Madridista.dk mener: Fabelagtige Florentino
- Administrationen
-
Emne forfatter
- Administrator
-
Transfervinduet er lukket for denne gang og det er blevet tid til at gøre status.
Florentino Pérez er blevet skældt voldsomt ud for ikke at have fundet afløseren for Cristiano Ronaldo og for at have været alt for nærig. Men denne skribent vil faktisk rose ham for at have været nærig……….eller sparsommelig og fornuftig. Faktisk vil jeg næsten gå så vidt som til at sige, at ser man på det man rent faktisk har fået i forhold til det antal penge, man har brugt, så er det helt i topklasse.
Jo, jeg ville gerne have haft den direkte afløser for Cristiano Ronaldo, men findes han derude? Findes manden, som på egen hånd kan lave 50 mål på en sæson? Nej, det gør han ikke. Vi kommer tæt på med Neymar og Kylian Mbappé, men de var begge lynhurtigt ude og fortælle, at de ville fortsætte deres karrierer i Paris SG og skal man lave handler i den størrelse, så er man nødt til at have spilleren med på ideen.
Ser man på transfermarkedet generelt, så har der da heller ikke været den store og opsigtsvækkende handel, bortset altså lige fra Cristiano Ronaldos skifte til Juventus. Der er generelt kommet flere penge i de store klubber, hvilket gør at man lettere kan holde på sine stjerner og derfor kommer man let til at betale ågerpriser for spillere, som alligevel ikke helt opfylder det, som man eftersøger.
Som nu for eksempel Eden Hazard, som mange mener at man skulle have gået langt mere efter end man tilsyneladende gjorde. Jovist, belgieren er da en dygtig spiller, men han er jo ikke og har aldrig været de 200 millioner € værd, som Chelsea angiveligt forlangte og da han tilsyneladende heller ikke selv havde de store sportslige ambitioner, så blev det hurtigt en umulig opgave at hente ham til en pris, som ville stå mål med det, han så rent faktisk ville levere.
Og det er her, at jeg mener at Florentino Pérez og José Ángel Sánchez er helt eminente. De lader sig på ingen måde presse af omgivelsernes massive ønske om her-og-nu-forstærkninger, for prisen skal passe til købet. Mange har beskyldt dem for at være hykleriske, fordi man selv startede de opskruede priser med at købe Kaká og Cristiano Ronaldo i et par opsigtsvækkende handler i 2009, men det kan faktisk ikke være mere forkert.
De handler, som Florentino Pérez har foretaget, har på købstidspunktet været absolut rimelige priser. Nok høje, men absolut ikke ude af proportioner, sådan som man har set eksempelvis de engelske klubber handle i denne sæson.
Og hvad har man så fået i denne sæson. Jo, man har fået 3 spillere i Courtois, Odriozola og Mariano til langt under markedspris. Mens engelske klubber hentede Allison og Kepa for omkring 80 millioner €, har Real Madrid fået VMs bedste målmand for 35 millioner €. Odriozola havde en frikøbs-klausul på 40 millioner €, men med god forhandligs-skik, fik man den talt ned til 30 millioner €, hvilket er en absolut rimelig pris for en spansk landsholds-spiller (godt nok sorteret fra i den seneste spanske landsholds-trup, men fordi han lige er vendt tilbage fra en skade). Og så Mariano. Angriberen, som tidligere på sæsonen kostede omkring 70 millioner €, da engelske klubber henvendte sig. Men da Sevilla henvendte sig med en seriøs forespørgsel var Mariano indstillet på et skifte, hvilket fik Lyon til at sænke prisen til 40 millioner € og da Real Madrid samtidig skulle spørges først for at få muligheden for at udligne tilbuddet, slog man til. Selvfølgelig fordi man havde sikret sig 35% af en videresalgs-sum, hvilket gjorde at man kunne erhverve ham for omkring 26 millioner €. Et fund for en spiller, som trods alt scorede 21 mål for Lyon i sidste sæson. Røverkøb. Taget dagens priser i betragtning.
Samtidig har man sikret sig, at der kan blive plads til de unge talenter som Vinícius, Reguilón og Fede Valverde, som er blevet rykket op i førsteholdstruppen. Alle gjorde det glimrende under sommerens optakt og virker klar til at tage springet. Samtidig virker en spiller som Dani Ceballos som om, at han også har løftet sit spil og han er netop udtaget til det spanske landshold.
Og det er det man får, når man fastholder troen på truppen, som nok har mistet den mest markante profil i europæisk fodbold, men som altså stadig har en trup, som kan spille med om alle trofæerne. Man bør huske på, at opbygningen af en trup ikke bare handler om her og nu, men også om, hvordan truppen skal se ud i de kommende år og derfor kan man ikke tillade sig at fylde truppen op med spillere, som her og nu er et plaster på såret, men som ikke i længden flytter holdet.
Florentino Pérez er klar med den store pengepung, når den rigtige mulighed byder sig. Det gjorde den ikke på nogen måde denne sommer og som den fabelagtige forretningsmand han er, valgte han at tro på projektet og ikke gå ”den engelske vej” med dyre mellemklasse-løsninger. Den luksus kan man nemlig ikke tillade sig i verdens rigeste klub, hvis man også fortsat vil være verdens bedste.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
I øvrigt betalte man lidt over 300 millioner kroner for en 16-årig spiller, der aldrig havde spillet en pro-kamp. Så kan man argumentere for (eller nej, det kan man egentligt ikke, da han ikke har vist tegn på dette, men hvis vi nu bare antager, at det forholder sig således), at han på u-holdene har vist så meget, at man uden tvivl har at gøre med en spiller, der i fremtiden vil blive en af verdens bedste spillere. Men Bojan scorede vist over 900 mål i de diverse u-hold i Barcelona, og se hvad der skete med ham. Utallige ungdomsspillere imponerer, men det er på ingen måde ensbetydende med, at de bliver noget specielt efterfølgende, og det er derfor fuldstændig vanvittigt, at man har smidt så mange penge efter ham.
Jeg kan sagtens forstå, at Chelsea ville have et beløb tæt på €200M for Hazard, når klubben med glæde smed €45M for en spiller, der aldrig havde spillet en professionel kamp. Med Hazard har man trods alt at gøre med en af verdens bedste spillere, som lige var kommet hjem fra VM, hvor han var turneringens 2. bedste spiller. Omvendt kan jeg godt forstå og er helt enig i beslutningen om ikke at hente ham.
Steen skrev: God læsning. Jeg er enig i rigtig meget af det du skriver, men om du vil det eller ej, så har klubben været med til at skabe dagens marked. Real Madrid står bag 4 ud af 5 af de største handler før 2010. At de så siden hen har vist sig at være gode køb er en anden sag, men man kan sammenligne det med Uniteds Pogba handel. Han var en af de bedste spillere i verden da han spillede i Juventus, og var interessant for de flere af de største klubber i verden. Juve var dog ikke nødsaget til at sælge ham, og derfor krævede de en absurd høj pris, som kun United var villige til at matche. Men hvis Pogba havde præsteret på det niveau United (med rette) forventede af ham, så ville de snildt kunne sælge ham for det dobbelte i markedet post-Neymar handlen, og så havde det været et rigtig godt køb.
I øvrigt betalte man lidt over 300 millioner kroner for en 16-årig spiller, der aldrig havde spillet en pro-kamp. Så kan man argumentere for (eller nej, det kan man egentligt ikke, da han ikke har vist tegn på dette, men hvis vi nu bare antager, at det forholder sig således), at han på u-holdene har vist så meget, at man uden tvivl har at gøre med en spiller, der i fremtiden vil blive en af verdens bedste spillere. Men Bojan scorede vist over 900 mål i de diverse u-hold i Barcelona, og se hvad der skete med ham. Utallige ungdomsspillere imponerer, men det er på ingen måde ensbetydende med, at de bliver noget specielt efterfølgende, og det er derfor fuldstændig vanvittigt, at man har smidt så mange penge efter ham.
Jeg kan sagtens forstå, at Chelsea ville have et beløb tæt på €200M for Hazard, når klubben med glæde smed €45M for en spiller, der aldrig havde spillet en professionel kamp. Med Hazard har man trods alt at gøre med en af verdens bedste spillere, som lige var kommet hjem fra VM, hvor han var turneringens 2. bedste spiller. Omvendt kan jeg godt forstå og er helt enig i beslutningen om ikke at hente ham.
Det er lidt subjektivt at sige at vi står bag de største handler før 2010. Ja i nogle år gjorde vi. Mellem 2000 og 2009 stod vi bag nogle store handler. Det er ni år ud af de seneste 100+ års fodboldhistorie. Buffon var sindssygt dyr da han kom til Juve fra Parma og alle sagde dengang at det var voldsomt mange penge osv. De røster forstummer lidt med tiden.
To pointer: 1) Fordi vi har været med til købe dyre spillere og sætte præcedens på den måde, må man vel godt trække sig? Jeg ser ikke klubben eller Perez gå ud og brokke sig eller andet i medierne, vi har bare i al stilhed taget konsekvensen af priserne og sammensat holdet efter bedste evne - og fået en masse gode handler i mine øjne. 2) Der er forskel på at hente de største spillere i verden til høje priser og så at middelmådige spillere nu skal koste det dobbelte. De bedste spillere er altid blevet handlet for store beløb, ikke kun af Madrid. At alle spillere der har spillet ti gode kampe nu skal koste 50 mio. euro er ikke noget vi har skabt. De engelske klubbers sindssyge tv-penge, nyrige klubber med rige ejere er de faktorer der har skabt disse priser - det har intet med Real Madrid at gøre.
Vinicius Jr. er vel lidt en odd man out (og Rodrygo) de falder lidt uden for min teori selvfølgelig :)
1956, 1957, 1958, 1959, 1960, 1966, 1998, 2000, 2002, 2014, 2016, 2017, 2018, 2022, 2024
Ramos4 skrev:
Steen skrev: God læsning. Jeg er enig i rigtig meget af det du skriver, men om du vil det eller ej, så har klubben været med til at skabe dagens marked. Real Madrid står bag 4 ud af 5 af de største handler før 2010. At de så siden hen har vist sig at være gode køb er en anden sag, men man kan sammenligne det med Uniteds Pogba handel. Han var en af de bedste spillere i verden da han spillede i Juventus, og var interessant for de flere af de største klubber i verden. Juve var dog ikke nødsaget til at sælge ham, og derfor krævede de en absurd høj pris, som kun United var villige til at matche. Men hvis Pogba havde præsteret på det niveau United (med rette) forventede af ham, så ville de snildt kunne sælge ham for det dobbelte i markedet post-Neymar handlen, og så havde det været et rigtig godt køb.
Det er lidt subjektivt at sige at vi står bag de største handler før 2010. Ja i nogle år gjorde vi. Mellem 2000 og 2009 stod vi bag nogle store handler. Det er ni år ud af de seneste 100+ års fodboldhistorie. Buffon var sindssygt dyr da han kom til Juve fra Parma og alle sagde dengang at det var voldsomt mange penge osv. De røster forstummer lidt med tiden.
Vinicius Jr. er vel lidt en odd man out (og Rodrygo) de falder lidt uden for min teori selvfølgelig :)
Der skulle selvfølgelig stå, at Real Madrid stod bag 4 ud af 5 af de største handler mellem 00-10, det er nu rettet.
Jeg forstår ikke helt, hvad du prøver at argumentere imod? Jeg har ikke sagt, at man ikke har lov til at trække sig fra sådan et marked. Jeg skrev udelukkende, at jeg ikke mener, det er korrekt at sige, at Real Madrid ikke har været med til at skabe dagens marked, som OP har argumenteret for.1) Fordi vi har været med til købe dyre spillere og sætte præcedens på den måde, må man vel godt trække sig? Jeg ser ikke klubben eller Perez gå ud og brokke sig eller andet i medierne, vi har bare i al stilhed taget konsekvensen af priserne og sammensat holdet efter bedste evne - og fået en masse gode handler i mine øjne.
2) Der er forskel på at hente de største spillere i verden til høje priser og så at middelmådige spillere nu skal koste det dobbelte. De bedste spillere er altid blevet handlet for store beløb, ikke kun af Madrid. At alle spillere der har spillet ti gode kampe nu skal koste 50 mio. euro er ikke noget vi har skabt. De engelske klubbers sindssyge tv-penge, nyrige klubber med rige ejere er de faktorer der har skabt disse priser - det har intet med Real Madrid at gøre.
Det hele hænger jo sammen. Stiger priserne på de bedste spillere, stiger priserne på de næstbedste spillere, und so weiter. Derfor kan jeg ikke forstå, at man mener, at klubben ikke har været medskyldig i prisstigningerne. Så er der selvfølgelig andre faktorer som du også nævner, som tv-penge, men Real Madrid er ikke uden skyld.
Det er jo ikke fordi markedet pludselig stak af efter vi hentede Figo eller Zidane, ej heller efter vi købte Cristiano. Det er stukket af de seneste par år, hvor vi intet nævneværdigt har gjort på transfermarkedet. Jeg har stadig svært ved at se at det er vores skyld at engelske hold nu betaler hundredvis af millioner for lorte spillere. Vi har jo selv bevist i dette vindue at man sagtens kan lave gode handler for fine penge, f.eks. Courtois og Odriozola.
1956, 1957, 1958, 1959, 1960, 1966, 1998, 2000, 2002, 2014, 2016, 2017, 2018, 2022, 2024
Ramos4 skrev: Hvorfor skulle prisen automatisk stige på dårligere spillere fordi prisen for de bedste stiger?
Det er jo ikke fordi markedet pludselig stak af efter vi hentede Figo eller Zidane, ej heller efter vi købte Cristiano. Det er stukket af de seneste par år, hvor vi intet nævneværdigt har gjort på transfermarkedet. Jeg har stadig svært ved at se at det er vores skyld at engelske hold nu betaler hundredvis af millioner for lorte spillere. Vi har jo selv bevist i dette vindue at man sagtens kan lave gode handler for fine penge, f.eks. Courtois og Odriozola.
Tror noget af svaret skal findes i PSG og City. De har brugt latterligt mange penge på spillere. Det er så også til gengæld et godt tiltag fra UEFA det med financial fairplay.
Madrid777 skrev:
Ramos4 skrev: Hvorfor skulle prisen automatisk stige på dårligere spillere fordi prisen for de bedste stiger?
Tror noget af svaret skal findes i PSG og City. De har brugt latterligt mange penge på spillere. Det er så også til gengæld et godt tiltag fra UEFA det med financial fairplay.
Ja det virker sgu bare. Især PSG der formå at udstille Uefa på det groveste.