Arbeloa: ”Hvis nogen er ansvarlig for nederlaget, så er det mig”

6 måneder 1 uge siden #1 af Administrationen
Álvaro Arbeloa mødte...

Álvaro Arbeloa mødte pressen på Carlos Belmonte efter det, der blev hans første kamp som cheftræner for Real Madrid – en kamp, der endte med et smertefuldt nederlag og exit mod en modstander fra en lavere række. Efter opgøret lagde Arbeloa ikke skjul på skuffelsen og tog det fulde ansvar.

– I denne klub er selv en uafgjort et dårligt resultat, nærmest en tragedie. Forestil dig så et nederlag som dette. Det gør ondt, og jeg er sikker på, at alle Real Madrid-fans er ramt – især når det sker mod et hold fra en lavere division. Vi kender sværhedsgraden i disse kampe, og vi oplevede det allerede mod Talavera. Herfra handler det om at forbedre os. Hvis der er én ansvarlig for nederlaget, så er det mig. Det er mig, der har truffet beslutningerne om startopstilling, spillestil og udskiftninger, sagde Arbeloa.

Han fremhævede samtidig spillernes indsats og den måde, de tog imod ham på.

– Jeg kan kun takke spillerne for den velkomst, de har givet mig, og for den indsats, de leverede i dag. Nu handler det om at få dem tilbage mentalt og fysisk, forbedre os og fokusere på lørdagens kamp.

Frygter ikke fiasko

Arbeloa afviste, at nederlaget skal ses som et endeligt nederlag i hans nye projekt.

– Jeg sagde det i går: Jeg er ikke bange for fiasko. Hvis nogen vil kalde det her en fiasko, forstår jeg det godt. Men hvis jeg har lært noget i livet, så er det, at fiasko er en del af vejen mod succes – ikke det modsatte. Dette nederlag vil gøre mig bedre, og det vil gøre os alle bedre. Det er et udgangspunkt, hvor vi har meget at forbedre.

Han mindede om, at han tidligere har oplevet endnu hårdere nederlag.

– Jeg har fejlet mange gange i mit liv og har oplevet pokal-elimineringer, der var endnu værre end denne. Alligevel vender jeg tilbage til Valdebebas i morgen med lysten og energien til at arbejde og forberede lørdagens kamp med maksimal dedikation.

Ingen lettelse i nederlag

På spørgsmålet om nederlaget kunne give flere dage til træning, var svaret klart.

– At tabe i Real Madrid er aldrig en lettelse. Det har konsekvenser. Ja, vi kan få mere tid til at arbejde, men det var aldrig målet at tabe her i dag. Fysisk har vi meget at forbedre, og det er her, Antonio Pintus kommer ind. Vi skal finde den bedste version – både taktisk fra min side og fysisk fra Antonios.

Ingen fortrydelse over udtagelsen

Arbeloa stod fast på sine valg.

– Jeg var overbevist om, at udtagelsen var den rigtige, og det er jeg stadig. Det hold, jeg stillede med, og spillerne på bænken var et stærkt hold. Jeg har en ekstraordinær trup med masser af talent. Med kun én dag med en ny træner er det ikke let for spillerne at udføre alt, hvad jeg beder dem om. Derfor føler jeg mig som den største ansvarlige for nederlaget.

Han understregede, at han ikke ville ændre noget.

– Jeg fortryder intet. Selv nu ville jeg gøre det samme. Jeg har en trup, der kan slå ethvert hold i verden, og det er et privilegium at træne dem.

Fokus på reaktion og forbedringer

Arbeloa roste spillernes attitude trods nederlaget.

– Jeg har set spillere, der ville vinde, som kæmpede og forsøgte at gøre det, jeg bad dem om. Jeg kan ikke bebrejde dem noget. Jeg forstår Real Madrids fans og den enorme kravmentalitet, som klubbens historie medfører. Vi går alle skuffede i seng i dag, men i morgen skal vi op igen og arbejde frem mod kampen på Bernabéu. Vi skylder fansene meget. Der er stadig to titler at kæmpe for.

Taktiske mangler og skader

Træneren pegede også på konkrete forbedringspunkter.

– Vi vil møde mange hold, der forsvarer sig dybt. Vi skal spille hurtigere, få modstanderne til at løbe mere – ikke kun sideværts, men også bag os. Mere positionsskifte og klarere idéer. Det var svært på én dag, men vi skal kunne bryde enhver defensiv struktur. Samtidig skal vi have alle skadede spillere tilbage, så de genfinder glæden og deres topform.

Ros til Vinícius Jr.

Vinícius Jr. fik særlig ros for sin indsats.

– Det var meget positivt, at han – efter den belastning han kom fra – ville spille alle minutter. Han tog ansvar, udfordrede og gemte sig aldrig. Det er den Vinícius, jeg vil se: modig, ansvarstagende og afgørende. Han vil give os store aftener, og hvis Real Madrid vil vinde titler, har vi brug for hans bedste version.

Fremadrettet fokus

Afslutningsvis slog Arbeloa fast, at nederlaget ikke vil definere ham.

– Nederlag definerer ikke denne klub. Det gør sejre, titler og fyldte pokalskabe. Jeg er ikke her for mit CV, men for at hjælpe klubben med at blive den bedste i verden.

Og om dialogen med Florentino Pérez var han rolig:

– Jeg behøver ikke forklare præsidenten noget. Han har langt mere erfaring end jeg. Han kender klubbens historie. Vi er en vindende klub, og vi ser kun fremad. Nu fokuserer vi på La Liga og Champions League – vores vigtigste mål. Dette må vi lægge bag os.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

6 måneder 1 uge siden #2 af longwind
Det er jo komplet virkelighedsfjernt at sige, at Vinicius leverede en god indsats i dag. Han var jo en decideret hæmsko.

Det må jo være efter ordre oppefra, at både Xabi og Arbeloa forsvarer ham. Det virker til at Perez er bange for at se sin investering falde i værdi. Det er det, der sker, når man driver en fodboldklub som en virksomhed uden øje for de sportslige konsekvenser af den slags udtalelser.

Jeg ved godt hvordan jeg ville have det hvis chefen blev ved med at rose en dybt inkompetent kollega der nægter at samarbejde. Det skader jo alles opfattelse af både træner og ledelse.

Det skal stoppe med de her politikerudtalelser, det eroderer klubbens troværdighed fuldstændigt
Følgende bruger(e) sagde tak: Dragam

6 måneder 1 uge siden #3 af Madrid777

longwind post=192128 skrev: Det er jo komplet virkelighedsfjernt at sige, at Vinicius leverede en god indsats i dag. Han var jo en decideret hæmsko.

Det må jo være efter ordre oppefra, at både Xabi og Arbeloa forsvarer ham. Det virker til at Perez er bange for at se sin investering falde i værdi. Det er det, der sker, når man driver en fodboldklub som en virksomhed uden øje for de sportslige konsekvenser af den slags udtalelser.

Jeg ved godt hvordan jeg ville have det hvis chefen blev ved med at rose en dybt inkompetent kollega der nægter at samarbejde. Det skader jo alles opfattelse af både træner og ledelse.

Det skal stoppe med de her politikerudtalelser, det eroderer klubbens troværdighed fuldstændigt

​Det her er tæt på en kejserens nye klæder situation i institutionen Real Madrid. ALLE, seriøst ALLE. Selv de mest desillusionerede blinde Real Madrid fans kan se hvor dybt de her problemer de stikker. Ledelsen og Perez siger derimod man har en komplet trup. Et sundt projekt og en perfekt plan. Xabi kunne også se det, men ham vil man da ikke støtte, fordi det ville betyde at ledelsen og Perez har fejlet. For det har de. Og så sidder alle Perez yes-men i organisationen og taler ham efter munden. Men de kan ikke skjule det længere. De skal æde deres stolthed og reagere. Og den reaktion vi ser lige nu fra dem skriger til himlen at man ikke vil erkende fejl og generelt bare er sportsligt inkompetente. 

Folk griner af os. De synes vi er latterlige. Real Madrid som organisation er en joke i international fodbold. En ting er at vi spiller dårligt og ikke dominerer sportsligt, men hele klubbens ry hænger i en tynd tråd. Vi var engang gentlemanden i fodboldens verden. Den velfriserede mand med jakkesæt, der hjalp den haltende dame over fodgængerfeltet. Vi havde styr på vores. Det har vi ikke længere. Vi ligger i åben krig med UEFA, dommerstanden i La Liga og balon d'or uddelingen. Det bliver sværere og sværere at sige med stolthed i stemmen at jeg støtter Real Madrid. 
Sidste redigering: 6 måneder 1 uge siden ved Madrid777.
Følgende bruger(e) sagde tak: Bismo, El Siete, Madridista02, Dragam, Figo-10

6 måneder 1 uge siden #4 af Lars1991
​Nu siger Arbeloa jo heller ikke han spillede godt - men roser hans attitude og vilje til at hjælpe holdet igennem hele kampen, selvom han angiveligt kom til kampen med lidt småskavanker. Han siger jo faktisk nærmest at han ikke spillede godt, ved at fremhæve disse ting som de positive, samt at han vil give Real Madrid store aftener (sagt som ud i fremtiden).

Man kan jo så undres over at det virkelig er noget man skal roses for og det ikke blivet taget for givet - men det jo nok Arbeloas forsøg på at sige noget positivt om ham og prøve at bygge ham op. Og så tror jeg at de fleste af os håber at det ikke betyder at han har en fremtid der ligger udover denne sæson, men man bare vil få det meste ud af ham her til sidst. Fingers crossed!

6 måneder 1 uge siden #5 af longwind

Lars1991 post=192130 skrev: ​Nu siger Arbeloa jo heller ikke han spillede godt - men roser hans attitude og vilje til at hjælpe holdet igennem hele kampen, selvom han angiveligt kom til kampen med lidt småskavanker. Han siger jo faktisk nærmest at han ikke spillede godt, ved at fremhæve disse ting som de positive, samt at han vil give Real Madrid store aftener (sagt som ud i fremtiden).

Man kan jo så undres over at det virkelig er noget man skal roses for og det ikke blivet taget for givet - men det jo nok Arbeloas forsøg på at sige noget positivt om ham og prøve at bygge ham op. Og så tror jeg at de fleste af os håber at det ikke betyder at han har en fremtid der ligger udover denne sæson, men man bare vil få det meste ud af ham her til sidst. Fingers crossed!

​Det kan være, du har ret. Jeg tror dog, at Vini skal pilles ned før han kan bygges op igen. Han, og en masse andre spillere, tror jo stadig på deres egen hype. De har jo fået at vide i årevis, at de er Guds gave til fodbolden, og derfor føler de sig hævet over uværdige pligter som presspil og defensive aktioner. Det bliver nødt til at være slut med at tale disse spillere efter munden hvis vi skal videre 
Følgende bruger(e) sagde tak: Lars1991, Madridista02

6 måneder 1 uge siden #6 af Ramos4
Arbeloa har kæmpe cojones. Det kan man allerede se.

Både på den måde han stod som stivnet på sidelinjen uden idéer og på den måde han slikker Vinis røv unødvendigt meget efter kampen.

Grande.

1956, 1957, 1958, 1959, 1960, 1966, 1998, 2000, 2002, 2014, 2016, 2017, 2018, 2022, 2024

6 måneder 1 uge siden #7 af Real HWL
​Hvordan fanden kan man tage det fulde ansvar og samtidig rose spillernes indsats når de lige har lavet det dårligste og mest pinlige resultat i klubbens historie? 
Det her må være det værste Real Madrid hold i rigtig mange år. 

6 måneder 1 uge siden #8 af Vinícius
Real Madrid minder efterhånden om så mange andre store virksomheder, hvor ledelsen reder sin egen røv ved at ofre dem under sig (host: Slette-Mette). Der er også paralleller at trække mellem Don Perez og Don Trump - to desillusionerede gamle mænd, der har mistet virkelighedsopfattelsen. Der er efterhånden mange steder der kræver tronskifte.

Integriteten er væk. Jeg har med denne fyring mistet al tilbageværende tillid til Perez og min opbakning til klubben er på et smalt sted. Men for nu følger jeg kun klubben perifert - som et fjernt minde om gode gamle dage som "the one who got away".

Jeg gider som udgangspunkt ikke forholde mig til indlæg med ligegyldig hetz af enkelte spillere.

6 måneder 1 uge siden #9 af Ramos4
JUST IN: Real Madrid are OPTIMISTIC Vinicius Jr will RENEW.

The exit of Xabi Alonso makes the talks easier. @carrusel

---

Rend mig...i røven.

1956, 1957, 1958, 1959, 1960, 1966, 1998, 2000, 2002, 2014, 2016, 2017, 2018, 2022, 2024
Følgende bruger(e) sagde tak: Real HWL

6 måneder 1 uge siden #10 af Cristiano7

Ramos4 post=192193 skrev: JUST IN: Real Madrid are OPTIMISTIC Vinicius Jr will RENEW.

---

Rend mig...i røven.

​Det ville være en kæmpe kæmpe fejltagelse af ledelsen - på samme niveau som forlængelsen med Mendy og Bale. Det gik bare nedad for dem begge hvilket var forudsigeligt mht deres skaderne. 

Vinicus har spillet lort fodbold i 1.5 år, og det bliver ikke bedre.. (kommer der nogensinde overlaps fra hans side??) Han bliver 26 til sommer. Det eneste som bliver større med Vinicius er hans attitude, ego og lønnen…

Det bedste vil være en skilmisse mellem Vinicius og Real. Vi skal bygge holdet op igen. Men om Perez tænker det samme…? 
Sidste redigering: 6 måneder 1 uge siden ved Cristiano7.
Følgende bruger(e) sagde tak: Dragam

6 måneder 1 uge siden #11 af Matamoro
Jeg ved godt at det ikke passer ind i Xabi-kultens verdensbillede. Men nevermind. Der er også den mulighed at Xabis primære problem var, at der ikke var sammenhæng mellem hans taktiske krav og spillernes fysiske formåen. At spille kontinuerligt med højt pres handler ikke alene om taktik, det handler mindst ligeså meget om fysiologi. Det virker ærlig talt ikke som om spillerne var i den rette fysiske forfatning. Selv i starten af sæsonen, hvor vi vandt en masse kampe via det høje genpres, måtte vi slippe tøjlerne omkring midten af anden halvleg. Da vi mødte Atletico, var det tydeligt, at vi ikke kunne matche deres intensitet.
Så kan man mene, at det er forståeligt nok, at vi gradvist skal blive bedre til at holde det høje genpres over hele kampen. Problemet var bare, at vi gradvist blev dårligere. Man kan selvfølgelig abonnere på den analyse, at det alt sammen hænger sammen med Vinicius' pinlige optræden i Clasico.
En efter min mening mere sober analyse peger på, at Xabis stab ikke evnede at få spillernes fysiske formåen til at matche de taktiske planer. Det er nok også derfor man hentede Pintus tilbage, hvilket Xabi åbenbart ikke kunne forliges med.

Nu ved jeg godt at i det helt fastlåste skema for helte og skurke, er Ancelotti en skurk, men en af grundene til at han er klubbens mest vindende træner, er at hans hold var mere atletisk end de andre. Hvorfor vandt man på remontadas? Kunne det handle om fysiologi?

Af samme årsag er jeg optimistisk omkring Arbeloa. Han var om nogen optaget af den fysiske form som spiller og jeg tror og håber at han overfører det til holdet.

Sidste redigering: 6 måneder 1 uge siden ved Matamoro.

6 måneder 1 uge siden #12 af NickyMad

Ramos4 post=192193 skrev: JUST IN: Real Madrid are OPTIMISTIC Vinicius Jr will RENEW.

---

Rend mig...i røven.

​Kunne meget vel være en af grundene til Xabis fyring, de skulle bare lige vente til det rette tidspunkt så de havde en undskyldning.
Så kommer Arbeloa ind som for alt i verden skal holde Vini glad forud forlængelsen, og så kan man tage det sportslige seriøst igen først næste sæson.

Man skal godt nok være delusional og virkelighedsfjern hvis man forventer en pisk overfor Vini indtil kontraktforlængelsen. Det sker kun hvis kontraktforhandlingerne bryder helt sammen og Arbeloa får en besked foroven. Indtil da er mandsmod nok lagt på hylden.
Følgende bruger(e) sagde tak: Real HWL, Dragam, Ramos4

Leveret af Kunena Forum