Real Madrid undskylder i Kina efter kontrovers om Dean Huijsen
- Siempre Madrid
-
Emne forfatter
- Administrator
-
- Presidente de Peña Madridista Dinamarca
Real Madrid har aktiveret sin officielle kommunikation i Kina efter en kontrovers omkring forsvarsspilleren Dean Huijsen. Den spanske storklub offentliggjorde på det sociale medie Weibo en undskyldning, der tilskrives den 20-årige spiller, efter at han på Instagram havde delt et opslag med indhold, som blev opfattet som stødende over for asiatiske borgere.
I den kinesksprogede meddelelse, som klubben offentliggjorde på sin officielle Weibo-profil, lyder det:
"Jeg undskylder oprigtigt over for mine kinesiske venner. Jeg delte tidligere utilsigtet et opslag, som indeholdt stødende beskeder. Det var fuldstændig ubevidst, og jeg beklager den ulejlighed og det ubehag, det har forårsaget."
Opslaget udløste vrede reaktioner
Kontroversen opstod i weekenden, da Huijsen – der har både hollandsk og spansk baggrund – genudgav et billede, som kinesiske brugere har betegnet som racistisk, fordi det refererede til asiatiske øjnes form. Skærmbilledet, som siden er blevet slettet fra spillerens konto, viste en person af asiatisk oprindelse ledsaget af to kommentarer fra andre brugere med nedsættende formuleringer.
Sagen spredte sig hurtigt på kinesiske sociale medier, hvor flere fans krævede en officiel reaktion fra både spilleren og klubben.
Kritik af undskyldningens form
Real Madrids udmelding blev bragt på Weibo, der er et af de mest anvendte sociale medier i Kina. Alligevel har opslaget affødt kritiske reaktioner blandt kinesiske fans, som sætter spørgsmålstegn ved undskyldningens rækkevidde.
Flere efterlyser en offentlig erklæring på internationale platforme eller en personlig videoundskyldning fra Huijsen frem for en skriftlig meddelelse offentliggjort af klubben.
Tidligere episode før Champions League-finale
Det er ikke første gang, at Real Madrid bliver involveret i en lignende sag. I 2024 opstod der debat op til Champions League-finalen mellem Borussia Dortmund og Real Madrid, hvor en madridistisk fan blev filmet, mens han sang en sang, som af Kinas ambassade i Spanien blev beskrevet som "fornærmende over for Kina, vulgær og af dårlig karakter".
Ifølge en udtalelse fra den kinesiske ambassade i Spanien tog klubben dengang afstand fra fanens "upassende opførsel", fordømte "enhver form for racisme og fremmedhad" og understregede, at der var tale om en enkeltstående hændelse, som ikke repræsenterede klubbens værdier. Samtidig gentog Real Madrid sin "påskønnelse og respekt" for de kinesiske fans.
Den aktuelle sag viser endnu en gang, hvor følsomme kulturelle spørgsmål kan få internationale konsekvenser for globale fodboldklubber med millioner af fans verden over.
No soy sólo perfecto, soy Madridista también. Madridista con corazón y cojones.
¡¡¡Illa Illa Illa, Juanito Maravilla!!!
Los días que tu juegas, son todo lo que soy.
Si quieres llevar este escudo, primero hay que sudar la camiseta.
Florentino Pérez: El ultimo titulo es el primer paso al siguiente.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Madridista02
-
- Platin bruger
-
- Real Madrid fan i det øjeblik jeg opdagede Roberto Carlos. Senere blev det Pepe og Marcelo der var mine yndlingspillere.
Jeg savner Pepe :(
1956, 1957, 1958, 1959, 1960, 1966, 1998, 2000, 2002, 2014, 2016, 2017, 2018, 2022, 2024
- Siempre Madrid
-
Emne forfatter
- Administrator
-
Nej, det gør du ikke.Madridista02 post=193682 skrev: Læser jeg det korrekt, at han har gjort grin med asiaters øjne form? Det er jo virkelig ulækkert og kræver en kæmpe straf, hvis det er tilfældet. Håber der er tale om noget helt andet.
Hans instagram-profil har delt et opslag, som var ledsaget af nogle kommentarer fra andre brugere, som gjorde nar af fysiske træk hos asiatere.
- Madridista02
-
- Platin bruger
-
- Real Madrid fan i det øjeblik jeg opdagede Roberto Carlos. Senere blev det Pepe og Marcelo der var mine yndlingspillere.
Lad os kalde det hvad det var, racistiske kommentarer. Jeg har lige fundet opslaget, og at gøre grin med asiaters øjne er racisme, ligesom det er racisme at gøre grin med sortes næser, læber eller hvad det ellers kan være. Det er selvfølgelig virkelig skidt at Huijsen har gemt et opslag på sin Instagram, der indeholder racistiske kommentarer.Siempre Madrid post=193684 skrev:
Nej, det gør du ikke.Madridista02 post=193682 skrev: Læser jeg det korrekt, at han har gjort grin med asiaters øjne form? Det er jo virkelig ulækkert og kræver en kæmpe straf, hvis det er tilfældet. Håber der er tale om noget helt andet.
Hans instagram-profil har delt et opslag, som var ledsaget af nogle kommentarer fra andre brugere, som gjorde nar af fysiske træk hos asiatere.
- Siempre Madrid
-
Emne forfatter
- Administrator
-
1956, 1957, 1958, 1959, 1960, 1966, 1998, 2000, 2002, 2014, 2016, 2017, 2018, 2022, 2024
- AmorMadrid
- Guld bruger
-
Ikke en super god uge for Mr. Chill.
Ligner et kæmpe flot pt.
- Madridista02
-
- Platin bruger
-
Hvad er der sket?Ramos4 post=193863 skrev: Først gør han grin med asiatere og så er han pivhamrende ligeglad med at hans holdkammerat ligger skadet.
Ikke en super god uge for Mr. Chill.
Ligner et kæmpe flot pt.
Men ja, han er sgu bare ulidelig at se på. Ligner et omvandrende dovendyr. Ikke meget skræmmende over ham.