig ganske relevant, for det er trods alt et par garvede topspillere med masser af erfaring og kvalitet, som man har vinket farvel til, særligt James, Morata, Danilo og Pepe. Mens det i højere grad er yngre og mere uprøvede kræfter der er kommet til.
Tvivlen skal dog som udgangspunkt komme de nye spillere til gode. Alt andet end lige vil jeg sige, at de nye unge gutter nærmest ikke kan andet end at overraske positivt. Derfor tror jeg i bund og bund også på, at bredden er god nok og rotationsprincippet igen i den nye sæson kan blive en udslagsgivende faktor. Det er trods alt heller ikke fordi de nye unge gutter ikke besidder kvalitet, for det gør de bestemt. De besidder masser af kvalitet, gå-på-mod og så har hovedparten af dem vist, at de sagtens kan præstere på et højt niveau. Så selv om de ikke har den samme erfaring og ikke er helt oppe på samme niveau endnu, som nogle af dem som har forladt klubben, så er de godt på vej.
Med andre ord, så tror jeg fortsat på, at Zidanes rotationsprincip bliver en afgørende og udslagsgivende faktor, særligt over en lang sæson hvor der igen venter mange kampe. Om end man måske stadig godt kan argumentere for, at der skal hentes en direkte afløser for både Morata og Danilo, men omvendt kan man lige så argumentere for, at truppen til den nye sæson allerede er på plads. I hvert fald sådan mere eller mindre. Jeg er sikker på, at Zidane og co. nok skal få klaret de løse ender inden transfervinduet smækker i, så man igen står med stærkt og slagkraftigt mandskab – og en trup der er bred nok til at klare de udfordringer som venter i løbet af sæsonen.
Jeg siger bredden er god nok og rotationsprincippet fortsat bliver afgørende (truppen muliggør det i hvert fald, også til trods for sommerens ændringer). Hvad siger du? Er bredden god nok?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Med afgangen af profiler som James, Pepe og Morata bør lønstrukturen alt andet lige også se mere "sund" ud, eftersom vi ikke har nogle rigtig løntunge profiler siddende på bænken, hvorimod der sidder spillere der skal imponere for en ny stor kontakt. Det giver for mig en eller anden mere logisk hierakisk balance i truppen.
Tvivlen skal dog som udgangspunkt komme de nye spillere til gode. Alt andet end lige vil jeg sige, at de nye unge gutter nærmest ikke kan andet end at overraske positivt.
Det eneste sted jeg måske er en anelse uenig med dig El_Juan er i ovenstående bid. Personligt har jeg store forventninger til disse spillere, netop fordi de sætter baren så utrolig højt. Så jo, jeg vil sige der er en overvejende sandsynlighed for en spiller eller to kommer til overraske en smule negativt. Kan Llorente opretholde det niveau han viste i Alaves og indtil nu i indeværende sæson? Kan Vallejo få noget kontinuerlig spilletid uden mange skader og kan Mayoral afløse Morata? Er Cabellos virkelig så god som han ser ud? Jeg tror på dem, men jeg er af natur skeptisk og det har set umådelig godt ud de seneste lange stykke tid i Madrid - det må før eller siden gå den anden vej på den ene eller anden måde? Forhåbenligt ikke, men forstå mig ret.
Mathiaska skrev: Jeg synes helt klart bredden er god nok og jeg synes ligeledes det virker virkelig fornuftigt, ikke at bringe en angriber mere ind. Som udgangspunkt ser det ud til vi kommer til at spille med enten én eller to strikere ad gangen. Dertil har vi Ronaldo, Benzema, Bale og Mayoral. Og hvis Mayoral rent faktisk skal have en chance for at udvikle sig og ikke bare være en lappeløsning, skal der ikke hentes en spiller mere for at garantere ham minutter.
Med afgangen af profiler som James, Pepe og Morata bør lønstrukturen alt andet lige også se mere "sund" ud, eftersom vi ikke har nogle rigtig løntunge profiler siddende på bænken, hvorimod der sidder spillere der skal imponere for en ny stor kontakt. Det giver for mig en eller anden mere logisk hierakisk balance i truppen.
Tvivlen skal dog som udgangspunkt komme de nye spillere til gode. Alt andet end lige vil jeg sige, at de nye unge gutter nærmest ikke kan andet end at overraske positivt.
Det eneste sted jeg måske er en anelse uenig med dig El_Juan er i ovenstående bid. Personligt har jeg store forventninger til disse spillere, netop fordi de sætter baren så utrolig højt. Så jo, jeg vil sige der er en overvejende sandsynlighed for en spiller eller to kommer til overraske en smule negativt. Kan Llorente opretholde det niveau han viste i Alaves og indtil nu i indeværende sæson? Kan Vallejo få noget kontinuerlig spilletid uden mange skader og kan Mayoral afløse Morata? Er Cabellos virkelig så god som han ser ud? Jeg tror på dem, men jeg er af natur skeptisk og det har set umådelig godt ud de seneste lange stykke tid i Madrid - det må før eller siden gå den anden vej på den ene eller anden måde? Forhåbenligt ikke, men forstå mig ret.
Med de forlængelser der er på vej, så vil spillere som Varane, Isco og Asensio alt andet end lige komme et nøk op. Synes dog også det er fair nok, at Varane og Isco "overtager" Pepe og James' plads, ligeledes i lønhierarkiet. Min pointe er at det er lidt hip som hap med de kommende forlængelser i vente. Tror ændringerne vil være minimale på den front. Jeg synes i øvrigt allerede der er en sund balance og et fint hierarki på den front.
Llorente, Vallejo, Mayoral og Ceballos starter i min optik fra scratch. Hvad Llorente, Vallejo og Ceballos præsterede i Alavés, Frankfurt og Betis er i bund og grund lidt ligegyldigt. For det første, så går de fra at være startere til at ryge længere ned i hierarkiet og for det andet, så er der kæmpe stor forskel på Real Madrid og de tre klubber (størrelsen, forventningerne, presset, alt...). Det er mere i den forstand at jeg mener, at de nærmest ikke kan skuffe. Det er altså en noget anden tilværelse der venter dem nu. Var Llorente f.eks. fortsat i Alavés og præsterede en sæson under niveau, i forhold til forrige sæson, så var det en skuffelse, men jeg synes ikke det er fair at sammenligne hans tid Alavés med den tid der venter i Real Madrid, for omstændighederne er meget anderledes. Det er bare ligesom der jeg skelner. Når det så er sagt, så kan jeg sagtens forstå hvad du skriver og følge din pointe.
Jeg synes også at dine indlæg her på siden bærer præg af denne tendens El_Juan. Ser du slet ingen faldgruber for den kommende sæson med alle de nye spillere?
Man siger jo, at "there is no substitution for experience" Jeg synes, du springer lidt over, hvor gærdet er lavest når du skriver "Så selv om de ikke har den samme erfaring og ikke er helt oppe på samme niveau endnu, som nogle af dem som har forladt klubben, så er de godt på vej"
For er de nu også det? I hver eneste kæde har vi mistet en bunke erfaring i dette transfervindue. Værst ser det ud i forsvaret hvor Pepe, Coentrao og Danilo tisammen har flere hundrede landskampe og vigtige topkampe bag sig, og de erstattes af Hakimi, Theo og Vallejo, der tilsammen vel har 0 kampe af den slags på cvét. På midtbanen er James, der har erfaring fra landshold og mange kampe for Real Madrid erstattet af Cabellos og Llorente, der kun har spillet store kampe på U-landholdsplan. Og Mayoral på toppen, der kun har erfaring fra Castilla og bænken i Bundesligaen skal erstatte Mariano og Morata. Det virker heller ikke ligefrem som et godt bytte, i hvert fald på den korte bane
Så alt i alt, hvad er det, du præcist hentyder til, når du skriver, at de er "godt på vej"
Du skriver, at spillerne nærmest ikke kan skuffe. Jeg er enig i, at ud fra fair principper, så kan de nærmest ikke skuffe. Det er ikke rimeligt at stille alt for store krav til deres første sæson. Men hvornår har fodboldkritikere og fans nogensinde været fair? Og så i Real Madrid? Mit bud er, at de snildt kan skuffe. De vil ikke få ret mange kampe hver især. og sandsynligheden for at én eller flere af dem falder igennem, er efter min mening meget stor. Alt andet ville nærmest også være for meget forlangt. Det er trods alt en næsten en umulig opgave at få så mange nye spillere til at lykkes på en gang. Der har alle dage været og vil alle dage være meget kort til fiasko i Real Madrid.
Noget helt andet er spilletid. Det er immervæk mange nye spillere, der skal slås om relativt lidt spilletid, rotationsprincip eller ej. Hvem kommer til kort og hvem er med i startet elleveren om 5 år? Mit bud er hverken værre eller bedre end andres, men jeg spår i hvert fald ikke Mayoral en kinamands chance. Hans plads er simpelthen for svær. Det så vi med Morata. Cabellos tror jeg heller ikke meget på. Det vi være for svært for ham at erobre nok spilleminutter på den centrale midtbane fra Kroos, Modric og Kovacic til for alvor at overbevise. Llorente kan jeg ikke vurdere på nuværende tidspunkt, men der er ingen tvivi om, at det bliver mere en svært at komme forbi Casemiro i hierarkiet. Hakimi tror jeg faktisk meget på, men hans problem er selvfølgelig at vi har en ung spiller, der måske er verdens bedste på den position allerede. Theo og Vallejo er dem, jeg håber allermest på. Jeg håber virkelig ikke, at Vallejo bliver så oftest skadet i fremtiden, som han ser ud til at have tendens til, og jeg håber også, at Theo kan udvikle sig til Marcelos afløser om et par år. Hvis vi kan få de to spillere som fast mand om 5 år, så synes jeg egentligt at dette kuld af nye spillere samlet set har været en succes.
Nu skal det heller ikke lyde negativt det hele. Selvom det ikke er nogen hemmelighed, at jeg synes, at Real Madrid er kommet svækket ud af transfervinduet, så kan det sagtens vise sig at være det rigtige at gøre. På længere sigt. Løbende udskiftninger er alfa omega for at holde et hold konkurrencedygtigt, og tiden var helt rigtig, da vi har så mange dygtige spillere allerede, der kan kompensere for, hvis nogle af de nye spillere ikke leverer. Jeg vil bare være meget forsigtig med at forvente alt for meget i den kommende sæson, i hvert fald af de nye spillere, og jeg vil personligt ikke være ligeså tryg ved at rotere lige så meget, som vi gjorde i sidste sæson.
Gribben skrev: Hvis der er noget Zidane er lykkedes med i Real Madrid indtil videre, så er det at få os fans positivt indstillet. Hvis vi bare roterer nok, så skal de unge nok præstere, og så vinder vi nok til sidst.
Jeg synes også at dine indlæg her på siden bærer præg af denne tendens El_Juan. Ser du slet ingen faldgruber for den kommende sæson med alle de nye spillere?
Man siger jo, at "there is no substitution for experience" Jeg synes, du springer lidt over, hvor gærdet er lavest når du skriver "Så selv om de ikke har den samme erfaring og ikke er helt oppe på samme niveau endnu, som nogle af dem som har forladt klubben, så er de godt på vej"
For er de nu også det? I hver eneste kæde har vi mistet en bunke erfaring i dette transfervindue. Værst ser det ud i forsvaret hvor Pepe, Coentrao og Danilo tisammen har flere hundrede landskampe og vigtige topkampe bag sig, og de erstattes af Hakimi, Theo og Vallejo, der tilsammen vel har 0 kampe af den slags på cvét. På midtbanen er James, der har erfaring fra landshold og mange kampe for Real Madrid erstattet af Cabellos og Llorente, der kun har spillet store kampe på U-landholdsplan. Og Mayoral på toppen, der kun har erfaring fra Castilla og bænken i Bundesligaen skal erstatte Mariano og Morata. Det virker heller ikke ligefrem som et godt bytte, i hvert fald på den korte bane
Så alt i alt, hvad er det, du præcist hentyder til, når du skriver, at de er "godt på vej"
Du skriver, at spillerne nærmest ikke kan skuffe. Jeg er enig i, at ud fra fair principper, så kan de nærmest ikke skuffe. Det er ikke rimeligt at stille alt for store krav til deres første sæson. Men hvornår har fodboldkritikere og fans nogensinde været fair? Og så i Real Madrid? Mit bud er, at de snildt kan skuffe. De vil ikke få ret mange kampe hver især. og sandsynligheden for at én eller flere af dem falder igennem, er efter min mening meget stor. Alt andet ville nærmest også være for meget forlangt. Det er trods alt en næsten en umulig opgave at få så mange nye spillere til at lykkes på en gang. Der har alle dage været og vil alle dage være meget kort til fiasko i Real Madrid.
Noget helt andet er spilletid. Det er immervæk mange nye spillere, der skal slås om relativt lidt spilletid, rotationsprincip eller ej. Hvem kommer til kort og hvem er med i startet elleveren om 5 år? Mit bud er hverken værre eller bedre end andres, men jeg spår i hvert fald ikke Mayoral en kinamands chance. Hans plads er simpelthen for svær. Det så vi med Morata. Cabellos tror jeg heller ikke meget på. Det vi være for svært for ham at erobre nok spilleminutter på den centrale midtbane fra Kroos, Modric og Kovacic til for alvor at overbevise. Llorente kan jeg ikke vurdere på nuværende tidspunkt, men der er ingen tvivi om, at det bliver mere en svært at komme forbi Casemiro i hierarkiet. Hakimi tror jeg faktisk meget på, men hans problem er selvfølgelig at vi har en ung spiller, der måske er verdens bedste på den position allerede. Theo og Vallejo er dem, jeg håber allermest på. Jeg håber virkelig ikke, at Vallejo bliver så oftest skadet i fremtiden, som han ser ud til at have tendens til, og jeg håber også, at Theo kan udvikle sig til Marcelos afløser om et par år. Hvis vi kan få de to spillere som fast mand om 5 år, så synes jeg egentligt at dette kuld af nye spillere samlet set har været en succes.
Nu skal det heller ikke lyde negativt det hele. Selvom det ikke er nogen hemmelighed, at jeg synes, at Real Madrid er kommet svækket ud af transfervinduet, så kan det sagtens vise sig at være det rigtige at gøre. På længere sigt. Løbende udskiftninger er alfa omega for at holde et hold konkurrencedygtigt, og tiden var helt rigtig, da vi har så mange dygtige spillere allerede, der kan kompensere for, hvis nogle af de nye spillere ikke leverer. Jeg vil bare være meget forsigtig med at forvente alt for meget i den kommende sæson, i hvert fald af de nye spillere, og jeg vil personligt ikke være ligeså tryg ved at rotere lige så meget, som vi gjorde i sidste sæson.
"Hvis vi bare roterer nok, så skal de unge nok præstere, og så vinder vi nok til sidst." Ord er altid lette at tolke på og drage sin egen konklusion ud fra.
"Ser du slet ingen faldgruber for den kommende sæson med alle de nye spillere?" Jo, ganske vist. Det er jo netop derfor jeg har bragt emnet op. Det er netop derfor jeg skriver, "Debatten er vel egentlig ganske relevant, for det er trods alt et par garvede topspillere med masser af erfaring og kvalitet, som man har vinket farvel til, særligt James, Morata, Danilo og Pepe." Og det er netop derfor jeg synes debatten er relevant. At klubben har mistet en masse erfaring er jo direkte indiskutabelt. Det anfægter jeg heller ikke. Tværtimod. Det nævner jeg jo rent faktisk også.
"Du skriver, at spillerne nærmest ikke kan skuffe. Jeg er enig i, at ud fra fair principper, så kan de nærmest ikke skuffe," har jeg givet mit besyv med på i ovenstående indlæg til Mathiaska.
Jeg læser hvad du skriver og kan sagtens følge dine pointer. Det er ganske velovervejet og jeg er på sin vis heller ikke uenig med dig. Igen; derfor synes jeg det var relevant at bringe den op til debat. Og det er jo netop også derfor jeg åbent spørger hvad du og andre mener - og der er det glædeligt, at du giver dit besyv med! :-)