Vinícius i modvind: Vil fratage Spanien VM i 2030
- Administrationen
- Emne forfatter
- Administrator
Vinícius Junior er kommet lidt i modvind i Spanien efter et interview med CNN, hvor han opfordrer til at Spanien fratages muligheden for at afholde VM i 2030, hvis man ikke får gjort op med racismeproblemerne.
I interviewet siger han blandt andet:
- Jeg forventer, at Spanien kan udvikle sig og forstå, hvor alvorligt det er at fornærme nogen for at have en anden hudfarve. Frem til 2030 har vi en meget stor mulighed for udvikling, for har tingene ikke udviklet i 2030, mener jeg at man må finde et andet sted at afvikle VM, for hvis en spiller ikke føler sig tilpas og ikke føler sig sikker ved at spille i et land, hvor man kan opleve racisme, er det en smule kompliceret.
Vinícius uddyber:
- Jeg vil gøre alt for at tingene ændrer sig, for der er mange folk i Spanien, langt størstedelen, som ikke er racister. Det er en lille gruppe, som ender med at påvirke billedet af et helt land, som det er skønt at leve i. Jeg nyder at spille i Real Madrid. Jeg elsker Spanien, jeg har de bedste muligheder for at leve her med min familie. Vi forventer, at tingene kan udvikle sig endnu mere, tingene har allerede udviklet sig meget, men der kan ske endnu mere og i 2030 skal racisme-sagerne gerne være helt væk.
Det er især de førstnævnte ord om at fratage Spanien VM-værtsrollen, som har bragt Vinícius i modvind. Eksempelvis siger Madrids borgmester og Atlético Madrid-tilhænger, José Luis Martínez-Almeida:
- Vi er bevidste om, at der er racistiske episoder i samfundet og at vi skal arbejde hårdt på at eliminere disse racistiske episoder. Men det er dybt urimeligt over for Spanien og særligt over for Madrid, at sige at vi er et racistisk samfund og derudover bringe VM-slutrunden 2030 i fare. Jeg beder ham om at trække ordene tilbage. Han skal trække dem tilbage og undskylde. Og vide, at når der er en racistisk episode, så står vi alle bag ham, men det gør vi ikke, når vi bliver kaldt racister. For det er ikke rigtigt. Når man begår en fejl, er man nødt til at undskylde. Vinícius har langt størstedelen af det spanske samfund bag sig til at bekæmpe racisme, men vi kan ikke stå bag ham, når han kalder praktisk talt hele samfundet racistisk.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Madridista02
- Platin bruger
- Real Madrid fan i det øjeblik jeg opdagede Roberto Carlos. Senere blev det Pepe og Marcelo der var mine yndlingspillere.
Jeg savner Pepe :(
- Siempre Madrid
- Administrator
Når det nu - med Vinícius´ ord - kun er en lille del af befolkningen, som opfører sig racistisk, så er det måske lovligt bombastisk at åbne op for muligheden for, at VM-finalen i 2030 ikke skal spilles på hans egen hjemmebane.Madridista02 post=177797 skrev: Ligner at Borgmesteren kun har læst de første to linjer af Vinicius' interview. Som jeg læser det, siger Vinicius at det er en lille procentdel af befolkningen der opfører sig racistisk, men størstedelen af landet elsker han og ser han ikke som racistiske. Borgmesteren udtaler så, at Vinicius skal undskylde for at omtale Spanien som racister.
Lige her synes jeg, at han saver i den gren, han sidder på.
Han bør huske på, at vi kommer lige fra et VM i Qatar, som han gladeligt deltog i. Samt, at hans eget hjemland havde travlt med at anholde folk i favelaerne op til VM i 2014, for at de ikke skulle give et dårligt billede af Brasilien.
Når det er sagt, så har Vinícius naturligvis været udsat for nogle uacceptable episoder, som det spanske fodboldforbund skal gøre mere for at slå ned på. Men Vinícius skal også være bedre til ikke at få en god sag brugt imod ham.
No soy sólo perfecto, soy Madridista también. Madridista con corazón y cojones.
¡¡¡Illa Illa Illa, Juanito Maravilla!!!
Los días que tu juegas, son todo lo que soy.
Si quieres llevar este escudo, primero hay que sudar la camiseta.
Florentino Pérez: El ultimo titulo es el primer paso al siguiente.
Helt enig. Nu kender jeg ikke lige din holdning til det her, men jeg synes vi har lige rigeligt venstrekanter i truppen lige nu.Dragam post=177799 skrev: Tag imod buddet på de 3 milliarder fra saudi... vini har udviklet sig til en frygtelig dramaqueen både på og udenfor banen...
DC19
;)-#7- post=177800 skrev:
Helt enig. Nu kender jeg ikke lige din holdning til det her, men jeg synes vi har lige rigeligt venstrekanter i truppen lige nu.Dragam post=177799 skrev: Tag imod buddet på de 3 milliarder fra saudi... vini har udviklet sig til en frygtelig dramaqueen både på og udenfor banen...
Skørt at man ikke må stå op for sig selv om et kæmpe problem, uden at man skal kaldes en dramaqueen?Dragam post=177799 skrev: Tag imod buddet på de 3 milliarder fra saudi... vini har udviklet sig til en frygtelig dramaqueen både på og udenfor banen...
Specielt når man tager i betragtning, hvordan du tit skriver til andre på dette forum.
Jeg er enig i, at han saver på den gren han sidder. Men det der whataboutism er sgu også lidt træls. Sådan kan man skyde næsten alle argumenter eller holdninger ned. Hvis nogen taler for skattelettelser for mellemklassen - jamen hvorfor ikke til de fattige? Hvis nogen laver velgørenhed for én gruppe - jamen hvad så med den her anden gruppe? Hvis nogen råber op om ét problem - jamen hvorfor sagde du ikke noget til samtlige af verdens andre problemer? Hvis nogen kæmper for kvinders rettigheder - jamen hvad med mændene? Eller omvendt. And the list goes on. Det er nemt at pege fingre af dem, der rent faktisk forsøger at ændre på tingene, ved at prøve at give dem dårlig samvittighed over de ting de ikke gør - men som vi heller ikke selv gør. Vini gør da i det mindste noget.Siempre Madrid post=177798 skrev:
Når det nu - med Vinícius´ ord - kun er en lille del af befolkningen, som opfører sig racistisk, så er det måske lovligt bombastisk at åbne op for muligheden for, at VM-finalen i 2030 ikke skal spilles på hans egen hjemmebane.Madridista02 post=177797 skrev: Ligner at Borgmesteren kun har læst de første to linjer af Vinicius' interview. Som jeg læser det, siger Vinicius at det er en lille procentdel af befolkningen der opfører sig racistisk, men størstedelen af landet elsker han og ser han ikke som racistiske. Borgmesteren udtaler så, at Vinicius skal undskylde for at omtale Spanien som racister.
Han bør huske på, at vi kommer lige fra et VM i Qatar, som han gladeligt deltog i. Samt, at hans eget hjemland havde travlt med at anholde folk i favelaerne op til VM i 2014, for at de ikke skulle give et dårligt billede af Brasilien.
Når det er sagt, så har Vinícius naturligvis været udsat for nogle uacceptable episoder, som det spanske fodboldforbund skal gøre mere for at slå ned på. Men Vinícius skal også være bedre til ikke at få en god sag brugt imod ham.
Vinicius taler selvfølgelig om netop racisme fordi det er noget han mærker på egen krop. Det er jo helt naturligt at man kaster sig ud i noget man kender til. Jeg kan ikke se hvad det har med sagen at gøre, at Brasilien op til 2014 (hvor Vinicius var 13 år gammel) lavede nogle grimme ting. Skulle han have råbt op som 13 årig eller skal han gøre det nu og bringe en ti år gammel sag op? Hvad er det præcis du anklager ham for?
Hyg jer med Dragam og de andre spader.
- Siempre Madrid
- Administrator
Det var såmænd blot en konstatering af, at det kan blive svært at finde et egnet værtsland, hvis kriterierne er som Vinicius nævner.Ramos4 post=177804 skrev:
Jeg er enig i, at han saver på den gren han sidder. Men det der whataboutism er sgu også lidt træls. Sådan kan man skyde næsten alle argumenter eller holdninger ned. Hvis nogen taler for skattelettelser for mellemklassen - jamen hvorfor ikke til de fattige? Hvis nogen laver velgørenhed for én gruppe - jamen hvad så med den her anden gruppe? Hvis nogen råber op om ét problem - jamen hvorfor sagde du ikke noget til samtlige af verdens andre problemer? Hvis nogen kæmper for kvinders rettigheder - jamen hvad med mændene? Eller omvendt. And the list goes on. Det er nemt at pege fingre af dem, der rent faktisk forsøger at ændre på tingene, ved at prøve at give dem dårlig samvittighed over de ting de ikke gør - men som vi heller ikke selv gør. Vini gør da i det mindste noget.Siempre Madrid post=177798 skrev:
Vinicius taler selvfølgelig om netop racisme fordi det er noget han mærker på egen krop. Det er jo helt naturligt at man kaster sig ud i noget man kender til. Jeg kan ikke se hvad det har med sagen at gøre, at Brasilien op til 2014 (hvor Vinicius var 13 år gammel) lavede nogle grimme ting. Skulle han have råbt op som 13 årig eller skal han gøre det nu og bringe en ti år gammel sag op? Hvad er det præcis du anklager ham for?
Han havde stået sig bedre ved at blive på egen banehalvdel og nøjedes med at fortælle omverdenen at Real Madrids spillere er klar til at forlade banen næste gang, det sker.
I Valencia skulle man bare have gået direkte ud til spillerbussen og set om det spanske fodboldforbund virkelig turde taberdømme Real Madrid.
- Siempre Madrid
- Administrator
Derfor skal Madrid-borgmesteren og inkarnerede Atlético Madrid-fan, José Luis Martínez-Almeida, også lige huske på, at det var tilhængere af hans klub, som hængte en Vinícius-dukke ud fra en bro i Madrid. Det var også dem, som i flere tilfælde har sunget "Vinícius dø" og lavet abe-lyde om ham. Uden at Atlético Madrid på nogen måde har taget afstand fra det. Det synes jeg er meget beklageligt og bekymrende.