Florentino Pérez lover historisk reform: Vil gøre Real Madrids medlemmer til økonomiske ejere

1 uge 2 dage siden #1 af Administrationen
Kun en uge...

Kun en uge før præsidentvalget i Real Madrid har den siddende præsident Florentino Pérez skruet markant op for valgkampen. I et omfattende interview med El País afslørede han et af de mest ambitiøse projekter i sin tid som præsident: en reform, der skal gøre klubbens medlemmer til økonomiske ejere af Real Madrid.

Samtidig rettede Pérez skarp kritik mod sin udfordrer, Enrique Riquelme, forsvarede klubbens sportslige og økonomiske kurs og gentog sit krav om en hård sanktion mod FC Barcelona i forbindelse med den såkaldte Negreira-sag.

Vil give ejerskab til 100.000 medlemmer

Florentino Pérez forklarede, at han ønsker at gennemføre en historisk ændring af klubbens ejerskabsmodel, hvis han bliver genvalgt.

– Jeg vil give det økonomiske ejerskab til de 100.000 medlemmer. Det vil ikke længere kun være noget følelsesmæssigt at være medlem af Real Madrid – man vil også være ejer af klubben hele livet, sagde han.

Ifølge Pérez vil han straks efter et eventuelt genvalg indkalde til både en generalforsamling og en folkeafstemning blandt medlemmerne for at få reformen godkendt.

For at fastsætte klubbens markedsværdi foreslår han, at en mindre ejerandel på omkring fem procent sælges til en ekstern investor.

– De, der køber fem procent af Real Madrid, kommer ikke til at bestemme noget. De bliver blot en del af et brand som vores, understregede han.

Mener rivalerne forsøger at vælte ham

Pérez forklarede også, hvorfor han valgte at udskrive valg tidligere end forventet. Ifølge ham har der gennem det seneste år været en organiseret kampagne imod hans ledelse.

– Jeg har registreret stadig mere organiserede manøvrer mellem denne kandidatur og visse medier. Der blev skabt en frygtelig stemning blandt medlemmerne.

Han koblede samtidig Riquelmes kandidatur sammen med personer fra perioden under den tidligere præsident Ramón Calderón.

– Deres eneste mål er at få magten for egen vindings skyld, hævdede Pérez.

Rekordomsætning og store fremtidsplaner

Real Madrids præsident fremhævede klubbens stærke økonomi og oplyste, at klubben forventer at afslutte regnskabsåret med indtægter på omkring 1,25 milliarder euro.

– Vi er fortsat den klub i verden, der omsætter mest, sagde han.

Målet er ifølge Pérez at nå en årlig omsætning på to milliarder euro inden for de kommende år.

Ny kritik af Barcelona i Negreira-sagen

Pérez var særligt skarp i sin omtale af Negreira-sagen, hvor FC Barcelona er blevet undersøgt for betalinger til den tidligere viceformand for den spanske dommerkomité, José María Enríquez Negreira.

– Jeg har aldrig set noget mere alvorligt i fodboldens historie. Det er systematisk korruption, sagde Real Madrid-præsidenten.

Han understregede samtidig, at han vil fortsætte med at arbejde for, at sagen bliver fuldt oplyst.

– Jeg stopper ikke, før sandheden kommer frem.

Afviser Riquelmes idé om en "By for medlemmerne"

En af Riquelmes mest omtalte idéer har været etableringen af en såkaldt "Ciudad del Socio" – et område dedikeret til klubbens medlemmer i Valdebebas.

Den idé afviste Florentino Pérez kategorisk.

– Vi vil bygge et teknologicenter, noget i stil med Silicon Valley. Idéen om en by for medlemmerne er ren populisme. Det svarer til at have en grund til en værdi af en milliard euro på Castellana og så bruge den til gynger og legepladser.

Ifølge Pérez vil området i stedet blive brugt til projekter med større strategisk og økonomisk værdi for klubben.

Koncerterne vender tilbage til Bernabéu

Pérez bekræftede desuden, at koncerter igen vil blive afholdt på Santiago Bernabéu efter positive juridiske afgørelser.

Han understregede dog, at koncerterne ikke spiller nogen afgørende rolle for klubbens økonomi.

– For os er koncerter ikke en væsentlig indtægtskilde. Det handler mere om Madrids prestige som by.

Forsvarer Anas Laghrari

Et andet emne i interviewet var forretningsmanden Anas Laghrari, som i de senere år har været tæt knyttet til Florentino Pérez.

– Jeg har kendt ham siden han blev født. Han er som en søn for mig, og hans far var som en bror. Han hjælper mig, fordi han har en exceptionel hjerne, sagde Pérez.

Skaderne ødelagde sæsonen

På den sportslige front forklarede Florentino Pérez, at den seneste sæsons mange skader skyldtes manglende forberedelse efter deltagelsen i VM for klubhold.

– Klub-VM ødelagde os. Vi fik ikke en rigtig pre-season, og efter tre måneder havde vi 28 skadede spillere.

Støtter Vinicius og Mbappé

Præsidenten afviste samtidig enhver påstand om, at Vinícius Júnior og Kylian Mbappé ikke kan fungere sammen.

– Det er noget vrøvl. De er de to bedste spillere i verden.

Om Vinícius' fremtid i klubben lød det:

– Jeg ville elske, hvis han blev her hele sin karriere.

Pérez afviste også rygterne om, at brasilianeren skulle kræve en urimelig høj løn.

– Der bliver sagt, at han kræver for mange penge. Det passer ikke.

Mourinho roses – men ingen beslutning endnu

Afslutningsvis blev Florentino Pérez spurgt til trænersituationen og rygterne om en mulig tilbagevenden for José Mourinho.

Selv om han roste portugiseren for hans betydning for klubbens udvikling, ville han ikke bekræfte nogen planer.

– Han gav os en enorm konkurrenceevne. Med ham nåede vi tre semifinaler i Champions League, og det lagde fundamentet for de succeser, der kom senere.

Pérez understregede dog, at han endnu ikke har truffet nogen beslutning om klubbens fremtidige træner og først vil fokusere på det kommende præsidentvalg.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

1 uge 1 dag siden #2 af kamaldo
hvis man giver medlemmerne økonomisk ejerskab af klubben, betyder det så at de medlemmer kan sælge deres ejerandel efter forgodtbefindende? Det føles som en kæmpe potentiel bombe som er svær at forstå omfanget af. Det kan selvfølgelig også være at den slags er taget højde for, men jeg er oprigtig bekymret ved at der de seneste år er blevet lagt op til ændring af vores ejerstruktur flere gange.

1 uge 1 dag siden #3 af Siempre Madrid
​Jeg er ret sikker på, at der er taget højde for den slags og at et videresalg kun kan ske gennem Real Madrid og til et andet medlem.

No soy sólo perfecto, soy Madridista también. Madridista con corazón y cojones.
¡¡¡Illa Illa Illa, Juanito Maravilla!!!
Los días que tu juegas, son todo lo que soy.
Si quieres llevar este escudo, primero hay que sudar la camiseta.
Florentino Pérez: El ultimo titulo es el primer paso al siguiente.

1 uge 1 dag siden #4 af El Siete
​Man ikke sætte en finger på økonomiske aspekt af Perez' kandidatur og tid som præsident, men jeg er bekymret for det sportslige "projekt" fremadrettet. Citater som disse gør bare jeg ingen tiltro har til det. 

– Det er noget vrøvl. De er de to bedste spillere i verden. (Mbappe og Vini)
– Jeg ville elske, hvis han blev her hele sin karriere. (Vini)
– Klub-VM ødelagde os. Vi fik ikke en rigtig pre-season, og efter tre måneder havde vi 28 skadede spillere.

Desuden har han i de seneste dage også sagt følgende: 

"Ved du hvem der ikke kan lide ham? Dem som ikke er Real Madrid-fans." (Vini)
“Vi vandt seks Champions League-titler på 10 år. Nu siger de at alt er forfærdeligt. Det er utroligt.”
"Om Valverde og Tchouameni bliver. For mit vedkommende, ja. Nogle folk siger at problemet er at de slås/skændes. Nej, problemet er den der lækker det."

Jeg så også et billede af et banner, vist i Madrid, men navnene på alle de stjerner han har hentet. Jamen, det er da super at du for 25 år siden hentede Figo, men hvad er projektet i 2026? Han kører på ren nostalgi til de ældre medlemmer, tyder det på. Hvad der virkede før, virker også idag - åbenbart. 

Como no te voy a querer,
como no te voy a querer,
si eres campeón de Europa por décima vez.
Sidste redigering: 1 uge 1 dag siden ved El Siete.
Følgende bruger(e) sagde tak: Real HWL, Madrid1998, elle44

1 uge 1 dag siden #5 af Lars1991
​Selvom jeg langt fra er enig med Perez om alt, ville jeg egentlig stadig tage ham over en ny grøn Riquelme - hvis det ikke lige var på grund af hans retorik. Hold kæft hvor er det ikke til at holde ud, jeg er så træt af at høre på alt det populistiske løgn, latin og stråmænd. Det får jeg sgu nok af i politiske sammenhæng. Det simpelthen så flovt for ham og klubben. Lad os få lidt stolthed og ære tilbage til klubben - det skal man godt nok kigge langt efter these days.

1 uge 1 dag siden #6 af elle44
Synes begge kandidater er uheldige. De lover jo bare store navne og dit
Og dat, det er totalt ligegyldigt.

Raul som sportsdirektør, må jeg da være fri, ansæt nu en der har noget erfaring. Rodri, Arteta, Konate, Haaland, Enzo og bla bla. det er så ligegyldigt.

I det mindste ved vi at Perez har styr på økonomien.

Leveret af Kunena Forum