Optakt: Real Madrid - Barcelona, LaLiga, 10. spillerunde

9 måneder 2 dage siden #1 af Nicklas
Det er simpelthen verdens største...

Det er simpelthen verdens største og vigtigste opgør, der løber af stablen i eftermiddag på Santiago Bernabéu. Rivalerne fra FC Barcelona kommer på besøg, og for Xabi Alonsos vedkommende gælder det om at få rettet op på det makværk, man leverede i samtlige Clásicos i sidste sæson, hvor det blev til fire nederlag i fire kampe. Det har åbnet munden på de mindreværdskompleksramte catalanere, og det er nu op til Real Madrid at få den lukket igen.

Vi lægger ud med det sure. Siden Hansi Flick overtog FC Barcelona efter Xavi har de vundet alle indbyrdes opgør. 4-0, 5-2, 3-2 (ET) og 4-3. Det er på alle tænkelige måder skandaløst, og særligt efter nederlaget til Atlético på 5-2 er det ekstremt vigtigt for holdet, at der bliver rettet op på det i dag. Sæsonen forinden vandt Real Madrid dog alle fire opgør med præcis samme måldifference (+9), og det viser jo tydeligt, at en sommerferie kan bringe en masse forandring med sig.

Og hvis vi skal vende tilbage til de åbenmundede catalanere, så har Lamine Yamal, som undervisningsminister Mattias Tesfaye i øvrigt ville diagnosticere med PDO, i denne uge været ude med ord, der fint opsummerer mentaliteten i hans klub, men som samtidig også burde lægge 100% oven i indsatsen hos samtlige Real Madrid-spillere. Vi kan altså forvente en kamp med ekstrem intensitet, fordi rivaliseringen efterhånden stikker ud over den historiske - flere af de her spillere kan absolut ikke lide hinanden.

Real Madrid kommer til kampen med en sejr i bagagen fra midtugens Champions League. Her blev Juventus slået med 1-0 i en kamp, der ganske vist ikke var sprudlende, men dog trods alt en kamp, hvor man formåede at være et stykke bedre end sin modstander, trods perioder med håbløse blundere, der nær havde kostet både mål og point.

FC Barcelona var på en lidt lettere opgave mod Olympiakos, som måtte se sig slået med 6-1 efter en kontroversiel udvisning ved 2-1.

I ligaen er det tæt løb. Inden kampen er Real Madrid førerhold med 24 point, mens Barcelona er lige efter på ligaens 2. plads med 22 point.

Dean Huijsen, Dani Carvajal, Trent Alexander-Arnold og Dani Ceballos er alle udtaget efter perioder med skader, så man derfor nu blot må undvære Antonio Rüdiger og David Alaba. Huijsen er dog den eneste af dem, der forventes at starte inde. Trent Alexander-Arnold har været ude siden d. 16. september, Carvajal siden 27. september, og Dani Ceballos er formentlig ikke at foretrække i startopstillingen for Alonso. Ferland Mendy vendte tilbage til kamptruppen mod Juventus, men efter seks måneders pause vil det også være for tidligt for ham endnu.

Det forventes derfor stadig, at Fede Valverde starter på højre back, og det eneste man sådan rigtigt er i tvivl om på nuværende tidspunkt er, om det skal være Camavinga, Franco Mastantuono eller Brahim Díaz, der skal spille.

FC Barcelona må undvære Ter Stegen, Joan Garcia, Gavi, Dani Olmo, Raphinha og Robert Lewandowski. Raphinha var ellers så godt som meldt klar, men ved fredagens træning viste det sig at være umuligt.

Real Madrids helt store våben i dag er naturligvis Kylian Mbappé. Franskmanden scorede fem mål i de fire nederlag mod Barcelona i sidste sæson (inklusiv et hattrick), og har scoret 11 mål i otte kampe mod Barcelona i hele sin karriere. I denne sæson er han allerede oppe på 15 mål, og det er altså en brandvarm og selvtillidsfuld angriber, der går på banen. Hans og Vini Juniors enorme fart kan vise sig at være for meget for Barcelonas høje forsvarslinje. Så er spørgsmålet bare hvor meget Real Madrids forsvar kan holde Barcelonas offensiv nede.

Kampen spilles kl. 16.15, og man kan se den på TV2 Sport X og TV2 Play.

Real Madrids forventede hold: Courtois, Valverde, Militão, Huijsen, Carreras, Arda Güler, Tchouaméni, Camavinga, Bellingham, Mbappé, Vini Jr.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

9 måneder 2 dage siden #2 af Realex
Ligesom en stor del af jer andre, er jeg også lidt pessimistisk ift. til kampen i eftermiddag. Min største bekymring er det psykiske aspekt. Jeg synes spillemæssigt, at vi bør kunne slå Barcelona. Der er SÅ ufatteligt meget plads bag deres forsvar, og der er ingen offensiv i verden end vores (Mbappe, Vini osv.), Barcelonas naive høje forsvarslinje passer bedre til.

Men det er det mentale jeg frygter. Frygten for ikke at spille sit eget spil. Frygten for at sidste sæsons mange ydmygelser sidder i spillerne. Og så det faktum vi også måtte konstatere efter 5-2 nederlaget til Atletico: Den manglende ild i øjnene og had fra vores spillere til vores største rivaler. Barcelona og Atletico performer automatisk +10 procent bedre mod os, fordi de ganske enkelt hader vores klub. Det had skal vores spillere simpelthen også kunne finde frem. For gør de det, kan Bernabeu også mærke det. Og jeg tror at denne kombination af publikums opbakning og spillernes indstilling bliver afgørende for, om man kan vinde kampen.

9 måneder 2 dage siden #3 af Ramos4
"Sæsonen forinden vandt Real Madrid dog alle fire opgør med præcis samme måldifference (+9), og det viser jo tydeligt, at en sommerferie kan bringe en masse forandring med sig."

Det kan jeg ikke få til at passe. I sæsonen 23/24 vandt vi 2-1 og 3-2 i ligaen og 4-1 i Super Cuppen. Hvilken kamp var den fjerde?

1956, 1957, 1958, 1959, 1960, 1966, 1998, 2000, 2002, 2014, 2016, 2017, 2018, 2022, 2024

9 måneder 2 dage siden #4 af Hamid8210
Alle betingelserne for et toptændt Real Madrid er jo opfyldt. Yamals er simpelhent den sidste ild der bør tænde hele Bernabeu op idag. Men jeg sidder bare med en 2009-2011 følelse, hvor vi kommer til at blive ydmyget. Sidste sæsons kampe har heller ikke hjulpet på noget.

9 måneder 2 dage siden #5 af Ramos4
Ikke om jeg fatter hvad Camavinga skal i den startopstilling.

1956, 1957, 1958, 1959, 1960, 1966, 1998, 2000, 2002, 2014, 2016, 2017, 2018, 2022, 2024
Følgende bruger(e) sagde tak: Madrid777

9 måneder 2 dage siden #6 af Matamoro
Det kommer bare ikke til at ske at Tchou og Camavinga kan modstå presset. Pilen peger i den grad på Xabi når resultatet foreligger. Han ligner sgu ikke en træner der også er træner i Real Madrid i den nye sæson.

9 måneder 2 dage siden #7 af Madrid1998

Ramos4 skrev: Ikke om jeg fatter hvad Camavinga skal i den startopstilling.

9 måneder 2 dage siden #8 af -#7-
​Jeg kan godt se idéen, hvis Camavingas opgave er at følge Pedri tæt, overalt på banen. Camavinga har også før spillet gode kampe mod Barcelona, så jeg er fortrøstningsfuld. 

DC19
Følgende bruger(e) sagde tak: Estadio Santiago Bernabéu

9 måneder 2 dage siden #9 af Ramos4

-#7- post=188954 skrev: ​Jeg kan godt se idéen, hvis Camavingas opgave er at følge Pedri tæt, overalt på banen. Camavinga har også før spillet gode kampe mod Barcelona, så jeg er fortrøstningsfuld. 

​Håber du får ret.

Jeg er dog mindre tilfreds med, at vi er gået fra drømmen om at spille Xabi-bold og 3-4-3 og hvad ved jeg, til at spille med Tchouameni og Camavinga samtidig for at tilpasse os modstanderen. 

9 måneder 2 dage siden #10 af NachoFernández
​Jeg er lidt ked af, at vi tager en kant ud og sætter Camavinga ind. Hans boldomgang har været tvivlsom, især efter han er stoppet med sine lange drev med bolden. 

Synes især Barcelona har været udfordret af hold der står højt med to kanter og truer dem dybt fra siderne (hvilket er åbenlyst mod en meget høj bagkæde) og den trussel har vi jo så fjernet fra højrekanten. Det havde været spændende at se Mastantuono med plads foran sig eller Rodrygo ligeså. 

Håber vi kan lykkes med at gøre banen kæmpestor med bolden, for vi bør være bedre spiller for spiller. 

9 måneder 2 dage siden #11 af Ramos4
Moooon ikke de får tegnet nogle streger så der er offside ;)

9 måneder 2 dage siden #12 af Ramos4
Haha.

Klaaaaart. Godt af VAR. Den havde de jo aldrig trukket tilbage i den anden ende.

Leveret af Kunena Forum