LFP offentliggør grænse for lønudgifter: Real Madrid er fortsat i top

1 år 7 måneder siden #1 af Administrationen
 Den spanske ligaforening, LFP,...

 Den spanske ligaforening, LFP, har i dag offentliggjort lønbudgetterne for de 42 hold i de to bedste spanske rækker.


I den bedste spanske række er det naturligvis fortsat Real Madrid, som er førende med det højeste budget, selv om man er faldet fra sidste års 739 millioner € til 683 millioner € i den kommende sæson.

Men man bemærker selvfølgelig også, at Barcelona er gået fra et minus på 144 millioner € til at have det næsthøjeste budget på 656 millioner €, hvilket man kun har opnået ved at sælge voldsomt ud af klubbens aktiver gennem fire af de såkaldte Palancaer og en gennemført nedrig behandling af flere af klubbens spillere, som både er blevet truet med retssager og med ikke at blive indskrevet til turneringen.

Atlético Madrid er på tredjepladsen med 341 millioner €, mens Sevilla, Villarreal og Ath. Bilbao følger efter på de næste pladser.

Lønbudgetterne, de såkaldte LCPD (Límite de Coste de Plantilla Deportiva) bliver udregnet ud fra lønudgifterne for hele første- og andetholdstrupperne, inklusive trænere, assistenttrænere og fysiske trænere. Det gælder både fast og variable løn-omkostninger, beløb til forsikringer, bonus-ordninger og diverse udgifter som kommissioner til agenter med videre.

 

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

1 år 7 måneder siden #2 af elle44
Hvorfor er den faldet? Med de afgange vi har haft og med + i transfervinduet?
Følgende bruger(e) sagde tak: JimmyBroe

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

1 år 7 måneder siden #3 af Pichichi
Mon ikke det har noget at gøre med udgifterne forbindet med den nye Bernabeu?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

1 år 7 måneder siden #4 af Thomaskjensen
Forstår helt enkelt ikke disse talentfulde unge spillere. Har de storhedsvanvid eller hvad er deres problem?

Ja JA!, RM betaler godt, det er trygt og Madrid er en dejlig by. Men det må da være tydeligt for alle at skal man opnå noget så kan man ikke lave en Assensio, man må ud og have spilletid.

Der er masser af store talenter derude der har indset dette, Martin, Fede, Hakimi var dem jeg lige kunne huske.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

1 år 7 måneder siden #5 af JimmyBroe
Det at Barca har vendt deres lønbudget fra sidste sæsons -144 mio. € til + 656 mio. € i denne. Skyldes vel alle de salg af rettigheder, Barca studios, spillersalg, osv. Men hvad med næste sæson?

Hvis de igen i år, intet vinder eller nøjes med copa’en. Så er de vel tvunget til at sælge stort ud igen næste år også? Forklar gerne hvordan det fungerer, for jeg fatter det ikke?

Jeg er her stadig XOXO
Sidste redigering: 1 år 7 måneder siden ved JimmyBroe.
Følgende bruger(e) sagde tak: Ramos4

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

1 år 7 måneder siden #6 af Thomaskjensen
Ikke sikker på cifrene, men sidste år havde Barca røde tal på bundlinjen, det er NO NO i LaLiga, så straffen er at man bare får bruge en meget lavere % af omsætningen på løn til man har overskud igen.

Overskud har de fået ved frasalg, så i år 2022-2023 må de bruge op til 80% på lønninger.

Mener det er 20%, som straf mod normalt 80%.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

1 år 7 måneder siden #7 af JimmyBroe

Thomaskjensen post=154257 skrev: Ikke sikker på cifrene, men sidste år havde Barca røde tal på bundlinjen, det er NO NO i LaLiga, så straffen er at man bare får bruge en meget lavere % af omsætningen på løn til man har overskud igen.

Overskud har de fået ved frasalg, så i år 2022-2023 må de bruge op til 80% på lønninger.

Mener det er 20%, som straf mod normalt 80%.

Ja det ved jeg men. Hvad gør de så næste sæson hvis ikke de generere samme overskud via præmie penge osv. ligesom året før.​ de kan reelt kun løbe med la liga og ChL so. Giver store penge i kassen vel og Lad os sige at vi vinder la liga og de ryger ud i kvart finalen så er de vel sat tilbage igen. Jeg ved godt det er tænkte eksemplar men de røde tal kan vel komme tilbage igen allerede næste sæson?

Jeg er her stadig XOXO

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

1 år 7 måneder siden #8 af Thomaskjensen

JimmyBroe post=154258 skrev:

Thomaskjensen post=154257 skrev: Ikke sikker på cifrene, men sidste år havde Barca røde tal på bundlinjen, det er NO NO i LaLiga, så straffen er at man bare får bruge en meget lavere % af omsætningen på løn til man har overskud igen.

Overskud har de fået ved frasalg, så i år 2022-2023 må de bruge op til 80% på lønninger.

Mener det er 20%, som straf mod normalt 80%.

Ja det ved jeg men. Hvad gør de så næste sæson hvis ikke de generere samme overskud via præmie penge osv. ligesom året før.​ de kan reelt kun løbe med la liga og ChL so. Giver store penge i kassen vel og Lad os sige at vi vinder la liga og de ryger ud i kvart finalen så er de vel sat tilbage igen. Jeg ved godt det er tænkte eksemplar men de røde tal kan vel komme tilbage igen allerede næste sæson?

​I 19/20 havde Barca en omsætning på €855m i 20/21, og 20% af det er €171m, hvilket er hvad de brugte på lønninger i 21-22.

Med spiller "salg" og rettigheder har de i år et fornuftigt overskud og i 21/22 havde de en omsætning på (dette var ikke let at finde), men €575m har jeg fundet frem til, om de bruger 80% af dette på løn er vi på €460m, hvilket er langt over de €325m som de kommer betale i løn i indeværende år, kan jo være at bonusser er med i beregningen så det er jeg ikke sikker på heller.

Det vi dog kan være 100% sikre på er at de har solgt 25% af deres TV rettigheder og 49% af BLM, tabt indkomst på BLM kan jeg ikke finde, men i 20-21 tjente Barca €165,6m i TV rettigheder.
Det betyder at Barca om TV rettighederne forbliver uforandret kommer tjene €124,2m de næste 25 år, sammenlignet med de RM €163,0m RM fik i 20-21. 

I runde tal betyder det at RM har mindst €40m højere omsætning de næste 25 år, og kan betale €32m mere i løn til deres spillere om året. 

Bare for at sammenligne det med noget;
Barca får €5m af Spotify
€40m er ca forskellem i præmiepenge mellem at blive nr 1 og nr 3 i LaLiga 
€40m er ca forskellem i præmiepenge mellem at blive nr 1 og nr 3 i CL

 
Følgende bruger(e) sagde tak: Brylle, JimmyBroe

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

1 år 7 måneder siden #9 af Fondo_Sur

Thomaskjensen post=154260 skrev:

JimmyBroe post=154258 skrev:

Thomaskjensen post=154257 skrev: Ikke sikker på cifrene, men sidste år havde Barca røde tal på bundlinjen, det er NO NO i LaLiga, så straffen er at man bare får bruge en meget lavere % af omsætningen på løn til man har overskud igen.

Overskud har de fået ved frasalg, så i år 2022-2023 må de bruge op til 80% på lønninger.

Mener det er 20%, som straf mod normalt 80%.

Ja det ved jeg men. Hvad gør de så næste sæson hvis ikke de generere samme overskud via præmie penge osv. ligesom året før.​ de kan reelt kun løbe med la liga og ChL so. Giver store penge i kassen vel og Lad os sige at vi vinder la liga og de ryger ud i kvart finalen så er de vel sat tilbage igen. Jeg ved godt det er tænkte eksemplar men de røde tal kan vel komme tilbage igen allerede næste sæson?


Barca får €5m af Spotify
€40m er ca forskellem i præmiepenge mellem at blive nr 1 og nr 3 i LaLiga 
€40m er ca forskellem i præmiepenge mellem at blive nr 1 og nr 3 i CL



 

​Ved ikke om du mener reelle tal, men de der tal virker forkerte? I CHL afhænger tallet fx om, hvor langt andre klubber fra samme liga når i turneringen. 

Tænker også at de får langt mere af Spotify. 
Sidste redigering: 1 år 7 måneder siden ved Fondo_Sur.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

1 år 7 måneder siden #10 af Thomaskjensen
@Fonde_Sur, det med flere fra samme liga i tuneringen har jeg ikke fundet noget om.

Kilder;
Winner $22.69 million
Runner-up $17.59 million
Semifinalists $14.18 million
www.sportingnews.com/my/soccer/news/cham...zqvtjjhxk311oivierzn (var mere doven end dig så jeg læste ikke hele artiklen :) )

€5m er enligt denne kilde OK; theathletic.com/3359252/2022/06/10/barce...-it-worth-the-money/
Følgende bruger(e) sagde tak: Fondo_Sur

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

1 år 7 måneder siden #11 af The European Super League

Thomaskjensen post=154266 skrev: @Fonde_Sur, det med flere fra samme liga i tuneringen har jeg ikke fundet noget om.

Kilder;
Winner $22.69 million
Runner-up $17.59 million
Semifinalists $14.18 million
www.sportingnews.com/my/soccer/news/cham...zqvtjjhxk311oivierzn (var mere doven end dig så jeg læste ikke hele artiklen :) )

€5m er enligt denne kilde OK; theathletic.com/3359252/2022/06/10/barce...-it-worth-the-money/



Det kaldes 'Market Pool'

Du kan læse om det i detaljer her
www.danielgeey.com/post/how-champions-le...bs-make-their-money/

I korte træk så deler man cirka 15 % af pengene mellem de andre klubber fra samme land. Dvs hvis man er det eneste stærke hold fra sit land, så får man en større andel af pengene. Men hvis der er mange gode hold fra ens land, så får man en mindre andel af pengene.

Bellingham Camavinga Tchouameni
Følgende bruger(e) sagde tak: Thomaskjensen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

1 år 7 måneder siden #12 af doven

JimmyBroe post=154256 skrev: Det at Barca har vendt deres lønbudget fra sidste sæsons -144 mio. € til + 656 mio. € i denne. Skyldes vel alle de salg af rettigheder, Barca studios, spillersalg, osv. Men hvad med næste sæson?

Hvis de igen i år, intet vinder eller nøjes med copa’en. Så er de vel tvunget til at sælge stort ud igen næste år også? Forklar gerne hvordan det fungerer, for jeg fatter det ikke?

Jeg tror ikke der er nogen pånær folkene hos La Liga og Barcelonas ledelse, der egentligt ved præcis hvordan det hele hænger sammen. Men som jeg forstår det, har Barcelona været over deres fastlagte lønbudget de sidste par sæsoner pga. for mange dyre spillere blandet med reduceret indkomst under corona. Af den grund har de været tvunget af La Liga til at spare penge, indtil de kan overholde lønbudgettet. Det havde de i lang tid undgået pga. Bartomeus fiksfakserier, der fik regnskabet til at se bedre ud, end det egentligt var.
Derfor har de denne sommer været nødt til at skaffe omkring €700 mio. (deres egentlige lønudgifter på omkring €560 mio minus de €144 mio.) ved at sælge ud af deres tv-rettigheder, spillere og andele af deres datterselskaber, som du nævner. Ikke for at kunne betale lønningerne, men for at komme på La Ligas "artig-liste", hvilket betyder at de nu mere eller mindre frit kan bruge deres penge, frem for at være tvunget til at spare. 
De behøver altså ikke skaffe €700 mio. mere til næste år, så længe de kan overholde lønbudgettet, hvilket burde være nemmere nu uden dyre drenge som Coutinho og Griezmann.

​Håber det giver lidt mere mening, og ellers kan du også prøve at læse  denne artikel , hvor Sid Lowe forsøger at forklare hele det økonomiske puslespil, det skulle gå op for at Barcelona kunne hente nye spillere denne sommer. Synes den giver et meget godt indblik i, hvordan det hele hænger sammen.
Følgende bruger(e) sagde tak: JimmyBroe, Ramos4

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Leveret af Kunena Forum