Referat: Anstændig forestilling førte til tre point

7 år 11 måneder siden #1 af Bertram

Tanker om holdets startopstilling:

Real Madrid stiller med Ceballos på midtbanen sammen med Kroos og Isco, hvilket vil sige at man har bænket Luka Modric og Casemiro her i sæsonens første La Liga-opgør. Derudover har Lopetegui også placeret Nacho i startopstillingen i stedet for Varane. Navas har også fået lov at starte, på trods af en lettere skuffende præstation i den Europæiske Super Cup kamp mod Atlético. Vi er klar til kamp!

1. minut - Holdet flytter bolden sikkert rundt, og næsten alle spillerne får lov at røre kuglen.
4. minut – Bale får skudt en habil skruet afslutning mod det lange hjørne, men Soria fremfører en god redning. Der vinkes dog efterfølgende for offside.
6. minut – Kroos mister bolden til Shibasaki og Getafe slår kontra, men Isco afværger faren på kanten af feltet. God defensiv aktion fra spanierens side!
9. minut – Sjov lille episode hvor den ene af de engelsktalende kommentatorer fra Strive Sport forsvarer Navas’ præstation i Super Cup kampen. Han mente at det i ligeså høj grad var defensiven som var skyld i nederlaget, hvilket der vel også godt kunne argumenteres for…
- Det første kvarter har ikke rigtig budt på de store chancer til nogen af holdene, hvilket vidner om sikkerhed på midtbanen og i forsvaret, men ikke den fornødne skarphed mht. kreativitet og præcision endnu.
16. minut – Tæt på! Marcelo finder Bale inde i Getafe’s felt. Han rammer bolden godt med sit flyvende hovedstød, men afslutningen går på overliggeren, og ud til målspark. Gode aktioner af de to spillere.
20. minutGOOOOLAZOOO!!! Gareth Bale løber med bolden langs venstresiden, og smider et indlæg ind i feltet. Soria får bolden bokset bolden dårligt ud, og Carvajal header bolden elegant hen over ham. 1-0 til Real Madrid! Getafe har stået utroligt dybt indtil videre, men her kunne de intet gøre.
26. minut – Flot kombinationsspil mellem Benzema, Ceballos og Asensio, men sidstnævnte får sendt bolden et stykke forbi målet i sin afslutning.
34. minutEn smule forvirring efter et godt angreb, hvor Marcelo finder Benzema, der ligger et indlæg ind til Ramos. Sidstnævnte bliver skubbet en smule i det lille felt, men der var desværre en smal offside på Benzema, og derfor intet straffespark.
42. minut – Benzema bliver ulovligt tacklet i en omstillingssituation, og en Getafe-spiller modtager et gult kort. Kroos vil tage frisparket.
43. minut – Ramos scorer med venstrebenet efter Kroos’ aflevering, men der fløjtes for offside. Ærgerligt for kaptajnen!
- Første halvleg fløjtes af. Nogenlunde godkendt første halvleg med masser af boldbesiddelse og ingen fare mod eget mål. Den sidste skarphed mangler dog af og til, men lad os håber det kommer i anden halvleg. Getafe spiller en rimelig sløj kamp indtil videre, hvor de skaber utroligt lidt offensivt.

- Anden halvleg fløjtes i gang. Ingen af trænerne har valgt at skifte ud i pausen.
49. minut – Casemiro og Lucas varmer op. Spændende hvem Lopetegui tager ud og ind i løbet af halv-legen.
51. minutMÅÅÅÅÅÅL! Asensio lægger et fantastisk pres, og vinder bolden højt oppe på banen. Han får lagt et godt lavt indlæg ind mod Bale, som smækker bolden ind mod Soria, som får pareret bolden ind i målet. 2-0 til Real Madrid, og endnu en gang ser vi Bale score i sæsonens første La Liga kamp. 2-0 til Los Blancos!
54. minutAsensio smadrer bolden på stolpen fra en position på kanten af feltet. Tæt på 3-0!
58. minut – Casemiro kommer på banen i stedet for Isco, som har spillet hvad må betragtes som en gennemsnitlig times tid.
60. minut – Benzema lægger bolden af til Asensio, men spanierens lavtgående afslutning ender i favnen på målmanden.
68. minut - Marcelo tilraner sig et unødvendigt gult kort. Getafe får dog ikke meget ud af frisparket.
70. minutBale er ikke langt fra at lave et absurd godt mål fra den højre side af feltet. Da bolden går ud til målspark, kommer Modric ind i stedet for Ceballos, til stor begejstring for de madrilenske fans.
75. minut – Getafe får deres største chance hidtil, som kommer efter et indlæg, som deres spidsangriber lige nøjagtigt ikke kan få prikket ind.
76. minut – Asensio bliver muligvis snydt for et straffe, men dommeren vælger ikke at se på VAR.
77. minut – Lucas Vázquez kommer på banen i stedet for Bale.
90+1 – Et beskedent saksespark fra Angel ender i favnen på Navas. Der er ikke sket meget i det seneste kvarters tid.
90+2Slut! Kampes fløjtes af, 2-0 til Real Madrid. Godkendt opstart på 18/19 La Liga sæsonen, men ingen prangende opvisning her til aften. Dog flere god momenter og ting, som kan bygges videre på i løbet af sæsonen.

Real Madrid: Navas, Carvajal, Nacho, Ramos, Marcelo, Ceballos (Modric 71.), Kroos, Isco (Casemiro 58.), Bale (Lucas 77.), Benzema, Asensio.

Getafe: Soria, Cabrera, Bruno Gonzalez, Dakonam, Damina Suarez, Maksimovic, Diedhiou (Jaime Mata 58.), Shibasaki, Arambarri, Portillo (Alejo 64.), Molina (Angel 71.).

Kampens Real Madrid-spiller: Der var rigtig mange der udmærkede sig på hver deres måde, herun-der Carvajal med sit mål, midterforsvarerne med deres soliditet, Marcelo med flotte afleveringer, Kroos som en fin alt-mulig-mand på midtbanen, og ikke mindst Asensio som også spillede en fin kamp, og fik sig en assist.

Kampens Real Madrid-badebold: Der var ikke rigtig nogen der spillede en dårlig kamp, og det er af gode grunde svært at udpege en badebold, når der næsten ikke blev begået dyre fejl eller boldtab.

Kampens detalje: Det må næsten være at reserverne (og ikke mindst det meste af holdet generelt) alle sammen levede op til forventningerne.

Kom gerne med jeres egne bud på forum, på kåringer af de tre ovenstående ”titler”.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

7 år 11 måneder siden #2 af Sebberg
Her er de ting, jeg tager med mig fra kampen:
  • Gaaab. Det er godt nok en mere afventende og sikker spillestil, vi nu praktiserer. Aldrig har jeg oplevet, at vi spiller så meget tilbage i banen, men modsat lukker vi heller ikke mål ind og giver ikke rigtig nogen chancer væk. Jeg synes, det er ærgerligt, hvis det her bliver vores udtryk. Det skal ikke være som med Zidane, hvor en føring aldrig var sikker, men jeg vil stadig have, at vi investerer i et 3-0 mål i 80. minut, selvom det virker ligegyldigt. Det er en del af Real Madrids DNA, at vi altid jagter det næste mål.

• Isco. Han har været den store ‘taber’ i de første to kampe. To jammerlige kampe, og jeg har sgu svært ved at se ham brillere i den rolle, han spiller i går. Det er SÅ synd, at hans acceleration er så ubehageligt langsom. Gang på gang har han mulighed for at skabe en farlig situation ved at lave en gennemtrængende løb, men han mere eller mindre alle kan løbe ham op på de første tre-fire meter.

• VAR bliver en skandale i Spanien. Til VM syntes jeg, at VAR fungerede fremragende. Der var et par situationer, der blev diskuteret med god grund - eksempelvis Yussufs straffespark - men der var ingen åbenlyse straffespark, som blev overset. Det handler jo om, at dommeren på banen ‘indrømmer’ sin fejldom og lader personerne i videorummet overbevise ham om at se den igennem. Der har jeg på forhånd haft en bekymring om, at de spanske dommeres arrogance ville være en hindring, og det fik vi vist bevist i går. Jeg begriber ikke, at dommeren ikke kan se situationen igennem, hvor Asensio får to hænder i ryggen inde i feltet. Det er ALLE dage et straffespark, og det er en decideret skandale, at han i det mindste ikke kigger den igennem.
Sidste redigering: 7 år 11 måneder siden ved Sebberg.
Følgende bruger(e) sagde tak: Jonas

7 år 11 måneder siden #3 af Jaken
Jeg synes at det var en helt fin kamp.

Der var en fin samhørighed på holdet med god bevægelse, energi og tempo i spillet. Det ser lovende ud. Mit største problem med præstationen var dog at man virkede for ivrige og skyndte sig for meget på den sidste tredjedel, hvor jeg hellere så lidt mere tålmodighed, så man kunne spille sig frem til større chancer og Isco kunne komme mere til sin ret og få sat sit præg, hvor det kunne gøre en forskel.

Kroos dominerede også kampen fuldstændig, Marcelo var over det hele og Benzema virkede ukarakteristisk livlig. Asensio blev også væsentligt farligere i anden halvleg, hvilket var positivt at se.

Alt i alt, en rigtig fin første kamp. Dejligt at, tilsyneladende, kunne se lidt mere af et kollektiv end før.

No soy sólo perfecto, soy Madridista también
Følgende bruger(e) sagde tak: DarioGomez, Dios, andreashn, Chamartin, El Siete, REAL

7 år 11 måneder siden #4 af DarioGomez
Undskyld mig Sebberg.

Men du har simpelthen ikke forstået grundpræmissen for VAR.
”Clear and obvious errors’ – hold lige fast i det begreb.

VAR bliver brugt til at fange situationer, hvor der er begået lovovertrædelser, som dommeren helt tydeligt ikke har set og som derfor har resulteret i en fejldom.
Det var IKKE situationen med Asensio i går, ja den kan dømmes, men ja, den også sagtens hoppes over.
Dommeren valgte – helt korrekt mener jeg – det sidste – vurderet. Videre.

Havde Getafe-spilleren taget den med hånden, hamret en albue i maven på Asensio eller andet, som dommeren ikke kunne se, så VAR blevet bragt i spil. Men igen ”clear and obvious errors”.
Læg dertil at kampe bevæger sig i bølger, hvor dommeren strammer/slækker hvor meget han fløjter for alt efter, hvor spillerne er henne. Er der meget fart på og en del små-skærmydsler hele tiden, så fløjter han formentlig for mange flere frispark end han ville gøre i en kamp, hvor spillet glider problemfrit.
Det mangler særligt kommentatorer, men også fans at forstå – ”jamen hvis han fik gult for den i første halvleg, hvorfor skal han så ikke have det nu”? Netop derfor.
Det samme gør sig også gældende for straffesparks-kendelser og så videre. Husk på at fodboldloven er elastisk og mest af alt beror på paragraf 18; dommerens skøn.

VM er et fint eksempel – her fangede VAR mange hands situationer, hvor dommeren enten vurderede forkert eller ikke stod placeret for at se det. Desuden – fx Mina mod England. Får dømt straffe imod sig, men bliver korrekt omstødt, da han tackler på bolden.

Jeg siger ikke, at VAR er perfekt – personligt er jeg meget lidt fan – men nu er det her, og så må man sætte sig ind i sagerne. Det virker det ikke som, du har gjort.

Link: www.espn.co.uk/football/english-premier-...ar-and-obvious-error

Som udgangspunkt gider jeg ikke beskæftige mig med klubber, der har færre end 35 nationale mesterskaber ...
Følgende bruger(e) sagde tak: Dios, andreashn

7 år 11 måneder siden #5 af Sebberg
Jeg ved ikke, hvorfra du udleder, at jeg ikke forstå VAR. Jeg kan heldigvis forsikre dig om, at jeg har udmærket styr på reglerne eller grundpræmissen, om du vil.

Problemet er jo, at jeg vurderer gårsdagens hændelse som en 'Clear and obvious error'. Asensio får to hænder i ryggen i feltet, og i min optik er det et klokkeklart straffespark, som dommeren overser.

I den forbindelse vurderer jeg, at dommeren ikke har set skubbet i ryggen, og at det derfor naturligvis skal tages op i VAR. Jeg vil i hvert fald mene, at episoden 10 ud af 10 gange ville være blevet til et penaltyreview under VM.
Følgende bruger(e) sagde tak: Chamartin

7 år 11 måneder siden #6 af Daniel
Priserne efter min mening:

Kampens spiller: Toni Kroos. Snitter en afleveringsprocent på 98%. Det er ganske enkelt uhørt. 119 aflevering, sætter de 117 rent ind. Hvilken spiller. Og i går var det ikke blot simpel boldflytteri til nærmeste mand, men ditto flere flotte sideforskydende diagonalbolde. Han var en nydelse mod Getafe - Marcelo spillede også en flot kamp... i anden halvleg. Sammen med Asensio i øvrigt.

Kampens badebold: Med afstand Isco. Asensio bejlede også til den efter en usynlig første halvleg, men han spiller trods alt en fremragende anden halvleg. Isco skal simpelthen være med toneangivende i Lopeteguis system og det skal man som fan også forlange. Det jeg så i går, var ganske enkelt ikke godt nok. Langt under niveau... eller er det bare niveauet i Real Madrid?

Kampens detalje: Jeg var vel ikke den eneste, der lagde mærke til Marcelo "out of this world" nedtagning i anden halvleg, hvor han bare ligger bolden stille under sålen? Det var ren magi! Den mindede rigtig meget om den mod Bayern i sidste sæson, men kan bare ikke finde den nogen steder på nettet. Desværre.

Den mod Bayern:

,
Sidste redigering: 7 år 11 måneder siden ved Daniel.
Følgende bruger(e) sagde tak: Dios, andreashn

7 år 11 måneder siden #7 af DarioGomez

Sebberg skrev: Jeg ved ikke, hvorfra du udleder, at jeg ikke forstå VAR. Jeg kan heldigvis forsikre dig om, at jeg har udmærket styr på reglerne eller grundpræmissen, om du vil.

Problemet er jo, at jeg vurderer gårsdagens hændelse som en 'Clear and obvious error'. Asensio får to hænder i ryggen i feltet, og i min optik er det et klokkeklart straffespark, som dommeren overser.

I den forbindelse vurderer jeg, at dommeren ikke har set skubbet i ryggen, og at det derfor naturligvis skal tages op i VAR. Jeg vil i hvert fald mene, at episoden 10 ud af 10 gange ville være blevet til et penaltyreview under VM.

Dit svar viser bare, at du ikke har forstået det - dommeren ser de to hænder og vurderer, at der ikke er noget.
Og nej, det er ikke et tydeligt straffespark - overhovedet - det kan dømmes, men skal bestemt ikke dømmes hver gang.

Som udgangspunkt gider jeg ikke beskæftige mig med klubber, der har færre end 35 nationale mesterskaber ...

7 år 11 måneder siden #8 af Chamartin

DarioGomez skrev:

Sebberg skrev: Jeg ved ikke, hvorfra du udleder, at jeg ikke forstå VAR. Jeg kan heldigvis forsikre dig om, at jeg har udmærket styr på reglerne eller grundpræmissen, om du vil.

Dit svar viser bare, at du ikke har forstået det - dommeren ser de to hænder og vurderer, at der ikke er noget.
Og nej, det er ikke et tydeligt straffespark - overhovedet - det kan dømmes, men skal bestemt ikke dømmes hver gang.

Selvfølgelig skal det dømmes. Det er et soleklart straffespark.

7 år 11 måneder siden #9 af Sebberg

DarioGomez skrev:

Du hænger dig for meget i definitionerne. Det er ligegyldigt, om dommeren har set skubbet, hvilket du så ikke kan være sikker på, hvis det er en clear and obvious error. Så længe VAR-mændene i øresneglen fortæller ham, at der er tale om et markant skub, der skal give et straffespark, så kan han naturligvis tage den op til et review.

Sådan skete det jo adskillige gange under VM.

7 år 11 måneder siden #10 af DarioGomez
At I ikke kan og vil forstå reglerne er desværre ikke min skyld.

Hvis det var præmissen, som I siger, så er der jo ingen grund til, at der er en dommer nede på banen.
For dommeren har helt tydeligt set situationen og vurderet der ikke var straffe - VAR handler ikke om at overrule en dommers beslutning, men om at hjælpe ham i de situationer, som han ikke selv fanger.

Ved VM er det i øvrigt den udbredte forståelse, at gruppekampene blev brugt som udstilling for VAR - alt blev nærmest fanget, hvorimod man så det 'rigtige' VAR i knock-out-fasen.

www.telegraph.co.uk/world-cup/0/var-rule...rld-cup-2018-russia/

football-technology.fifa.com/en/media-ti...sistant-referee-var/

7 år 11 måneder siden #11 af Sebberg
Det er jo dig, der ikke forstår det.

VAR er implementeret med én ting for øje: retfærdighed. Vi skal ikke diskutere dommerkendelser spalte op og spalte ned længere. Ved straffesparkssituationerne er reglen så således, at det kan omstødes, hvis dommeren har lavet en clear and obvious error.

Hvis han har observeret skubbet som et mildt et af slagsen, men folkene i VAR-rummet vurderer det som et fuldstændig indiskutabelt straffespark, så skal de melde ham i øret, at han har lavet en klar og tydelig fejl, og så kan der altså blive dømt straffespark. Den er altså ikke længere.

Det er jo logik for burhøns, at man ikke laver et nyt system, hvor nogle klare straffespark bliver 'opdaget', mens andre ikke vil blive dømt. ALLE straffespark - der ikke kan diskuteres - vil blive dømt (eller i hvert fald nævnt fra VAR-rummet), uanset om dommeren har været tæt på situationen.

7 år 11 måneder siden #12 af Dios
Daniel skrev:

Kampens badebold: Med afstand Isco. Asensio bejlede også til den efter en usynlig første halvleg, men han spiller trods alt en fremragende anden halvleg. Isco skal simpelthen være med toneangivende i Lopeteguis system og det skal man som fan også forlange. Det jeg så i går, var ganske enkelt ikke godt nok. Langt under niveau... eller er det bare niveauet i Real Madrid?

Jeg synes faktisk Jaken's observationer er spot on. Vi forhaster os utrolig meget i angrebet kontra på midtbanen. Vi har tålmodigt spil på midtbanen med 200 afleveringer, men ligeså snart bolden er kommet over midtercirklen på modstandernes banehalvdel, så bliver der sat tempo 10 ud af 10 gange. Det resultere i utrolig mange fejlafleveringer, fordi boldene simpelthen bliver spillet i en alt for høj fart. Nu spillede Isco en dårlig kamp, hvor han lå mere ned end han spillede, og intet rigtig lykkedes for ham igen igår, men spillet bliver simpelthen spillet forbi ham, fordi Asensio og Bale hele tiden vil spilles bagom forsvaret. Isco's funktion har ikke været at være bindeled, men indgå i småspillet på midtbanen. Jeg tror det er en fase for vores offensiv, men jeg synes også Benzema led lidt under det igår. Han blev aldrig rigtig sat op af holdet, fordi der går for meget enkeltmandspræstation i Asensio og Bale. Fair nok, og det skal de også have lov til, men det ville klæde dem at træde lidt på bolden, og følge med resten af holdet. Specielt Asensio har været helt igennem forfærdelig til at spille sammen med holdet IMO. Det er lange ryk med bolden, eller dybdeløb man ser fra hans side af.
Vi skal have ham, Isco og Benzema til at finde hinanden centralt på banen, og sætte vores backs afsted, så vi har flere afsluttere i og omkring feltet. Benzema og Bale har heldigvis været skarpe foran kassen denne sæson, så vi har fået scoret et par mål på den konto, men spillere som Ceballos, Kroos, Modric og Isco skal jo tættere på feltet for at blive farlige.

Jeg elsker det temposkift, men lige pt. lader det til, at vi springer bindeleddet over og spiller lidt for direkte når angrebene skal sættes op. Selvfølgelig er det smag og behag, men for at får Benzema og Isco mere i spil, så skal der simpelthen spilles noget mere sammen inde centralt i angrebet. Benzema har dog været fremragende i hans løbearbejde, men han skal stadig sættes op til at kunne afslutte, og det blev han ikke rigtig igår.

No solo soy perfecto, también soy Madridista.

Leveret af Kunena Forum