Spansk dommerkomité: Alaba begik ikke straffe

3 år 6 måneder siden #1 af Administrationen
Dommer Soto Grado var...

Dommer Soto Grado var ikke et sekund i tvivl og pegede resolut på straffesparkspletten, da David Alaba i weekenden snublede og blev ramt på armen af bolden i straffesparksfeltet.

Men ifølge den spanske dommer-komité burde straffesparket aldrig være dømt, idet man mener at Alaba på ingen måde havde forsæt eller kunne gøre noget for at undgå, at bolden ramte armen og tidligere lignende episoder i andre kampe er da heller ikke blevet dømt.

Soto Grado var som nævnt sikker i sin sag og afviste Real Madrid-spillernes protester, ligesom han afviste at rådføre sig med VAR-rummet om episoden, der kom umiddelbart efter at Real Madrid havde fået et straffespark tilkendt.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

3 år 6 måneder siden #2 af Lars1991
Hvis dette er rigtigt, så må vi også sige at vi er blevet snydt flere gange i den her sæson. Vi mistede også point imod Rayo på grund af en hånd på Asensio. Da det skete argumenterede jeg for, at jeg synes der var straffespark. Men dommerstanden havde åbenbart sagt, at hvis den rammer manden først og så derefter på hånden, så er der ikke en forseelse. Noget jeg har set dem dømme efter flere gange efterfølgende. Og så skulle der jo heller ikke have være straffe på Asensio..

Vi spillede af lort både mod Rayo og Villareal, men derfor kan man jo stadig for points i de kampe hvor man er dårlige - og så det jo irriterende at sådan nogle dommerkendelser i sidste ende kommer til at koste point.

3 år 6 måneder siden #3 af elle44

Lars1991 post=157197 skrev: Hvis dette er rigtigt, så må vi også sige at vi er blevet snydt flere gange i den her sæson. Vi mistede også point imod Rayo på grund af en hånd på Asensio. Da det skete argumenterede jeg for, at jeg synes der var straffespark. Men dommerstanden havde åbenbart sagt, at hvis den rammer manden først og så derefter på hånden, så er der ikke en forseelse. Noget jeg har set dem dømme efter flere gange efterfølgende. Og så skulle der jo heller ikke have være straffe på Asensio..

Vi spillede af lort både mod Rayo og Villareal, men derfor kan man jo stadig for points i de kampe hvor man er dårlige - og så det jo irriterende at sådan nogle dommerkendelser i sidste ende kommer til at koste point.

​Jeg synes ikke, og har aldrig synes, at det er et godt argument. 

Hvis nu vi vinder 4-1 og det ene mål modstanderen score er på en dommerfejl så bliver det ikke et tema.
Hvis så Barca spiller 1-1 og modstanderen score et mål på en dommerfejl så kommer hele den katalanske presse i selvsving over, at en dommerfejl har kostet point og det hele er korrupt. 

Faktum i det scenarie er, at der er to dommerfejl, men det ene hold var i stand til at vinde alligevel og det andet hold føler sig snydt.

Det er derfor de respektive spanske medier for Madrid/Barca altid finder de der statistikker frem når ærkerivalen vinder mesterskabet:" se alle de point vi er blevet snydt for!". I sidste ende får Madrid og Barca det samme antal fejlkendelser for og imod, forskellen er bare at man faktisk godt kan vinde en fodboldkamp på trods. 
Følgende bruger(e) sagde tak: Thomaskjensen

3 år 6 måneder siden #4 af Lars1991

elle44 post=157198 skrev:

Lars1991 post=157197 skrev: Hvis dette er rigtigt, så må vi også sige at vi er blevet snydt flere gange i den her sæson. Vi mistede også point imod Rayo på grund af en hånd på Asensio. Da det skete argumenterede jeg for, at jeg synes der var straffespark. Men dommerstanden havde åbenbart sagt, at hvis den rammer manden først og så derefter på hånden, så er der ikke en forseelse. Noget jeg har set dem dømme efter flere gange efterfølgende. Og så skulle der jo heller ikke have være straffe på Asensio..

Hvis nu vi vinder 4-1 og det ene mål modstanderen score er på en dommerfejl så bliver det ikke et tema.
Hvis så Barca spiller 1-1 og modstanderen score et mål på en dommerfejl så kommer hele den katalanske presse i selvsving over, at en dommerfejl har kostet point og det hele er korrupt. 

Faktum i det scenarie er, at der er to dommerfejl, men det ene hold var i stand til at vinde alligevel og det andet hold føler sig snydt.

Det er derfor de respektive spanske medier for Madrid/Barca altid finder de der statistikker frem når ærkerivalen vinder mesterskabet:" se alle de point vi er blevet snydt for!". I sidste ende får Madrid og Barca det samme antal fejlkendelser for og imod, forskellen er bare at man faktisk godt kan vinde en fodboldkamp på trods. 

Det ikke et godt argument for spillerne i klubben. De skal ikke lægge ansvaret fra sig. Hvis de var gode nok ville de vinde alligevel. Helt enig.

Men jeg er ikke enig i at det nødvendigvis udligner sig - jo måske over nok tid, men ikke på én sæson. For det er lidt tilfældigt hvornår man får de der dommerfejl imod sig. Som du selv nævner i dine eksempler med de to kampe - den ene fejl sker i en 4-1 sejr og den anden i en 1-1. Men det hold der får 4-1 sejren er jo "heldige" med at den dommerfejl sker i den kamp og ikke i en hvor de kæmper lidt med det, så den eventuelt kunne havde endt 1-1.

Så som fan synes jeg godt man kan kritisere det stærkt, når der åbenbart er en ret klar konsensus omkring situationerne med Asensio og Alaba. De har tilmed videodommere med og mulighed for at ændre dommen. Det for dårligt og har jo endt med at koste point om man vil det eller ej. Nu må de snart gøre noget med de hands-regler for der bliver tåget rundt i det, det ødelægger kampe og er generelt ulideligt at se på. Straffesparket Foyth begår er jo også noget man næsten skammer sig over at få. Det jo ikke sådan man vil score mål. Men det er trods alt rigtigt dømt efter reglerne, det er Asensios og Alabas ikke.

Sidste redigering: 3 år 6 måneder siden ved Lars1991.

3 år 6 måneder siden #5 af Thomaskjensen
Jeg er af den overbevisning at Barca or RM får langt mere "hjælp" af dommerne, og det har naturligvis at gøre med at vi begge er meget mere aggressive og i modstanderens fælt, og derfor får flere straffe og frispark.
Men jeg tror vi får mere hjælp generelt end de små.

Syntes så det er friskt at dommer-komitén går ud og siger at det var fejldømt, det er om noget godt for dommerne at de får lidt konstruktiv kritik når det behøves.

Men det ændre ikke på at den gule ubåd ville det mere end vores drenge, og vi fortjente ikke at vinde. 4-1 så er der ikke mere at snakke om :)

3 år 6 måneder siden #6 af elle44

Lars1991 post=157199 skrev:

elle44 post=157198 skrev:

Det ikke et godt argument for spillerne i klubben. De skal ikke lægge ansvaret fra sig. Hvis de var gode nok ville de vinde alligevel. Helt enig.

Men jeg er ikke enig i at det nødvendigvis udligner sig - jo måske over nok tid, men ikke på én sæson. For det er lidt tilfældigt hvornår man får de der dommerfejl imod sig. Som du selv nævner i dine eksempler med de to kampe - den ene fejl sker i en 4-1 sejr og den anden i en 1-1. Men det hold der får 4-1 sejren er jo "heldige" med at den dommerfejl sker i den kamp og ikke i en hvor de kæmper lidt med det, så den eventuelt kunne havde endt 1-1.

Så som fan synes jeg godt man kan kritisere det stærkt, når der åbenbart er en ret klar konsensus omkring situationerne med Asensio og Alaba. De har tilmed videodommere med og mulighed for at ændre dommen. Det for dårligt og har jo endt med at koste point om man vil det eller ej. Nu må de snart gøre noget med de hands-regler for der bliver tåget rundt i det, det ødelægger kampe og er generelt ulideligt at se på. Straffesparket Foyth begår er jo også noget man næsten skammer sig over at få. Det jo ikke sådan man vil score mål. Men det er trods alt rigtigt dømt efter reglerne, det er Asensios og Alabas ikke.

​Jeg er enig i at man skal stille sig kritisk overfor dommerstandarden generelt, men jeg er ikke enig i, at man skal sammenkoble det med tabte point. At sammenligne hvilke modstandere man får de uheldige kendelser imod sig bliver bare skørt. Hver kamp er unik og udfaldet skyldes så mange ting udover dommerkendelser, en svær modstander for Barca er ikke nødvendigvis en hård modstander for Madrid og omvendt. Vandt Barca ikke også stort over Villarreal? Havde Villarreal fået et fejldømt straffe der stod der jo 1-1 i fejldomme og 0 tabte point til Barca og 2 til Real. Jeg er overbevist om at den slags fejldomme udligner sig over en sæson, men det giver os fans noget at snakke om. 

Jeg vil dog hellere snakke om det reelle problem, hvilket er, som du så fint nævner, de komplet håbløse regler om hands. Altså hvad skal Foyth gøre i den situation? Det er jo en komplet tilfældighed og det er en skamplet på sporten at den slags latterlige ting skal gennemtjekkes 10 gange af VAR for at finde den minimale kontakt der er.

Jeg synes faktisk helt generelt at dommerstandarden er skræmmende ringe. Det er absurd at man i en og samme kamp kan bruge flere minutter på at tjekke VAR på en situation hvor man så lidt senere slet ikke tjekker i en sammenlignelig situation. Og så er der de famøse offsides på 2 mm. Det giver absolut ingen mening at alle de mål der er 2 mm offside bliver annulleret når måleusikkerheden i udstyret i nogle tilfælde er 10 cm. VAR skal være der når der bliver begået klare fejl, men at bruge det i hver en lille situation må simpelthen ikke være hensigten, især med tanke på at dommerne åbenbart bruger det hip som hap. 

beklager der var lige en lille side rant 

Leveret af Kunena Forum