Madridista.dk mener: Du skal tænke dig om, Florentino.
Denne artikel er udelukkende udtryk for skribentens holdning.
Hvis man ikke tog et kig på tabellen, og nøjedes med at kigge på spanske- og sociale medier, ville man tro, at Real Madrid var godt og grundigt ude af kampen om det spanske mesterskab her godt og vel en tredjedel inde i sæsonen. Men Real Madrid er faktisk på toppen af bjerget i LaLiga. Der er ganske vist kun ét point ned til FC Barcelona, og spillet er ikke dér, hvor vi alle sammen ønsker, at det skal være. De fremskridt vi så i starten af sæsonen, har været mere end vanskelige at få øje på den seneste måneds tid.
Jeg vil starte med at sige, at jeg holder meget af Vini Jr. Jeg har brugt mange timer på at forsvare ham foran venner, bekendte og fjolser online.
Et nederlag til Liverpool og to uafgjorte mod Rayo og Elche har virkelig sat i gang i maskineriet, men lige nu virker hverken resultater eller præstationer specielt vigtige, for der foregår et opgør i den spanske hovedstad. Ifølge flere spanske medier har Xabi Alonso tabt omklædningsrummet, og hans fejde med Vini Jr. har været til offentligt skue ved flere lejligheder.
Senest mod Elche kom han på banen og lignede én der aktivt forsøgte at foretage sabotage. Det er svært at komme i tanke om én eneste aktion, der ikke var decideret ringe. Han erstattede dog Rodrygo, der trods alt skal have den ros, at han da ikke kan gøre for, at han er dårlig. Men nul mål i de seneste 29 kampe taler jo sit tydelige sprog. Og hvis man ikke forstår dét, så er ét mål i 40 kampe nærmest idiotsikkert.
I dag melder Mario Cortegana fra The Athletic så, at brasilianeren ikke ønsker at forlænge sin kontrakt med klubben, så længe hans forhold til Xabi Alonso er så dårligt, som det er nu. Vini Jr. kræver efter sigende en lønpakke på €30 millioner årligt, inklusiv bonusser, hvis han skal forlænge.
Andre spanske journalister fortæller, at flere spillere end man lige går og tror er utilfredse med træneren. Meldingerne har været, at spillerne er utilfredse med mængden af arbejde, både på og udenfor banen, hvor der stilles større krav nu, end der gjorde under Carlo Ancelotti.
Fra mit synspunkt kan det gå to veje fra nu af. Enten bliver Xabi Alonso fyret, eller også bliver Vin Jr. solgt. Det kan selvfølgelig også ske, at de bare finder fælles fodfæste, men den teori kommer jeg ikke til at beskæftige mig med i denne artikel.
Og i den forbindelse har jeg én bøn til Florentino Pérez: Tænk dig om. Tænk dig nu rigtig godt om. Fordi vi ved alle sammen hvor meget han holder af Vinícius Jr. Han har støttet ham uforbeholdent i årevis, og da Vinícius i 2023 blev udsat for racisme på Mestalla i en kamp, hvor han blev udvist, sad han ved siden af Florentino Pérez på tribunen til næste kamp. Da Vini Jr. blev snydt for Ballon d’Or i 2024 boykottede Real Madrid uddelingen, og har siden da fastholdt deres boykot på trods af nomineringer i 2025.
Men man skal være meget varsom med at give en spiller for meget magt. Hvis Vinícius (eller nogen andre spillere) får lov til at sparke Alonso ud af Madrid efter mindre end et halvt år på posten, hvor ender spillernes magt så? Har træneren overhovedet noget at skulle have sagt i Real Madrid? Vi husker formentlig alle historierne om omklædningsrummet i Galácticos-perioden. Hvordan spillerne styrede tingenes gang, og svingdøren aldrig stod stille for trænerne.
Hvis man ikke er meget forsigtig nu, er jeg alvorligt bange for, at vi bevæger os ned ad den samme sti igen. Man skal huske på, at Xabi Alonso ikke er Manuel Pellegrini, Carlos Queiroz eller Vanderlei Luxemburgo. Vi ville have ham her. Alle os Madridistas. Endelig var der en træner, som var én af vore egne, der for alvor viste noget ude i Europa. Han var i forvejen elsket for det han gjorde på banen fra 2009 til 2014. Så han har et navn på Bernabéu. Og han har også støtter. Hvis et par spillere kan smide ham ud, hvorfor skulle de så ikke også smide den næste træner ud, der vil have dem til at lave et hårdt pres eller se video?
Inden man får set sig om er man Manchester United, der ganske vis tjener masser af penge, og stadig kan lokke en masse spændende spillere til, men det er et galehus, hvor en flok overforkælede millionærer i midten af 20’erne, der er gode til at løbe hurtigt, får lov til at styre en milliardforretning. Og man vinder ingenting af værdi længere.
Så det er nu, vi tager opgøret. Det er ikke nemt at ændre en kultur, men det er nødvendigt, hvis Real Madrid skal følge med. Så i virkeligheden er der, som jeg ser det, faktisk ikke to veje. Der er kun én. Hvis Vini Jr. (og evt andre) ikke vil tilpasse sig den nye virkelighed, så må de ud.
Og så er det måske på tide med et realitetstjek. Det giver ikke mening at kræve €30 millioner om året (efter skat), når man har underpræsteret i 18 måneder.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Det er helt generelt en meget spændende - nærmere nervepirrende - tid i Real Madrid lige nu. Det er ufatteligt, at vi for lidt over en måned siden var i en position, hvor det meste pegede fremad, vi havde en nogenlunde identitet og pointene kom relativt sikkert ind. Og så til nu hvor vi spiller Ancelotti-bold, en gruppe spillere er utilfredse og sædet muligvis brænder en smule under Alonso.
For dem, der kender mig bare nogenlunde, så ved I naturligvis, hvad jeg drømmer voldsomt om: Et farvel til Vini. Jeg gentager mig selv: Vinicius er en ultimativ spiller. Hans ypperste kompetence er, at han kan (kunne) sætte sin direkte modspiller nærmest hver gang pga. eksplocitet, timing og så videre. Den evne er ligger begravet et eller andet sted under Bernabeus græstæppe. De ekstreme Vini-fortalere hiver i deres forsvar ofte hans tal op som argument... og ja: naturligvis formår han at lave en vis andel mål og assists, men faktum er, at han på absolut ingen måde er den samme magtfaktor som dribler. Han blev sat på plads af Conor Bradley, hvorefter man en uge senere kunne se Jeremy Doku sætte Liverpool-spilleren fem gange på én halvleg. Når man så ovenikøbet medregner Vinicius nye evne - en ekstrem trang til tab af bold, fejlafleveringer, dumme beslutninger - så er han slet ikke i en position til at té sig sådan her. Derfor er jeg helt på linje med holdningen om, at det her helst skal ende med et salg.
Og hvad så? Det åbenlyse svar er tid. Jeg håber dog også, at Alonso bliver lidt mere modig. Få Gonzalo Garcia mere i spil - lad os i de svære tider have en decideret 9'er. Du skal ikke fortælle mig, at Mbappé ikke kan skabe ravage og score lige så mange mål med udgangspunkt i venstre side.
Nu disker han nærmest op med en ny formation hver gang spillerne løber på banen. Den ene kamp er presspillet vidunderligt, det næste ikke-eksisterende. Mbappe og Güler har blomstret under ham, men ellers synes jeg at formkurven er nedafgående for stort set alle andre - herunder Huijsen, Trent, Vinicius, Valverde, Tchouameni, Camavinga, mfl. mens Bellingham stadig ligner en mand hvor man endnu har til gode at finde hans ideelle position. Alt i alt ser det hele alt, alt for VÆVENDE ud - fra valg af Once de Gala, til system, formation, håndtering nøglespilleres position.
Xabi Alonso er nødt til at vågne op og HANDLE før problemerne får lov til at sætte sig fast. Når man lader skimmel få frit spillerum, breder det sig stille, næsten umærkeligt, indtil det pludselig har ødelagt hele fundamentet. Det gælder især i Spanien: Hvis man ikke adresserer problemerne i tide, vil medierne fungere som fugt og varme - de perfekte betingelser for, at det hele vokser ud af kontrol og bliver umuligt at kontrollere.
Jeg savner kort og godt at se nogle cojones fra Alonso. Der er fandme mere Lopetegui end Guardiola over ham lige nu i hvert fald og uden Mbappe så var han givetvis allerede på blokken hos Perez.
Det er helt vildt, at flere allerede virker til at have givet op. Utroligt.
1956, 1957, 1958, 1959, 1960, 1966, 1998, 2000, 2002, 2014, 2016, 2017, 2018, 2022, 2024
Bernabéu te espera, Vini.
1956, 1957, 1958, 1959, 1960, 1966, 1998, 2000, 2002, 2014, 2016, 2017, 2018, 2022, 2024
Man så i sidste kamp hvor tydeligt det var at visse spillere opførte sig som stædige æsler der NÆGTEDE at løbe og presse for holdet, samtidig med at Alonso tydeligvis virkede frustreret og løb rundt på sidelinien. Det var helt tydeligt for at markere et boycott overfor Alonso så han i sidste ende bliver fyret.nono post=189798 skrev: Jeg er enig i, at Vinicius kan rejse i morgen med den attitude han lægger for dagen, men på den anden side synes jeg også at rønnebærrene begynder at se små-sure ud ift. Alonso. Resultaterne har for sin vis været ok, men hvor er hans vision og system for det her hold? Vi var mange der var helt oppe at køre ved udsigterne til et nyt spil-system og de første takter vi se til CWC med 3-5-2 formationen, men første gang spillerne (angiveligt) brokkede sig efter PSG-kampen røg hans vision ud med badevandet.
Nu disker han nærmest op med en ny formation hver gang spillerne løber på banen. Den ene kamp er presspillet vidunderligt, det næste ikke-eksisterende. Mbappe og Güler har blomstret under ham, men ellers synes jeg at formkurven er nedafgående for stort set alle andre - herunder Huijsen, Trent, Vinicius, Valverde, Tchouameni, Camavinga, mfl. mens Bellingham stadig ligner en mand hvor man endnu har til gode at finde hans ideelle position. Alt i alt ser det hele alt, alt for VÆVENDE ud - fra valg af Once de Gala, til system, formation, håndtering nøglespilleres position.
Xabi Alonso er nødt til at vågne op og HANDLE før problemerne får lov til at sætte sig fast. Når man lader skimmel få frit spillerum, breder det sig stille, næsten umærkeligt, indtil det pludselig har ødelagt hele fundamentet. Det gælder især i Spanien: Hvis man ikke adresserer problemerne i tide, vil medierne fungere som fugt og varme - de perfekte betingelser for, at det hele vokser ud af kontrol og bliver umuligt at kontrollere.
Jeg savner kort og godt at se nogle cojones fra Alonso. Der er fandme mere Lopetegui end Guardiola over ham lige nu i hvert fald og uden Mbappe så var han givetvis allerede på blokken hos Perez.
Jeg tror ikke ledelsen var blind for dette og hvis de opfører sig som ledelse må de meget snart få gjort noget ved det problem: Exit til som minimum Vini og Rodrygo og en alvorlig samtale med et par af de andre. Har i starten syntes rigtig godt om Vini, men efterhånden er han simpelhen blevet alt for giftig for holdet. Og når man spidser det lidt op så betyder alt det her i sidste ende enten at Alonso eller Vini skal forlade Madrid:
Forlader Alonso Madrid har jeg meget svært ved at se hvilken ordentlig træner som vil overtage holdet. Og kommer Zidane så får vi intet nyt, men trods alt så ender vi med at han som vanligt klasker Vini på bænken igen.
Forlader Vinicius os så tror jeg Alonsos projekt får pustet nyt adrenalin og flere af spillerne vil konvertere til Alonsotaktikken. derudover vil det være et kæmpe boos for holdet da vi endelig kan få Mbappe tilbage på venstrekanten og så får Garcia ind som 9´er og hvem ved - få plads til og indløse klausulen til at få det længe ventede NORSKE BÆST til holdet!
Den 7. december kan vise sig at blive en skæbnesvanger kampdag, for der er en enkel spiller på vores hold, der nok ikke kan tåle at blive piftet af…Ramos4 post=189804 skrev: Ja det bliver faktisk spændende at se modtagelsen på Bernabéu til december, hvis tingene fortsætter. Men desværre er folk på lægterne blevet lige lovlig tilgivende imo. Der er alt for langt mellem de hvide tørklæder kommer frem.
- madrid2000
-
- Platin bruger
-
Du drømmer om at sælge Vini og spille Gonzalo Garcia som 9'er. Det er useriøst.Sebberg post=189797 skrev: Virkelig god 'leder' - og meget enig.
Det er helt generelt en meget spændende - nærmere nervepirrende - tid i Real Madrid lige nu. Det er ufatteligt, at vi for lidt over en måned siden var i en position, hvor det meste pegede fremad, vi havde en nogenlunde identitet og pointene kom relativt sikkert ind. Og så til nu hvor vi spiller Ancelotti-bold, en gruppe spillere er utilfredse og sædet muligvis brænder en smule under Alonso.
For dem, der kender mig bare nogenlunde, så ved I naturligvis, hvad jeg drømmer voldsomt om: Et farvel til Vini. Jeg gentager mig selv: Vinicius er en ultimativ spiller. Hans ypperste kompetence er, at han kan (kunne) sætte sin direkte modspiller nærmest hver gang pga. eksplocitet, timing og så videre. Den evne er ligger begravet et eller andet sted under Bernabeus græstæppe. De ekstreme Vini-fortalere hiver i deres forsvar ofte hans tal op som argument... og ja: naturligvis formår han at lave en vis andel mål og assists, men faktum er, at han på absolut ingen måde er den samme magtfaktor som dribler. Han blev sat på plads af Conor Bradley, hvorefter man en uge senere kunne se Jeremy Doku sætte Liverpool-spilleren fem gange på én halvleg. Når man så ovenikøbet medregner Vinicius nye evne - en ekstrem trang til tab af bold, fejlafleveringer, dumme beslutninger - så er han slet ikke i en position til at té sig sådan her. Derfor er jeg helt på linje med holdningen om, at det her helst skal ende med et salg.
Og hvad så? Det åbenlyse svar er tid. Jeg håber dog også, at Alonso bliver lidt mere modig. Få Gonzalo Garcia mere i spil - lad os i de svære tider have en decideret 9'er. Du skal ikke fortælle mig, at Mbappé ikke kan skabe ravage og score lige så mange mål med udgangspunkt i venstre side.
Garcia er fandme middelmådig. Han er slet ikke bevist en skid. Ja ja han lavede nogle mål til en sommerturnering, men det er også bare det. Han kan måske prikke den ind, hvis han står det rigtig sted i feltet, men så kan han heller ikke mere.
Mbappe trækker jo ned i banen fordi vores midtbane ikke formår at sætte sig igennem og flytte bolden op omkring modstanderens felt.
Vi kan dog godt blive enig om, at Vini nok har toppet og det er kun gået en vej og det er ned.
- madrid2000
-
- Platin bruger
-
nono post=189798 skrev: Jeg er enig i, at Vinicius kan rejse i morgen med den attitude han lægger for dagen, men på den anden side synes jeg også at rønnebærrene begynder at se små-sure ud ift. Alonso. Resultaterne har for sin vis været ok, men hvor er hans vision og system for det her hold? Vi var mange der var helt oppe at køre ved udsigterne til et nyt spil-system og de første takter vi se til CWC med 3-5-2 formationen, men første gang spillerne (angiveligt) brokkede sig efter PSG-kampen røg hans vision ud med badevandet.
Glem spillestilen, identiteten og alle de fine ord..
Er der nogle af vores spillere, der er blevet bedre i denne sæson, på nær Mbappé? Alle de spillere, han har satset på, har ikke virket.
Er Güler virkelig så imponerende? Han får rigtig meget spilletid, men enhver anden spiller havde gjort det mindst lige så godt. Personlig synes jeg han er ret middelmådig i de fleste kampe.
Han viste meget tillid til Mastantuono, men manden har vel ikke spillet en god kamp?
Vores midterforsvar er middelmådigt, og hvem er egentlig vores bedste forsvarsspillere?H
vem er egentlig vores ideelle midtbane?
Hvem har spillet godt denne sæson? Det er jo ikke fordi alle spillere stråler, og at det kun er Vinícius, der er dårlig.
Sådan en som Endrick er slet ikke kørt i stilling til en skid. Er det tegn på en god træner?
Rodrygo har også været dårlig. Han har brugt en hel masse tid på bænken og virker slet ikke i form, hvor spilletiden er gået til andre, som har spillet som en pose lort.
Havde Mbappé ikke været flyvende, og vi ikke havde hentet nogle smalle sejre, så havde Alonso jo været på røven.
Så Ja. Hvis Florentino vælger Alonso fremfor Vini, så begynder alle andre at flyve. Vi ser bare hver gang Vini er på bænken, så ser man ikke rigtig en forbedring af holdet.
- Estadio Santiago Bernabéu
- Platin bruger
-