Marcelo dedikerede mål til henrettede George Floyd
- Administrationen
-
Emne forfatter
- Administrator
-
Marcelo blev Real Madrids sidste målscorer i gårsdagens sejr på 3-1 over Eibar og den populære brasilianer valgte at gøre noget særligt ud af den scoring.
Den blev nemlig dedikeret til George Floyd, som for nogle uger siden blev brutalt henrettet af amerikansk politi og Marcelo har været en af Real Madrid-truppens største kritikere af den afskyvækkende handling.
FIFA har på forhånd bedt dommerstanden i de forskellige ligaer om ikke at sanktionere for spilleres gestus i denne henseende.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Nu er det jo ikke ment som et politisk forum, men hvis der absolut skal gå politik i den, så bør spillerne dedikere et afbud til VM22 i Qatar til de mange migrantarbejdere, der er døde under opførelsen af diverse stadions til brug i en måned. Alt andet vil være hyklerisk. Jeg ser det IKKE i ren protest.
Jeg gider som udgangspunkt ikke forholde mig til indlæg med ligegyldig hetz af enkelte spillere.
Hvis spillerne gerne vil vise deres sympati og give støtte til noget, de finder vigtigt, mener jeg, at de bør gøre det i deres fritid.
Og på lige fod med Kratmus, så kan en masse spiller pænt vælge at takke nej til alle de olie-milliarder, som financierer køb og løn, når spillerne ved, at resten af befolkningen i mange af de lande, hvor pengene kommer fra, har det skidt, og flere af stederne anses fx kvinder ikke som værende ligeværdige - så igen igen, stop med at bland tingene sammen eller gå ALL IN på at træffe valg, som ikke skaber ulighed, hvis de virkelig mener, at det er så vigtigt for dem...
"Noventa minuti en el Bernabéu son molto longo."
“Oh, extraordinary! They prayed for miracles and miracles arrived! … For the 17th time, this club of glitz and legend will go to the final of the European Cup.”
Lars1991 skrev: Tjo er egentlig enig, men hvorfor skal menneskeliv og menneskerettigheder være politisk-ladet? Som noget man kan være enig eller uenig i? Det jo mega dystopisk, og derfor synes jeg også de gestusser vi ser rundt omkring på fodboldbanerne er helt på sin plads.
Det kammer også hurtigt over i en forfærdelig omgang whataboutism. Det er fair nok kun at fokusere på ét problem af gangen, selvom resten af verden også er noget lort. Spillerne i Real Madrid, og generelt i hele verden i alle sportsgrene, har en helt unik platform og mulighed for at ytre deres mening, og den synes jeg da bare de skal udnytte til fulde, og så må de tage de tæsk som eventuelt følger med, fra folk som er uenige.
DC19
Lars1991 skrev: Tjo er egentlig enig, men hvorfor skal menneskeliv og menneskerettigheder være politisk-ladet? Som noget man kan være enig eller uenig i? Det jo mega dystopisk, og derfor synes jeg også de gestusser vi ser rundt omkring på fodboldbanerne er helt på sin plads.
Det skal ikke nødvendigvis kun være politisk-ladet, som nævnt kan de jo støtte, alt det de vil, i deres fritid. Men blander vi sporten ind i det, så stikker det af for mig - burde alle spillere så ikke melde afbud til fx WM22, som kratmus nævner? Eller burde alle mandelige fodboldspillere ikke lægge et større pres på for ligeløn i fodboldverden? og sådan kan man blive ved med et hav af sager, som for mig ikke har ret meget med sporten at gøre ... selvom jeg kan være enig med deres holdninger og støtte til en masse sager rundt om i verden
“Oh, extraordinary! They prayed for miracles and miracles arrived! … For the 17th time, this club of glitz and legend will go to the final of the European Cup.”
- madrid2000
-
- Platin bruger
-
Salix7 skrev:
Det skal ikke nødvendigvis kun være politisk-ladet, som nævnt kan de jo støtte, alt det de vil, i deres fritid. Men blander vi sporten ind i det, så stikker det af for mig - burde alle spillere så ikke melde afbud til fx WM22, som kratmus nævner? Eller burde alle mandelige fodboldspillere ikke lægge et større pres på for ligeløn i fodboldverden? og sådan kan man blive ved med et hav af sager, som for mig ikke har ret meget med sporten at gøre ... selvom jeg kan være enig med deres holdninger og støtte til en masse sager rundt om i verden
Selvfølgelig skal fodboldspillere blande sig i den verserende debat om sorte menneskers rettigheder. Specielt sorte spillere som Marcelo. Hvor mange gange bliver spillerne ikke udsat for racistiske tilråb? Her er opstået en gylden mulighed for at debattere racismen, derfor er det helt fint, at fodboldspillere tager stilling. Der er ret udbredt blandt fodboldfans, og uefa/fifa har også bedt spillere om at tage stilling i deres overfladiske kompagner om nej til racismen.
Jeg synes faktisk ikke engang det er politisk. Det har noget med menneskerettigheder at gøre, og alle burde være enig om, at alle mennesker skal behandles lige.
Hvad angår dit logik med Qatar, så hvis man følger den, så vil man jo aldrig kunne gøre noget. Det er bedre, at spillere gøre noget i den ene sag end slet ikke, at gøre noget.
madrid2000 skrev:
Salix7 skrev:
Selvfølgelig skal fodboldspillere blande sig i den verserende debat om sorte menneskers rettigheder. Specielt sorte spillere som Marcelo. Hvor mange gange bliver spillerne ikke udsat for racistiske tilråb? Her er opstået en gylden mulighed for at debattere racismen, derfor er det helt fint, at fodboldspillere tager stilling. Der er ret udbredt blandt fodboldfans, og uefa/fifa har også bedt spillere om at tage stilling i deres overfladiske kompagner om nej til racismen.
Jeg synes faktisk ikke engang det er politisk. Det har noget med menneskerettigheder at gøre, og alle burde være enig om, at alle mennesker skal behandles lige.
Hvad angår dit logik med Qatar, så hvis man følger den, så vil man jo aldrig kunne gøre noget. Det er bedre, at spillere gøre noget i den ene sag end slet ikke, at gøre noget.
Jeg forstår ikke, hvorfor du mener, at særligt sorte spillere skal blande sig, når du samtidig skriver, at det handler om menneskerettigheder, som alle bør være enige om (Jeg er helt på din side med, at det er menneskerettigheder, og jeg går selv 100% ind for, at alle mennesker behandles ordentligt og lige).
Som du yderligere skriver, har UEFA/FIFA allerede fortalt alle i fodboldverden, hvad de skal mene, med deres overfladiske kampagner, hvilket jeg heller ikke er fan af, selvom jeg er imod racisme.
Jeg synes sagtens at man kan gøre en masse ud fra den logik, og jeg er stor fan af faktiske handlinger fremfor til tider hykleriske og intetgivende støtte i alle dens former. Hvis man virkelig mener det, så bør man gå seriøst ind i det, og igen appelerer jeg blot til, at man ikke skal blande sport sammen med alt muligt andet “blot”, fordi man nemt kan ramme en masse mennesker, som i bund og grund bare gerne vil underholder af deres elskede sport.