Madridista.dk mener: Det er lidt uforklarligt
- Administrationen
-
Emne forfatter
- Administrator
-
Smilet er stivnet hos Zinedine Zidane og alle os andre, som havde håbet på en lidt anden sæson end den vi har fået.
”Det er uforklarligt”. Sådan sagde Zinedine Zidane efter weekendens nederlag til Villarreal; et nederlag, som betyder at man nu er tættere på nedrykning end man er på Barcelona - pointmæssigt.
Personligt er jeg tilbøjelig til at give ham ret, om end jeg heller ikke kan fritage ham for at bære et vist ansvar.
Men det er faktisk ganske uforklarligt, hvad der foregår i Real Madrid i øjeblikket. Mandagstrænere og andet godtfolk med hang til diverse manager-spil har naturligvis fundet de vises sten: ”Man skulle aldrig have solgt Morata” eller ”Vi skulle have købt Mbappé”.
Og det er da også to smukke tanker, hver for sig og til sammen. Men når man sætter dem ind i virkelighedens verden, så var de bare aldrig en mulighed og helt ærligt: Ville vores situation have været markant anderledes med Morata eller Mbappé i stedet for eksempelvis Benzema? Spurgt med andre ord: Ligger hele miseren i den ene spiller? Mit klare svar er nej.
I forhold til Mbappé, så er historien jo den helt enkle, at han slet ikke ville til Real Madrid. Han har ved flere lejligheder fortalt, at da Paris SG henvendte sig, var der ikke andre muligheder for ham. Det handlede ikke om penge eller prestige, men simpelthen om at komme ”hjem” til Paris og fortsætte udviklingen i en lidt større klub end Monaco.
Jeg kan sagtens følge tankegangen, at Morata nok kunne have gjort sig fortjent til mere spilletid i Real Madrid. Omvendt var der i sidste sæson ikke alverden til forskel på spanieren og Benzema. Derfor var det naturligt, at Real Madrid i sidste ende valgte at føje Morata, da denne selv ville væk fra Real Madrid. Det har – gudskelov – altid været klubbens politik, at man hjælper spillere på en ordentlig måde, når de kommer og fortæller, at de vil væk. Det var naturligvis super-ærgerligt, for man havde en super-sub i Morata og det havde været fantastisk at have ham i truppen, måske sammen med James. Men det er altså også bare sandheden, at da man traf beslutningen i sommer, var det på et tidspunkt, hvor man gerne ville køre Asensio og Isco ind i mere afgørende roller og det har ingen af dem formået at få.
Og da man senere på sommeren decideret udspillede Manchester United og Barcelona med lige netop den nuværende trup, forstår man at klubbens sportslige ledelse ikke havde hastværk med at komme ud på et vanvittigt transfermarked.
For ser man udelukkende på Real Madrids og Barcelonas trupper, så er det helt uforklarligt, at der er den store resultatmæssige forskel. Hånden på hjertet: Hvis I kigger alene på de to spiller-trupper (og lægger tanker om det nuværende spil og resultater væk), ville I så bytte trup? Jeg ville under ingen omstændigheder.
Og det er på ingen måde for at undervurdere Barcelonas resultater. De ligger hvor de gør, fordi de har præsteret godt og det har aldrig været en ugerning at få sin trup til at spille over evne og det mener jeg faktisk, at Ernesto Valverde har præsteret at få dem til. Det er nemlig lidt vildt, at man kan blive tvunget til salg af Neymar og i sidste øjeblik få hentet Dembelé (som så bliver skadet og er væk hele efteråret), samtidig med, at man får gigantsucces med at hente sit 3./4. valg til midtbanen i Kina og se ham score mål på samlebånd, mens Thomas Vermaelen pludselig er god i forsvaret og André Gomes og Paco Alcácer pludselig spiller uden at falde helt igennem. Det er vildt, men det er fandeme også godt gået af Ernesto Valverde. Det må man bare sige.
Real Madrid tog en chance i sommer ved at lade etablerede spillere som Pepe, James og Morata smutte og lade dem erstatte af Vallejo, Ceballos og Mayoral. Enhver kan se, at det er en umiddelbar svækkelse af truppen, men mange glemmer, at det rent faktisk skete fordi, man havde forventninger om langt større roller til Raphaël Varane, Isco og Asensio. Og det var forventninger, man med god ret kunne have.
Af forskellige grunde har de bare ikke løftet deres spil helt op på det niveau, som klubbens sportslige ledelse og alle andre forventede, at de ville vise.
Men hvad man slet ikke kan forklare, er Cristiano Ronaldo. 4 mål i 18 kampe. Havde nogen sagt det inden sæsonen startede, ville man have rystet på hovedet og hvis man i det hele taget gad gå ind i en debat med en tumling, der spåede sådan, ville man nok have spurgt: Er det så 4 mål pr. kamp?
Han ligner mest af alt en spiller, som ville tvivle på egne evner, selv hvis han skulle skubbe bolden de sidste to meter over stregen i et helt tomt mål. Det kunne man slet ikke have forudset og med portugiseren følger hans makker, Benzema, som rigtig mange kan sige rigtig meget dårligt om, men selv de største kritikere af franskmanden, havde nok trods alt ikke set, at han kun ville have lavet 2 mål i de første 18 kampe.
Så selv om man sagtens kan tale for, at BBC-trioen altid har været udskældt og at man burde have gjort noget, så forstår jeg egentlig godt den sportslige ledelse, når den i sommer valgte at gå med en harmonisk trup, som havde præsteret historisk godt, frem for at lave den store revolution, som folk nu har travlt med skal komme.
Og det bringer mig tilbage til Zinedine Zidane, for selv om han erklærer situationen uforklarlig, så må man også bare konstatere, at han med en vis fransk stædighed og arrogance er ved at male sig op i det hjørne, hvor man kun kan komme til at fejle, uanset hvilken handling, man træffer.
Jeg er ikke sikker på, at det vil have en øjeblikkelig gavnlig effekt at smide et par spillere på bænken og lade nogle andre træde til, for der er alt for mange bærende spillere, som lige nu er så langt fra vanligt niveau, at de trækker de andre med sig ned i dybet.
Og det er i virkeligheden Real Madrids allerstørste problem – og har været det i mange år – at man har en trup, som rent faktisk er helt urørlig i Europa, hvis alle mand spiller op til deres bedste, som de gjorde i sidste sæson, mens man ikke er voldsomt skræmmende, når der begynder at komme ridser i lakken og modstanden begynder at indfinde sig.
Krisen er lige nu selvforstærkende og man er havnet i en ond spiral, som bliver vanskelig at komme ud af. Den nærliggende mulighed er, at forsøge sig på transfermarkedet med en spiller, som vil være til rådighed i Champions League, eftersom mesterskabschancen er forduftet. De umiddelbare bud er Alexis Sánchez og/eller Mauro Icardi.
Problemstillingen er dog, at man kan være ude af Champions League om 1½ måneds tid og har man så lyst til at stå med 1-2 spillere mere, som måske ikke skal være en del af Real Madrid 2018/19 og som man har betalt op mod 150 millioner € for? Samtidig kan man vel heller ikke tillade sig at blive ved med at forholde sig passive?
Hvad der er rigtigt og forkert, vil der være mange forslag til på diverse debatfora i de kommende uger og måneder. Dem vil jeg holde mig langt fra, men jeg vil med stor fornøjelse læse med, når mandagstrænere og FIFA-managere giver deres mening til kende. De behøver nemlig ikke at have mindre ret i deres betragtninger end jeg har.
Vi kan dog nok alle være enige om, at et eller andet skal der ske, for truppen kan ikke længere bare selv arbejde sig ud af situationen.
- Vanbasten181
- Forum begynder
-
Det er som om at alt og alle der debatteres skal ligge i hver sin ende af skalaen - enten er det håbløst eller også er det guddommeligt (dog oftest Barcelonas spillere i denne ende). Hvorfor kan det aldrig være fint, godt, udmærket, halvdårligt etc. - det er som om det altid skal være vilde overdrivelser, hvilket selvfølgelig er meget oppe i tiden også hvis man ser på mange medier rundt om i verden.
Jeg synes virkelig det er trættende at læse at Navas intet kan med fødderne, at Isco kun kan drible rundt om sig selv, at Ronaldo er blevet langsommere end (indsæt selv "sjov" sammenligning), at Kroos bare er en boldflytter osv. osv.
Med ønsket om en mere nuanceret debat fremover - tak for en god "Madridista.dk mener"
Jeg håber, at Zidane får mindst 1-2 sæsoner mere, hvilket er til trods for, at jeg selv har råbt af ham flere gange foran tv'et i hjemmet.
Jeg tror på, at vores trup kan blive helt fantastisk og uovervindelig, hvis vi giver den tiltro og tid til at udvikle sig under ledelse af en god manager. Jeg frygter dog, at vi og Real Madrid er blevet forvente med, at hvis vi ikke vinder mindst 97,5% af alle kampe, så skal der fyres folk og købes nye spillere.
Som du rigtigt nok er inde på, så spiller flere af Barcelonas spillere bedre end nogen kunne have forudset. Når de samtidig har Messi, som er og bliver verdens bedste til at drible og gøre sine medspillere bedre samtidig med at han laver et hav af mål, ja så bliver det bare svært at følge med.
Jeg synes virkelig det er svært at blive klog på, hvad der præcis er galt i Madrid - i mange af vores kampe spiller vi dårligt, ugideligt og alt andet en flot fodbold, MEN vi kommer stadig til chancer nok ... dog uden at score naturligvis. Kig på kampen i sidste runde eller kampen mod Betis - jeg vil skyde på, at vi på en normal eller god dag laver 5-8 mål i begge kampe på de chancer vi skaber.
Det lader til at alle spillerne (mere eller mindre) er glade under Zidane, men samtidig viser flere og flere spillere meget lidt glæde ved at spille fodbold i denne sæson - hvorfor synes jeg er tæt på uforklarligt.
Jeg håber mest af alt på, at Zidane får brugt foråret til at spille flere af de unge og nye bedre ind på holdet i ligaens kampe, og så må A-truppen bruges til CL og Cup'en. Så må vi se til sommer, hvilke spillere der må og skal sælges og hvilke man vil forstærke truppen med efter VM :-)
"Noventa minuti en el Bernabéu son molto longo."
“Oh, extraordinary! They prayed for miracles and miracles arrived! … For the 17th time, this club of glitz and legend will go to the final of the European Cup.”
- Siempre fiel
- Platin bruger
-
Jeg synes i hvert fald der males et billede af en træner og ledelse som nærmest er uskyldige - eller i bedste fald bare uheldige/naive. Jeg er dog enige i flere punkter, men jeg mener dog også at selv os "mandagstrænere"/"FIFA-managere" (har aldrig spillet FIFA, men det er åbenbart noget nedgørende man siger om dem af os som har tilladt os at være kritiske ift planlægningen af denne sæson) har erkendt dette flere gange.
For det første - selvfølgelig ville Morata væk, det var en offentlig hemmelighed siden midt i sidste sæson, og med mindre man havde garanteret ham at han nu ville være førstevalg, så ku man naturligvis ikke holde på ham. I sådan en situation er det nemt at fratage klubben/Zidane for ansvar, men man ku jo også anlægge den vinkel at man kunne ha garanteret ham dette og smidt Benz på bænken eller til Kina hvis de ville ha ham.
Man solgte etablerede spillere til fordel for yngre spillere med fremtid. Jeg var/er helt enig i denne udskiftning til bredden/fremtiden og ift at give Asensio/Isco mere spilletid. Problemet ligger imo ikke her - eller rettere, det BURDE ikke ligge her - for havde man sørget for at lave de rigtige udskiftninger i startopstillingen/toppen af hierarkiet, så havde man forhåbentlig haft et mere velfungerende og bedre spillende hold at få de unge ind på.
Nej, jeg tror heller ik at Morata eller Mbappe i stedet for Benz isoleret havde ændret det hele - men det er også letkøbt at sige for det er jo tydeligt for alle at Real Madrid ikke bare har ét, to eller tre problemer, men at problemerne er mange og ikke hverken enkle eller nemme at diagnosticere. Imo, så har man i lang tid bygget en stamme som vi har ku glæde os over at få til at præstere på de store aftener grundet kontinuitet og stor individuel kvalitet. Men der har været tydelige motivationsproblemer og der har samtidig manglet et fungerende koncept at falde tilbage på. "Førsteholdet" har spillet ganske få rigtig gode kampe under Zidane, men har derimod haltet spillemæssigt i umindelige tider. Man har fejlet ift at få skabt et spillemæssigt koncept der har fungeret med de spillere vi har, Zidane har imo vist sig ganske uduelig rent taktisk (både ift sine tilfældige rotationer, taktiske oplæg og manglende evne til at ændre under kampen) og endelig har man planlægnings- og transfermæssigt fejlet totalt - og nu står man med en aldrende stamme af spillere som tidligere har båret holdet, sammen med et par spillere som i flere år har ageret hæmsko grundet uduelighed eller skader.
Om Mbappe ville til Madrid eller PSG ka jeg ik gennemskue - jeg tror dog på at havde man gået helhjertet efter ham, også økonomisk, så havde man fået ham. Mbappe var/er dog ikke den eneste mulighed for at ha forstærket holdet, så selv hvis Mbappe ikke var mulig, så ku man ha gået andre veje for at udbedre nogle af holdets svagheder.
Endelig er det da fuldstændig korrekt at ingen ku forudse Ronaldos fuldstændige og pludselige inkompetence foran mål - Benzemas 2 mål matcher dog fint mine forventninger til mandens "evner".
Jeg er desuden nok enig i at jeg heller ik umiddelbart ville bytte vores trup for Barcas - det sætter dog blot en tyk streg under hvor lidt Zidane formår at få ud af den.
Og det her med den "urørlige" trup og den HARMONI der åbenbart vægtes højere end alt andet, næsten mere end fred i verden - så vil jeg bare sige at enhver ka skabe harmoni i truppen (i hvert fald blandt de tunge drenge i startopstillingen - for sagen er jo at dem lige uden for ikke har været tilfredse, se på James, Morata og de gantagne rygter, også nu, om Iscos utilfredshed) når man garanterer de 11 største navne automatisk genvalg og lønforhøjelse, fuldstændig ligegyldigt hvordan de præsterer.
Og til aller-allersidst er jeg også enig i at det her januarvindue ikke fremstår som nogen særlig god mulighed for at forbedre holdet markant eller sætte os i en bedre situation fremadrettet - desuden anser jeg det for helt utænkeligt at vi redder os videre mod PSG.
Summa summarum - jeg mener situationen er markant mindre uforklarlig end både Zidane og klummen her giver udtryk for :-)
I forhold til nogle af dine pointer:
Mbappe. Det er gisninger hvorfor det blev PSG i stedet for Real Madrid. Var han for dyr, krævede for meget i løn eller var det hele tiden PSG. Hvis jeg feks blev afvist af Real Madrid, ville jeg også sige at det altid havde været PSG der lå i tankerne. Sandheden skal nok findes et sted i midten.
Morata. Jo, der var en alverden til forskel på ham og Benzema. 10 mål mere på halvt så mange minutter. Mon ikke Morata kunne have præsteret mere end 2 mål i La Liga, over halvvejs i sæsonen. Det tror jeg.
Men jeg er enig i beslutningen blev taget i sommers på baggrund af den netop overståede gode sæson og i den generelle holdning omkring at det ikke nytter at kigge tilbage på ham og Mbappe, selvom at der måske godt kunne have været plads til endnu en angriber af høj klasse i truppen, så visse spillere kunne komme en tur på bænken.
Og jeg er enig i at ingen kunne have spået en så gevaldig underpræsteren af samtlige spillere og ingen kunne have spået at Barcelona-spillerne, gik modsatte retning og overpræsterer voldsomt.
Men der er og skal være noget man kan gøre. Vi kan ikke tillade os at trække på skuldrene og håbe på at a-kæden finder formen igen, at Ronaldo pludselig scorer 4 mål per kamp. Det virker til at det er det der bliver ventet på, både blandt mange fans og i Real Madrid, og, bevares, sidste sæson var god, men vi kan ikke blive ved med at leve på den konto og må se at komme videre og lave ændringer. Eksperimentere lidt.
Et par forslag fra en mandagstræner :)
Spil uden Casemiro ( vi vandt 5-0 over Sevilla uden Casemiro og med Asensio, Vasquez og endda Achraf)
Ceballos i stedet for Isco/Kroos/Casemiro?
Kovacic i stedet for Kroos/ Casemiro.
Stol på truppen eller køb nogle nye.
Smid Ronaldo på bænken, for 4 mål er for lidt.
44 indlæg i kampen mod Villareal, ca 15 over gennemsnittet. Prøv nu noget andet.
Modstanderne har læst diamanten og ved hvordan de skal forsvare imod den. Prøv noget andet.
Osv, osv. Bare et eller andet.
Enig i at vi ikke skal kigge tilbage, det nytter ikke noget at vi næsten købte Mbappe, men vi kan ikke leve i status quo, i et form for limbo, der skal ske noget nyt, ellers fortsætter den onde spiral jo bare.
Como no te voy a querer,
como no te voy a querer,
si eres campeón de Europa por décima vez.
- Siempre fiel
- Platin bruger
-
Salix7 skrev: Jeg håber, at Zidane får mindst 1-2 sæsoner mere, hvilket er til trods for, at jeg selv har råbt af ham flere gange foran tv'et i hjemmet.
Jeg tror på, at vores trup kan blive helt fantastisk og uovervindelig, hvis vi giver den tiltro og tid til at udvikle sig under ledelse af en god manager. Jeg frygter dog, at vi og Real Madrid er blevet forvente med, at hvis vi ikke vinder mindst 97,5% af alle kampe, så skal der fyres folk og købes nye spillere.
1) Udover at Zidane har vundet en hel del trofæer (som naturligvis er et fantastisk outcome), hva ser du så spillemæssigt, taktisk og trupplanlægningsmæssigt som gør Zidane til en god manager? Jeg er bare nysgerrig, da jeg selv har meget svært ved at se det
2) Ka vi ikke nok droppe den her frygtelige hybrisoplagte retorik såsom at vi ka blive "uovervindelige" - det var imo latterligt at høre på i sommers og lige nu er det jo decideret komisk og idiotisk overhovedet at bruge sådan et ord om et hold der er 20 point efter halvvejs i ligaen og er til grin i hele fodboldverdenen
3) Bare rolig, jeg tror det efterhånden er lykkedes Zidane at sænke forventningerne til et punkt hvor vi ikke i den nærmeste fremtid behøver bekymre os om at vinde hverken 70, 90 eller 97,5 % af alle kampe ;-)
Benzemas 2 maal matcher fint dine forventninger til ham?
Saa du regnede inden saesonstart med at Benzema ville ende paa FIRE saesonmaal?
Jeg henviser til Vasbastens vurdering af et problem vi har her paa forum, da det, i min optik, passer meget fint ind her:
Det er som om at alt og alle der debatteres skal ligge i hver sin ende af skalaen - enten er det håbløst eller også er det guddommeligt (dog oftest Barcelonas spillere i denne ende). Hvorfor kan det aldrig være fint, godt, udmærket, halvdårligt etc. - det er som om det altid skal være vilde overdrivelser, hvilket selvfølgelig er meget oppe i tiden også hvis man ser på mange medier rundt om i verden.
- Vanbasten181
- Forum begynder
-
Derudover kunne jeg også godt tænke mig at vende den om og høre nogle seriøse bud på hvem der skulle tage over? Jeg er helt enig i at Zidane ikke er en "koncept-træner" - dem er der ikke ret mange af i verden, og jeg synes ikke Real har brug for en af de få der findes om forslagene så hedder Guardiola, Klopp eller Kasper Hjulmand...
Guardiola har åbenlyst gjort det fantastisk, men er næppe noget emne nogensinde. Angående Klopp må jeg bare sige at der er stor forskel på at styre Liverpools/Dortmunds spillere og så tage skridtet op til de stjerner der er i Real Madrid. Tror ikke hans meget specielle facon vil vinde specielt meget indpas hos spillere af den kaliber.
Ift. Morata/Benzema - ja, det er klart for enhver at Benzema har underpræsteret, og jeg mener heller ikke at han bør være førsteangriber i Real Madrid. At Morata skulle være svaret, er jeg dog helt uenig i. Han havde ganske vidst et fint scoringssnit mod mindre hold, men nogen notorisk målscorer har han aldrig været, og det tror jeg heller ikke han bliver. Jeg tror de fleste fans og Real Madrids ledelse gerne havde set Mbappe i Real, men det er godt nok svært at sige hvad der er op og ned i den sag.
- Siempre fiel
- Platin bruger
-
R7CR7GB11 skrev: @siempre fiel,
Benzemas 2 maal matcher fint dine forventninger til ham?
Saa du regnede inden saesonstart med at Benzema ville ende paa FIRE saesonmaal?
Jeg henviser til Vasbastens vurdering af et problem vi har her paa forum, da det, i min optik, passer meget fint ind her:
Årh for helvede - glemte et øjeblik lige de pivede, politisk korrekte drengebørn uden humor som huserer her på forum!! Jesus Christ - når man bruger en overdrivelse som denne er det for at få bare en anelse humor ind i noget så tragisk som Benzemas præstationer - og så blir det jo lidt sjovt at udtrykke sig sådan (imo) fordi det jo er så uhørt ringe og endda ik totalt uventet hvis man tager hans ikke imponerende Real Madrid-tid i betragtning. Men igen, jeg sku naturligvis ha taget publikum i betragtning og udtrykt mig på en måde som var plastret til med diplomatiske gloser i stedet
- Siempre fiel
- Platin bruger
-
Titlerne bør ik negligeres - det var i hvert fald ik min mening. MEN, jeg kommer nok ubevidst til at gøre det en smule som tiden går. Sagen er at hvis Zidane havde bygget videre på det hold og den situation vi stod med i sommers, så havde titlerne set fantastiske ud. Men faktum er jo at vi sidste år spillemæssigt var skidt kørende i ligaen indtil de sidste to måneder - spillet var dårligt, kedeligt og vi ku nærmest kun lige humpe forbi selv de ringeste modstandere - ofte på mål i de døende sekunder - men sejrene kom dog! De sidste måneder løftede holdet dog spillet - ikke mindst med Zidanes rotationer som gav reserverne mulighed for at vise evnerne. Det var et par super måneder - også fra Zidanes side - og med det yderste af neglene kom vi samtidig forbi Bayern og fik en flot finalesejr i CL. Alle marginaler var med os, men det var de superflot sæsonafslutning - og jeg ville ha set på den, og ik mindst på Zidanes bidrag, som starten på Zidane-æraen HVIS altså han havde ku bakke tiden op med fortsat at udvikle holdet. Problemet for mig er at lige pt fremstår de to måneder i sidste sæson, og alle de marginaler vi havde med os hele sæsonen, mere og mere som som held og en tilfældig kulmination af alting. For siden da har Zidane jo vist at han netop ik er nogen magiker med rotationer, at han ik har nogen plan rent taktisk (jeg kræver ik engang et koncept, bare en lille plan) og at han så helt forkert ved ik at være på forkant med udviklingen af truppen og bare overså alle de tydelige faresignaler der jo trods alt var de første otte måneder af sidste sæson. Så jeg mangler stadig at forstå hva det er der gør ham til den rette fremover.
Enig i at han med den respekt han har opnået som spiller skabte en ro i truppen og jeg tror bestemt han er vellidt, hvilket er positivt. Men altså, at han tør spare Ronaldo mod Cadiz er bare ik nok imo til at jeg ser nogen som helst fremtid med ham. At han fremstår som et stædigt, virkelighedsfjernt individ udadtil hjælper heller ik i min opfattelse af ham som træner. Og igen, det er altså nemt at vinde omklædningsrummet når man bare giver de 11 startere og vigtigste personligheder total og fuldstændig opbakning ligegyldigt hvor ringe de leverer - så blir man helt naturligt populær i truppen
Siempre fiel skrev: For siden da har Zidane jo vist at han netop ik er nogen magiker med rotationer, at han ik har nogen plan rent taktisk (jeg kræver ik engang et koncept, bare en lille plan) og at han så helt forkert ved ik at være på forkant med udviklingen af truppen og bare overså alle de tydelige faresignaler der jo trods alt var de første otte måneder af sidste sæson. Så jeg mangler stadig at forstå hva det er der gør ham til den rette fremover.
Nu da Siempre er blevet sparket ud, kan en anden så ikke fortælle mig, om de første 8 måneder af sidste sæson var den periode, hvor vi satte rekorder for flest kampe uden nederlag? Jeg kan godt huske en del overtidsscoringer, men de tæller vel også med i sådan en rekord.