Ancelotti om dommerne: En særlig tid i spansk fodbold

Carlo Ancelotti mødte i dag pressen forud for kampen i morgen aften imod Braga i Champions League-gruppespillets tredje kamp. Vi har samlet de vigtigste punkter, og de kommer her.
1. Et varsel om rotationer?
Ancelotti blev spurgt ind til weekendens Clásico, hvilket han i vanlig stil afviste at kommentere på, da den kommende opgave er Braga. Spurgt ind til mulige rotationer i kampen i morgen svarede han dog:
- ”Jeg skal vurdere forfatningen hos visse spillere, især dem, der er kommet tilbage fra skader som Alaba og Mendy. Nacho er tilbage, og Fran er okay, men nogle spillere fik slag i den seneste kamp.”
Trods Ancelottis insisteren på at forholde sig til Braga-kampen før Clásico kunne hans udtalelser godt indikere en del rotationer i morgen. Én ting er Mendy og Alaba, der måske skal have et hvil, mens Nacho naturligvis glider ind i centerforsvaret, formentlig i stedet for østrigeren. Men med rækken af unavngivne spillere, der angiveligt fik småproblemer i Sevilla-kampen, har han givet sig selv frihed til at rotere, som han vil, uden officielt at nedprioritere Braga-kampen. Så mon ikke at Carvajal eksempelvis får et hvil, mens Modric er moden til en startplads igen?
2. ”Hvis jeg siger, hvad jeg tænker om dommerne, får jeg karantæne”
Ricardo de Burgos Bengoetxea dømte mildest talt elendigt, da Real Madrid i weekenden spillede 1-1 ude imod Sevilla. Kombineret med den igangværende Negreira-sag betød det naturligvis, at Ancelotti blev spurgt godt ind til dommerne, især efter han i stærke ironiske vendinger roste Burgos Bengoetxea til skyerne lørdag aften. På bedste diplomatisk vis svarede han i dag:
- ”Jeg har generelt tiltro til dommerne, nogle gange lidt mere end andre. Hvis du spørger mig ind til videoerne, ved du ligeså godt som jeg, hvad ytringsfrihed er, og alle kan sige, hvad de mener. Jeg må fokusere på holdet og lade dommerne være. Det er et særligt øjeblik i spansk fodbold, og før det er afklaret, kommer vi altid til at have disse problemer. Nogle gange er vi blevet straffet, men jeg har ikke friheden til at udtrykke mig, når det gælder dommerne. Hvis jeg siger, hvad jeg tænker, får jeg karantæne, og jeg ønsker at arbejde og få det meste ud af kampene, hvilket begejstrer mig. Jeg kan ikke besvare denne slags spørgsmål.”
Først og fremmest kan man som tankeeksperiment forestille sig, hvordan Xavi eller José Mourinho ville svare, hvis de sad i Ancelottis stol. Italieneren svarer med vanlig ro og på afvæbnende facon, men alligevel fornemmer man hans dybere frustration. Heldigvis kan han holde de ord i sig, der ifølge ham selv ville give ham karantæne. Til sammenligning rager Xavi godt med gule og røde kort til sig, mens Mourinho blev udvist i weekenden for at lave en grædegrimasse mod Monzas bænk, da Roma slog dem med 1-0.
3. Kepa: "Jeg analyserer hver en bevægelse"
Ancelotti havde Kepa med på sit pressemøde, og den spanske målmand gav et indblik i sin professionalisme, som er værd at have med her. Kepa udtalte:
- ”Jeg plejer at følge den samme rutine til hver kamp uagtet eventuelle succeser eller fejl, eller om vi har vundet eller ej. Jeg kan lide at analysere hver bevægelse, og jeg ser på alle elementer fra kampene. Jeg tror på konstant forbedring. Jeg forsøger ikke at bebrejde mig selv, når det ikke går godt, og jeg lader mig ikke rive med, når det går godt. Jeg forsøger at analysere succeser og nederlag på samme måde.”
Overordnet må analysen af Kepa hidtil i Real Madrid være, at vi har fået omtrent det, vi kunne forvente. Endnu har han ikke været meget i vælten, men derfor er det alligevel interessant, at han tilsyneladende er så nidkær omkring at analysere sine egne præstationer. Om han så kan forbedre sig, er en anden sag.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- 9eren
- Gæst
-
Der kommer til at være hæftig fokus på dommer præstationen næste weekend og jeg håber inderligt at der ikke kommer polemik. Men det har der jo desværre allerede været op til kampen i og med Gavi spiller den.
- 9eren
- Gæst
-
Nogen der ved om der er lavet om ift hvordan og hvornår klubberne får det at vide. En af de mere problemfyldte ting i Negreira sagen, var jo at det blev kendt, hvem der skulle dømme el clasico ca en måned før af de impliceret parter, blandt andet Negreiras søn.
Det har altid været sådan at samme dommer ikke kunne dømme begge clasicos på en sæson. Det skete dog i den periode, inden Barcelona stoppede med at betale til Negreira.
De to af dommerne til el clasico, som jeg har sendt link til er begge dommere som er hårdt udskældt på RMtv og som menes at være en del af den korrupte dommer gruppe.
- 9eren
- Gæst
-
Only Real Madrid and another team, which is unknown, voted against.
@JorgeCalabres
1956, 1957, 1958, 1959, 1960, 1966, 1998, 2000, 2002, 2014, 2016, 2017, 2018, 2022, 2024