Yan Diomande: »Når Real Madrid ringer, kan man ikke sige nej«
- Administrationen
-
Emne forfatter
- Administrator
-
Yan Diomande har fået sin første smag på livet som Real Madrid-spiller, og den unge ivorianer lægger ikke skjul på, at han lever sin store drøm.
Efter sine første træninger som spiller i den spanske storklub satte Diomande sig ned med Realmadrid TV for at fortælle om sine første indtryk af tilværelsen i den hvide trøje.
»Jeg er stolt og glad, fordi det her var min drøm. Da jeg var barn, ville jeg spille for de største klubber i verden. Jeg er taknemmelig for at være her, og jeg er meget glad og stolt. Jeg vil gerne have, at min familie er stolt af mig.«
»Dette er verdens største klub«
Diomande er ikke i tvivl om, hvilken klub han nu repræsenterer.
»Dette er verdens største klub, og alle vil gerne komme hertil. Jeg vil gerne dele min glæde med hele verden og være en del af holdets triumfer.«
Den unge spiller havde også en særlig tak til træneren, som spillede en vigtig rolle i hans skifte.
»Jeg vil gerne takke træneren, fordi vi havde en samtale tidligere, og jeg er her takket være ham og selvfølgelig klubben. Jeg er glad. Tak for denne transfer og tak til klubben og træneren for at tro på mig.«
Fra at se stjernerne på tv til at dele omklædningsrum med dem
Det er især mødet med Real Madrids etablerede stjerner, der har gjort indtryk på Diomande.
»Det er altid godt at have store spillere i omklædningsrummet. Man lærer af dem. Jeg så dem på tv, og i dag deler vi det samme omklædningsrum. Det er utroligt.«
Men samtidig har han allerede mærket, at kravene i Real Madrid er på et helt andet niveau.
»Det er anderledes. Det er hårdere. Det er normalt, fordi det er verdens største klub. Man er nødt til at arbejde hårdere end i andre klubber for at blive den bedste i verden. Og det er det, jeg forsøger at gøre.«
»Jeg er lidt genert«
Selvom Diomande er kommet til en klub med enorme forventninger, beskriver han sig selv som en forholdsvis stille person.
»Jeg er lidt genert, når jeg skal tale, og jeg vil gerne lære holdets dynamik at kende, så jeg kan hjælpe os med at opnå mange succeser sammen.«
Den unge madridista er dermed allerede fokuseret på at finde sin plads i truppen og bidrage til holdets resultater.
»Når Madrid ringer, kan man ikke sige nej«
Spørgsmålet om, hvorfor valget faldt på Real Madrid, krævede ikke lang betænkningstid.
»Fordi det er verdens bedste klub. Når Madrid ringer, kan man ikke sige nej. Så enkelt er det.«
Diomande har samtidig store ambitioner for sin tid i den spanske hovedstad.
»At få stor succes med klubben og hjælpe holdet med at vinde det hele. Jeg er meget glad for at være her, og jeg håber, at jeg får stor succes på holdet.«
Og den nye Real Madrid-spiller sluttede interviewet på helt klassisk vis:
»Hala Madrid!«
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Og det er også en profil, vi har manglet. En naturlig højrekant, som kan holde bredden, udfordre sin mand, bryde en kæde og samtidig arbejde den anden vej. Med Vini til venstre har vores spil længe trukket mod den samme side, mens Rodrygo var en venstrekant placeret på højre. Diomandé kan give os den symmetri, vi ikke har haft i flere år.
Men symmetri er ikke nødvendigvis det samme som balance. Vi så en udgave af fronttrioen med Rodrygo, Vini og Mbappé, og den endte med, at Rodrygo skulle tage færre berøringer, løbe længere hjem og stå for næsten hele det defensive arbejde.
Hvis Diomandé får samme opgave, har vi bare hentet en mere naturlig og langt dyrere højrekant til at dække over det samme problem. Han kan ikke både være spilleren, der skal skabe noget ud af ingenting, og den eneste i fronten, der presser og løber hjem.
Vini skal tilbage til det defensive arbejde, han tidligere leverede, Mbappé kan ikke være fuldstændig fritaget, og Jude skal angribe boksen, når Mbappé søger væk fra den. Ellers har vi endelig en højrekant, der kan levere fra højre, men stadig ingen at ramme centralt.
Og så er vi tilbage ved det store spørgsmål: Kan Mourinho få holdet til at trække i samme retning og opføre sig som et hold? Med bolden kan Diomandé meget af det, vi mangler. Uden bolden kan han ikke gøre arbejdet for tre. Han kan løse vores højreside, men balancen kommer først, når alle accepterer deres rolle i kollektivet.
Sålænge vi insisterer på at spille mbappe som "9er", så tror jeg ikke på at det bliver en success. Som du skriver, så er han ikke i feltet, og hvad fanden har man ham så på 9'er positionen for.REAL post=199277 skrev: Det mest interessante i interviewet er egentlig ikke den obligatoriske linje om, at man ikke kan sige nej til os. Det er, at Diomandé fremhæver sin samtale med Mourinho og siger, at han er her takket være ham. Det peger på, at han ikke bare er endnu et stort talent, klubben har set en mulighed i. Mourinho har bedt om en bestemt profil.
Og det er også en profil, vi har manglet. En naturlig højrekant, som kan holde bredden, udfordre sin mand, bryde en kæde og samtidig arbejde den anden vej. Med Vini til venstre har vores spil længe trukket mod den samme side, mens Rodrygo var en venstrekant placeret på højre. Diomandé kan give os den symmetri, vi ikke har haft i flere år.
Men symmetri er ikke nødvendigvis det samme som balance. Vi så en udgave af fronttrioen med Rodrygo, Vini og Mbappé, og den endte med, at Rodrygo skulle tage færre berøringer, løbe længere hjem og stå for næsten hele det defensive arbejde.
Hvis Diomandé får samme opgave, har vi bare hentet en mere naturlig og langt dyrere højrekant til at dække over det samme problem. Han kan ikke både være spilleren, der skal skabe noget ud af ingenting, og den eneste i fronten, der presser og løber hjem.
Vini skal tilbage til det defensive arbejde, han tidligere leverede, Mbappé kan ikke være fuldstændig fritaget, og Jude skal angribe boksen, når Mbappé søger væk fra den. Ellers har vi endelig en højrekant, der kan levere fra højre, men stadig ingen at ramme centralt.
Og så er vi tilbage ved det store spørgsmål: Kan Mourinho få holdet til at trække i samme retning og opføre sig som et hold? Med bolden kan Diomandé meget af det, vi mangler. Uden bolden kan han ikke gøre arbejdet for tre. Han kan løse vores højreside, men balancen kommer først, når alle accepterer deres rolle i kollektivet.
Den væsentlige forskel fra de seneste to sæsoner er, at vi for første gang har en rendyrket højrekant, der kan holde bredden og skabe bedre afstande omkring Vini og Mbappe. Det giver i det mindste en grund til at tro, at det kan fungere anderledes.
Mbappe bliver stadig ikke en klassisk 9er eller et fast mål i boksen. Men det behøver heller ikke i sig selv at være problemet. PSG er jo et ret godt eksempel. De har fået en meget flydende offensiv til at fungere med Dembele centralt, selv om han heller ikke er en klassisk 9er. Når han søger væk, bliver det centrale rum angrebet af andre.
Det er den struktur, vi skal skabe omkring Mbappe. Især Jude skal tage de centrale løb, når Mbappe søger mod venstre eller falder ned. Jeg er altså enig i problemet, men ikke i, at alt afgøres af, hvor Mbappe står på holdkortet. Det afgørende bliver, om Mourinho kan få bevægelserne omkring ham til at hænge sammen.