Interview med Hamit Altintop
- Siempre Madrid
-
Emne forfatter
- Administrator
-
- Presidente de Peña Madridista Dinamarca
Hamit Altintop vender på onsdag tilbage til Estadio Santiago Bernabéu. Denne gang med Galatasaray, som han skiftede til efter et mildest talt uheldigt ophold i Real Madrid, hvor han aldrig kom til at spille nogen rolle.
Den tyrkiske midtbanespiller er dog glad for at have fået chancen i Real Madrid, som han omtaler i særdeles positive vendinger i følgende interview med Marca, som Madridista.dk har oversat til jer:
Marca (M): Hvordan går det i Galatasaray?
Hamit Altintop (HA): Rigtig godt. Jeg er meget glad. Jeg kom hertil, fordi klubben troede på mig og jeg har ikke fortrudt den beslutning, jeg tog. Jeg er igen begyndt at nyde fodbold og det er uvurderligt for mig.
M: Hvilke minder har du om Real Madrid?
HA: Rigtig gode. Jeg har ikke noget had til Real Madrid eller deres stil. Jeg har kun positive ord om klubben. Jeg er en person, som altid tænker positivt og det er meget få spillere i verden, som kan sige at de har spillet i Real Madrid. Heldigvis for mig, er jeg en af dem. Jeg spillede kun lidt, det er rigtigt, men jeg nød den oplevelse at spille med Cristiano, Xabi, Ramos, Benzema, Casillas.....det er store fodboldspillere og store personer, og alt det som Real Madrid har givet mig har været positive ting. Real Madrid åbnede et nyt vindue i mit liv.
M: Hvorfor spillede du så lidt?
HA: OK, det var ikke let for mig. Jeg kom til klubben som skadet, men det var ikke en undskyldning. Jeg kom til et helstøbt hold, som spillede efter hukommelse og havde store fodboldspillere. Jeg er en spiller med kvaliteter, helt seriøst. Jeg er en god spiller og jeg har aldrig tvivlet på mine muligheder, men jeg forstod at jeg i Madrid ville få det meget svært, sådan som holdet spillede. Og da jeg er utålmodig, bad jeg om at få lov til at rejse. Mourinho forstod mig, Galatasaray satsede på mig og her er jeg.
M: I Real Madrid spillede du kun 12 officielle kampe.
HA: Det er rigtigt. Jeg gjorde hvad jeg kunne og jeg opførte mig altid som en professionel. Det kan ingen brokke sig over. Jeg var i startopstillingen mod Barcelona i Copa del Rey og jeg spillede en mere end korrekt kamp under svære betingelser. Jeg gjorde aldrig Madrid nervøse.
M: Hvad tænkte du, da du så du var i startopstilling til den kamp?
HA: At jeg skulle spille! Det var ikke let. Jeg spillede en position, som ikke er ideel for mig. Jeg kan spille back, men jeg er bedre længere fremme. Og frem for alt var jeg i startopstillingen mod Barcelona på et tidspunkt, hvor alle mente at de let kunne slå os. Vi var ikke bange for Barcelona, men vi var opmærksomme på, at et nederlag var en seriøs mulighed. Jeg gik på banen for at spille og det opfyldte jeg.
M: Hvordan tror du, at Madrid husker dig?
HA: Folk kender mig ikke så godt, jeg var der i meget kort tid og jeg spillede de kampe, jeg spillede. De fik ikke den rigtige Altintop at se, men jeg var en god professionel. Det er en skam, at de ikke fik at se, hvad jeg er i stand til.
M: Er det rigtigt, at du på et tidspunkt bad om ikke at få løn i den periode, hvor du var skadet?
HA: Ja. Da de fortalte mig, at min rygskade var værre end ventet og at jeg var nødt til at blive opereret, havde jeg det rigtig skidt. Så jeg ringede til klubben og sagde, at hvis de havde lyst til at ophæve kontrakten, forstod jeg dem til fulde. Og hvis ikke, så ville jeg ikke have løn i den tid, at jeg var ude af spillet. Det fandt jeg rimeligt, for jeg havde endnu ikke fået min debut og skulle igen opereres. Klubben ringede til mig to dage senere og sagde: "Hamit, det er den slags, der sker i fodbold, bliv hurtigt klar. Vi rører ikke ved kontrakt. Det var en gestus fra en stor klub, som Real Madrid er.
M: Er Real Madrid den største klub, du har spillet i?
HA: Det ved jeg ikke. Det kunne den godt være, men jeg var ikke med på turen til USA og Kina og jeg kan ikke måle virkningen udefra, fordi jeg har været så kort tid i klubben. Det er en gigantisk klub med en perfekt organisation...et hold, som har ni CL-titler. Når du træder ind i Trofæ-salen og ser hvad der er der, så forstår du hvad Real Madrid er. Men også Bayern er en stor klub. Jeg vil med mine præferencer vælge Bayern først, fordi jeg var fire år der og kun et år i Real Madrid. Det er vist meget normalt, ikke?
M: Dine minder om Mou er.....
HA: Fantastiske. Han er en stor træner, en person som ved utroligt meget om fodbold og har alt under kontrol. Han kan som ingen anden håndtere et omklædningsrum. Han ved, hvornår man skal være tæt på en spiller, og hvornår man skal lade ham være....han håndterer de personlige relationer rigtig godt og det er nøglen til at have succes i et omklædningsrum med så gode spillere. I sidste ende vil alle de spillere, han har haft med at gøre, huske ham som en rigtig god ven. Mou snakker portugisisk, italiensk, engelsk og spansk og det hjælper rigtig meget. Han er en træner, som kan være en ven og en storebror.
M: Og du husker Mou som en ven?
HA: Jeg har spillet så lidt, at jeg kun kan betragte ham som en ven. Jeg føler mig mere som hans ven end som hans spiller, fordi han ikke brugte mig (griner, red.).
M: Nu har du et godt forhold til ham.
HA: Ja, nu har jeg. Nu snakker vi rigtig meget, mere end før. Hvis vi havde kunnet snakke så meget i Madrid, som vi gør nu, var det gået mig meget bedre (griner igen, red.).
M: Vil det være en fejl af Real Madrid at lade Mourinho gå?
HA: Jeg tror ikke, at Real Madrid vil lade ham gå, man kan ikke tillade ham at rejse. Men jeg kan også sige, at hvis en person ønsker at rejse, så rejser han. Det sker overalt. Guardiola forlod Barcelona, da han ønskede det og og med Mourinho og Madrid vil det samme ske. Men Real Madrid er en meget stor klub og hvis han rejser, vil der komme en anden og de vil igen vinde før eller siden.
M: Har Galatasaray muligheder for at slå Real Madrid ud?
HA: Ja. I fodbold er alt muligt. Jeg har spillet mange kampe, hvor vi var favoritter og hvor vi har tabt. Nøglen til at gå videre ligger i den første kamp. Hvis vi slipper fra den med livet i behold, kan vi vende det på vores bane. Her i Istanbul er alt muligt.
M: Hvordan vil Galatasaray spille på Estadio Santiago Bernabéu.
HA: Fatih Terim siger alt, at det bedste forsvar er et godt angreb. Vi vil ikke droppe vores stil og vi vil frem på banen og angribe Real Madrid. Jeg spår en åben kamp med masser af målchancer. Hvis vi scorer og får et godt resultat, kan vi gå videre.
M: Hvad er den største styrke ved holdet?
HA: Vi er et hold med stort tryk, som har en god omgang med bolden. Vi er Tyrkiets Barcelona. Men det gode ved holdet er, at det mestrer tre forskellige systemer, som også forstår at trække sig tilbage og spille på kontra. Men på Bernabéu vil vi angribe. Vi har en værdifuld træner, som aldrig tvivler. Bernabéu vil ikke ændre vores filosofi.
M: Hvilke svagheder har Galatasaray, vil du fortælle os det?
HA: Nogen gange misser koncentrationen i defensiven og det vil blive dyrt i kampe som denne.
M: Gør Cristiano jer bange?
HA: Han er en afgørende spiller, en af de bedste i verden. Det kan man se på hans spil og hans statistikker. Men Real Madrid er ikke kun Cristiano, det er et kanon-hold. Hvis vi tror, at vi går videre, bare ved at neutralisere Cristiano, tager vi fejl.
M: Cristiano har scoret det samme antal mål som Yilmaz. Hvordan er denne spiller?
HA: Her kalder vi ham Burak. Han er målfarlig, meget målfarli. At nå otte mål i CL er ikke let. Nu hører Spanien om ham, fordi han har scoret samme antal mål som Cristiano, men han har spillet rigtig godt i lang tid. Galatasaray er et meget sammentømret hold og hans succes med scoringer er alles fortjeneste. Vi forsvarer os for ham, for at han kan lave mange mål. Han har i tre år haft et snit på 30 mål, jeg forventer at han fortsætter stimen på Bernabéu.
M: Mod jer, med eller uden Casillas?
HA: Hvis han endnu ikke er klar efter sin skade, så Casillas (griner, red.). Han er nr. 1. Men det er ikke let for mig at tale om det emne. Det er et delikat spørgsmål, fordi Iker er anfører for Real Madrid, for landsholdet....Casillas er en fabelagtig målmand, men Diego López har gjort det utroligt. Se bare på Old Trafford.
M: Hviklet resultat tipper du i første kamp?
HA: Frem for alt, slet ikke noget. Men at få uafgjort eller tabe 2-1 kan være et godt resultat. Alt, der bringer os levende fra Bernabéu, giver os muligheder. Real Madri der favoritter, men det er ikke umuligt at vinde og vi vil spille uden frygt.
M: Er der frygt for dommeren?
HA: Nej, ikke i første omgang. Hvis tingene går skidt og vi brokker os, er det sådan fodbold er. Jeg går ikke på banen med tanken om, at dommeren har forudbestemt, hvem der skal gå videre.
M: Özil afviste at spille for Tyrkiet for at spille for Tyskland. Venter der ham en hård modtagelse?
HA: Det emne har jeg snakket om en gang og det er ikke tidspunktet at gøre det nu. Der venter Özil det samme som resten af Real Madrid-holdet.
M: Hvilke forskelle er der på Real Madrids og Galatasarays publikum?
HA: Når man snakker om Galatasarays tilhængere her, siger vi: Velkommen til helvede.
M: I Spanien lyder det utroligt.
HA: Sandheden er, at atmosfæren her er unik. Der er ingen andre tilhængere i verden som dem og hvis vi slipper fra Madrid med livet i behold, vil de komme til at lide her.
M: Hvis du scorer mod Real Madrid, vil du så fejre det?
HA: Hvis jeg scorer på Bernabéu, hvorfor skulle jeg så ikke fejre det. Så vil Real Madrids tilhængere have set et mål fra mig (griner, red.). Jeg har stor respekt for Real Madrid, men jeg er også professionel og jeg tilhører Galatasaray. Hvis man forestiller sig at jeg scorer mod Real Madrid, hvorfor skulle jeg så ikke fejre det.
M: Hvilken besked vil du sende til Real Madrids tilhængere?
HA: At de skal nyde mit spil. Tilhængerne fik ikke tid til at lære mig at kende, men jeg føler mig meget respekteret og det er jeg taknemmelig for. Jeg forventer, at de får en god kamp og får et mål at se fra mig.
No soy sólo perfecto, soy Madridista también. Madridista con corazón y cojones.
¡¡¡Illa Illa Illa, Juanito Maravilla!!!
Los días que tu juegas, son todo lo que soy.
Si quieres llevar este escudo, primero hay que sudar la camiseta.
Florentino Pérez: El ultimo titulo es el primer paso al siguiente.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen