Ancelottis pressemøde: Om Vinícius, Brahim og de manglende mål

Real Madrid møder Braga i Champions League-gruppespillets fjerde kamp i morgen aften, og i den forbindelse har Carlo Ancelotti mødt pressen. Her følger de vigtigste punkter.
1. ”Vinícius har forbedret sin attitude meget”
Vinícius har ikke været prangende hidtil i sæsonen og står i øjeblikket på tre scoringer på elleve kampe. Til gengæld er han igen begyndt at brokke sig til advarsler med to styks på de seneste tre ligakampe, og brasilianeren var igen et emne på pressemødet. Her forsvarede Ancelotti ham således:
- Han skal måske forbedre sin attitude i visse situationer, men han har forbedret sig meget og fortsætter med at gøre det. Vi er glade for ham og det, han udretter på banen, hvilket er at spille fodbold. Han har været lidt ude af den i de seneste kampe, men hans attitude har forbedret sig meget over årene.
En af Ancelottis største forcer er hans mandskabsbehandling og evnen til at skabe et miljø, hvor spillere kan blomstre og udvikle sig, og måske er dette en del af det. Men ønskede man mere kæft, trit og retning med Vinícius, er disse ord næppe sød musik. I sidste sæson kom Vinícius op på 16 gule kort og et enkelt rødt, og netop her syntes kontroverserne omkring Vinícius at peake. Om en håndfuld kampe i indledningen på denne sæson uden advarsler er nok til, som Ancelotti påpeger, at sige, at Vinícius har ”forbedret sig meget over årene”, må være op til den enkelte at vurdere. Faktum er dog, at pilen i de seneste par kampe har peget den forkerte retning med film, brok, advarsler og dårligt spil på både ude- og hjemmebane, og hvis Ancelotti siger det samme til Vinícius som på pressemødet, skal vi næppe regne med en kontant håndtering af brasilianeren, som nogle i Real Madrid-fanmiljøet ellers kalder på.
2. Nok en januar uden handler
Som vi nærmer os årsskiftet, begynder rygterne om eventuelle januarhandler vanen tro at florere, men det er næppe noget, vi skal forvente sker:
- Vi har ingen planer til vinter, og vi har heller ikke brug for dem. Vi skal huske, at Courtois og Militão vender tilbage i den sidste del af sæsonen. De kommer til at være tilbage til slutningen af sæsonen.
Der har især været rygter om et indkøb af en ny, ung centerback, hvilket potentielt kunne give mening, idét tre af fire Real Madrid-centerbacks har rundet de 30 år. Men i så fald skal vi tilsyneladende vente til sommer. Det er i øvrigt positivt, hvis Courtois og Militão kan nå at spille en rolle i sæsonen. Men måske også optimistisk.
3. Hvorfor spiller Brahim Díaz ikke?
Brahim Díaz har ofte været et friskt pust, når han er kommet på banen hidtil i sæsonen, og derfor kan det overraske, at han pludselig har siddet tre fulde kampe på bænken på stribe. Ikke mindst med den skuffende præstation i søndags imod Rayo Vallecano på Bernabéu, hvor netop offensiven manglede inspiration. Om den unge spanier sagde Ancelotti:
- Jeg taler med ham. Han har ikke fået mange minutter, men jeg ved, at han er en spiller, der kan bidrage, og han vil være til rådighed. Konkurrencen er hård, men det er en spiller, jeg kan lide på grund af hans egenskaber, professionalisme og seriøsitet. Han vil få sin rolle i morgen eller i de kommende kampe. Jeg har læst, at jeg har dømt ham, og jeg dømmer ingen. Jeg er ikke en dommer. I bruger ordet 'dømme' meget. At dømme nogen er ikke godt, og det gør jeg ikke. Jeg har noget specielt med Brahim, fordi han har spillet i Milan.
Det er ikke ligefrem, fordi vi får en forklaring på den manglende spilletid til Brahim på det seneste. Tværtimod virker det næsten endnu mere besynderligt, hvis Ancelotti er så glad for ham. Lad os bare håbe, at han i det mindste får chancen i morgen aften, hvis søndagens problemer gentager sig, idét han med Ancelottis ord har vist, at han kan bidrage.
4. De manglende mål er bare en fase
Der er ikke de store guldkorn at hente i det følgende citat, men vi skal naturligvis omkring de manglende mål fra Real Madrids angribere for tiden. Ancelotti sagde:
- Vi skal være tålmodige. Nogle gange kan du røre bolden, og den går ind, og så er der andre tidspunkter, hvor du afslutter meget, og det ikke lykkes. Ifølge statistikkerne er Rodrygo den spiller, der har flest afslutninger i ligaen. Han er en spiller, der bevæger sig godt, kommer tæt på feltet, men nogle gange er han ikke effektiv. Vi skal være tålmodige, fordi han kommer over dette stadie, som alle angribere gør.
Ligesom med Vinícius’ frustrationsgestik skal vi på vanlig Ancelotti-manér forholde os tålmodigt, også når det gælder den skuffende mængde mål fra offensivspillerne. Og der er trods alt ikke meget andet at gøre, når angrebsmaterialet er så tyndt. Man kan dog bemærke, at Ancelotti adspurgt ind til de manglende mål fra angriberne selv vælger at fremhæve Rodrygo ved navn, men han kunne efterhånden ligeså godt nævne Vinícius, der kun har scoret ét mål mere. Lad os håbe, at de begge snart finder melodien, og at det kan lade sig gøre i det nye spilsystem, der på målfronten hidtil ikke har set ud til at bekomme dem godt.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Siempre Madrid
-
- Administrator
-
- Presidente de Peña Madridista Dinamarca
Jeg har ikke skrevet nyheden, men dette er fra Marca, som jeg tror at Malthe har skrevet nyheden ud fra:nono post=169566 skrev: Madridista giver godt nok dette pressemøde sit eget lille spin. De fleste andre medier finder det ret opsigtsvækkende, at Ancelotti direkte siger at Vinicius skal forbedre sin attitude og svarede at Puyol var velkommen til at række ud og tage en snak med ham. Ancelotti bliver stadig mere og mere direkte i sin kommunikation vedr. Vinicius uudholdelige attitude: Den står i vejen for ham og den er et udtalt, offentligt kendt problem.
- "Si Puyol quiere hablar con Vinicius, que hable. Él sigue marcando la diferencia. Que tenga que mejorar su actitud en alguna circunstancia, puede ser, pero ha mejorado muchísimo y sigue mejorando. Nosotros estamos encantados con él, con lo que hace en el campo, que es jugar al fútbol. En los últimos partidos ha estado descolocado en algunos momentos, pero su actitud ha mejorado mucho en estos años"
AS skriver præcis det samme. Så det er såmænd ikke et spin. Jeg kunne godt tænke mig et link til de medier, som skriver det du siger.
No soy sólo perfecto, soy Madridista también. Madridista con corazón y cojones.
¡¡¡Illa Illa Illa, Juanito Maravilla!!!
Los días que tu juegas, son todo lo que soy.
Si quieres llevar este escudo, primero hay que sudar la camiseta.
Florentino Pérez: El ultimo titulo es el primer paso al siguiente.
Nu skal vi ikke kløve hår, men jeg mener overhovedet ikke, at det er budskabet i den passus du refererer til. Budskabet er, at en træner offentligt problematisere sin stjernespillers væsen. Havde han forbedret sin attitude meget, ville der jo ikke være behov for at alt og alle konstant talte om den....
Goal: Carlo Ancelotti admits Vinicius Junior's 'attitude could be better..
OneFootball: If he would change his attitude he would get more recognition France24: Vinicius still has to improve his attitude...
PlanetSport: Vinicius Junior's fiery attitude could become a problem
DiarioAS: Ancelotti discusses Vinícius' attitude
Altså der er utallige eksempler.... Så jeg står ved mit postulat om, at det interview er læst og videreformidlet meget generøst af madridista.dk.
Jeg benytter for det meste Real Madrids egen gengivelse af pressemøderne frem for avisernes. I denne omgang frasorterede jeg udtalelserne, der handlede om Puyol, udelukkende for at forenkle emnet og holde det til Vinícius. Om det i så fald er "et spin", må du om, men det var mest tænkt som en måde at skære lidt ind til benet på.
Når det er sagt, har jeg forsøgt at lave et format, der er mere holdningsbaseret, så du vil kunne finde pointer som den, du selv fremhæver, hvor min egen holdning skinner igennem. Lige i det her tilfælde er det dog ikke fordi, jeg personligt nødvendigvis vil have, at Carlo er mere kontant - jeg ved bare, at der findes fans med den holdning.
Men det er klart, at dette slet ikke fungerer, hvis jeg ikke gengiver citaterne på retfærdig vis. Så det vil jeg fortsætte med at gøre en dyd ud at gøre. Om de spanske medier så tolker ordene på en anden måde end mig - eller vælger at lægge vægt på noget andet, så der kan laves nogle lækre overskrifter - betyder ikke det store for mig. Jeg danner mine egne indtryk ud fra Carlos ord, og jeg fjerner ikke noget bare for at kunne fremlægge en pointe. Det har du mit ord på :)
Jeg er enormt taknemmelig for madridista.dk og jeg stoler fuldt ud på skribenternes integritet. Men selv de bedste kan jo begå fejl! ;-)