Optakt: Arsenal - Real Madrid, Champions League, kvartfinale, første kamp

1 år 1 måned siden #1 af Nicklas
Det er endelig blevet tid...

Det er endelig blevet tid til Champions League igen, når Real Madrid drager til det nordlige London, hvor Arsenal FC venter på Emirates Stadium. Et stadion Real Madrid besøger for første gang i en officiel kamp.

Første gang man var der, var tilbage i 2008, til sommerturneringen Emirates Cup, hvor man mødte Hamborg og Arsenal. De senere vindere fra Hamborg blev slået med 2-1 den ene dag, mens man næste dag tabte med 1-0 til Arsenal.

Udover Emirates Cup skal vi tilbage til 2006 for at finde de eneste indbyrdes opgør mellem de to klubber. Arsenal vandt det første opgør med 1-0 på Santiago Bernabéu efter et solomål af Thierry Henry, og da returopgøret på Highbury endte 0-0, var Real Madrid ude af turneringen i ottendedelsfinalerne.

Real Madrid kommer ikke ligefrem ind til kampen med tanken fuld af selvtillid og gode oplevelser. I weekenden led man et åndssvagt hjemmebanenederlag mod et afbudsramt Valencia, og inden da var man tæt på at smide deltagelsen i Copa del Rey-finalen på gulvet mod Real Sociedad, og endte med at skulle ud i 120 minutters fodbold - igen. Ugen forinden måtte man gudhjælpemig vende et truende nederlag til sejr mod Leganés.

Arsenal gik stensikkert videre fra deres ottendedelsfinale med samlet 9-3 mod PSV. Til gengæld har de været hårdt ramt af skader i år. Centerforsvareren Gabriel blev skadet i sidste uge og kommer ikke i aktion mod Real Madrid, og inden da var Calafiori, Gabriel Jesus, Tomiyasu og Kai Havertz allerede meldt ude.

Til gengæld spiller Gabriel Martinelli noget af sin bedste fodbold i årevis på den ene kant, og på den anden kant er The Gunners’ helt store stjerne, Bakayo Saka, netop vendt tilbage fra en længere skadespause.

I fraværet af førnævnte Gabriel Jesus og Kai Havertz er englænderne løbet tør for angribere, og derfor kan man muligvis finde Mikel Merino som forreste mand. Spanieren er normalt midtbanespiller, men han har styrke i luftrummet og fysikken, der gør ham brugbar på toppen. Han har indtil videre scoret fem mål og lavet en assist i otte kampe som centerforward.

I weekenden var det dog belgiske Leandro Trossard, der tog sig af positionen.

I centerforsvaret er Gabriel som nævnt ude, og det svækker Arsenal markant. Her kan Arteta enten erstatte ham én til én med Jakub Kiwior eller han kan rykke Ben White ind i centerforsvaret og sætte Jurrien Timber ind som højre back. Ben White er dog også på skånekost efter en længere pause, og det er derfor uklart, om han er 100% til kampen.

Fraværet af Gabriel betyder også, at Arsenal er knap så farlige på hjørnespark, som de normalt ville være, og dét er måske den største fordel for Real Madrid.

I weekenden måtte Arsenal nøjes med 1-1 mod Everton, men der blev også hvilet en række profiler.

Hos Real Madrid er Thibaut Courtois tilbage i målet, mens Andriy Lunin er blevet i Madrid. Dani Carvajal, Éder Militão, Ferland Mendy og Dani Ceballos er fortsat ude med skader, og så er Aurelien Tchouaméni ude med karantæne.

Spanske medier spekulerer i, at Carlo Ancelotti ønsker Fede Valverde på midtbanen, hvilket sender Lucas Vázquez ind på højre back, og på trods af, at vi her på siden har næsten endeløs og ubetinget kærlighed til Lucas, så er det bare en dårlig idé. I den anden side af forsvaret er Mendy ude, så der står valget mellem Fran García og, ifølge spansk presse, David Alaba. Eduardo Camavinga på forventes at skulle bruges på midtbanen med Ceballos og Tchouaméni ude og Valverde på højre back.

Helt fremme kommer Real Madrid til at stille med Vinícius Jr., Kylian Mbappé og Rodrygo. Rodrygo har blot ét mål i sine seneste 16 kampe for Real Madrid, mens Vini Jr. kun har scoret tre mål i samme periode.

Kampen sparkes i gang kl. 21:00, og den vises på 3+ og Viaplay.

Real Madrids forventede hold: Courtois, Valverde, Asencio, Rüdiger, Fran García, Modric, Camavinga, Bellingham, Rodrygo, Mbappé, Vini Jr.

Arsenals forventede hold: Raya, Timber, White, Saliba, Lewis-Skelly, Ødegaard, Partey, Rice, Saka, Merino, Martinelli.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

1 år 1 måned siden #2 af Figo-10
Så er det Champions League aften og vi sidder nok alle med en mærkelig smag. Personligt har jeg i lang tid glædet mig til at skulle spille mod Arsenal (de har jo været væk i mange år), men jeg magter næsten ikke at skulle trækkes igennem 2x 90 minutter med det her Real Madrid spil velvidende at vi nok alligvel vinder til sidst. At vi går videre er det eneste jeg kan se for mig og er ærlig talt ikke bange for Arsenal. Jeg er kun bange for os selv og en backkæde med Cafucas.

Nu har jeg hørt et par podcast op til kampen og hold da helt k*ft det er god lir :D Premier League og Arsenal FM er i fuld gang. Det er stadig de dugfriske minder fra 20 år siden da Henry spillede en stor kamp mod os. Real Madrid har slået 110 (mener jeg) hold i Champions Leage, men aldrig Arsenal. Haha FFS så spinner man godt nok historien som man vil. 

Mon ikke vi skal være vidne til Grønborg og de andre hatte fortælle samme statisitkker i aften og Prebens powerraking min bare. Arsenal har været væk fra den store scene, så skal vi for pokker ikke sende deres engelske røv hjem med en klar besked om hvordan fodboldhierakiet er. Arsenal er langt nede i fødekæden.

Real Madrid fan siden 2000, tidligere bosat i Madrid og med +30 kampe under bæltet.

Figo og Özil har rørt mig mest.
Sidste redigering: 1 år 1 måned siden ved Figo-10.

1 år 1 måned siden #3 af Hamid8210
Foretrækker Valverde på back og hvilken som helst anden spiller på midtbanen. Vi dør med Lucas’ elendige positionering
Følgende bruger(e) sagde tak: asp3200

1 år 1 måned siden #4 af Figo-10
Seneste meldingerne fra Spanien går på at Lucas og Alaba tager de to backpladser i dag og giver en midtbane der hedder Camavinga, Valverde og Jude.

Men enig. Jeg får det dårligt hver gang jeg ser Lucas er i startopstillingen.

Real Madrid fan siden 2000, tidligere bosat i Madrid og med +30 kampe under bæltet.

1 år 1 måned siden #5 af ElMadrid
​Carlo siger vi er godt forberedte. Det plejer at betyde at vi...ikke er. Bedstefar er så virkelighedsfjern i år. 
Følgende bruger(e) sagde tak: asp3200

1 år 1 måned siden #6 af madrid2000

Figo-10 post=184465 skrev: Seneste meldingerne fra Spanien går på at Lucas og Alaba tager de to backpladser i dag og giver en midtbane der hedder Camavinga, Valverde og Jude.

Men enig. Jeg får det dårligt hver gang jeg ser Lucas er i startopstillingen.

​Lucas er en katastrofe.

Alle burde kunne se, at Velverde skal spille HB og så må Modric spille midtbane indtil benene ikke kan mere.

Garcia er så elendig både offensivt eller defensivt, at selv en handicappet Alaba vil gøre det mindst ligeså godt.

1 år 1 måned siden #7 af Madrid777
Det er jo vanvittigt alarmerende at Rodrygo har scoret ét mål på 16 kampe. Vini med 3 på 16 kampe…

Der skal gang l scoringen oppe foran hvis vi skal hive titler med hjem især med henblik på vores halvsløje forsvarsspil

1 år 1 måned siden #8 af JesperThomsen
​Alaba overfor Saka.
det skal nok blive.. spændende! 

1 år 1 måned siden #9 af Figo-10
Saka har heldigvis, for os, lige en Rudiger og Courtois han også skal forbi på sin tur ind i feltet mod mål.

Med de kort vi har, synes jeg, det den bedste opstilling vi kan komme med.

Jeg har før talt Alaba op som VB for Real med inspiration i det hhv Pep og Arteta gør med Gvardiol, White og Timber. Jeg tror det kan blive hans bedste mulighed da han er efter Rudiger og Militao i hierakiet. Pt også efter Asencio og evt. Huijsen.

Det kræver selvfølgelig hans spile bliver steppet op og han selv har mod på det. Han har jo altid sagt, at han gerne vil væk fra VB rollen. Men hvad er bedst, VB eller bænken?

Jeg håber stadig vi har et par år med Alaba. Herlig fyr og karakter. Hans karriere fortjener ikke sådan en afslutning ovenpå en lang skade.

Sidste redigering: 1 år 1 måned siden ved Figo-10.
Følgende bruger(e) sagde tak: NachoFernández

1 år 1 måned siden #10 af Figo-10
Så er cirkus kommet til byen. Godt vi kan give Arsenal en oplevelse og deres største europæiske aften i 20 år.

Følgende bruger(e) sagde tak: JesperThomsen

1 år 1 måned siden #11 af NachoFernández

Figo-10 post=184472 skrev: Saka har heldigvis, for os, lige en Rudiger og Courtois han også skal forbi på sin tur ind i feltet mod mål.

Med de kort vi har, synes jeg, det den bedste opstilling vi kan komme med.

Jeg har før talt Alaba op som VB for Real med inspiration i det hhv Pep og Arteta gør med Gvardiol, White og Timber. Jeg tror det kan blive hans bedste mulighed da han er efter Rudiger og Militao i hierakiet. Pt også efter Asencio og evt. Huijsen.

Det kræver selvfølgelig hans spile bliver steppet op og han selv har mod på det. Han har jo altid sagt, at han gerne vil væk fra VB rollen. Men hvad er bedst, VB eller bænken?

Jeg håber stadig vi har et par år med Alaba. Herlig fyr og karakter. Hans karriere fortjener ikke sådan en afslutning ovenpå en lang skade.

​Det synes jeg er en god og forfriskende måde at se det på for Alaba som situationen er nu. Alaba har jo tidligere spillet back på og været blandt de allerbedste på positionen. Vi får i hvert fald noget spil med bolden og givetvis også nogle indlæg som er langt over hvad vi er vant til. Med Vinicius som det brede punkt, plejer han også at tage nogle gode centrale løb, og det synes jeg også er forfriskende. Måske giver det mere plads til Vini. 

Jeg er lidt urolig for om han kan flytte benene hurtigt nok. Der synes jeg, at vi har set udfordringer på backen også før hans seneste skade, men han har heller ikke fået lov at spille den kontinuerligt. 
Det giver også mulighed for, at Fran kan komme ind med fuld energi og sætte gang i tingene derover både med og uden bold. Det er heller ikke dumt.

Jeg er lidt spændt på det, men jeg er sgu ikke så sikker i aften. Jeg er ikke overbevist om, at vi kommer videre, for jeg tror, at Arsenal er noget bedre end hvad stemningen herinde siger.

1 år 1 måned siden #12 af Lukita
​Fedt at trække Arsenal, det er godt nok længe siden de to klubber har mødt hinanden! Kan huske at Thierry Henry gjorde det onde ved Real, på Bernabeu.

Ankomsten af Mbappé har desværre ødelagt mit syn på klubben og hvad den (burde) stå for (Pérez din bastard), og dermed også stort set min interesse. Spillere som Asencio, Rüdiger, Camavinga, Modric, Bellingham, Valverde, Güler, Rodrygo og Endrick, holder den lidt i live.

Leveret af Kunena Forum