Madridista.dk mener: Hvad er det egentlig, vi venter på
- Administrationen
-
Emne forfatter
- Administrator
-
For omtrent 20 dage skiftede Cristiano Ronaldo til Juventus. Et farvel til klubben, men også et ventet farvel, der blev varslet allerede minutterne efter Champions League-sejren over Liverpool, hvor CR hellere ville tale om sig selv end at juble over holdet. Ramos kritiserede ham – med rette... og måske Cristianos farvel netop også blev forventeligt punktum. Ikke en gang har han udtalt, at han elsker klubben, selv afskedsbrevet til os, klubbens fans, handlede primært om hans egne bedrifter.
Siden skiftet blev offentliggjort har jeg nærmest slidt 'F5-knappen' på min computer, når jeg i tiltagende desperation har besøgt AS, Marca og de andre spanske sportsaviser.
Først var der rygter om stjerner – Mbappe, Neymar, Hazard – så var udtalelserne fra Florentino, "... denne sommer kommer vi til at forstærke os med nye utrolige spillere" – så blev der trukket lidt i bremsen fra selvsamme præsident; nu handlede det om, at man ville hente fremtidens stjerner (som set med Vinicius, Lunin, Rodrygo, Asensio og så videre)... og så nu...
... tavshed...
Fra klubben,
Fra rygtebørsen,
Selv fra de ellers ret så opfindsomme sociale medier kommer der intet.
...
Og så tilbage til min afgrundsdybe frustration – for vi mangler da en stjernespiller, gør vi ikke? En, der kan tage over for Cristiano Ronaldo? En, der kan redde os og fri os fra nedrykning og – gys – et år uden CL-guld.
Eller gør vi?
For sandheden er, at uanset hvem vi køber, så får man ikke en ny Cristiano Ronaldo, en spiller med så meget tilstedeværelse og vindermentalitet, at han nærmest egenhændigt tordner forbi den ene klub efter den anden. En sådan spiller kan man ikke købe sig til. Uanset hvor meget vi ønsker det.
Men måske der et eller andet sted i det her faktisk er noget meget positivt ved netop det?
For Real Madrid har søgt Cristiano Ronaldo meget, alt for meget, og vel nærmest haft en gameplan, der udelukkende har været lagt an på portugiseren og på at bringe ham i de bedst-mulige situationer. Naturligvis fordi det gav mål, men omvendt har det også været problematisk for friheden og udfoldelsesmulighederne for resten af truppen, og måske endda allermest problematisk for at give de mange spirende frø i klubben mulighed for at blomstre, portugiseren har været det træ, der har skygget for resten, mens han selv har stjålet solen.
Det kan vi endelig ændre på.
Vi har nemlig – elsk det eller ej – allerede en trup med flere juveler, der får nye muligheder for at blomstre – Isco, Asensio (sidstnævnte må og skal have mere spilletid), Bale, som kan han holde sig skadesfri, endelig kan tage det skridt op, vi alle håber på, Benzema, der kan finde tilbage i målscorerens rolle fremfor at søge længere ned i banen og agere opspilstation, samt naturligvis sultne folk som Vinicius, Ceballos, Ødegaard og Mayoral, der med rette må forvente mere end et par indhop i den kommende sæson.
Ikke mindst takket være Lopeteguis mere flydende system og hans mod til at give de unge talenter chancen.
Min pointe? At man risikerer at ødelægge den harmoni og jævnbyrdighed i truppen, man i den grad har fået mulighed for at opbygge nu. Et 'kollektiv' kalder medierne det – et sådant forudsætter en trup uden en dominerende spiller, der tager al fokus – både på og ikke mindst uden for banen.
Madrid har ikke haft den luksus i årtier – men når holdets nu mest 'hypede' spiller er Luka Modric, så er der ikke den store fare for ret meget disruption på de indre linjer. Tværtimod kan man nærmere frygte, at det bliver lidt for kedeligt...
Personligt er jeg nået dertil, at jeg håber, man køber en enkelt angriber – det manglede vi allerede sidste år – men i stedet for en dyr herre som Harry Kane, vil jeg langt hellere foretrække en rotationsspiller, der vil indgå i kollektivet og som forstår, at ingen er over klubben.
Det havde en portugiser det til tider svært ved.
Jeg er helt med på, at det forudsætter et 'hvis', at man ikke køber en 'galatico' – for der er en risiko for, at Asensio falder igennem, at Isco ikke løfter niveau til altid at spille godt, at Benzema stadig ikke kan ramme målet og at Bale igen, igen, igen bliver skadet.
Men måske det er en chance, man skal tage – og hvis ikke; så skal Florentino Perez være evigt opmærksom på ikke at ødelægge muligheden for harmoni ved hovedløst at kaste ind på et frådende transfermarked.
Jeg tror, han er blevet for klog til at gøre det – og skulle han vakle, så er jeg sikker på, at Lopetegui nok skal holde ham i ørerne.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Det er dog et fedt mandskab der er, uden tvivl. Alle holder meget af klubben og trives godt. Men lige ser vores konkurrenter imponerende godt ud. Allerede sidste sæson så det slidt ud, og nu står vi endda uden afsluteren over dem alle. Det er bare facts, jeg selv som romantiker må forhold mig til.
Må bare indrømme at FC Barcelona, Los Indios, Bayern München, Juve, et par engelske tophold står rigtig stærkt lige nu. Ikke på langt sigt i forhold til dem alle, men i hvert fald i de kommende par år.
Ganar, ganar y volver a ganar!
Hvad jeg opfatter som lidt modsigende ifht ovenstående, så skrives der også i artiklen at håbet er at nogle af de middelmådige spillere kan udvikle sig til at stå over middelmådigheden. Det håb er jeg med på, men det er vel til enhver tid bedre at købe en spiller der allerede er over middelmådigheden end at håbe på at andre udvikler sig til det. Det ene er sikkert, det andet er ikke.
Til slut vil jeg så sige at jeg også er imod hele idéen om at fjerne stjerner for at nye kan udvikle sig. Det mener jeg ikke er måden det skal foregå på. Unge spillere skal tilkæmpe sig status. De skal slå igennem på trods af stjernen i klubben. Det skal være sådan fordi det er en del af at forme den rette mentalitet. Intet skal gives, men alt tages.
- Brylle
- Gæst
-
Men truppen er jo ikke middelmådig?Jonas skrev: Jeg må erklære mig uenig i tesen om at en jævnbyrdig, middelmådig trup kan være en fordel. Du skal have spillere der har ekstraordinær klasse for at vinde trofæer, og den ekstraordinære klasse kommer med særstatus og skaber en trup der ikke er jævnbyrdig.
Hvad jeg opfatter som lidt modsigende ifht ovenstående, så skrives der også i artiklen at håbet er at nogle af de middelmådige spillere kan udvikle sig til at stå over middelmådigheden. Det håb er jeg med på, men det er vel til enhver tid bedre at købe en spiller der allerede er over middelmådigheden end at håbe på at andre udvikler sig til det. Det ene er sikkert, det andet er ikke.
Til slut vil jeg så sige at jeg også er imod hele idéen om at fjerne stjerner for at nye kan udvikle sig. Det mener jeg ikke er måden det skal foregå på. Unge spillere skal tilkæmpe sig status. De skal slå igennem på trods af stjernen i klubben. Det skal være sådan fordi det er en del af at forme den rette mentalitet. Intet skal gives, men alt tages.
I sammenligning med andre europæiske topklubber synes jeg det er tilfældet. Der skal du have spillere af ekstraordinær kvalitet for at hæve dig over de andre. Jeg tror ikke der er mange der ryster i bukserne ved synet af vores start-11, og med god grund.
- Brylle
- Gæst
-
Altså du skal fjerne en enkelt mand fra det hold som har vundet 3 CL-titler i træk. Du mener ikke at holdet består af andre spillere med kvalitet? Jeg kan gå med til at der mangler en spiller som skal score målene, men hvad er det ellers du mangler? Du har et hold bestående af spillere af en kvalitet, der stort set ikke kan stresses, defensiven består af spillere som er på øverste hylde, midtbanen består ikke bare af VMs bedste spiller, men også en af de mest elegante passningsspillere i verden samt en Casemiro som vel kan lukke enhver spiller ned. Isco stråler altid under Lopetegui og se lige, hvis han med denne tilgang får lagt 10% mere på sit spil. Så har du altså det ypperste du finder. Der er så meget kvalitet og så meget potentiale i denne trup, og det forsvinder ikke bare fordi man mister en enkelt mand. Selvfølgelig kommer andre hold til at frygte klubben endnu engang, for det er ikke kun Ronaldo der har vundet kampe de sidste par år, selvom han har været komplet vanvittig.Jonas skrev: @Brylle
I sammenligning med andre europæiske topklubber synes jeg det er tilfældet. Der skal du have spillere af ekstraordinær kvalitet for at hæve dig over de andre. Jeg tror ikke der er mange der ryster i bukserne ved synet af vores start-11, og med god grund.
Mange spillere er blevet et år ældre, har fået mere erfaring og er en del af en vinderkultur. Jeg er overbevist om, at andre tager et skridt op, og stod det til mig, så hentede man en enkelt erfaren målscorer samt en backup til venstre back og ellers lod det være ved det.
Jeg selv har siddet og ventet på at Neymar eller Hazard sparkede døren ind til Florentinos kontor og erklærede sig fremtidens redningsmand. Men efterhånden som Ronaldos skifte er kommet lidt på afstand, er jeg også blevet mere tændt på idéen om en trup som i langt højere grad søger hinanden, fremfor en enkelt portugiser, brasilianer eller belgier.
Det jeg egentlig er mest spændt på, er om Lopetegui kan få indført et højt, aggressivt kollektivt genpres, noget jeg virkelig har savnet hos Real Madrid, og at man i langt højere grad vil forsvare sig med bolden. Det burde være muligt med Isco, Modric og Kroos på banen.
Det eneste jeg synes truppen i meget høj grad savner er en rendyrket 9'er. Benzema, De Tomas, Mayoral og hvad de ellers hedder, det er sgu for tyndt. Her kunne det være sjovt at se Lewandowski eller Cavani (eller Dame N'Doye) som bare hakker dem ind når chancen opstår. Cavani har sine problemer rent afslutningsmæssigt, hvor jeg derfor helst ser Lewandowski, som også virker til at være godt gammeldags træt af tilværelsen i det tyske. Men kender man markedet ret koster Lewandowski vel en milliard euro.
DC19
Brylle skrev:
Altså du skal fjerne en enkelt mand fra det hold som har vundet 3 CL-titler i træk. Du mener ikke at holdet består af andre spillere med kvalitet? Jeg kan gå med til at der mangler en spiller som skal score målene, men hvad er det ellers du mangler? Du har et hold bestående af spillere af en kvalitet, der stort set ikke kan stresses, defensiven består af spillere som er på øverste hylde, midtbanen består ikke bare af VMs bedste spiller, men også en af de mest elegante passningsspillere i verden samt en Casemiro som vel kan lukke enhver spiller ned. Isco stråler altid under Lopetegui og se lige, hvis han med denne tilgang får lagt 10% mere på sit spil. Så har du altså det ypperste du finder. Der er så meget kvalitet og så meget potentiale i denne trup, og det forsvinder ikke bare fordi man mister en enkelt mand. Selvfølgelig kommer andre hold til at frygte klubben endnu engang, for det er ikke kun Ronaldo der har vundet kampe de sidste par år, selvom han har været komplet vanvittig.Jonas skrev: @Brylle
Mange spillere er blevet et år ældre, har fået mere erfaring og er en del af en vinderkultur. Jeg er overbevist om, at andre tager et skridt op, og stod det til mig, så hentede man en enkelt erfaren målscorer samt en backup til venstre back og ellers lod det være ved det.
Jeg tror du undervurderer CRs betydning. Han har båret holdet i CL. Se hvor vi er i ligaen efter han tog et halvt år fri.
Jeg er enig i at vi har mange gode spillere, men det har alle europæiske topklubber. De gode spillere er nemme at få fat i, det er de ekstraordinære ikke, så det der adskiller en middelmådig trup fra en ekstraordinær er de ekstraordinære spillere.
Som eksempel kan du jo forestille dig hvor Barca og Bayern ville være hvis Messi skiftede mellem de to klubber. Jeg vil tro det ville ændre magtbalancen både i Spanien, Tyskland og Europa. Jeg ville ikke være nervøs for at møde Barca mere..
Og lige netop derfor håber jeg for alt i verden ikke at man henter Lewandowski. 1 milliard euro er selvfølgelig overdrevet, men jeg håber ikke at man vælger at smide 100 mio euro efter en snart 30-årig angriber. Jeg er heller ikke så vild med tanken om en Cavani, medmindre man kan få ham meget billigt, og her tænker jeg under 50 mio €, helst billigere.-#7- skrev: Jeg kunne faktisk ikke være mere enig.
Jeg selv har siddet og ventet på at Neymar eller Hazard sparkede døren ind til Florentinos kontor og erklærede sig fremtidens redningsmand. Men efterhånden som Ronaldos skifte er kommet lidt på afstand, er jeg også blevet mere tændt på idéen om en trup som i langt højere grad søger hinanden, fremfor en enkelt portugiser, brasilianer eller belgier.
Det jeg egentlig er mest spændt på, er om Lopetegui kan få indført et højt, aggressivt kollektivt genpres, noget jeg virkelig har savnet hos Real Madrid, og at man i langt højere grad vil forsvare sig med bolden. Det burde være muligt med Isco, Modric og Kroos på banen.
Det eneste jeg synes truppen i meget høj grad savner er en rendyrket 9'er. Benzema, De Tomas, Mayoral og hvad de ellers hedder, det er sgu for tyndt. Her kunne det være sjovt at se Lewandowski eller Cavani (eller Dame N'Doye) som bare hakker dem ind når chancen opstår. Cavani har sine problemer rent afslutningsmæssigt, hvor jeg derfor helst ser Lewandowski, som også virker til at være godt gammeldags træt af tilværelsen i det tyske. Men kender man markedet ret koster Lewandowski vel en milliard euro.
Men jeg er helt enig i at man mangler en rendyrket 9'er, og her så jeg helst at man gik efter Icardi. Harry Kane har tidligere været nævnt, men jeg tror han vil blive alt for dyr. Icardi bliver heller ikke billig, men hans pris ligner vel den man skal betale for Lewandowski? Og der er bare en del flere år i ham.
Harry Kane tør jeg slet ikke tænke på, med Daniel Levy som forhandler, det bliver vel noget med 2-300 mio. € og halvdelen af Valdebas og Florentinos førstefødte.
DC19