Special-podcast: Real Madrid og spansk fodbold i Franco-tiden
- raul7=kongen
-
- Moderator
-
Zyconith skrev:
Administrationen skrev:
Zyconith skrev: Kan være at de ikke vidste det? Eller at det også er en fjer der er blevet til ti høns?
Vi vidste det godt og kunne godt have nævnt det, men hvilken betydning har det for den efterfølgende historie? Groft sagt, så var man jo enten nationalist eller republikaner på den tid og Bernabéu var i høj grad nationalist. Det blev han jo ikke på grund af Franco. Bernabéu var jo blot endnu en i flokken af folk, som kæmpede på Francos side, men de kendte jo ikke hinanden under borgerkrigen.
Interessant med en nuancering af den sædvanlige Franco=Real Madrid. De podcasts er bare super gode. Glæder mig til at høre resten af jeres bud på el once de gala. Går vi bare med Casillas som bedste målmand eller?
Vi har allerede en målmandspodcast liggende i arkivet :) sig til hvis du har brug for link.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
"En los momentos difíciles uno necesita cariño no más palos" - Ramos
- 9eren
- Gæst
-
raul7=kongen skrev:
9eren skrev:
Administrationen skrev:
Zyconith skrev: Kan være at de ikke vidste det? Eller at det også er en fjer der er blevet til ti høns?
Vi vidste det godt og kunne godt have nævnt det, men hvilken betydning har det for den efterfølgende historie? Groft sagt, så var man jo enten nationalist eller republikaner på den tid og Bernabéu var i høj grad nationalist. Det blev han jo ikke på grund af Franco. Bernabéu var jo blot endnu en i flokken af folk, som kæmpede på Francos side, men de kendte jo ikke hinanden under borgerkrigen.
Så man har slet ikke haft i tankerne at det kunne have endt i lidt nepotisme?
Han lærte vel Franco at kende efter krigen, her var Franco vel vidende om hvor Bernabeu stod ift. hans mål om at styre Spanien.
Jeg synes at jeres pocast er fede, men det kan godt blive lidt stramt nogle gange med alt det skulderklap og enighed der er på dem. Havde i nu haft en fra fjenden med inde over med kendskab til den spanske historie og om Franco, ville det måske blive mere flydende og debat orienteret.
Måske mere analytisk billede af tingene end det værtshus debat der kan opstå også, a la den ene uge skal Carvajal sparkes i østersøen og den anden uge skal han hives på land.
Vi kunne have andre med - det kan vi altid - men det er et stort arbejde og i dette tilfælde valgte vi at forberede os ekstremt grundigt og bruge en del kilder på begge sider. Jeg gjorde også flere gange i podcasten opmærksom på, at Real Madrid givetvis har fået hjælp, men sandheden er jo at det gjorde selv Barcelona i den periode.
Jeg har i hvert fald stadig til gode - trods grundig research til denne podcast, mange års indgående fokuseren på spansk historie og et utal af læste bøger, at finde det fældende bevis på at Real Madrid fik decideret hjælp af Franco(i hvert fald mere end andre). Dermed ikke sagt, at der ikke var hjælp, for det var - som vi også nævner mange gange - en del af politikken under Francos regime, for at se godt ud, at man hjalp klubberne.
Og ja, nogle gange bliver det bodega-agtigt. Vi er fans først, derefter 'eksperter'. Ingen af os har spillet på eliteplan(mig bekendt) eller været en del af fodbold på højt niveau. Vi er fans som forsøger at give vores besyv, bakke det op af stats og de begrænsede analyser vi kan tilbyde. Nogle gange forsøger vi at få indspark ude fra(flere er i støbeskeen), men vi er også nødt til at være dem vi er, hvis vi skal bevare kemien.
Det sagt, så søger vi hele tiden at forbedre os og der takker vi for alle indspark - stort som småt - så vi kan tilpasse indenfor de rammer vi kan tilbyde :)
Nej Franco har ikke stået og dikteret hvordan en fodbold kamp skulle ende. Han sad også på tribunen på Bernabeu i en pokal finale mellem Madrid og Barcelona som Barcelona vandt 0-1.
Problemet har heller aldrig været Franco i spansk fodbold på den måde som nogle gør det til, men at hans folk i klubber og på det politiske plan har fået frie tøjler til at styre og gøre ved som de ville. Blandt andet Santiago Bernabeu. Havde Bernabeu haft samme held med at gennemføre sine projekter uden sin støtte til Franco og regimet? Det tror jeg næppe. Der var masser af nepotisme i Francos regime og det har da bestemt givet os nogle klare fordele på sigt. Her tænker jeg ikke fodbold resultater, men magtfulde folk i dommerforbund og fodbold forbund som var korrupte. Det er jo ikke anderledes i Spanien i dag. Korruptions skandalerne går jo fra at ske nede hos den lille købmand til højtstående og magtfulde personer. Senest inde for sportens verden blev Villar jo taget med hånden i kagedåsen.
Spansk fodbold har altid været præget af underlige hændelser, skandaler og ligesom Barcelona nyder godt af det i dag, ligeså vel har Madrid fået resultatsmæssigt hjælp i fortiden. Ikke at Franco him selfe men af hans magtfulde venner som så også har deres kontakter.
- raul7=kongen
-
- Moderator
-
Hvis Franco virkelig ville Madrid så meget, havde man så ladet Barca vinde 5 mesterskaber i hans første 15 års regeringstid mens Real Madrid vandt astronomiske 0?
Igen, som vi også nævner. Real Madrid har helt sikkert fået hjælp, men mere end fjenden? Det har været stærkt begrænset.
Nepotisme er jo historien om spansk fodbold. Desværre fik vi ikke udgivet første optagelse af vores udsendelse om Sanz, hvor vi blandt andet snakker om det. Men det er jo overordnet en spansk ting som angår alle områder, politiske institutioner og rige folk i Spanien - på godt og ondt.
At du så trækker et nutidigt perspektiv med dommerkendelser ind og begynder nye beskyldninger, tjah, der understreger du desværre Sid Lowes fremragende pointe som jeg undervejs læste op. Hvis nogen i Spanien bliver snydt af dommerne er det de små klubber, ikke Madrid og Barca.
- 9eren
- Gæst
-
Og jeg skriver faktisk også at ingen blev hjulpet mere fremfor den anden. Og ja det er de små klubber der blev snydt ligesom i dag. Madrid og Barcelona er båret frem til mange af deres sejre i forskellige perioder og Franco har været bedøvende om hvem der vandt. Det handlede jo bare om at styrke sin position økonomisk og ift. at beholde magten. Så det man burde kigge på er hvordan et korrupt Spanien kan få lov til år efter år, at køre det her show og stadig gøre det. Men som sagt skal de små klubber klage over to korrupte klubber som Madrid og Barcelona har været i mere end 60-70 år, så kræver det jo de selv er kommet frem uden at have uren mel i posen. Det har de bare ikke.
- raul7=kongen
-
- Moderator
-
9eren skrev: Og jeg skriver faktisk også at ingen blev hjulpet mere fremfor den anden. Og ja det er de små klubber der blev snydt ligesom i dag. Madrid og Barcelona er båret frem til mange af deres sejre i forskellige perioder og Franco har været bedøvende om hvem der vandt. Det handlede jo bare om at styrke sin position økonomisk og ift. at beholde magten.
Havde nogen da bare brugt en podcast på at sige det.
- 9eren
- Gæst
-
- raul7=kongen
-
- Moderator
-
9eren skrev: Nu hentydede du til at jeg sagde det modsatte. Jeg fremhævede blot at vores tid i spansk fodbold ikke bliver bedre af at man kan afvise at Franco har hjulpet klubben. Vi har været bundkorrupte ligesom alt andet i Spanien er!
Jeg ved ærlig talt ikke hvor du vil hen længere. Det har vi på intet tidspunkt afvist, tværtimod.
- 9eren
- Gæst
-
Men jeg vælger at se fremad og ikke kigge tilbage. Vi kan aldrig slette vores forfærdelig fortid, men vi kan gå fremtiden i møde på ærlig vis.
- Administrationen
-
Emne forfatter
- Administrator
-
9eren skrev: Prøver bare at arbejde lidt i mod den forståelse af at Real Madrid ikke samarbejdede med Franco. Det har bare aldrig været et direkte samarbejde men igennem bund korrupt system og nepotisme. Facismen har haft masser historik i Real Madrid som den har i Barcelona og Atletico Madrid. Ingen har kunnet se sig fri for den.
Men jeg vælger at se fremad og ikke kigge tilbage. Vi kan aldrig slette vores forfærdelig fortid, men vi kan gå fremtiden i møde på ærlig vis.
Det er ikke for noget, men har du overhovedet hørt podcasten?
- 9eren
- Gæst
-
9eren skrev: Nu hentydede du til at jeg sagde det modsatte. Jeg fremhævede blot at vores tid i spansk fodbold ikke bliver bedre af at man kan afvise at Franco har hjulpet klubben. Vi har været bundkorrupte ligesom alt andet i Spanien er!
De er overraskende korrupte i det land. Men nok stadigt bedre end italienerne ;-)
Real Madrid organisationen kører rigtig godt. Særligt siden Florentino kom tilbage i 2009.