Florentino Pérez kåret som bedste præsident
- Administrationen
-
Emne forfatter
- Administrator
-
At Florentino Pérez er øjeblikkets absolut bedste fodboldleder er hævet over enhver tvivl. Nu har han også fået officiel anerkendelse af italienske Tuttosport, som i deres årlige ”Golden Boy”-kåring har tildelt ham titlen som bedste præsident i 2022.
Juryen bestod af navnkundige folk som Van der Saar, Chapuisat, Stoichkov, Matthäus, Eto´o, Shevchenko, Nedved, Luca Toni, Verón, Lina Soulouko, Costacurta, Rui Costa, Diana Langes Swarowski og Emilio Butragueño, som hurtigt enedes om Florentino Pérez, som har styret Real Madrid sikkert gennem Corona-pandemien og i 2022 stod i spidsen for det mandskab, som vandt det spanske mesterskab, Champions League, samt den spanske og europæiske Super Cup.
Forleden fik Florentino Pérez så overrakt trofæet af redaktør på Tuttosport, Guido Caciago, som var rejst til Ciudad Real Madrid.
Efterfølgende sagde Florentino Pérez:
- Det er en ære, at man præmierer mig med et så udsøgt trofæ for Real Madrids historie. Sidste sæson var magisk og det vil vi altid huske, fordi det er en af de bedste sæsoner i historien. Vi vandt praktisk talt alt. Real Madrid opgiver aldrig. Det er i vores DNA. Vi kæmper til det sidste.
Florentino Pérez husker opgøret mod Manchester City som det sværeste:
- Den sværeste af alle kampe var mod Manchester City, hvor vi kom til det 89. minut og manglede to mål. Vi scorede et og så var der seks minutters tillægstid, og vi vidste at denne turnering er vores, for det kunne man høre på atmosfæren. Real Madrids spillere er gode og de er Madridistas. Denne blanding af kvalitet og Madridismo giver os mulighed for disse aftener og at være uovervindelige. Det er et fænomen, som er svært at forklare, men det skete i alle knald- eller fald-kampene.
En stor del af æren tilfalder også Carlo Ancelotti, erkender Florentino Pérez:
- Han er uden tvivl den bedste træner for Real Madrid, fordi han har kendt os gennem mange år. Han kender vores værdier og forstår at videreformidle dem til spillerne. Det gør ham til den perfekte træner. Det er svært at finde en bedre træner en Ancelotti.
Florentino Pérez blev også spurgt ind til, om han helst vil købe en Galáctico eller forme en stjerne selv:
- Det er den samme tilfredsstillelse, fordi de førstnævnte er store mestre, mens de andre kan blive det. Lad os tage Camavinga som eksempel, han kom hertil som 18-årig, han er blomstret op og har hele livet foran sig. Zidane, derimod, kom hertil som mester og gav os CL-sejren i Glasgow med sit pragtmål. Real Madrid bør altid være en blanding af begge kategorier: Mestre og unge talenter. Lige nu skaber vi vores egne stjerner, fordi det hele tiden bliver sværere at købe mestre, idet klubberne ikke vil sælge. Derfor har vi Vinícius Junior, Rodrygo, Fede Valverde, Eder Militao, Camavinga og Tchouaméni i truppen. At have så unge spillere i startopstillingen er svært, men det er smukt at se dem sammen med Modric, Kroos og alle disse mestre. Forenet af den atmosfære, som de skaber på banen, er vi næsten uovervindelige.
Den europæiske Superliga lever fortsat i bedste velgående og Florentino Pérez er fast besluttet på at revolutionere europæisk fodbold:
- Dette er et spørgsmål, som jeg kan snakke længe om. Men jeg vil forsøge at forenkle konceptet: I de seneste 20 år er der kommet en ny generation og verden har ændret sig, alt i vores liv har ændret sig og det skal fodbolden også gøre for at overleve. Fodbold er den eneste rigtige universelle sportsgren og vi kan ikke tillade os, at andre mere sportsgrene, som er mere organiserede og orienterede mod fremtiden, udnytter dette til at overtage fodboldens privilegerede plads. Jeg arbejder på, akkurat som mine forgængere og andre, for at være på højde med den tid, vi lever i. Vi kan ikke tillade, at de unge elsker fodbold mindre, fordi de kampe, som vi tilbyder er mindre og mindre attraktive. Det kan vi ikke tilbyde og vi skal alle sammen reflektere over det og give de unge, som repræsenterer fremtiden og også fodbolden det, de forventer af os. Det arbejder vi på og jeg vil lægge al min styrke i at fodbolden ikke mister sin privilegerede position, så den fortsat kan være den ypperste sportsgren på alle kontinenter.
I tanke og handling minder Florentino Pérez dermed på mange måder om Don Santiago Bernabéu, som skabte Real Madrids storhed og var med til at grundlægge Mesterholdenes turnering tilbage i 1950erne. Men til spørgsmålet om, hvorvidt han selv skal lægge navn til Real Madrids stadion, siger han klart og utvetydigt:
- Aldrig! Stadion vil for altid hedde Santiago Bernabéu. Det var ham, som skabte det hele, vi andre er blot arvtagere af hans værk. Det var ham, som i 1947, fik ideen til at konstruere dette stadion, som på den tid var et ambitiøst projekt, han var den første som fik holdet til at rejse til USA, hvilket dengang virkede skørt og det er ham, som vi skylder alt det, som vi er nu. Og stadion-navnet er nu et Brand. Det kan godt være, at de unge ikke ved, hvem Bernabéu var, men de siger: Vi ses på Bernabéu. Hvis man vil, kan man opkalde et sportscenter efter mig, men stadion vil altid være Santiago Bernabéu.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Administrationen
-
Emne forfatter
- Administrator
-
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen