Courtois i hård kritik af Tebas: Aldrig set en præsident i sport opføre sig sådan

9 måneder 1 uge siden #1 af Benzeron
Det er lidt af et...

Det er lidt af et scoop at give Thibaut Courtois frit lejde til at udtale sig om alverdens emner vedrørende fodbold og Real Madrid. For belgieren er notorisk kendt som en mand, der ikke er bange for at ytre sine holdninger, og det kom til udtryk på dagens pressemøde, hvor han var udvalgt til at gøre Xabi Alonso selskab.

Om at have spillet 300 kampe for Real Madrid sagde Courtois:
- Jeg er meget stolt over at nå 300 kampe. Da jeg var barn, drømte jeg om bare at spille én kamp, så at nå 300 gør mig virkelig stolt. I morgen møder vi en europæisk storklub. De har ikke været i god form på det seneste, men det gør dem kun mere farlige. Vi ved, de har stor kvalitet både defensivt og offensivt, og det bliver en svær kamp, som vi skal gribe rigtigt an fra første sekund. Vi skal vise, at vi spiller på hjemmebane, og jeg håber, vi får et godt resultat.

Barcelonas kamp i Miami:
- Det forvrænger konkurrencen fuldstændigt. Så er det let at sammenligne med NBA og NFL. NBA har 82 kampe, og til sidst spiller man slutspil, hvor intet ændres, og i NFL stemmer alle klubbernes ejere om det. Der har man fordoblet kampene, fordi det gavner dem, og fordi de selv har ønsket det. Her er det det modsatte. De indfører det, fordi det gavner deres egne interesser, og det forvrænger konkurrencen, samtidig med at det ikke overholder spilleraftalen. Jeg synes ikke, det er acceptabelt. Vi skal spille hjemme og ude. Det er ikke det samme at møde et hold hjemme som ude. I LaLiga er det meget svært at spille på udebane, som vi har oplevet mod Real Sociedad eller Getafe. Det er svære kampe, og Villarreal ude er også en svær kamp. Man kan vinde eller tabe, men alle skal spille både hjemme og ude, medmindre der er tvingende grunde.

Real Madrids defensive niveau i forhold til sidste sæson:
- Det er forskellige tidspunkter. I El Derbi kom mange af målene fra dødbolde, hvor vi stadig kan blive bedre. Ét kom efter det første hjørnespark, et andet efter et indkast, det tredje var et straffespark efter et hjørne. Det fjerde kom på frispark, og det femte i sidste sekund. Vi forsvarer os meget godt som et hold med høj intensitet, og vi prøver at skubbe op. Jeg skal være klar. Mod Getafe var det en stille kamp, og som målmand på et stort hold skal man også være der i de stille perioder.

Om Javier Tebas’ kritik af spillernes protester:
- Jeg ved ikke, hvorfor I bliver overraskede. Han har gjort den slags længe – kommet med offentlige svar på sociale medier. Jeg sagde det efter Klub-VM: Jeg har aldrig set en liga-præsident i nogen sport tale på den måde. At skjule det og ændre på, hvorfor vi protesterer, er censur og manipulation, og det er alvorligt.

Om han synes, at Vinícius bliver behandlet uretfærdigt:
- Ja, det synes jeg. Han er ung... nå ja, ikke så ung længere. Men selv da han var 18 år, var der mange, der gjorde grin med ham. Det er ikke let. Den anden dag mod Getafe gjorde han ikke noget galt, men fra første sekund var de imod ham. Det er naturligt, at han nogle gange reagerer. Han blev provokeret, og de var ude efter ham fra starten, men til sidst rystede han modstanderne. Han håndterede det godt – hans indhop skabte mere fare. De forsøgte at få ham ud af fatning, men det lykkedes dem ikke. Det er meget uretfærdigt over for ham. Han er en fantastisk fyr, har masser af erfaring og skal bare blive ved med at gøre sit og hjælpe holdet. Han har haft en god sæsonstart med mange mål og assists, og jeg forventer mere af det i morgen og på søndag.

- Det er ikke altid nemt at have et helt stadion imod sig, og alle spillere provokerer én. Han bliver bedre til at håndtere det. Jeg så det samme med Hazard, da jeg spillede med ham i Chelsea, samme type spiller. Modstanderne prøver at tage ham ud af kampen. Hvis Vinícius har lært at leve med konflikten og endda bruge den til at forstyrre modstanderne, er det godt. Jeg spillede sammen med Diego Costa, som også måtte lære det. I Chelsea drev han Premier League-forsvarere til vanvid. Hvis Vinícius kan gøre det samme og samtidig fokusere på sit spil, er det perfekt for os. Det vigtigste er, at han holder fokus på kampen, på trænerens instrukser og på at spille sit spil, for han er en af de bedste i verden.

Courtois blev bedt sig om at forholde sig til Wengers forslag til en ændring af offside-loven – altså at der skal være et mellemrum mellem angriberen og forsvareren, før den kan dømmes – og her lød svaret:
- Jeg ved ikke, om det er den mest nødvendige ændring, fodbolden har brug for. Tidsudtræk for eksempel – dommerne giver os otte sekunder som målmænd, men ved et indkast kan et hold vinde 30 sekunder. For spillets flydende karakter kunne man ændre på andre ting først. Jeg er enig i, at offside-reglen nogle gange er for hård, en millimeter offside hjælper dig ikke til at score mål. Men hvad bliver det næste? At vi måler afstanden mellem forsvarerens og angriberens krop? Jeg ved ikke, hvordan VAR skal gøre det, hvis de skal tage hele billedrammen. Det bliver svært. Måske vil nogle hold sætte linjen længere frem for at få en fordel, men hvis angriberen får en fordel i rummet, kan holdene måske forsvare længere tilbage. Du får ikke nødvendigvis flere mål ved at ændre reglen.

Forberedelserne til kampen:
- Forberedelsen er den samme: træne godt, restituere ordentligt, spise rigtigt og være taktisk klar. Vi beder fansene om fuld opbakning. Vi har set mange eksempler gennem årene på, at når Bernabéu koger, så påvirker det modstanderne, selv de mest erfarne. Når der kommer svære øjeblikke i kampen, beder vi fansene om at fortsætte med at støtte os, for det giver os ekstra energi til at kæmpe hele vejen.

Om hovedmålet er at være blandt de otte bedste:
- Ja, det er vores mål. Det gør det lettere og giver os en roligere februar ved ikke at skulle spille to ekstra kampe. Derfor er det vigtigt at vinde i morgen og starte med ni point ud af ni mulige. Derefter venter en svær kamp mod Olympiacos, og så kommer City (Manchester, red.), men jo bedre du starter, jo bedre slutter du. Sidste år tabte vi til Lille og Milan, og det er en god lektie for denne sæson.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 måneder 1 uge siden #2 af elle44
Bare giv ham mikrofonen hver gang, kæft en konge.
Følgende bruger(e) sagde tak: Real HWL, Ramos4

9 måneder 1 uge siden #3 af Ramos4
Og han har fuldkommen ret. Det er pinligt at Tebas er præsident for La Liga.

1956, 1957, 1958, 1959, 1960, 1966, 1998, 2000, 2002, 2014, 2016, 2017, 2018, 2022, 2024

8 måneder 3 uger siden #4 af Ramos4
Efter at Real Madrid gik til FIFA og viste dem hvordan det forholder sig med dommerne i La Liga er der pudsigt nok sket det, at der pludselig ikke skal 15 frispark til før modstanderne får et gult kort mere.

Der tegner sig en tendens af, at i de seneste runder i La Liga, der skal der nogenlunde samme antal frispark til før modstanderne får et gult kort, som hos Barcelona og i øvrigt resten af ligaen.

Nok bare et tilfældigt sammentræf at det sker lige efter, at Madrid gik til FIFA.

1956, 1957, 1958, 1959, 1960, 1966, 1998, 2000, 2002, 2014, 2016, 2017, 2018, 2022, 2024
Sidste redigering: 8 måneder 3 uger siden ved Ramos4.

Leveret af Kunena Forum