Statistik: Navas er bedre end Courtois
Real Madrids målmandsdilemma synes løst ved udgangen af denne sæson - meldingen er, at Thibaut Courtois bliver førstevalg mellem stængerne, og så må Keylor Navas finde sig en ny arbejdsgiver, hvis han vil spille førsteholdsfodbold fremadrettet. Nogle vil dog mene, at denne beslutning står i skarp kontrast til det, der sker på banen, når den ene af de to målmænd vogter det hvide bur.
Navas’ tal er nemlig bedre end Courtois’, og endda med synlig afstand. Som man kan se i nedenstående tabel, leveret af OPTA til spanske AS, er costaricaneren overlegen på en række målbare parametre. Især Navas’ reflekser bliver tydelige, når man kigger på statistikken for mål scoret i feltet, som hedder 46-16 i Navas-favør, og han holder også en højere redningsprocent, når modstanderne afslutter i boksen, hvor han redder 64.44% af forsøgene, mens belgieren redder 54,64%. Courtois viser sig dog stærkere, når afslutningerne falder fra afstande på mere end 16 meter. Her har han indkasseret et mål færre, selvom han har deltaget i 15 kampe flere end Navas. Her hedder redningsprocenterne 94,59-84,21 i Courtois-favør.
Thibaut Courtois kom ellers til Real Madrid efter længere tids søgen efter en større profil til målmandspositionen, men som Joni Mitchell og mange andre så klogt har sunget, så ved man måske ikke, hvad man har før det er væk. I hvert fald nyder Keylor Navas større støtte blandt tilhængerne nu, end han gjorde i lange tider, da han var klubbens ubestridte førstevalg under tre Champions League-vindende kampagner.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Navas gør det godt, når han spiller og laver ikke mange fejl, dog savner jeg visse kvaliteter hos ham som fx bedre luftspil og hurtigere igangsætning.
Courtois spiller derimod ikke specielt godt i øjeblikket, men han har uden tvivl kvaliteterne, når han er på toppen.
"Noventa minuti en el Bernabéu son molto longo."
“Oh, extraordinary! They prayed for miracles and miracles arrived! … For the 17th time, this club of glitz and legend will go to the final of the European Cup.”
Salix7 skrev: Jeg synes virkelig den her situation er svær!
Navas gør det godt, når han spiller og laver ikke mange fejl, dog savner jeg visse kvaliteter hos ham som fx bedre luftspil og hurtigere igangsætning.
Courtois spiller derimod ikke specielt godt i øjeblikket, men han har uden tvivl kvaliteterne, når han er på toppen.
Jeg et meget enig, navas har også alle dage haft vilde reflekser, men der havde courtois også.
Navas har lavet utrolig mange drops de sidste par sæsoner, men ikke i den her, hvor han har spillet rigtig fint.
Courtois var umiddelbart en bedre målmand , men har været en skuffelse so far, han har præsteret under forventet niveau, og tit virket ugidelig og lidt lad i attituden, desuden har han lavet nogle deciderede bommerter.
Men den courtois vi så i atlwtico var jo verdensklasse, så niveauet er der jo. Plus der er mere fremtids potentiale i courtois.
Det skal slet ikke være til diskussion, selvom jeg på ingen måder er fan af nogen af dem, så burde det være åbenlyst for enhver, at Courtois af gode årsager selvfølgelig skal blive af de 2.
Vi har ikke haft noget der minder om en af de bedste keepere siden Casillas.
No solo soy perfecto, también soy Madridista.